Maamoottorit
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kuvablogiin lisätty moottorikuvia muiden harrastekohteiden lisäksi..
http://kuvablogi.com/nayta/1364904/ Olympian sarja alkaa siitä. Lisäksi kuvasarjat 2-syl. Wickströmin edistymisestä, sekä Siemens-Halske r85 sähkömoottoriprojekti 1920-luvulta...Löytyypä myös pari kuvaa BMV:n keskipakosäätäjän korjuuprojektistakin.
Harrastus on ollut tauolla vuodenajasta johtuen, mutta: Kunhan kesä tulee, niin hommat jatkuu.
Kaupat pienemmästä Vikestä (umpipäisestä) kariutuivat erinäisistä seikoista johtuen, mutta eiköhän sitä taas ensikesäksi saada jotakin uutta rautaa riviin
http://kuvablogi.com/nayta/1364904/ Olympian sarja alkaa siitä. Lisäksi kuvasarjat 2-syl. Wickströmin edistymisestä, sekä Siemens-Halske r85 sähkömoottoriprojekti 1920-luvulta...Löytyypä myös pari kuvaa BMV:n keskipakosäätäjän korjuuprojektistakin.
Harrastus on ollut tauolla vuodenajasta johtuen, mutta: Kunhan kesä tulee, niin hommat jatkuu.
Kaupat pienemmästä Vikestä (umpipäisestä) kariutuivat erinäisistä seikoista johtuen, mutta eiköhän sitä taas ensikesäksi saada jotakin uutta rautaa riviin
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
http://kuvablogi.com/nayta/556350/
Tämäkin jo on käydäpuksutellut . Merkistä ei aavistustakaan , veneessä
ollut .
Tämäkin jo on käydäpuksutellut . Merkistä ei aavistustakaan , veneessä
ollut .
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Saitko tuon 5-heppaisen Porilaisen käyntiin tuolla hehkukannella?
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Jos kysyit tuota mun viritystä , ei lähtenyt . Muutaman kerran yskäisi .Nuhvelentin veli kirjoitti:Saitko tuon 5-heppaisen Porilaisen käyntiin tuolla hehkukannella?
Voisi yrittää ohuemmalla ja huonommin lämpöäjohtavalla kannella .
Suunitelmissa 4-5 mm kansi ja siihen hitsata pari istukkaa tulpille .
Ne jos hyvin kohdistasi suihkun eteen , parille tulpalle riittäisi
pienempi akkukin .
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Itse olen käyttänyt 8-heppaiseni starttiin vain puhalluslamppua, mutta uudet kokeet kiinnostavat aina. Tästä BMV:n vaihtoehtohehkutuksesta oli muistaakseni joskus juttua vanhalla masinistipalstalla (nykyisin Kuukunan sivuilla)
Miten muuten moottoririntamalla hommat etenevät?
Miten muuten moottoririntamalla hommat etenevät?
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nämä mun koneet on lähinnä poikien talteen ottamia (ostamia)
laitteita . Olen porilaisen ja venemoottorin rakennellut käyntikuntoon ,
mutta ei taida olla kuvia valmiista . Olen vain siistinyt ja korjannut ,
maalauksia en tehnyt paitsi porilaisen vesisäiliön sinkkimaalilla .
Puhalluslampulla minäkin olen lämmitellyt , ja kai se ainoa "oikea"
tapakin on . Toisaalta " kaikeahan pitää kokeilla paitsi ....... "
Tässä venemoottorissa on Wicon mangneetto , kuin pikkuvalmetissa ,
mutta ilman laukaisulaitetta . Pitäisi myös mangnetisoida tai vaihtaa .
Kokeillessa otin vain katkojankärjet peliin + akku ja puola .
laitteita . Olen porilaisen ja venemoottorin rakennellut käyntikuntoon ,
mutta ei taida olla kuvia valmiista . Olen vain siistinyt ja korjannut ,
maalauksia en tehnyt paitsi porilaisen vesisäiliön sinkkimaalilla .
Puhalluslampulla minäkin olen lämmitellyt , ja kai se ainoa "oikea"
tapakin on . Toisaalta " kaikeahan pitää kokeilla paitsi ....... "
Tässä venemoottorissa on Wicon mangneetto , kuin pikkuvalmetissa ,
mutta ilman laukaisulaitetta . Pitäisi myös mangnetisoida tai vaihtaa .
Kokeillessa otin vain katkojankärjet peliin + akku ja puola .
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Aihetta ylemmäksi....Ongelmia pukkasi Nuhviweljille....Tarvittaisiin mittoja Olympia HL.n (7-9Hv) vesisäiliöstä, eli korkeus, leveys ja sikkien, sekä reunalistan paikat.
lisäksi tuohon Isoon Vikkeen tarvittaisiin vesisäiliöön sikkien paikat, sekä reunalistan paikka (samat, kuin pienemmissäkin) Reunalistahan näissä on 20x2mm lattaa.
Muille tarvitsijoille tiedoksi: Wickström 18-24Hv vesisäiliön mitat:
korkeus: 580mm
leveys: 800mm
Wikke 10-12Hv vastaavat:
korkeus: 600mm
leveys: 720mm
Itsellä ei vain ole verrokkipönttöjä, joista voisi tarkastaa nämä mitat..
Auttakaa ystävät..että saataisiin paikalliselle peltisepälle töitä (ja siinä sivussa pari vanhaa Woimakonettakin käyntikuntoon)
lisäksi tuohon Isoon Vikkeen tarvittaisiin vesisäiliöön sikkien paikat, sekä reunalistan paikka (samat, kuin pienemmissäkin) Reunalistahan näissä on 20x2mm lattaa.
Muille tarvitsijoille tiedoksi: Wickström 18-24Hv vesisäiliön mitat:
korkeus: 580mm
leveys: 800mm
Wikke 10-12Hv vastaavat:
korkeus: 600mm
leveys: 720mm
Itsellä ei vain ole verrokkipönttöjä, joista voisi tarkastaa nämä mitat..
Auttakaa ystävät..että saataisiin paikalliselle peltisepälle töitä (ja siinä sivussa pari vanhaa Woimakonettakin käyntikuntoon)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Älyn (tai älyttömyyden) Olympialaiset jatkuvat puolen vuoden tauon jälkeen!!!!
Tänään 09.04-2009 klo:18:55 se sitten tapahtui.... Wikke 18-24Hv lähti käyntiin ENSIMMÄISEN kerran, sitten 1950-luvun...Filmiä tulossa tuubiin, jahka saadaan se aikaiseksi.
Tänään 09.04-2009 klo:18:55 se sitten tapahtui.... Wikke 18-24Hv lähti käyntiin ENSIMMÄISEN kerran, sitten 1950-luvun...Filmiä tulossa tuubiin, jahka saadaan se aikaiseksi.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Toi on hienoa, vielä kun ottaa huomioon moottorien ihmeellisen tekniikan
ja sen että ne saattavat olla seissy 50 vuotta niin McGyverit saa nekin toimimaan
Olen kateellinen
ja sen että ne saattavat olla seissy 50 vuotta niin McGyverit saa nekin toimimaan
Olen kateellinen
Mukana kuin peräpukama!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Vielä pientä hienosäätöä..mutta se kävi kuitenkin, kunnes bensiini loppui tankista. Ei ollu ko 3dl, kun ei tiennyt tankin saumojen tiiveyttä, pelko bensavuodoista osoittautuikin todeksi..tankki piti kyllä.., kaasuttimen koho vain ei tiennyt tehtäväänsä..ts. kaasutin vuoti läpi aika reippaasti.
Tästäpä on hyvä jatkaa:
http://www.youtube.com/watch?v=JQWl2Ls7hwE
Tästäpä on hyvä jatkaa:
http://www.youtube.com/watch?v=JQWl2Ls7hwE
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1279
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
- Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Hieno maamoottori .Aika ovelaa peltistä kaikua kuuluu tuollaisesta äänenvaimentajasta.Ihan samanlaista ääntä kun penskana käynnistettiin "kaatopaikkalöytö" wikström maamoottori .Nämä videopätkät ovat kyllä asiaa
Hattu päähän ja hyvästi!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Huomattavasti nopeampikäyntinen tuo iso Vikke, kuin pienemmät, silloin, kun sattuu käymään kunnolla... 1-pyttyset noin 600r/min ja tuo twini 800-1000r/min..Tuli jotenkin 25 Zetka mieleen ensimmäisellä kerralla.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Lisää tartunnanlähteitä...kuvia lisätty Kuvablogiin:
http://kuvablogi.com/nayta/1848667/ ja tästä eteenpäin.
Wikkeen rakennettu mm. puolipuristimet.
http://kuvablogi.com/nayta/1848667/ ja tästä eteenpäin.
Wikkeen rakennettu mm. puolipuristimet.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Pitäskö vaihtaa tämän ketjun nimeksi vaikka Maamoottorit-Todellista kestävyyttä ja taloudellisuutta, kun tuolla naapurifoorumillakin on se Z***r-Laadun mitta
No sitten asiaan: Wikkeä käytelty nyt myös vesien kanssa (tilapäisellä pöntöllä) ja ilmeni probleemia, eli vesipumppu sanoi työsopimuksen irti Pumpun lamellit olivat päässeet ravistumaan, vaikka niillä ei ollut ikää vasta kuin 58v (heikkoja olivat)...
Pumppu pöydälle ja palasiksi...yllätys: Lamellit olivat puuta (ilmeisesti tammea) Pula-ajan versio tehtaalta. No hätähän ei ollut tämännäköinen, kun Puukeskus myy korjaussarjoja isompien Wickströmien vesipumppuihin
Tammisesta kynnyslaudasta syntyi uudet lamellit ja taas vesi lentää, niinkuin paimenpojan xxxxxxxx
No sitten asiaan: Wikkeä käytelty nyt myös vesien kanssa (tilapäisellä pöntöllä) ja ilmeni probleemia, eli vesipumppu sanoi työsopimuksen irti Pumpun lamellit olivat päässeet ravistumaan, vaikka niillä ei ollut ikää vasta kuin 58v (heikkoja olivat)...
Pumppu pöydälle ja palasiksi...yllätys: Lamellit olivat puuta (ilmeisesti tammea) Pula-ajan versio tehtaalta. No hätähän ei ollut tämännäköinen, kun Puukeskus myy korjaussarjoja isompien Wickströmien vesipumppuihin
Tammisesta kynnyslaudasta syntyi uudet lamellit ja taas vesi lentää, niinkuin paimenpojan xxxxxxxx
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Hähää...Apinatynnyri, eiku Porilainenki herätelty talvihorroksesta..Biodieselit tankissa ja sehän pärskähti tulille pienen pyörittelyn jälkeen... Oli vain nokivettä äänenvaimennin puolillaan, joten musta sade oli masinistin niskassa. Hyvin tuntui muuten pelaavan sekin.
Vaatii muuten puolta pitemmän lämmitysajan, kun vesisäiliö on täynnä, jos vertaa tilanteeseen, että sylinterin yläpää olisi kuiva.
Olympiassa rupesi tankki ja polttoaineputki kuseskelemaan, joten se häätyi jättää väliaikaisesti koristeeksi (siksi, kunnes uusi tankki valmistuu), Vikessä väliaikaisratkaisuna muovinen sillitynnyri, jossa on letkukara kylkeen laitettuna alavesiputkea (letkua) varten
Vesipöntötkin ovat tulossa (Pöntöt luvattu Classic Motor Show:n, eli Vapun jälkeen noudettaviksi) Saisi sitten koko rivin tulille yhtä aikaa
Olisipa se melko jytinää...Wikke, B.M.V ja Olympia yhtä aikaa käynnissä...vielä kun saisi nuo G.G:tkin samaan sinfoniaan, saattais heikompia hirvittää...
Vaatii muuten puolta pitemmän lämmitysajan, kun vesisäiliö on täynnä, jos vertaa tilanteeseen, että sylinterin yläpää olisi kuiva.
Olympiassa rupesi tankki ja polttoaineputki kuseskelemaan, joten se häätyi jättää väliaikaisesti koristeeksi (siksi, kunnes uusi tankki valmistuu), Vikessä väliaikaisratkaisuna muovinen sillitynnyri, jossa on letkukara kylkeen laitettuna alavesiputkea (letkua) varten
Vesipöntötkin ovat tulossa (Pöntöt luvattu Classic Motor Show:n, eli Vapun jälkeen noudettaviksi) Saisi sitten koko rivin tulille yhtä aikaa
Olisipa se melko jytinää...Wikke, B.M.V ja Olympia yhtä aikaa käynnissä...vielä kun saisi nuo G.G:tkin samaan sinfoniaan, saattais heikompia hirvittää...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...