kuhamies kirjoitti:Mites tää homma menee, kertokaa fiksummat. Tarviiko tuon ammattipätevyyskurssin, jos ajaa työnantajan kuorma-autoksi rekisteröityä ajoneuvoa, mutta ammattinimike ei ole autonkuljettaja? Esim. metsäkoneen korjaaja, joka ajaa kuorma-autolla kohteeseen ja pois.
Luulisin että tarvitsee, sen verta hulluja säädöksiä muutenkin.
Minulle on kerrottu että esim. se metsäkoneyrittäjä/kaivuriyrittäjä saa kuljettaa työvälineensä/koneensa työkohteeseen omalla autolla ilman ammattipätevyyttä, tämä on aika selvä pykälä. Mutta jos siellä työkohteessa konetta lähtee veivaamaan töihin välittömästi muu kuin yrittäjä itse eli palkollinen niin silloin kuormurikuski (yrittäjä) tarvitsee ammattipätevyyden kuljettaakseen lavettia

Perusteluja en tähän saanut..
Käytännössä myös kaikkeen kuljetukseen/liikkumiseen raskaammalla kalustolla tarvitsee ammattipätevyyden jos kuljettamisesta ottaa maksua (ulkopuolisia hommia). Samalla hyppää kuvioihin myös liikennelupa asiat..
Lyhennettynä OMALLA autolla saa kuljettaa OMAA konetta/laitetta OMALLE työmaalle tai vieraan työmaalle (tekee työt siellä itse), niin ei tarvitse ammattipätevyyttä

Tämä koski omaa työlajia, kysyjän pulmaan voipi mennä toisella tavalla, tai en minä tiedä
Voi hyvä hetki, kukahan näistä ottaa oikeasti selvää..