Sivu 2/2

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 22:26
Kirjoittaja J-66
Nuffieldmaster kirjoitti:voihan sen repun purkaa pois jos haluaa suodattimen putsata, mutta kyllä tuohon vaan ulosvetäjää kehiin jonkinlaista, niin se tulee sieltä. Ja helpommin kuin kontti irtonaisena.

esmes rikkonainen ristinivel, siihen pyöröterästanko, "massa"vasara, eli semmonen liukupaino ja klumppi hitsata päähän. se tumppiin lukituksellaan kiinni ja iskuja -> Lähtee.
Meinasin mie jo repun ottaa pois mutta pitää kokeilla helpompaa konstia. Lukkorengas sieltä reijästä näkyy, sen saa ruuvimeisselillä irroitettua. "Liukuvasarakin" minulla on valmiina.
Maanantaina menen Traktoria taas katsomaan,pitäähän konsti löytyä että akselintumppi pois lähtee,en ole sitä aikaisemmin irti ottanut, nyt pitää remonttia tehdä kun laakerit on rikkinäiset ja akselin juuresta vuotaa öljyä.
Mie kerron sitten ensiviikolla miten sen pois sain ja mikä siellä jumitti.

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 23:06
Kirjoittaja jusape
Jotenkin tuossa Joonaksen kuvassa voa tumpin sisäpäässä näyttäis olevan mutteri, ja jotain muuta, joka estäisi ulostulon.....

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 23:11
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Ne on halk. Pienemmät

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 23:37
Kirjoittaja jusape
Entä se mutun takana oleva kuulalaakeri ?
Kuvasta saisi päätelmän, että tumppi kahella kartiolaakerilla, ja niiden sisäpuolen sokka, siina tumpin laipassa, eli kaikki pitäisi tulla pakettina kyllä....
Sinänsä asia kiinnostaa paljon, kun yks 272synkko saattaa tulla hoitoon taas. Ei voa oikeen vaan suostu pelaamaan, eli vaatii syvällisempiä tutkimuksia.....

Siis se sama joka jo olia aiemmin. Vivuston säädöt pitäis olla kylä kohdillaan. Mutta alkoi kaiketi taas rallattamaan tai hylkimään voimaa.....

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 00:13
Kirjoittaja J-66
Ohjeiden ja räjäytyskuvien mukaan akselitumpin olisi pitänyt tulla laakereineen ja muttereineen mutikan mukana ulos.Jotain irrottaessa meni pieleen kun akseli jäi kiinni traktoriin.Akseli tosiaan liikkuu reijässään edestakaisin mutta aika tiukassa on kun laakeripesä irtosi ja laakerit jäi paikalleen.Jossain on oltava sokka tai jokin prikka joka sitä paikallaan pitää.( laakeripesän puuttuva jousilaatta jäi jumittamaan ???)Toivottavasti ei tarvii peräreppua pois ottaa,siinäkin on oma hommansa.Vo akselitumppi on tarkoitettu mahtumaan reijästä ulos kaikkine "kilkkeineen" laakereiden ja tiivisterenkaiden vaihtoa varten,miun tieto/taito ei vaan riitä vielä siihen miten sen pois otan.

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 00:21
Kirjoittaja jusape
Tai jos sieltä sisältä on jokin vähän pettänyt, eikä mahdukkaan jostain syystä ulos.....
Eli reppu auki, isompien vaurioiden välttämiseksi......

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 01:02
Kirjoittaja J-66
Kyllä repun poisottaminenkin mielessä kävi,painavaa valurautaahan se vain on ja pulteilla kiinni.
Repun poisottamisen jälkeen akselitumpin pitäisi lähteä varmasti pois,ja saada laakerit vaihdettua.
Turha sen tumpin kanssa on päiviä nujuta jos se ei siitä reijästä sovinnolla tule.
Jos repun ottaa pois otetaanko se kokonaisena vai yläosa erikseen ( tuommoinen "valurautamöhkäle" on varmaan aika painava ?)

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 09:52
Kirjoittaja jusape
Kokonaisena. Vaihteistokotelon saumassa on yläreunassa 4 pulttia kanta "eteenpäin". Muut pultit näkyneekin takaapäin

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 11:04
Kirjoittaja kari t
J-66 kirjoitti:Kyllä repun poisottaminenkin mielessä kävi,painavaa valurautaahan se vain on ja pulteilla kiinni.
Repun poisottamisen jälkeen akselitumpin pitäisi lähteä varmasti pois,ja saada laakerit vaihdettua.
Turha sen tumpin kanssa on päiviä nujuta jos se ei siitä reijästä sovinnolla tule.
Jos repun ottaa pois otetaanko se kokonaisena vai yläosa erikseen ( tuommoinen "valurautamöhkäle" on varmaan aika painava ?)
Tuossa parit esimerkit miten minä olen ottanut peräreput kokonaisena irti.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ia+007.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... us+015.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliko vo kytkentävipu kytkettynä päälle asennossa, jos ei, niin aiheuttaisko tuo sitten mitä ?

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 13:43
Kirjoittaja J-66
kari t kirjoitti:
J-66 kirjoitti:Kyllä repun poisottaminenkin mielessä kävi,painavaa valurautaahan se vain on ja pulteilla kiinni.
Repun poisottamisen jälkeen akselitumpin pitäisi lähteä varmasti pois,ja saada laakerit vaihdettua.
Turha sen tumpin kanssa on päiviä nujuta jos se ei siitä reijästä sovinnolla tule.
Jos repun ottaa pois otetaanko se kokonaisena vai yläosa erikseen ( tuommoinen "valurautamöhkäle" on varmaan aika painava ?)
Tuossa parit esimerkit miten minä olen ottanut peräreput kokonaisena irti.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ia+007.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... us+015.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliko vo kytkentävipu kytkettynä päälle asennossa, jos ei, niin aiheuttaisko tuo sitten mitä ?
Kytkentävipu oli kytketty asennossa kun yritin irrottaa tumppia,kokeilin monella tavalla irroittaa sitä,ei vaan ulos tule.
Joku niksi siihen on oltava miten se reijästä tulee ulos,mie vaan en sitä tiedä.
Akseli toimi ihan normaalisti laakereissa oli vaan väljää ja öljyrenkaat ei pitäneet öljyä sisällä.
Jotenkin minusta tuntuu että kuitenkin se sisällä oleva lukkorengas pitää "mötikkää" paikallaan.
Maanantai iltana laitan tänne viestiä lähtikö irti ja millä konstilla. ( Ja kuvia myös )

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 14:42
Kirjoittaja J-66
Nuffieldmaster kirjoitti:voihan sen repun purkaa pois jos haluaa suodattimen putsata, mutta kyllä tuohon vaan ulosvetäjää kehiin jonkinlaista, niin se tulee sieltä. Ja helpommin kuin kontti irtonaisena.

esmes rikkonainen ristinivel, siihen pyöröterästanko, "massa"vasara, eli semmonen liukupaino ja klumppi hitsata päähän. se tumppiin lukituksellaan kiinni ja iskuja -> Lähtee.
Näillä neuvoilla se nyt irti on.Oli se aika tiukassa mutta irti muljahti.
Akselin takimmainen laakeri oli hajonnut ja akselin pään kierteet vaurioituneet ( Akseli on varmaan joskus saanut iskun,tai on ollut liian pitkä nivelakseli ?)
Kaikki laakerit menee vaihtoon ja Akselintumppikin pitää ostaa ( uudet kierteet voisi tietysti tehdä akselin päähän,mutta ei uusikaan hirveän kallis taida olla ?)

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 20:14
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Ei uusi hirvittävän hintainen ole, mutta jos olet roskiin entistä heittämässä, niin heitä mieluummin postiin meikäläisen osoitteella, korv. vastaan toki.

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 20:50
Kirjoittaja J-66
Nuffieldmaster kirjoitti:Ei uusi hirvittävän hintainen ole, mutta jos olet roskiin entistä heittämässä, niin heitä mieluummin postiin meikäläisen osoitteella, korv. vastaan toki.
Entinen omistaja oli hitsannut tumpin päässä olevan mutterin kiinni kun kierteet oli joskus menneet,se takimmainen pieni laakeri oli hajonnut ja juuttunut pesäänsä" siksi se tuntui kiinni olevan.
Miusta tuntuu että kun uuden takimmaisen laakerin hommaa ja ne kaksi kartiorullalaakeria uusii niin hyvä tulee.
Sen takamutterin saa kyllä pysymään paikallaan samalla konstilla kun joskus on tehty.Tumpin pitäisi remontin jälkeen kestää traktorin iän.Ne "tumpin"laakerit on senverran järeää tavaraa että kestää jos ei väärällä käytöllä riko.
Irtiottaminen kesti kun ei uskaltanut väkisin vetää "tumppia"ulos kun ei tiennyt särkyykö jotakin.
Tänä aamuna rakentelin sellaisen ulosvetäjän että varmasti jotakin irtoaa.
Kiitoksia paljon kaikille keskusteluun osallistuneille,ammattimies olisi irroittanut akselin vartissa miun piti kysellä täältä monta kertaa.

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 22:59
Kirjoittaja jusape
Parempi kysellä ja vähän ihmetellä asiaa, ennenkuin isoa, useiden satasten-tonnin vahinkoa alkaa tekemään...

Re: leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Lähetetty: 17 Helmi 2015, 21:42
Kirjoittaja Warpu
pikkulaakerin särkymistä aiheuttaa jos koko paketti on liian tiukalla päittäisvälyksellä, eli kannattaa tarkistaa, noissa karin kuvissa on ohje 8)