Kohudosentti

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Se liha on doupattua. Onkohan norjalaiset syöneet sitä kautta aikain? Eihän se niin ollutkaan, vaan veri on muuten sakeampaa heillä :shock:

Kivahan se on, että suksi kulkee, kun alkaa susia olla metsässä latujen varsilla enemmän valikoimassa jalostusprosessissa olevaa hiihtävää hevosenlihaa iltasuurrukseksi. :)
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

lisenssi kirjoitti:Se liha on doupattua. Onkohan norjalaiset syöneet sitä kautta aikain? Eihän se niin ollutkaan, vaan veri on muuten sakeampaa heillä :shock:

Kivahan se on, että suksi kulkee, kun alkaa susia olla metsässä latujen varsilla enemmän valikoimassa jalostusprosessissa olevaa hiihtävää hevosenlihaa iltasuurrukseksi. :)
Justiin näin.. :lol:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

lisenssi kirjoitti:

Mutta kyllä olisi, vakavasti puhuen, syytä kuulla jusapen kommentit itse kirjaimelliseen hukka-asiaan.
Jaa, mitä tuohon nyt sanoisi, leimataan pian hukkavihaajaksi.... :roll:

Niin, jos nuoret hukat pihoissa pomppii ja tottuvat pihapiireihin, mitä tulevaisuudessa voi odottaa kun ne kasvavat isoiksi? Tulevatko aremmiksi kun jo nuorena ovat tottuneet siihen ?
Epäilen, etteivät aristele.
Viimetalvenahan oli 2 täysikokoista käynyt pajan pihassa kääntymässä, edellistalvena se 6 den aikuisen lauma tuosta alle 10 metrin päästä tuvasta mennyt pellonpuolella....

Vajaa kuukausi sittenhän tuossa naapurien pihan poikki oli kuljettu, siis noin 150 metrin päässä tästä.
Ja kun ajatellaan, että tästä meiltä näkyy tuohon kirkolle, matkaa peltojen poikki suoraan on siis noin kilometri.
Sekä myös, että tässä kylän laitaseudulla on hyvinkin paljon asutusta. Jos tästä pisteestä vetästään kartalle ympyrä, kilometri halkaisijaltaan, niin jää kirkonkylän keskusta ulkopuolelle, mutta ympyrän sisässä on kuitenkin asuintaloja varmaankin sellanen 70-100kpl.
Ja tuo asutus on likipitäen kaikki sen ympyrän yhdellä kolmanneksella pelkästään.

Mitä siittä oikein voi ajatella, kun nuo vuosittain tässä kuljeksivat, eivät pelkästään talvisin siis. Kyllä jälkiä näkyy monesti tuossa hiekkatielläkin, kun sateen jäljiltä on pinta hiukan pehmeempi.
Tuo riistakamera meillä on noin puolenkilsan päässä, tuvan takana peltoaukeen toisella laidalla noin 10m pellonreunasta, ja siinä näkyvä pelto on metsitetty, taimet siis istutettu viimekesänä.
Sudet jokavuosi kuljeksineet tuolla myös niin, jotta hiukan ihmetyttää ettei vielä ole kameraan osuneet, tosin kamera ollut vasta joulukuusta alkaen hankittuna.

Toisaalta, tää on aikas ison korpialueen reunamien lähellä, siis alkaen etelästä Vaskijärven luonnonpuisto, siittä seuraava on Raasinkorpi tännepäin.
Metsäalue on siis useita kymmeniä kilometrejä pohjois-etelä suunnassa, siis käytännössä Turun Tortinmäki ja Rusko-Vahto ovat tuolla eteläpäässä, sekä myös itä-länsi suunnassa, likipitäen Aurasta Mynämäki-Masku-Nousiainen seuduille, jatkuen vielä Laitila-Eura seuduille.

Muutamista taloista on koirat lähteneet hukkien matkaan viimeisen 5v aikana. Parivuotta sitten hukat vierailivat erään talon pihatossa !
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

Kissatkin ovat lainsuojattomia, jos omalta tontilta poistuvat, nykyään niitä ei saa ampua :?: kerran eräs "sorjonen" sanoi, laita loukku, kun miumau sinne astelee, laita peitettä loukun päälle, ja peruuta auto loukun luo, pakokaasua aikansa virtaa loukkuun, miumau on jalat suorana, kerran koitin pakkasnestettäkin, ei kelvannut..offtopic.. :mrgreen: :oops:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Hukkia vastaan itsessään mulla ei mitään ole. Näillä seuduilla liikuskelee sellanen n.10-15 hukkaa, pari-kolme laumaa, välillä noita nuoria yksittäisiä uroita, jotka ajettu laumasta pois alfaparin toimesta...etsimässä omaa tulevaa laumaansa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

jusape kirjoitti:Hukkia vastaan itsessään mulla ei mitään ole. Näillä seuduilla liikuskelee sellanen n.10-15 hukkaa, pari-kolme laumaa, välillä noita nuoria yksittäisiä uroita, jotka ajettu laumasta pois alfaparin toimesta...etsimässä omaa tulevaa laumaansa....
Aika vahva kanta tuntuu olevan :roll: :?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Niin on, jos paritalvee sitten oli yks 6-7män lauma, toinen 3-4jän lauma, ja välillä kolmaskin 3-5lauma, yksittäiset "etsijät" päälle....

Ei se kyl oikeestaan naurata, koiria näil nurkil paljoo ole pidelty enää ulkona narunpäässä öitä monessakaan paikassa.
Aitauksessa hiukan eri asia....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

jusape kirjoitti:Niin on, jos paritalvee sitten oli yks 6-7män lauma, toinen 3-4jän lauma, ja välillä kolmaskin 3-5lauma, yksittäiset "etsijät" päälle....

Ei se kyl oikeestaan naurata, koiria näil nurkil paljoo ole pidelty enää ulkona narunpäässä öitä monessakaan paikassa.
Aitauksessa hiukan eri asia....
En tiidä uskaltasko aitauksessakaan enää pitää noilla petomäärillä :? Aika jännä muuten, että siellä etelämpänä on niinkin reilusti petoja liikkeellä, kun täällä savon alareunilla ei läheskään noin paljoa liiku. Vaikka paljon lähempänä itärajaa asustellaankin :roll:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Tuo vaikuttanee asiaan, tuo luonnonpuisto ja raasinkorven alue (puolustusvoimat), sekä samaan alueeseen rajoiltaan liittyvät isot yhteismetsien alueet, Ahlströmmin metsät, ja Yläneen Vanhankartanon metsät (n.1000Ha ne)....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

jusape kirjoitti:Tuo vaikuttanee asiaan, tuo luonnonpuisto ja raasinkorven alue (puolustusvoimat), sekä samaan alueeseen rajoiltaan liittyvät isot yhteismetsien alueet, Ahlströmmin metsät, ja Yläneen Vanhankartanon metsät (n.1000Ha ne)....
Varmasti vaikuttaa, jos on isompia erämaita ympärillä. Täällä tulee saimaa vastaan vähän jokapuolella :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Mukavasti muuten aihe piilossa, otsikkona kohudosentti, kaikki viitti edes kurkata mitä siellä lukee....tai kirjootettu...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

Pitäskös tästä aiheesta (susista) aloittaa aivan oma uusi viestiketju täälläkin. Kirjoitteleehan valtakunnan lehdistökin aiheesta lähemmäs päivittäin. Vai onko liian arka aihe tänne. Täällä kyllä näistä (sala)kaatajista on tullut kansallissankareita ja ne jotka ovat toista mieltä ovat kumma kyllä hiljaisia näillämain. Yleisen vallitsevan mielipiteen mukaan kuollut susi on paras susi. :wink:
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Ne ovat aika saman tason asioita. Vaikeita kohdattavia. Ja vaikea löytää kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Ei siis ihme, että dosentti ja susi ovat samassa viestiketjussa. Kumpiakaan ei saa vihata ja molemmat ovat ajankohtaisia ja molempia suojelee laki ja molemmat ovat voimakkaasti poliittisia kysymyksiä.

Ja mitä tulee ajankohtaisuuteen, niin Lähi-Itä ja Iranin ydinasehanke on polttopisteessä. Koska Iran on Venäjän liittolainen, tämä liittyy Venäjän harjoittamaan politiikkaan, josta yhtenä häviävän pienenä osasena on dosentin käyttö kääntämään huomio sisäisistä ongelmista ulkoiseen tekijään.

Kun osapuolet eivät halua turvautua diplomatiaan, jää vaihtoehdoksi sotilaallisen voiman käyttö. Ellei jotain hyvin yllättävää tapahdu, jännitys siellä kasvaa kasvamistaan.

Joitakin aikoja sitten tapahtui maanalainen räjähdys yhdessä ydinlaitoksessa Iranissa. Paljonko se hidastaa ohjelmaa, ei ole tiedossamme. Eikä myöskään ole tiedossa, oliko se onnettomuus vai tarkoituksellinen teko.

Tähän mennessä ydinlaitosten tietokoneet virustettiin todella pahasti ja ohjelmaan tuli silloin ehkä jopa parin vuoden viive. Ydinfyysikot yksi toisensa jälkeen ovat menettäneet henkensä siellä. Se on kovaa peliä.

Sanktiot eivät pure Iraniin. Se jatkaa ydinohjelmaansa. Koska Iran varustaa Hamasia ja Hizbollahia, ydinase lisää tähän ketjuun olisi liikaa.

Venäjä on tekemisissä myöskin vanhan liittolaisensa Syyrian asioissa. Saako muslimiveljeskunta sielläkin vallan Assadin kaaduttua?

Venäjän voimakas kytkös Lähi-Itään heijastuu jollain tavalla myös Suomen asioihin. Toivomme tietysti, että rauha voisi kaikesta huolimatta säilyä Aasiassa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Vaan mitä on odotettavissa Pohjois-Korean suunnalta, uutimis oli että kuumalinja etelän kanssa on pistetty poikki.
Hiukkan huolestuneena kuuntelen noita uutisia, mitä viimepäivinä siltä suunnalta on tullut. :roll:

Pitäiskö sinne vaan raakasti laittaa neljä-viis isohkoo latinkia, ja ampuu maa hiljaseks... :?: :?:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Olen ollut Koreassa töissä. Tunnen sen kansan luonteen (on muuten sukua suomenkielelle???). Siihen kuuluu uhoaminen ja tunnekuohussa järjen hetkellinen menetys. Silloin ei toisten pidä provosoitua, vaan odottaa tilanteen rauhoittumista.

Nyt ei ole täysin varmaa, kuka johtaa sitä maata. Joitakin aikoja sitten huhuttiin jopa Koreoiden yhdistymisestä, mutta johtajanvaihdos sai sen aikaan, että uuden johtajan on osoitettava urhoollisuutensa ja uhonsa.

Kerran järjestivät siellä mielenosoituksen E-Koreassa. Mellakkapoliisi tuli paikalle. Käsissä oli 1,5 metriset pamput. Sitten homma lähti käsistä. Se oli silmitöntä hakkaamista niillä pampuilla. Mielenosoitus loppui siihen.

Pohjois-Korea on niin eristyksissä muusta maailmasta, että kansa on onnistuttu aivopesemään. Mutta E-Koreasta sinne lähetetään jatkuvasti viestejä mm ilmapallojen myötä aina, kun tuuli on oikeasta suunnasta.

Korealaiset sinänsä ovat ihmisinä mukavia. Kansa on syytön tuollaiseen outoon kommunistiseen diktatuuriin. Mielestäni muiden valtojen ei pidä panna P-Koreaa matalaksi. Tosinajattelijoiden vankileirit ovat tylyjä paikkoja. Kansa pidetään kurjuudessa ja heikkouden tilassa. Siellä todellakin pitäisi tapahtua sisäinen vallankumous ja demokratian tulo E-Korean tapaan.

Jos joku maa käyttää ydinasetta, silloin pidäkkeet poistuvat ja voi lähteä liikkeelle täysin hallitsematon dominoefekti.

Esimerkiksi Koreassa kunnioitetaan vanhoja ihmisiä. Jos tukka on harmaa, olet korkealla rankingissa ja saat huomata sen kunnioituksen. Kaduilla ei yölläkään tarvitse peljätä päällekäymisiä. Alkoholisteja ei ole siltojen alla tai muualla kaduilla.

Ja olemme nähneet millaisen rynnistyksen korealaiset tuotteet ovat tehneet maailmalle. On autoja ja televisioita ja kännyköitä ja laivoja jne. Se on etevää ja ahkeraa kansaa.

P-Koreassa on kommunismi ja uskontona johtajan palvontakultti. Iranissa on islam ja se on aina poliittinen. Ei ole olemassa mitään uskonto-islamia, vaan siihen kuuluu poliittinen valta. Johdon kritisointi johtaa P-Koreassa kuolemaan. Islamista eroaminen johtaa kuolemanrangaistukseen. Muutamat uskonoppineet ovat todenneet, että islam olisi aikaa sitten loppunut ilman tuota ultimaattumia eli kuolemanrangaistusta, jos eroat uskonnosta.

Internetti on avannut yhden mahdollisuuden siihen, että kansa pääsee vapaaksi pakkovallasta saatuaan tietoa jostakin muustakin.

Mutta erona on se näissä maissa, että islamilla on liittolaisia. Väkeä on yli miljardi. Rahaa on, että ranteet narisee. Öljyn käyttö vallan välineenä on ollut melkoinen. Mutta nyt, kun liuskekaasua on opittu hyödyntämään, esim USA:n asema on vahvistunut yllättäen.

Mielestäni Irania ja P-Koreaa ei voida pitää samanarvoisina vaaratekijöinä koko maailmalle, vaikka molemmissa on järjetöntä uhoamista, jota on vastenmielistä seurata, vaikkapa P-Korean uutistenlukijan kertoillessa päivän jutut sydämestä tulevalla tunteen palolla.

Islamilla on suunnitelma maailmanvalloituksesta, jota se toteuttaa. Mutta ei kukaan usko P-Korean pystyvän vastaavaan. Ja kyllä he tietävät sen, että yhdenkin ydinaseen lähettäminen vaikka mihin maahan, johtaa siihen, ettei P-Koreasta jää mitään jäljelle. Sen sijaan tuo uhoaminen voi olla merkki sisäisestä paineesta. Vallanpitäjät ovat epävarmoja vallastaan ja siksi lietsovat vihaa ulkoista valtaa vastaan. Kunpa kysymyksessä olisikin jo hirmuvallan viimeisistä kouristuksista.

Olen samaa mieltä jusapen kanssa siitä, että jotain radikaalia tulee kyllä tapahtumaan P-Korean suhteen ja pitää tapahtua. Tuo meno ei jatku ikuisesti. Valtio ajaa itsensä yhä ahtaammalle ja kovempien pakotteiden alle. Ei se eliittikään tule siellä yksinään toimeen ilman sitä kansaa. Vaikka lapset on pienestä pitäen aivopesty kouluissa, murtokohta voi tulla vastaan ja totuus paljastua. Opposition voima voi kasvaa salaa. Nälkä voi muuttaa mielipiteet. Pandemia voi yllättää.
Vastaa Viestiin