Veto 10 hv maamoottori "projekti"

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

15 Maalis 2014, 19:42

Maamoottorin kannentiivisteenä kestää grafiittimatto, joka on tarkoitettu pakosarjan tiivisteeksi, siis se versio, jossa on rst-verkko sisällä. kyseinen materiaali on kohtuullisen helppoa työstää vaikka keittiösaksilla (toki menee vaihtoon sakset tämän jälkeen :wink: ) Kaikissa magneetollisissa irtokansikoneissamme on tätä mattoa tiivisteenä ja hyvin on pitänyt. (Magneettokoneiden alkuperäiset kansipahvit ovat kahden ohuen kuparilevyn väliin sijoitetulla asbestin ja pien sekoituksella toteutettuja)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

15 Maalis 2014, 22:53

Mienlenkiintoisia yksityiskohtia tuossa Vedossa, mm. tuo keinuvipujen voitelu Stauffer-kupilla jos oikein kuvasta näin?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

16 Maalis 2014, 14:36

Avokampikoneissa Staufferit voitelevat yleensä alapään silmukan ja runkolaakerit, mutta nuissakin on pääsääntöisesti tippakannuvoitelu yläpäähän. Tuo VETO-moottorin systeemi on kyllä aika erikoinen ja eikä edes ihan huono systeemi. (Jopa F.F:ssä, vaikka on jo kehittyneen pään makaavasylinterinen, niin ylävoitelu tehdään vielä tippakannulla)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

16 Maalis 2014, 20:33

Ju, staufferikuppi on tuossa keinuvivuilla. Tosin, sehän ei voitele nostotankojen päitä eikä keinuvivun päätä, ne joutuu tippakannun kanssa käydä läpi kuitenkin.

Tänään kasasin kannen paikoilleenlaittokuntoon. Sain kaasuttimen kasattua uusin tehdyin tiivistein jne. Tuo ilmanputsari on sen verran haprea, että peltisepälle on kohta asiaa. Voisi toki kokeilla "levitysoppia" ja piirtää uudet osat ja tehdä itse mahdollisimman paljon. Se vain, että millä saa syklonin leikkaukset tehtyä, ne on varmaankin jollain lävistimellä leikattu aikoinaan. Vesi tai laserleikkurilla tietysti saisi...

Mäntää en vielä saanut irti pytystä, mutta alapään irroitin. Näky ei ollut kovin riemastuttava :? Pitää laittaa kuvia, mitä mieltä olette tilanteesta. Laakerissa on eräällätavalla pinnoite, kenties jälkikäteen tehty ja siinä kiertokangenpuolella reikä, epämääräinen sellainen ja kohtalaisen kookas. Jännä, päälikannen ja kiertokangen välissä pulttiliitoksen kohdilla oli runsas määrä mellalevyjä :shock: Ihan tehdaslähtöisennäköisiä, eripaksuisia messingistä.

Venttiilinnostinkupit ovat nyt paikoillaan, vassun kanssa asensin, jos tuleekin pidempi säilytysaika kenties, eivät ryydy kiinni heti taasen.

Positiivista myös se, että vauhtipyörältä tuleva kierrosluvunsäätöön liittyvä mekanismi alkoi liikkua, eli irroitusöljy on tehnyt tehtävänsä.

Toisen vauhtipyörän olisin ottanut irti, mutta ulosvetäjän hartioista uupui juuri tarvittava 10 mm jotta se olisi käynyt :oops:

Jännästi näkyy tämäkin kiinnostavan porukkaa, kaverikin päivällä puheli lukeneensa ketjusta kuulumiset, mutta harva kirjoittaa mitään tänne :D
Liitteet
venttiilinnostimet.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

16 Maalis 2014, 20:45

On välillä ollut paksutkin nivaskat noita säätölevyjä, pellinpalasia tms.

Tuossa pienessä Forseliuksen venemoottorissa oli kahdet palaset päällekkäin, siinä oli vielä hauska yksityiskohta, pellinpalaset oli leikattu jostain öljykanisterista kun lapuissa luki "GULF" :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Maalis 2014, 13:51

Magneetto on mallia SEM 1L-30, pyöritys vastapäivään katsottuna akselinpäästä.

Se on nyt irti. Hammaspyörät ovat vinot ja niissä on ajoitusmerkinnät. Jos joku tarvitsee tulevaisuudessa ulosvetäjää vedon hihnapyörälle, niin täältä löytyy vuokralle valmiiksi modattu ulosvedin, ei tarvitse itse alkaa muokkaamaan saati ostamaan ulosvedintä. Ihan perusulosvetäjä ei suoraan käynyt ja tuokin pitää haaruikoistaan avata ruuvit ja kasata sitten paikoilleen.

Jos oikein olen kuullut, niin veto maamoottorit ujeltavat noista hammaspyöristään aika kovasti?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Maalis 2014, 14:08

Sanokaapa kiristystiukkuuksia tuon vedon kannelle ja kiertokangelle.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

17 Maalis 2014, 15:06

Nyt kun sinulla on tiivis kansi, niin pulttaa yläpää kasaan ja tee väilaikainen tiiviste vaikka klingeriitistä. Sen jälkeen vain hydrauli pikaliitin tulpan tilalle ja kammen mutka mahdollisimman kauas kiertokangesta. Sitten vain Valtra-voimaa peliin ja öljyllä mäntä irti (sievästi vähän kerrallaan) Pitäisi männän irrota. Sylinteri kannattaa täyttää ensin jollakin havillisemmalla kuralla, kun tuommoiseen kirnuun uppoaa äkkiä useampi litra. Mäntää apuna käyttäen 180bar työpaineella tonnimäärä nousee kohtuullisen korkeaksi suhteellisen hellävaraisesti.

Ennen irroitusta. Puhdista sylinteriputkesta kaikki näkyvä möhnä pois, niin irtoaa kevyemmin.

Nosta kone pystyyn ja laita joku saavi alle, niin ei ole aivan niin suuri öljyvahinko ympäristössä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

17 Maalis 2014, 15:12

Nuffieldmaster kirjoitti:Sanokaapa kiristystiukkuuksia tuon vedon kannelle ja kiertokangelle.
Varsinaisia ohjeita ei taida olla saatavilla enää, mutta sen verran, että ovat kunnolla kiinni, eikä pultit vielä veny. Tasainen ristiin kiristys. Kiertokangen alapää samalla ohjeella, mutta todennäköisesti siellä on sokka-varmistus ja kruunumutterit, eli sokanreiät kohdalleen.

Alapään välyksen säätö on samanlainen kuumapäissäkin, eli shimmejä pois ja laakerin kaavausta, jos kolisee. Tuo systeemi on ihan Rosenlewin jäljiltä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

17 Maalis 2014, 18:51

Joo eipä taida virallisia kiristysohjeita enää olla, ja vaikka olisikin niin saattaapi olla vanhentunutta tietoa vanhaan koneeseen/pultteihin. Kiristys napakasti ja tasaisesti ja hyvä tulee.

Mikähän kierre muuten maamoottoreissa yleisesti käytetyssä tulppakoossa onpi, NKG A-6 tulppa taitaisi olla nykyvastine. Sitä vaan että pitääpä itsekkin hytikkaliikkeestä kysellä sopivaa nippaa hydrauliletkun päähän.

Porilaisissa em. irroituskikka on toiminut hyvin, viimeksi lirautin löpöä ensin "pohjiksi" ja sitten painetta perään.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Maalis 2014, 19:16

Kyllä konhe pyörii, mutta tiukka on mäntä tulemaan pois viimeisiä senttejä, tai tiukka ja tiukka kun ei uskalla voimaa käyttää.

Putsattukin sylinteri on. Olisiko rappua sitten kulunut sylinteriin.

Liekkö muuten kuvassa oleva ruosteinen kohta ja valumat ihan tehtaan viimeistelytasoa?

Tulppa tuohon on jo uusi, löytyi ihan autotarvikeliikkeestä.
Liitteet
koneisto.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

17 Maalis 2014, 19:20

Todennäköisesti on ihan Rosenlewin jäljiltä. Tuskin tuosta on vauhtipyöriä käytetty irti Porista lähdön jälkeen.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Maalis 2014, 00:12

Nuffieldmaster kirjoitti:
.... mutta harva kirjoittaa mitään tänne :D
Vähän samaa välillä havainnut nois omissa projektikertomuksissani, saattaa olla pitkäänkin lähes yksinpuhelua.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

18 Maalis 2014, 11:53

Maamoottorit -ketju on kanssa hyvä esimerkki tuosta. Aktiivisimmat kirjoittelijat tuohon ovat Nelosnuhvi, Lister ja allekirjoittanut. Noh. Onhan tuonnekin asiaa saatu talteen.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Maalis 2014, 16:16

The piston has landed, eli mäntä pötköttää pöydällä. Nelirenkainen, kolme perusrengasta ja alla öljyrenkuli.

yksi rengas irti, muut jumissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin