Sivu 2/19

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 02 Kesä 2014, 22:04
Kirjoittaja jusape
Jäsenten kirjastossa on kyllä ketjujakopään ajoitusohje.....

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 15:18
Kirjoittaja kari t
Jaa, eikö ole asiantuntioita paikalla :!: Itse olen ollut maakunnissa, eilen iltasella hieman ennen 24:jää katsoin että jotain kaivataa, tänään taas aamusta alkaen ollut yhtä matalalentoa, no, nyt hiukka helpottaa :wink:
Tuossapa kuva ketjujakopään merkeistä.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... %C3%A4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa sitten ajoituksen säätö ohjetta:
Kierrä kampiakselia kitaasti sen normaaliin kiertosuuntaan, kunnes sylinterin n:o 1 pakoventtiili ( n:o1 ) on juuri sulkeutumassa ja saman sylinterin imuventtiili ( n:o 2 )juuri avautuu. Tämä osoittaa männän n:o 1 alkavan imutahdissaan liikua alaspäin. Jatka kiertämistä, kunnes ruiskutuksen 28 asteen ajoitusmerkki vauhtipyörän takapinnassa ( tämän merkin kohdalla ei ole tunnuskirjaimia ) on ajoituksen osoittimen kohdalla.
Löysää käyttävän laipan säädön nastalevyyn kiinitettävät molemmat säätöpultit. ( Koplinkin oikealla puolella olevat. )
Kierrä ruiskutuspumpun kytkinlaipaa käsin, kunnes laipan reunassa oleva viiva on ajoituslevyssä olevan merkin kohdlla. Yllämainitun menettelyn aikana ei käyttävä laippa saa liikua.
Kiristä käyttävän laipan säädön kiinittävät molemmat säätöpultit. Lopuksi on tarkastettava, että vauhtipyörä on yhä ajoitusasemassa 28 astetta ennen ykk:aa.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 16:54
Kirjoittaja audiq
Kiitos paljon! Yritin laittaa kuvaa jakopäästä, mutta aijaa.com ei tällä hetkellä ainakaan toimi. Näyttäisi siltä, että ajoitus ei ole aiemmin ollut kohdillaan. Palaan myöhemmin kuvan kanssa vielä asiaan!

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 17:16
Kirjoittaja audiq
Kuva

Onko kari t samaa mieltä, että nokka on kaksi hammasta myöhäisellä?

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 20:10
Kirjoittaja kari t
Äkkiseltään katsottuna pielessähän tuo jakopään ajoitukset on.
Ensiinäkin, lähtisin tuosta kampiakselin kiilasta, suoraan klo kuuteen, kirkas ketjulenkki kiilan keeskikohdalle, nokka-akselin hammaspyörän merkki 34:jän ketjujaon kirkkaan merkin kohdalle, ruiskupumpun hammaspyörän merkki kuvasta ei oikein näy, mutta ruiskupumpun hammaspyörän merkki 30:nen ketjujaon, kirkkaan ketjumetrin kohdalle.
Korjatkaa jos olen väärässä.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 20:42
Kirjoittaja audiq
Kampiakseliahan olen irroittamassa, että tuo ajoituksen paikoilleen asettaminen tulee eteen vasta tulevaisuudessa. Mutta jotta pysyn purkamisten suhteen kartalla, niin halusin selvittää oikean ajoituksen jo tässä vaiheessa. Ja hyvä näin, niin voi todeta jo nyt, että ajoitus on ollut pielessä. Luulisi kaksi hammasta pielessä tuntuvan jo moottorin käyttäytymisessä.

Niin ja lisättäköön, että kampiakseli on nyt irti.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 04 Kesä 2014, 20:59
Kirjoittaja jusape
Kyllä tuossa nokka on 2 hammasta pielessä (myöhässä), pumppu kohdallaan....

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 15:27
Kirjoittaja audiq
Pussauskoppi ostettu maailmalta takaisin Nuhvin päälle. Ympäri käydään ja yhteen tullaan. :D Alarauta on pätkitty niin moneen kertaan matkalla, että se pitää korvata uudella. Täytyy miettiä, että mitä kopin kanssa tekee. Tavallaan sitä voisi madaltaa, mutta toisaalta koppi on niin vanha ja kauan Nuhvin selässä kulkenut, että se kuuluisi säilyttää nykyisellään. Pieniä parannuksia turvallisuuden nimissä on tarkoitus jokatapauksessa tehdä.
Kuva

Kampiakseli meni tänään koneistamoon. Perjantaina pitäisi tulla tuomio. Kuinkahan fiksua se olisi englannista tilata laakerit? Esim. http://www.ebay.co.uk/itm/NUFFIELD-EARL ... 5d4aa4361d" onclick="window.open(this.href);return false;
Suomihinnat ovat vähän toista luokkaa.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 20:41
Kirjoittaja jusape
Kyllä se osa koneen historiaa on, tavallaan.... Laakerein hintaan tulee tietty pikkasen kuluja päälle.....

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 22:17
Kirjoittaja audiq
Eikös suomihinta ole joku 160e runkolaakereille? Että äkkiseltään laskettuna on lisäkuluista huolimatta kannattavaa tilata ulkomailta. Täytyy vielä googletella lisää, että jos löytyisi joku tunnetumpi tavarantoimittaja.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 17 Kesä 2014, 15:07
Kirjoittaja audiq
Niin juu, se tuomio. Runkolaakerin kaulat (std.) kiillotetaan ja kiertokangen kaulat hiotaan ensimmäiseen alikokoon 0,10.

Olisiko jollain ylimääräisenä ehjää öljypumpulta lohkoon lähtevää öljyputkea? Kuva poikkinaisesta.

EDIT: Kuva

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 02 Elo 2014, 16:19
Kirjoittaja audiq
Kuva

Onko meillä nyt varmasti oikeat osanumerot ostoslistalla?
Ja tuleeko mieleen puutteita? Kampiakselin stefa? Ei taida tulla tiivistesarjan mukana. Onko tuossa päittäysvälyssarjassa jotain tiedettävää tai mitattavaa? - Aiemmissa remonteissa ei ole erillistä päittäysvälyssarjaa tarvinnut.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 02 Elo 2014, 21:08
Kirjoittaja jusape
Eikös päittäisiäkin ole saatavilla eri paksuuksilla ?

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 12 Elo 2014, 23:25
Kirjoittaja audiq
Jossain näin ns. ylikokoista sarjaa STD:n lisäksi, mutta pääsääntöisesti muuten on ollut vain yksi sarja tarjolla, jos sitäkään. Hintavertailu on ollut hankalaa, kun päittäisvälysliuskoja kaupataan kappaleittain, pareittain ja sarjoina. Lisäksi tuntuu, että myyjätkään eivät aina tiedä, että mitä pakettiin kuuluu. Yksi myyjä mm. meinasi, että runkolaakerisarjoja (169e/kpl) pitäisi olla neljä yhtä konetta varten. :)

Miksihän täällä on runkolaakerisarjat niin hiton arvokkaita? 41 puntaa ebayssä ja suomihinta on 169e. IKH:n laakereiden jälleenmyyjä väitti, että on tosi pienet katteet, niin joutui huomauttamaan, että joku ainakin ottaa välistä ihan huolella.

Mitähän sen öljypumpulta lähtevän, katkenneen, putken kanssa kannattaisi tehdä? Varmasti useammallakin Nuhvistilla sellainen lojuu jossain laatikon pohjalla. Nuhvistit on vaan jossain muualla kuin täällä foorumilla vai muuten vain vaisuja? Ja kannattaako sitä vaihtaa ehjään, vaan pitäisikö tehdä joku letkupatentti, kun ilmeisesti ei ole ihan tavatonta, että putki poikki menee. Sitä kyllä ihmettelen, että miten se putki voi poikki mennä, kun molemmista päistä pultella kiinni ja tuskin se lohkokaan kovin paljoa elää.

Re: Nuffield Universal Three 1961

Lähetetty: 12 Elo 2014, 23:41
Kirjoittaja jusape
Muistaakseni Verhon Jussilla ( Leypart ) olisi ainakin ylipaksuja päittäisliuskoja ollut....