Sivu 2/2

Re: Metsästys/Ammunta

Lähetetty: 07 Helmi 2012, 00:06
Kirjoittaja nelosnuhvi
Nuhvelentin veli kirjoitti:Metsästettyä tulee pienriistaa ja tarkkuusammuntaa tulee harrastettua näillä Ns. perinneaseilla, eli 1- ja 2 MS. sotilasaseilla.

Kalusto on sitten tätä myöten ja kokoelman alkuna vielä ennen v-1890 valmistettuja mustaruutiaseitakin muutamia.

Patruunat lataan itse, johtuen muutamien kaliiberien patruunoiden erittäin huonosta saatavuudesta Suomessa (mm: 6,5x51mm Arisaka, 8x57JS raskaammilla kuulilla, 7,63Mauser ja 7,62Nagant).
Löytyyko mosineja kalustosta, kalibeeria ainakin :?:

Re: Metsästys/Ammunta

Lähetetty: 07 Helmi 2012, 02:37
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
nelosnuhvi kirjoitti:
Nuhvelentin veli kirjoitti:Metsästettyä tulee pienriistaa ja tarkkuusammuntaa tulee harrastettua näillä Ns. perinneaseilla, eli 1- ja 2 MS. sotilasaseilla.

Kalusto on sitten tätä myöten ja kokoelman alkuna vielä ennen v-1890 valmistettuja mustaruutiaseitakin muutamia.

Patruunat lataan itse, johtuen muutamien kaliiberien patruunoiden erittäin huonosta saatavuudesta Suomessa (mm: 6,5x51mm Arisaka, 8x57JS raskaammilla kuulilla, 7,63Mauser ja 7,62Nagant).
Löytyyko mosineja kalustosta, kalibeeria ainakin :?:
Mosinin sukuisia löytyy itseltäni M-1891 P-26 ja M-39 Ukkopekka, perhepiiristä M28-30, M91-30 ja muutama M-91, kaikki alkuperäiskuntoisia.
Tuo P-26 on M-1891 putkitettu peruskorjausmalli, eli vastaa täysin M-91:ttä, mutta väljä piippu on korjattu sisäpiiputtamalla.

Mainitsemani 7,62Nagant on tarkoitettu Nagant M-1895 revolveriin, joka on ainoa täysin kaasutiivis revolverimalli olemassa.
Patruunan latailut ovat vielä kokeiluasteella, johtuen luodin upottamisesta täysin hylsän sisään ja tämän mukanaan tuomista supistusongelmista.

Re: Metsästys/Ammunta

Lähetetty: 07 Helmi 2012, 11:37
Kirjoittaja nelosnuhvi
Nuhvelentin veli kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti:
Nuhvelentin veli kirjoitti:Metsästettyä tulee pienriistaa ja tarkkuusammuntaa tulee harrastettua näillä Ns. perinneaseilla, eli 1- ja 2 MS. sotilasaseilla.

Kalusto on sitten tätä myöten ja kokoelman alkuna vielä ennen v-1890 valmistettuja mustaruutiaseitakin muutamia.

Patruunat lataan itse, johtuen muutamien kaliiberien patruunoiden erittäin huonosta saatavuudesta Suomessa (mm: 6,5x51mm Arisaka, 8x57JS raskaammilla kuulilla, 7,63Mauser ja 7,62Nagant).
Löytyyko mosineja kalustosta, kalibeeria ainakin :?:
Mosinin sukuisia löytyy itseltäni M-1891 P-26 ja M-39 Ukkopekka, perhepiiristä M28-30, M91-30 ja muutama M-91, kaikki alkuperäiskuntoisia.
Tuo P-26 on M-1891 putkitettu peruskorjausmalli, eli vastaa täysin M-91:ttä, mutta väljä piippu on korjattu sisäpiiputtamalla.

Mainitsemani 7,62Nagant on tarkoitettu Nagant M-1895 revolveriin, joka on ainoa täysin kaasutiivis revolverimalli olemassa.
Patruunan latailut ovat vielä kokeiluasteella, johtuen luodin upottamisesta täysin hylsän sisään ja tämän mukanaan tuomista supistusongelmista.
Ok, mielenkiintoinen tuo P-26 :!: Voip olla olla mutkikas jos luoti työnnetään kokonaan hylsyyn :shock:

Re: Metsästys/Ammunta

Lähetetty: 07 Helmi 2012, 12:58
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Tuo P-26 on köyhän maan köyhän armeijan yritys saada halvalla korjattua aseistusta käyttökuntoon.
Piiput on porattu reilusti ylimittaan ja sisälle on istutettu rihlattu putki, joka on sovitettu kiinni kutistusliitoksella, tämän jälkeen piippuaihioon on kalvettu patruunapesä.
Kyseessä on nk. Salerno-menetelmä, joka on peräisin Italiasta, siellä ko. menetelmällä on tehty vanhoista 10,4mm Vetterli-kivääreistä moderneja 6,5mmCarcano-patruunaa ampuvia aseita.

Suomessa temppu ei oikein onnistunut, putkia irtosi ja patruunapesät venyivät. Lopputarkastuksessa hylättiin suurin osa putkitettuja piippuja, näistä hylkypiipuista kuitenkin koottiin 1940 vielä muutamia tuhansia kivääreitä asepulaa helpottamaan.

Aiheesta on käyty jopa käräjiä ennen sotia. Muunmuassa Majuri A.E Saloranta on joutunut maksamaan pilatuista piipuista korvauksia valtiolle.

Tarkemmin tästä Putkitusjupakasta löytyy tietoa Markku Palokankaan kirjasta Sotilaskäsiaseet Suomessa 1918-88 osasta 1.

Re: Metsästys/Ammunta

Lähetetty: 07 Helmi 2012, 15:12
Kirjoittaja nuhvi63
Lintu,jänis ja hirvimettällä tulee käytyä,Toz-pienoiskivääri,Mossberg-haulikko ja Pystykorvasta tehty ratapyssy hirvikiväärinä.