Sivu 2/2
Lähetetty: 14 Kesä 2009, 12:19
Kirjoittaja aspeha
Hittolainen kun olen jo pitkään haaveillu sellasesta navista jonka selostus vaihtas murretta aina "rajojen" jälkee , mikkelin kohteilla viäntäs savoks ja pohjanmaala olis jämpti ni,, saati sitte Turku ,Rauma, pori linja .........
Lähetetty: 15 Kesä 2009, 20:34
Kirjoittaja jussiv
Täytyypä vielä kertoa,kun viime vuoden puolella kyselin,mikä tässä nelosessa on,kun valkoista sauhua lykkää,eikä lähde käymään,vikana oli ruiskutuspumpun koplingissa olevan fiiberilevyn katkeaminen.Itse en viitsinyt ruveta pumppua irroittamaan,vaan vein traktorin paikalliselle korjaamolle.Korjaamolla olivat kiinnittäneet huomiota pumpun rahisevaan ääneen ja öljyt siellä olivat lopussa.

Tässä pumppumallissa ei ole tuota täyttöaukkoa lainkaan ja ohjekirjassakin lukee,ettei pumppu vaadi mitään huoltoa.Huoltomies oli pistänyt pumppuun tippakannulla öljyä ja nyt ei rahinaa kuulu,nyt käynti onkin todella tasaista,ilo kuunnella.Huoltomies sanoi,että nyt nuffi lähtee käymään,kuin rusakko puskasta.
Ihmetytti kyllä vielä yksi asia,kun traktori oli käynnissä,valot pois päältä,niin ampeerimittari näytti purkupuolta,mutta kun valot pistin päälle,niin meni keskelle,eli nollakohtaan.Eikös ampeerimittarin pitäisi näyttää plussaa,kun lataus on käynnissä,mieleeni vain tuli,että mahtaako nuo ampeerimittarin lukemat johtua,katkaisemistani virtapistokkeen johdoista

Lähetetty: 15 Kesä 2009, 21:02
Kirjoittaja Warpu
kumpikohan akun navoista mahtaa olla maadoitettuna runkoon?
ei kyllä vaikuta ne virtapistokkeen piuhat mittariin vaan napaisuus
kylläkin.
tarviinnee kääntää mittarilta johdot ristiin

Lähetetty: 16 Kesä 2009, 07:21
Kirjoittaja jussiv
Akun navoista on miinus maadoitettuna runkoon.Sähkökaavion mukaan pitäisi olla toisinpäin.Tämä kyllä pitäisi selittää sen,että mittari näyttää väärin,mutta kun akku on ollut samassa asennossa pian pari vuotta ja tämä on ensimmäinen kerta kuin näyttää näin,outoa.
Tai oikeastaan tässä oli aikaisemmin 60ah autonakku,mutta vaihdoin sen hiljattain 95ah tuntiseen akkuun,johdot kytkin samalla tavalla.Pääasia on,että laturi lataa,täytyy vaan ajatella ampeerimittarin lukema toiseksi.
Lähetetty: 16 Kesä 2009, 08:17
Kirjoittaja Velu
Tai vaihdat ampperimittarin johdot toisin keskenään. Sitten se näyttää taas oikein päin.
Lähetetty: 16 Kesä 2009, 09:34
Kirjoittaja Mr.ElMaco
Tuo kiinnostaa minuakin. Eli meillä on nuffissa +maadoitus ja toivottoman tehoton laturi. Ja nuffihan oli 4/65 vm. -68.
Jos vaihdamme laturin ja muutamme sähköt -maadoitetuksi, niin miten käy mittareiden kanssa. Startti pyörinee oikeaan suuntaan joka tapauksessa.
Klapikone kun on sähköohjattu ja nyt rakennettu niin, että se käy vain +maadoitettuun. Olisi kätevämpää, jos sitäkin voisi käyttää myös jontikan jatkeena ilman johtojen vaihtelua.
Lähetetty: 16 Kesä 2009, 10:45
Kirjoittaja automies560
Nuo ampeerimittarit ihmetyttivät minuakin, hankin tuossa tarvikkeena uuden alkuperäisen paikalle sopivan, ja kytkin sen samoin kuin entinenkin oli.
Nyt kun se lataa niin se näyttää miinusta, pitää varmaankin vaihtaa johtoja keskenään.
Surkeahan tuo alkuperäinen laturi ja rele on, mutta halusin nyt vielä yhteen jättää sen kun vielä toimii ja on alkuperäiset lyhdytkin.
Mutta heti kun se alkaa lakkoilemaan niin ei muutakuin akku miinusrunkoiseksi ja vaihtovirtalaturi tilalle, voi laittaa vaikka halogeenit keulalle

Lähetetty: 16 Kesä 2009, 12:58
Kirjoittaja jussiv
vaihdoin tuon alkup 12v/60ah akun tuon 95ah exiden paikalle,niin taas näyttää ampeerimittari plussaa,todella outoa,mutta ei haittaa.
Lähetetty: 17 Kesä 2009, 06:52
Kirjoittaja Velu
Ei taida olla napaisuus akuissa sama.
Lähetetty: 17 Kesä 2009, 09:46
Kirjoittaja ahven
mutta eihän ne akun kengät mahu viärin päin
Lähetetty: 17 Kesä 2009, 10:29
Kirjoittaja Velu
Mahtuu ne jos laittaa.
Mietin myös sitä, että saako akun varattua niin, että sen napaisuus vaihtuu. Ampeerimittari ei nimittäin valehtele, se on liian yksinertainen laite siihen, se ei osaa. En keksi muuta selitystä tuolle, kun virta kulkee toisin päin, niin ampperimittarikin näyttää myös toisin päin.
Yleismittarillahan tuo homma selviää hetkessä.
Lähetetty: 17 Kesä 2009, 18:05
Kirjoittaja jussiv
Usko tai älä,napaisuus on sama,tuo akunkenkä hajoaisi jos sitä koittaisi saada venytettyä sopivaksi,aluksi näytti plussaa,mutta nyt on pysynyt nollassa,eli tasapainossa.Kumminkin irroitan aina tuon plussan koska noista vanhoista johdoista ei koskaan tiedä.
On mulla yleismittari ja sillä tuo tietysti selviää.Vaihdoin tuon 95ah akun tuohon 1060 nuffiin,siinä se on ollutkin,mutta oli väliaikaisesti tässä nelosessa,kun käväisi korjaamolla.Samalla tavalla olen käyttänyt tässä 10/60 tätä akkua,eli plussa starttimoottorille ja miinus runkoon,10/60 ei olekaan ampeerimittaria.Näissähän on alun perin kaksi kuuden voltin akkua ollut.
Ajoin muuten 10/60 niittokone perässä,täytyy sanoa,kun on kaksoiskytkimeen ja ohjaustehostimeen tottunut tuossa hommassa,niin aika huonoa tuo ajo oli,mutta tulipa kokeiltua.

Lähetetty: 18 Kesä 2009, 07:27
Kirjoittaja Velu
Saattaa siinä jotain kummallista olla, kun mittari kerran eri suuntaan näyttää. Jos se mittari nyt pysyy aina nollassa, niin silloin ei akku pahemmin lataudu.
Jos yleismittarilla napaisuutta kokeilisit, niin ainakin minut päästäisit epätietoisuudesta.

Lähetetty: 18 Kesä 2009, 07:59
Kirjoittaja ahven
jospa se on se mangetisi iskennä siihen laturiin ja se toimii viärin päin
Lähetetty: 18 Kesä 2009, 09:32
Kirjoittaja automies560
Pystyyhän sitä tasavirtalaturin polarisoimaan, eli laittamaan sen lataamaan sekä +tai - runkoiseen vekottimeen.