Valtra A93H

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

20 Marras 2013, 19:26

Kuralla on kohta Valtran mallit...
Onneksi sentään saa vielä perinteistä 4 syl konetta, vai saako?
Ainakin sellainen malli olis hyvä.

Vaikka ei niissä voimaa ole, niin metässä puksuttaa kummasti :lol:
Sellainen kones olis hyvä, missä oes halavat huollot ja vois itte tehä kaikki
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Marras 2013, 06:57

Saahan nelisylinterisenä reilusta 100 hv ylöspäin. Oliko N103.4 nyt se pienin nelisylinterinen.

Ajatella miten aika menee, 90 luvun taitteessa mm. MF:llä oli liki kaikki sataheppaiset vaparikutosia, eikö?

Ja valmet joutui tekemään sen 8000 mallin ja myöh. 6900 mallin, konservatiivisille ostajille, jotka ei uskoneet NELIsylinterisen olevan kykenevä tuottamaan 100 hv tehoa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

22 Marras 2013, 19:23

Kyllä moottorit kehittyy ja litratehot kasvaa.
Taitaa kohta mennä 200 heppaa rikki neloskoneella.
Vielä pärjää "pienviljelijä" 100 hv koneellakin, kunhan vaan olis luotettava.
Eihän metsässä tarvita niin isoa konetta, mahtuu paremmin puiden välistä :D

Pysyis nyt vielä kotimaisella perusmallit tuotannossa, eikä hinta karkais pilviin.
Nyky tuotteiden hinnoilla saa puurtaa pitkää päivää, että pysyy rattaissa.
Takavuosina sai kympillä (markkaa) öljynsuodattimen...
Nyt maksaa sama suodatin 17 e... alle kymmenen viljakiloa, ennen.
Nyt 100-150 kg..yhteen suodattimeen....

Pareen, ku ei liikoja vanhoja aikoja rätnäilis...vaan nythän onkin tonnihinnat.... :roll:
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

25 Marras 2013, 22:14

70 luvun alussa sae 150 motin hankinnalla uuve rattorin nyt 1500 motin pystykaapalla suap kans uuven rattorin, aeka muuttuu :x
aja millä ajat mutta majorilla loput
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

26 Marras 2013, 06:53

ahven kirjoitti:70 luvun alussa sae 150 motin hankinnalla uuve rattorin nyt 1500 motin pystykaapalla suap kans uuven rattorin, aeka muuttuu :x
No voe per..... , onhan ne kyllä vähän rattoritkin kehittyneet, mutta alkutuotanto on jokapuolella saanut
näköjään " siipeensä " :evil:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Marras 2013, 18:07

500h huolto. Pari öljyvuotoa huomattu, ei vakavaa. Yhden hydrauliikkaletkun prässäys mehii ja käsijarrun sylinteri hikoaa Uudet takuuosat tilattu. Ei vaikuta mopon ohjaukseen 8)
Liitteet
Liten enkine
Liten enkine
Metsään valmis?
Metsään valmis?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

26 Marras 2013, 19:36

Muutaman Valumöntin huoltaneena voin todeta että nuo hytikan putsarit jumittuu vähän ästanan tiukalle,kierteen ja o-renkaan voitelu asennettaessa mos2 vaseliinilla auttaa,öljy tai tavan vaseliini ei...
muuten kyllä huoltoystävällisiä koneita noin yleensä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

26 Marras 2013, 19:50

Kyl nuo mitä on itte kiristelly niin on yleensä kohtuullisella voimalla auennu, mutta yhteen raskoneen huoltamaan länkkäriin piti hydrauliikan toisiosuodatinta vaihtaa niin kaksi miestä hyppi parimetrisen jatkon päällä kylmäkuuman kanssa.

Huollettavuus on muuten ok, mutta tuo nykyajan öljynsuodatin :evil: Jalassa ja osa suodattimesta olleestä öljystä valuu lohkon kylkeä..

Tosin eipä tuo nyt sinällään haittane kun on tuo taas pelaava kuumavesipesuri joka kyllä helpottaa huoltoa kuin huoltoa.
Mm. noihin karjatalojen etukuormaajavehkeisiin ehdoton käsittely jos ei halua paskaa menevän sinne minne ei pitäisi.. :oops:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Marras 2013, 19:56

kolmetonnine kirjoitti: Huollettavuus on muuten ok, mutta tuo nykyajan öljynsuodatin :evil: Jalassa ja osa suodattimesta olleestä öljystä valuu lohkon kylkeä..
Valtran mainioissa huoltopaketeissa on kätevät pussit suodattimille. Väännä avaimella suodatin auki, ota pussi ja pyöritä pussin kanssa suttari suoraan roskikseen. Pikkaisen jos laittaa fyllinkiä alle, niin tippaakaan ei koneen kylki öljyynny!

Se on muuten aivan loistava tuo huoltopaketti. Tulee juuri oikeat osat ja tarvikkeet pienistä tulpista o-renkaisiin ja sitten huoltotarraan asti.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

26 Marras 2013, 20:06

Ei ole tullut vielä noita orkkis huoltopaketteja koitettua. Ovattten kai aika edullisiakin suhteessa :?:

Ainakin tuossa 420dwrie koneessa mikä on 6800;ssa menee ne hydrauliletkut keulalle sen verta hankalasti että aina tahtoo mennä losaamiseksi.

Nyt onkin niin erikoinen tilanne että talossa ei ole enään kuin yksi sisuriisseli ja kaksi perkinssiä tällähetkellä työkäytössä olevissa laitteissa. :lol:
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

26 Marras 2013, 20:20

Missäs hintaluokassa nuo huoltopaketit muuten pyörii nykyisin esim. A-sarjalaisiin?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

26 Marras 2013, 23:20

A-han voi saaha noin 300e N-sarjan 400-600e, kun on enemmän suodattimia.
Lujassa ne muuten tahtoo olla, ne hyd/vaihteiston suodattimet...kannattaa kyllä laittaa hyvää voidetta,
saa seuraavalla kertaa paremmin vaihdettua.

Ja sitä muovipussikonstia olen käyttänyt jo kauan monissa suodattimen vaihdoissa, siisti homma.
Paitsi DEUTZ, missä kun löysää suodattimen, niin öljyt valuu suoraan öljypohjan kautta, eikä edes
sormet likaannu... :D mutta se onkin TRAKTORI.... :)

Tänään muuten könysin valtran alla, alako vuotaan perän alta öljyä, onneksi oli vain putki löysällä.
Sais olla pareen pohjan suojaus. Etukuormainkoneissa, missä sovitteet menee takse asti, ne jo vähän suojaa
arkoja paikkoja ja niihin voi laittaa lisää plootua panssariksi, ettei risut vie putsareita metsässä :roll:
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

26 Marras 2013, 23:42

Noissa uusissa ei taida olla enään se metsäkäyttö yksi tärkeimmistä työkohteista. :?

05-sarjalaisen uskalsi ajaa sellaiseen paikkaan että kunhan ei mahastaan jäännyt kiinni tai laseja rikkonu aikas surutta sen suuremmin suojaamatta :mrgreen: Toki on nuo käytetyt sen näköisiäkin..
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

27 Marras 2013, 17:12

Kuinka ollakaan,kävin tänään huoltamassa 8550 Valumöntin,just uitettu Englannista,vaihdoin kaikki öljyt,putsarit,pakkasnesteet,ajovaloumpiot,etc..
Oli ollu ilmeisen huoleton ex-omistaja,löpöputsarien sakkakupit ihan täynnä törkyä ja vettä,ihme ettei pumpulle asti ole (toivottavasti) mennyt :shock: :shock:
Ilmansuodattimet täysin tukossa sekä moottorilla että ohjaamossa,voimansiirron öljyt oli ainoat jotka näytti kirkkailta,paitsi etunavoissa :? :?
6000h mittarissa,toivottavasti nyt kestää kasassa jonkun vuoden,menee maansiirto ja lumiurakointiin.
Ja ne hyden putsarit lähti auki noin 1,5m varrella...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

27 Marras 2013, 18:34

Kuten jossain muualla sanottiin internetissä, britit euroopan toinen romula koneiden pidon suhteen suomen lisäksi.. :evil:

8550;pis on stanadyne, helvatan ronkeli pumppu vedelle. Ei siedä yhtään, eikä moni pumppumies ota noita edes huoltoon..
Vastaa Viestiin