Metsästys/Ammunta

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

Nuhvelentin veli kirjoitti:Metsästettyä tulee pienriistaa ja tarkkuusammuntaa tulee harrastettua näillä Ns. perinneaseilla, eli 1- ja 2 MS. sotilasaseilla.

Kalusto on sitten tätä myöten ja kokoelman alkuna vielä ennen v-1890 valmistettuja mustaruutiaseitakin muutamia.

Patruunat lataan itse, johtuen muutamien kaliiberien patruunoiden erittäin huonosta saatavuudesta Suomessa (mm: 6,5x51mm Arisaka, 8x57JS raskaammilla kuulilla, 7,63Mauser ja 7,62Nagant).
Löytyyko mosineja kalustosta, kalibeeria ainakin :?:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

nelosnuhvi kirjoitti:
Nuhvelentin veli kirjoitti:Metsästettyä tulee pienriistaa ja tarkkuusammuntaa tulee harrastettua näillä Ns. perinneaseilla, eli 1- ja 2 MS. sotilasaseilla.

Kalusto on sitten tätä myöten ja kokoelman alkuna vielä ennen v-1890 valmistettuja mustaruutiaseitakin muutamia.

Patruunat lataan itse, johtuen muutamien kaliiberien patruunoiden erittäin huonosta saatavuudesta Suomessa (mm: 6,5x51mm Arisaka, 8x57JS raskaammilla kuulilla, 7,63Mauser ja 7,62Nagant).
Löytyyko mosineja kalustosta, kalibeeria ainakin :?:
Mosinin sukuisia löytyy itseltäni M-1891 P-26 ja M-39 Ukkopekka, perhepiiristä M28-30, M91-30 ja muutama M-91, kaikki alkuperäiskuntoisia.
Tuo P-26 on M-1891 putkitettu peruskorjausmalli, eli vastaa täysin M-91:ttä, mutta väljä piippu on korjattu sisäpiiputtamalla.

Mainitsemani 7,62Nagant on tarkoitettu Nagant M-1895 revolveriin, joka on ainoa täysin kaasutiivis revolverimalli olemassa.
Patruunan latailut ovat vielä kokeiluasteella, johtuen luodin upottamisesta täysin hylsän sisään ja tämän mukanaan tuomista supistusongelmista.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

Nuhvelentin veli kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti:
Nuhvelentin veli kirjoitti:Metsästettyä tulee pienriistaa ja tarkkuusammuntaa tulee harrastettua näillä Ns. perinneaseilla, eli 1- ja 2 MS. sotilasaseilla.

Kalusto on sitten tätä myöten ja kokoelman alkuna vielä ennen v-1890 valmistettuja mustaruutiaseitakin muutamia.

Patruunat lataan itse, johtuen muutamien kaliiberien patruunoiden erittäin huonosta saatavuudesta Suomessa (mm: 6,5x51mm Arisaka, 8x57JS raskaammilla kuulilla, 7,63Mauser ja 7,62Nagant).
Löytyyko mosineja kalustosta, kalibeeria ainakin :?:
Mosinin sukuisia löytyy itseltäni M-1891 P-26 ja M-39 Ukkopekka, perhepiiristä M28-30, M91-30 ja muutama M-91, kaikki alkuperäiskuntoisia.
Tuo P-26 on M-1891 putkitettu peruskorjausmalli, eli vastaa täysin M-91:ttä, mutta väljä piippu on korjattu sisäpiiputtamalla.

Mainitsemani 7,62Nagant on tarkoitettu Nagant M-1895 revolveriin, joka on ainoa täysin kaasutiivis revolverimalli olemassa.
Patruunan latailut ovat vielä kokeiluasteella, johtuen luodin upottamisesta täysin hylsän sisään ja tämän mukanaan tuomista supistusongelmista.
Ok, mielenkiintoinen tuo P-26 :!: Voip olla olla mutkikas jos luoti työnnetään kokonaan hylsyyn :shock:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1301
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

Tuo P-26 on köyhän maan köyhän armeijan yritys saada halvalla korjattua aseistusta käyttökuntoon.
Piiput on porattu reilusti ylimittaan ja sisälle on istutettu rihlattu putki, joka on sovitettu kiinni kutistusliitoksella, tämän jälkeen piippuaihioon on kalvettu patruunapesä.
Kyseessä on nk. Salerno-menetelmä, joka on peräisin Italiasta, siellä ko. menetelmällä on tehty vanhoista 10,4mm Vetterli-kivääreistä moderneja 6,5mmCarcano-patruunaa ampuvia aseita.

Suomessa temppu ei oikein onnistunut, putkia irtosi ja patruunapesät venyivät. Lopputarkastuksessa hylättiin suurin osa putkitettuja piippuja, näistä hylkypiipuista kuitenkin koottiin 1940 vielä muutamia tuhansia kivääreitä asepulaa helpottamaan.

Aiheesta on käyty jopa käräjiä ennen sotia. Muunmuassa Majuri A.E Saloranta on joutunut maksamaan pilatuista piipuista korvauksia valtiolle.

Tarkemmin tästä Putkitusjupakasta löytyy tietoa Markku Palokankaan kirjasta Sotilaskäsiaseet Suomessa 1918-88 osasta 1.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Lintu,jänis ja hirvimettällä tulee käytyä,Toz-pienoiskivääri,Mossberg-haulikko ja Pystykorvasta tehty ratapyssy hirvikiväärinä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin