Sivu 34/40

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 10 Heinä 2023, 13:56
Kirjoittaja Tuusaaja
Mielenkiintoista. Onkohan tuohon vaihettu akseli joskus, onko kruunumutterin puolella tiheät vai harvat boorit? Vai oisko vaihettu koko vasen banjo 460 mallista.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 10 Heinä 2023, 18:33
Kirjoittaja Nelitahtari
Kruunumutterin puoli on tiheäboorinen ja toinen harva.
Laakerit ovat ihan priimat eikä väljää tuntunut ennen purkamista.

Sitä vaan nyt ihmettelen, että molemmissa akseleissa on 41mm pitkät stefaholkit. Eikö tuossa uudemmassa kuuluisi olla 45mm?

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 10 Heinä 2023, 18:57
Kirjoittaja Tuusaaja
Ihan oikea holkki tuolla on. Sama holkki on fourissa ja 460 mallissa. Holkki vaihtuu kymppi mallissa jossain vaiheessa

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 10 Heinä 2023, 19:32
Kirjoittaja Nelitahtari
Tuusaaja kirjoitti: 10 Heinä 2023, 18:57 Ihan oikea holkki tuolla on. Sama holkki on fourissa ja 460 mallissa. Holkki vaihtuu kymppi mallissa jossain vaiheessa
Samaa päättelin kun nyt luin Tractor spare partsin katalogia uudelleen.
Tämä on sikäli positiivinen tilanne, että nyt ei tarvitsekaan tilata mitään palikoita lisää kun laakerikin oli ehjä.
Hitsaamiselle ei edelleenkään ole löytynyt selitystä.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 10 Heinä 2023, 20:02
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 10 Heinä 2023, 19:32
Tuusaaja kirjoitti: 10 Heinä 2023, 18:57 Ihan oikea holkki tuolla on. Sama holkki on fourissa ja 460 mallissa. Holkki vaihtuu kymppi mallissa jossain vaiheessa
Samaa päättelin kun nyt luin Tractor spare partsin katalogia uudelleen.
Tämä on sikäli positiivinen tilanne, että nyt ei tarvitsekaan tilata mitään palikoita lisää kun laakerikin oli ehjä.
Hitsaamiselle ei edelleenkään ole löytynyt selitystä.
Silloin aikoinaan kun tetätettiin yhdistykselle Veli Matti Vainion toimesta stefaholkkia, niin minä annoin mitat 255:sen leukun holkista ja pituudeksi tuli 44,5 mm.
Muutama vuosi sitten oli jäsenlehdessä juttua kyseisestä konepajasta, tuolloin stefaholkin hinta oli 25 €.
Hinta sarjalle, holkki akselitiivistesarja ja huopatiiviste 110 € (sis alv)

https://vmv-start.fi/

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 10 Heinä 2023, 20:34
Kirjoittaja Nelitahtari
41mm: https://www.tractorspareparts.co.uk/nuf ... erearaxle/
45mm: https://www.tractorspareparts.co.uk/ley ... erearaxle/

Siinä harvaboorisessa akselissa, jossa on halkaistu mutteri, tuo stefaholkin pituusvaatimus lienee melko tarkka.
Jos nyt oikein järkeilen niin se määrää ulommaisen laakerin sisäkoolin paikan akselilla ja sitä kautta laakerivälyksen.
Eli jos holkin pituus heittää kympän niin sisimmäisen laakerin yhteydessä oleva sovitusholkki pitäisi vaihtaa vastaavasti sopivan paksuiseen. Ainakin periaatteessa.

Tässä lienee kaksi vaihtoehtoa: Jos holkki on liian pitkä niin välyksen voinee säätää sopivaksi mutterilla. Mutta jos se on liian lyhyt niin säätö pohjaa ja akseliin jää väljää.

Ps. Tuossa allekirjoitukseni youtube-linkissä tarinaa projektin etenemisestä.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 11 Heinä 2023, 12:59
Kirjoittaja Tuusaaja
Eiköhän nuo holkit sen verran tarkasti ole tehty että tuskin rikkaa tarvii alkaa vaihtamaan. Hyvin näyttää remontti etenevän :)

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 11 Heinä 2023, 13:22
Kirjoittaja Nelitahtari
Tuusaaja kirjoitti: 11 Heinä 2023, 12:59 Eiköhän nuo holkit sen verran tarkasti ole tehty että tuskin rikkaa tarvii alkaa vaihtamaan. Hyvin näyttää remontti etenevän :)
En epäile ollenkaan etteiko nämä varaosana tilatut olisikin. Ja ainakin tönäritarkkuudella mitattuna niin onkin.
Lähinnä pohdin ääneen teoriaa jos vaikka olisi innostunut itse sorvaamaan.

Prikan paikalleen saamista helpottaakseni tein putken pätkästä oppaan, jonka toivon auttavan prikkaa nousemaan boorille.
Akselin pää onkin näköjään valmiiksi viistetty.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 12 Heinä 2023, 12:33
Kirjoittaja Nelitahtari
Irto-osiin maalia pintaan.
Nyt kun keksintö on lähes purettuna niin samalla putsaan rungon ja ruiskin siihenkin uuden maalin.
Vaihdelaatinkon kyljessä olevat kolme proppua, jotka tiivistelin viime kesänä väliaikaisesti possuliimalla, irottelin ja liimasin kierreliimalla takaisin.

Ne taka-aselin vanhat stefat olivat niin huonot. että kumma kun oljyt ylipäätään pysyivät sisällä.
Eihän ne edes ole varsinaiset huulitiivisteet vaan jotkut jousella varustetut huopaviritykset.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 12 Heinä 2023, 13:32
Kirjoittaja Tuusaaja
Tätä rojektia on mukava seurailla täällä, videot on hyviä myös ja niistä on kyllä taatusti apuja niille jotka saman remontin joskus tekee :)
Jospa itekkin innostuis joskus vielä tälläisen projetkiblogin tänne avaamaan.
Tuossa vaiheessa kun on reppu purettu niin männänvarren sokka yläpäästä on hyvä vaihtaa myös.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 12 Heinä 2023, 15:38
Kirjoittaja kari t
"Ne taka-aselin vanhat stefat olivat niin huonot. että kumma kun oljyt ylipäätään pysyivät sisällä.
Eihän ne edes ole varsinaiset huulitiivisteet vaan jotkut jousella varustetut huopaviritykset"

Alkuperäiset stefat on peltiset ja jousella varustetut huulitiivisteet, ja huopatiiviste (pölytiiviste) on pelkkä huopa, ei mitenkään jousviritteiset.
No, joku kyläseppä näköjään on laittanut mitä on jostain sattunut löytämään :wink:
Laitappa kuva minkälaiset tiivisteet sinne oli laitettu.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 12 Heinä 2023, 17:31
Kirjoittaja Nelitahtari
kari t kirjoitti: 12 Heinä 2023, 15:38 Alkuperäiset stefat on peltiset ja jousella varustetut huulitiivisteet, ja huopatiiviste (pölytiiviste) on pelkkä huopa, ei mitenkään jousviritteiset.
No, joku kyläseppä näköjään on laittanut mitä on jostain sattunut löytämään :wink:
Laitappa kuva minkälaiset tiivisteet sinne oli laitettu.
Noissa on pelti molemmin puolin ja jousi sisällä. Kumia ne ei ole vaan tuntuu ihan huovalta.
Noita on kaksi puolellaan ja lisäksi ulommaisena erillinen huoparengas

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 12 Heinä 2023, 20:01
Kirjoittaja kari t
Nelitahtari kirjoitti: 12 Heinä 2023, 17:31
kari t kirjoitti: 12 Heinä 2023, 15:38 Alkuperäiset stefat on peltiset ja jousella varustetut huulitiivisteet, ja huopatiiviste (pölytiiviste) on pelkkä huopa, ei mitenkään jousviritteiset.
No, joku kyläseppä näköjään on laittanut mitä on jostain sattunut löytämään :wink:
Laitappa kuva minkälaiset tiivisteet sinne oli laitettu.
Noissa on pelti molemmin puolin ja jousi sisällä. Kumia ne ei ole vaan tuntuu ihan huovalta.
Noita on kaksi puolellaan ja lisäksi ulommaisena erillinen huoparengas
Tuollaisiltahan ne näyttää varaosakuvastossakin, tuon näköiset varmaan olleet minullakin silloin aikoinaan kun olen noita vaihtanut.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 13 Heinä 2023, 18:59
Kirjoittaja Nelitahtari
Työlästä toi putsaaminen ja maalaaminen.

Re: Universal four 4DM herättely

Lähetetty: 15 Heinä 2023, 21:36
Kirjoittaja Nelitahtari
Stefaholkit ja stefat asennettuna.
Tiheäboorinen akselikin jo paikallaan. Meni yllättävän helposti.
Hommaa helpotti se että kiilasin rattaan valmiiksi hollilleen niin että boorit näkyivät symmetrisesti laakerin reijästä kiikaroidessa. Akseli lumpsahti boorille kerralla.

Mutterin kiristäminen ei tunnu olevan ihan yksiseliteinen juttu. Kiristin ensin perille ja sitten löysäsin reilusti. Löysäämisestä huolimatta en saanut käsin kiskomalla päittäisvälystä akseliin. Kai se on vaan kiristettävä mutu-tuntumalla sillain sopivasti.

Huomenna sitten harvaboorista akselia sovittelemaan.