Vammas kersantti

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

jokke
Melkoinen nuhvisti
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

Jusi kirjoitti:Noissa teloissa on välilenkkissä toinen sivu pitempi kuin toinen, sillä saa teloja kiristettyä kun kääntää lenkkiä 90 astetta. Kun telat laittaa päälle täytyy kääntää ensin pidempi sivu kohdalle.
Eipä ole tuotakaan osannut ajatella :shock:
Tosi hyvä vinkki jos vielä tulee otettua pois, kiitos :!:
jokke
Melkoinen nuhvisti
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65

Jytkyt telat .Joskus oon kuullu sanottavan että tuommosilla menee niin
pehmeästä paikasta että kävelymies vieressä uppoaa.

Mikä toi kartioputkijuttu on..onko kosaanilla lämmitettävä moottorivesi??
Se on sellainen äkkiä kokoon kursittu itsetehty letkulämmitin. Vastuksena Transitin lohkolämmittimen vastus mikä sattu hyllystä ylimääräisenä löytymään.
Satuin löytämään tuollaisia putkiosia joista se kokoon hitsattu.
Outo mutta toimiva 8)
jokke
Melkoinen nuhvisti

tommi kirjoitti:Ompa tosiaan ihan eri näköinen!

Jos se on sitä esi sarjaa?

Olisko se jonkinlainen proto, ja sitten tuo minun laitteeni varsinaista sarjaa, ainakin tiedän meillä naapureissa heti neljä vastaavaa. 3T ja 3TL, jotka ovat melken saman näköisiä, ihan pieniä eroja, joita ei edes heti huomaa. Mutta osat varmaan vaihtokelpoisia pitkälle. Minulla siinä tyyppikilvessä lukee tosiaan 3T 1963.

En osaa sanoa tarkemmin.

Hydr.säiliökin sulla erilainen mitä 3T:n alkuperäinen, mikä on mulla vielä tallessa.

Käännön sylinteritkin aivan erilaiset. Oispa mukava tietää miten asian laita todella on! Että jos se koesarja on noin erilainen?

Kattokaapa nettikoneesta, siellä on monta samanlaista kuin mulla tuo 3T

Hei, semmonen tuli mieleen että oliko sulla "rätti" tiivisteet männissä? Sellaiset kuin pyörän pumpussa? Mulla oli, ne niitä vanhoja ja rikkoontuessaan tukkivat joka paikan. En tiedä saako niitä mistään enää. Siksi olen sorvauttanut naapurilla aina uuden männän uusille tiivisteille, kun on pitänyt vaihtaa. Vielä on kauhalla ja tassuilla rättitiivisteet.

Otappa ja kysäise Lännen tehtaalta suoraan tästä mallista, kyllä ne jotakin osaa sanoa, itse olen tilannut sieltä joskus jotakin. Lähetä vaikka kuvia niille.

Tommi
Tosiaan vaihdoin tiivisteet käännön sylintereihin ja ne oli tälläiset:

Kuva

Tämä kuva on siis otettu ennen vaihtoa. Männän tiivisteitä ei saanut muualta kuin Lännen Tractorsilta ja ne maksoikin "hunajaa".
Muut tiivisteet löytyi Tiivistekeskuksesta Vantaalta.
Lännen tehtailla myyjä oli aika haluton puhelimessa selvittelemään mittoja ja kokoja tiivisteisiin. Sanoi vaan, että näin vanhan koneen varaosat on jossakin mikrofilmeillä tai vastaavilla :?
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002

Nuo tiivisteet kun asentaa vahingossa väärinpäin ennenkin tehottomaan sylinteriin niin sitä hyppii hattunsa päällä kun vika ei poistunutkaan
Nimim: lippa irtos
Mukana kuin peräpukama!
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti

jokke kirjoitti:
tommi kirjoitti:Ompa tosiaan ihan eri näköinen!

Jos se on sitä esi sarjaa?

Olisko se jonkinlainen proto, ja sitten tuo minun laitteeni varsinaista sarjaa, ainakin tiedän meillä naapureissa heti neljä vastaavaa. 3T ja 3TL, jotka ovat melken saman näköisiä, ihan pieniä eroja, joita ei edes heti huomaa. Mutta osat varmaan vaihtokelpoisia pitkälle. Minulla siinä tyyppikilvessä lukee tosiaan 3T 1963.

En osaa sanoa tarkemmin.

Hydr.säiliökin sulla erilainen mitä 3T:n alkuperäinen, mikä on mulla vielä tallessa.

Käännön sylinteritkin aivan erilaiset. Oispa mukava tietää miten asian laita todella on! Että jos se koesarja on noin erilainen?

Kattokaapa nettikoneesta, siellä on monta samanlaista kuin mulla tuo 3T

Hei, semmonen tuli mieleen että oliko sulla "rätti" tiivisteet männissä? Sellaiset kuin pyörän pumpussa? Mulla oli, ne niitä vanhoja ja rikkoontuessaan tukkivat joka paikan. En tiedä saako niitä mistään enää. Siksi olen sorvauttanut naapurilla aina uuden männän uusille tiivisteille, kun on pitänyt vaihtaa. Vielä on kauhalla ja tassuilla rättitiivisteet.

Otappa ja kysäise Lännen tehtaalta suoraan tästä mallista, kyllä ne jotakin osaa sanoa, itse olen tilannut sieltä joskus jotakin. Lähetä vaikka kuvia niille.

Tommi
Tosiaan vaihdoin tiivisteet käännön sylintereihin ja ne oli tälläiset:

Kuva

Tämä kuva on siis otettu ennen vaihtoa. Männän tiivisteitä ei saanut muualta kuin Lännen Tractorsilta ja ne maksoikin "hunajaa".
Muut tiivisteet löytyi Tiivistekeskuksesta Vantaalta.
Lännen tehtailla myyjä oli aika haluton puhelimessa selvittelemään mittoja ja kokoja tiivisteisiin. Sanoi vaan, että näin vanhan koneen varaosat on jossakin mikrofilmeillä tai vastaavilla :?
Tässä käännössä on hyvin matala paine. Siksi tehtiin kerran kaverin kanssa seuraavanlainen koeversio. Kaveri sorvasi nailon holkin, johon sorvattiin jämptit urat viidelle O-rankaalle, O-rengashan kestää painetta n.50bar. Systeemistä tuli toimiva ja useita satoja euroja halvempi, kuin Lännen originaalit nahkikset.
tommi
Nuhvitietäjä

Jotenki eri näköinen mielestäni tuo tiivistekkin, pienenpi, mulla tuo musta oli ehkä 3 senttiä leveä. Oliko männänkiinnitys etupäästä sellaisella rautalankaympyrän puoliskoilla? Ja mäntä kolmesta lohkosta koostuva?Takapää oli mulla normaalilla laakerinkiritys renkaalla, ei tuommosella mutterilla. Ainakin 3TL mallissa on sitten jo uudenmalliset männänrenkaat, muuta kun hakee tiivistekaupasta, mutta 3T:ssä rättimalli...

Hinnan takia olen minäkin naapurilla sorvauttanut tosiaan uudet männät sitä mukaa kun vaihtaa pitänyt. Sylinteriputki on normaalimitoituksella, ja niihin saa niitä normaaleja nailon - kumi männänrenkaita, on maksanut kappaleelle 25 - 35 e Alhsellilla. Poksitiivisteitä saa halvalla varrentiivistämiseen jopa Lännen reputusmyymälästä.

Tuo sylinterin pääkin on aivan erilainen, vertaa käännön kuvaan, tai kauhankäännön kuvaan minulla. Samanlaisia olen nähnyt viel -80 luvun kamppeissa, mitä mulla.

Tuo sinun koneesi voi parhaassa tapauksessa olla tosi harvinainen, kannattaa kyllä entisöidä :!:

Tommi
Jonsson
Nelos -nuffisti

Kiitogsia jokke,noin telat on joo aika jytkyn oloset menee aikamonta kiloo mustaa että saa aikaseks...montakos tollasta lappua sulla on per puoli? suurinpiirtein edes :wink:
Nuffield Vammas -69
jokke
Melkoinen nuhvisti

Jonsson kirjoitti:Kiitogsia jokke,noin telat on joo aika jytkyn oloset menee aikamonta kiloo mustaa että saa aikaseks...montakos tollasta lappua sulla on per puoli? suurinpiirtein edes :wink:
Tosi painavat ja selvästi "raudan ääressä" tehdyt. Oli tosi paskamaiset saada ne päälle yksinään kun ei ollut mitään apulaitetta.
Senpä takia en viittis vähään tinkaan niitä pois ottaa :!:
Lappujen määrän voit varmaan laskea tästä kuvasta :roll:

Kuva
ukki
Kolmos -nuffisti

Telat ovat vielä väärinpäin päällä. L-tela pitää olla "kulmapuoli" eteenpäin. Telat kyllä oppii laittamaan päälle, kun riittävän kauan tekee"tela sulkeisia".

- lukitse etupyörät
- matto kentälle suoraksi, kouru ylöspäin ja katso telan suunta (on oikein päin) pito on näin päin parempi
- aja kone telan sisään
- kun takapyörä on telan takapään kohdalla,pysäytä siihen
- laita narulla vanteen läpi tela kiinni
- aja eteenpäin, mutta pysäytä ennen kuin pää on uudella kierroksella ( n. kello 9 kohdalle)
- sammuta kone
- irroita köysi
- nosta tela etupyörän yli
- vedä sillä narulla telan päät toisiaan vasten(naru ristiin lenkeistä)
- nosta tossulla takapyörä ylös ja paina samalla jarrua(sama pyörä johon telaa asennat) muuten tela karkaa takasin
- kytke 1- vaihde ja kiristä telaa pyörittämällä, kun on kireällä pyörän ympärillä sammuta kone vaihde päällä
- löysää tossu alas
- laita riimu- tai ketjutalja telan alle ja kiristä
- liitä pää lukolla
- ja se on siinä

kun teet tämän riittävän monta kertaa, kuluu aikaa telojen laittoon n. puolituntia.

puolitelat voi laittaa samalla tavalla.

metsätraktorin telat ovat sitten aivan erimaailma.

t. ukki
jokke
Melkoinen nuhvisti

ukki kirjoitti:Telat ovat vielä väärinpäin päällä. L-tela pitää olla "kulmapuoli" eteenpäin. Telat kyllä oppii laittamaan päälle, kun riittävän kauan tekee"tela sulkeisia".

- lukitse etupyörät
- matto kentälle suoraksi, kouru ylöspäin ja katso telan suunta (on oikein päin) pito on näin päin parempi
- aja kone telan sisään
- kun takapyörä on telan takapään kohdalla,pysäytä siihen
- laita narulla vanteen läpi tela kiinni
- aja eteenpäin, mutta pysäytä ennen kuin pää on uudella kierroksella ( n. kello 9 kohdalle)
- sammuta kone
- irroita köysi
- nosta tela etupyörän yli
- vedä sillä narulla telan päät toisiaan vasten(naru ristiin lenkeistä)
- nosta tossulla takapyörä ylös ja paina samalla jarrua(sama pyörä johon telaa asennat) muuten tela karkaa takasin
- kytke 1- vaihde ja kiristä telaa pyörittämällä, kun on kireällä pyörän ympärillä sammuta kone vaihde päällä
- löysää tossu alas
- laita riimu- tai ketjutalja telan alle ja kiristä
- liitä pää lukolla
- ja se on siinä

kun teet tämän riittävän monta kertaa, kuluu aikaa telojen laittoon n. puolituntia.

puolitelat voi laittaa samalla tavalla.

metsätraktorin telat ovat sitten aivan erimaailma.

t. ukki
Joo, huomasin sen itsekin sen jälkeen kun olin saanut päälle. Toinen sattui sentään vahingossa oikein :?
Tässähän ne tuli hyvät ohjeet kaikille muillekin. Yritin etsiä netistä ohjeita silloin telojen asennukseen, mutta ei oikein tahtonut löytyä. Kutakuinkin noin minä niitä loppujen lopuksi laittelin kuten ukki tässä kertoo.
tommi
Nuhvitietäjä

Hyvän näköinen kampehan tuo on.

Tuo kaivurin runko tuossa traktorin kyljessä on aika eri nälöinen kuin 3Tssä ja muissa ukkomestareissa. Mistä olet saanut tiedon että tuo kone on esisarjaa? Ettei olis niin se Kuukunan majorikaivuri itsetehty?

Tuolla galleriassa oli 3T:n kuva, näkyy myös sivulla rungon kiinnitys kytkikopaan kun katsoo tarkasti.

http://www.nuhvi.net/gallery/main.php?g2_itemId=622

Saman näköinen myös nuffi peruskoneena

Kannattas Masterin laittaa galleriaan kun ehtii Joken ja mun kaivurin kuvat, vähän ninku muistoksi...

Teloista:

Jos sen köyden laittaa eturenkaan yli, se menee eteen asti automaattisesti. Vaatii tosin uran renkaaseen että köysi pysyy selässä, esim tavalliset takavedon etuset.

Tommi
jokke
Melkoinen nuhvisti

tommi kirjoitti:Hyvän näköinen kampehan tuo on.

Tuo kaivurin runko tuossa traktorin kyljessä on aika eri nälöinen kuin 3Tssä ja muissa ukkomestareissa. Mistä olet saanut tiedon että tuo kone on esisarjaa? Ettei olis niin se Kuukunan majorikaivuri itsetehty?

Tuolla galleriassa oli 3T:n kuva, näkyy myös sivulla rungon kiinnitys kytkikopaan kun katsoo tarkasti.

http://www.nuhvi.net/gallery/main.php?g2_itemId=622

Saman näköinen myös nuffi peruskoneena

Kannattas Masterin laittaa galleriaan kun ehtii Joken ja mun kaivurin kuvat, vähän ninku muistoksi...

Teloista:

Jos sen köyden laittaa eturenkaan yli, se menee eteen asti automaattisesti. Vaatii tosin uran renkaaseen että köysi pysyy selässä, esim tavalliset takavedon etuset.

Tommi
Minun puolestani saa mieluusti laittaa kuvat galleriaan :D
Olette varmaan löytänyt tämän pätkän jossa ukkomestari kaivaa ojaa joskus 60-luvun lopussa. On se vaan mukava katsoa näin 2000-luvulla tälläistä :!:

Miten se on Tommi, onko tässä videolla olevassa koneessa samanlaiset kantikkaat sylinterin päät kuin minun koneessa :?: Näkyy hiukan epäselvästi. Nämä neliskanttiset sylkyn päät ovat kuulemma varmin merkki siitä, että kyseessä olisi UM-3 edeltäjä. Elikkä malli UM-63 tai -64 esittelyvuoden mukaan. Asiasta oli keskustelua vanhalla masinistien foorumilla josta sitä joskus luin.
Linkki videoon.
Ps. avautuminen oli hiukan epävarmaa... toivottavasti toimii :D

http://video.google.com/videoplay?docid ... 8726707152
tommi
Nuhvitietäjä

Minusta tuo näytti samanlaiselta kuin tuo minun 3T. Murikakkanin ihan samanlainen. Ja ne sylinterin päät.

Se olis mukava tietää, millainen se käännön vaihtoventtiilistö sitten tuossa sinun mallissa on alunperin.

Itse veikkaan että samanlainen kuin 3T:ssä, mutta eipä tuota varmaksi osaa sanoa.

Tarkemmin kun katsoo, niin siinähän lukee puomissa 3 TL, eli se on jopa uudempi tuota minun konetta.

Tommi
jokke
Melkoinen nuhvisti

Sattui galleriasta silmiin tälläinen ukkomestari. Tässä näkyy olevan aika tarkkaan samanmallinen kaivuuosa kuin tämä minun "outolintu"
Kantikkaat sylkyn päät ja murikka samaa mallia. Eikä näkyvästi mitään ohjausventiilin kaarta.
Jopas menee peli mielenkiintoiseksi :!:
http://www.nuhvi.net/gallery/main.php?g2_itemId=1245
tommi
Nuhvitietäjä

No niinpäs onkin!

Soita omistajalle, siinähän oli nimi ja paikkakunta, ehkä hän tietää jotakin asiasta.

Tommi
Vastaa Viestiin