Naamapuukissa juttua kerholehden pähkinästä
https://www.facebook.com/groups/99379849190/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kysymys :
Jukka Välilä Jarmo: Lyhykäisyydessään: Vertaamalla tuota Honkalinnan koukkua niihin lehden koukkuihi
: kumpi on "malli Nuffield". Ps kyse on vain noista kuvista ja tuosta koukkujen valmistajasta. Koukun tekijöitä oli 10< .
Aukeaako? Tuohon loppuun en ota kantaa.
Vastaan näin julkisesti:
Suomeen tuoduissa nuhveissahan on alunperin ollut ns. vatolaite.
Nostolaiteella ( hydraulisesti ) toimivan vetokoukun on alunperin suunitellut / toteuttanut SANTALAHDEN KONEPAJA. Koukon on ideoinnut / suunitellut itse TOIVO SANATALAHTI.
Kyseinen vetokoukku lienee ollut yleisin foureissa ja three malleissa kuuskymmenluvun alussa.
Minullakin on ollut noita mallia "NUFFIELD" vetokoukkuja 4 eri mallia, tosin nyt olen pyrkinyt vaihtamaan kaikiin paitsi 58:si nuhviin, kymppimalleissa olevia vetokoukkuja, eikä sekään ole kumpikaan kerholehdessä olevista malleista.
SIINÄPÄ PÄHKINÄÄ PURTAVAKSI
KERHOLEHDEN 1 / 2018 PÄHKINÄ
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tommosta koukkua nähny ikinä. Miulla nelosessa, 46kympissä ja Leukussa se yleisin koukkumalli, kolmosessa on joku ihmeellinen taaksetuotu malli.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ensimmäisen kerran eläessäni näen tuollaisen vetokoukun nuhvissa
Tuossa lienee yleisin nuhvin vetokoukku, 342:sesta, 460:sestä lähtien kaikissa nuhveissa ja alkupään leukuissakin samanlainen, ainakin tällä pohjois-pohjanmaalla, olipa 10/42:sessakin, joka tuli minulle Toijolasta.
Tuossa lienee yleisin nuhvin vetokoukku, 342:sesta, 460:sestä lähtien kaikissa nuhveissa ja alkupään leukuissakin samanlainen, ainakin tällä pohjois-pohjanmaalla, olipa 10/42:sessakin, joka tuli minulle Toijolasta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Tutun näköinen koukku. Minulla on yhdessä neljäkuuskympissä ollut aina tuo koukkuWarpu kirjoitti:tuossa sama kuva mikä facebookin puolella
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Juu, tuommoset koukut minunkin koneissa on, myös siis Leukussa, siinä tosin laukasuvipu toisella puolella, mutta muuten sama.kari t kirjoitti:Ensimmäisen kerran eläessäni näen tuollaisen vetokoukun nuhvissa
Tuossa lienee yleisin nuhvin vetokoukku, 342:sesta, 460:sestä lähtien kaikissa nuhveissa ja alkupään leukuissakin samanlainen, ainakin tällä pohjois-pohjanmaalla, olipa 10/42:sessakin, joka tuli minulle Toijolasta.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Nois muis omis taitaa olla se lyhytpuominen koukku, suorakaide kulmarautakehikkoon kiinnitetty, joka siis tulee takasiltaan kiinni, mut yhdestä vermeestä jäi sellainen koukku, jonka vetopuomin etupään kiinnistys on kolmiotuen pulttien alle tulevaan korvakkeeseen....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
En ole väitänytkään että kaikki nuhvin vetokoukut olis Santalahden " piikissä".
"Suomeen tuoduissa nuhveissahan on alunperin ollut ns. vatolaite.
Nostolaiteella ( hydraulisesti ) toimivan vetokoukun on alunperin suunitellut / toteuttanut SANTALAHDEN KONEPAJA. Koukon on ideoinnut / suunitellut itse TOIVO SANATALAHTI.
Kyseinen vetokoukku lienee ollut yleisin foureissa ja three malleissa kuuskymmenluvun alussa."
Yks ja toinenkin konepaja / yksityinen henkilökin on noita vetokoukkuja muokannu mieleisekseen.
Tänään itsekin aloitin 255:sessa oleen vetokoukun muokkauksen nelivetonuhviin sopivaksi
Tuosta lähdetiin. Ensin painepesuriilla öljypaskat pois ja sitten räläköimään
"Suomeen tuoduissa nuhveissahan on alunperin ollut ns. vatolaite.
Nostolaiteella ( hydraulisesti ) toimivan vetokoukun on alunperin suunitellut / toteuttanut SANTALAHDEN KONEPAJA. Koukon on ideoinnut / suunitellut itse TOIVO SANATALAHTI.
Kyseinen vetokoukku lienee ollut yleisin foureissa ja three malleissa kuuskymmenluvun alussa."
Yks ja toinenkin konepaja / yksityinen henkilökin on noita vetokoukkuja muokannu mieleisekseen.
Tänään itsekin aloitin 255:sessa oleen vetokoukun muokkauksen nelivetonuhviin sopivaksi
Tuosta lähdetiin. Ensin painepesuriilla öljypaskat pois ja sitten räläköimään
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Santalahti suunitellut /tehnyt nuhviin koukun ja kertojan lisäksi, kertojan kuoriin tehty yksi kappale alentajia, tankomallin jalkakaasu.mämitääntiedä kirjoitti:Urjala ja Santalahtihan liittyy Nuhvin historiaan jo tämän koukun sekä kertojan kautta joten olisi mielenkiintoista tietää mistä tämä yhteistyö on lähtenyt? Oliko Keskoon jotain yhteyttä vai? Tekikö Santalahti muille kuin Keskon koneille lisävarusteita?
Eikös hää siihen Fahr puimuriinkin tehnyt jtn viljasäiliöitä?
Kiiski ja Eka Nuffield tiedetään, mutta tämä kuvio on jäänyt hiukan pimentoon?
Sampo oli tuo puimuri johon Santalahti teki jyväsäiliön, saamani tiedon mukaan, toki Fahr puimurikin oli tuolloin Keskon myyntilistoilla.
Eipä tullut kyseltyä tekikö Santalahti muillekin kuin Keskon koneille lisävarusteita.
Pitäis joskus otaa asiaksi käydä Kylmäkoskella tapaamassa serkkupoikaa joka on hyvä kaveri tälle henkilölle joka oli tuolloin Santalahdella töissä kun kertijia valmistetiin.
Kertojia muuten valmistetiin noin 1000 kpl:tta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuo sana "tietääkseni" kertoo jo jotakin, paljon enempi kuin sellaisen henkilö joka oli töissä Santalahden konepajalla tuolloin kun kkk / puimurin viljasäiliöitä suuniteltiin, rakeneltiin ja asenetiin Kylmäkoskella, Kylmäkosken Osuusmeijeriltä vuokratuissa tiloissaKonepaja T. Santalahti Ky toimi tietääkseni aluksi Kylmäkoskella
Nuhvi sivuilla oleva juttu ok.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
SIIS KARI VIELÄ!!!Toinen koukku on Nuffiin ja toinen Majjriin. Kyse oli siitäkari t kirjoitti: ↑16 Syys 2018, 09:56 Naamapuukissa juttua kerholehden pähkinästä
https://www.facebook.com/groups/99379849190/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kysymys :
Jukka Välilä Jarmo: Lyhykäisyydessään: Vertaamalla tuota Honkalinnan koukkua niihin lehden koukkuihi
: kumpi on "malli Nuffield". Ps kyse on vain noista kuvista ja tuosta koukkujen valmistajasta. Koukun tekijöitä oli 10< .
Aukeaako? Tuohon loppuun en ota kantaa.
Vastaan näin julkisesti:
Suomeen tuoduissa nuhveissahan on alunperin ollut ns. vatolaite.
Nostolaiteella ( hydraulisesti ) toimivan vetokoukun on alunperin suunitellut / toteuttanut SANTALAHDEN KONEPAJA. Koukon on ideoinnut / suunitellut itse TOIVO SANATALAHTI.
Kyseinen vetokoukku lienee ollut yleisin foureissa ja three malleissa kuuskymmenluvun alussa.
Minullakin on ollut noita mallia "NUFFIELD" vetokoukkuja 4 eri mallia, tosin nyt olen pyrkinyt vaihtamaan kaikiin paitsi 58:si nuhviin, kymppimalleissa olevia vetokoukkuja, eikä sekään ole kumpikaan kerholehdessä olevista malleista.
SIINÄPÄ PÄHKINÄÄ PURTAVAKSI
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 6
- Liittynyt: 27 Helmi 2024, 11:57
- Konekalustoani: Leyland 344
- Paikkakunta: Iittala
Mun 344:stä oli tippunut koukku jonnekin matkalle edellisiltä omistajilta, nyt satuin löytämään tuollaisen. Onko tuossa mitään lukitusta, koukku on vielä matkalla postissa, mutta kun katselen tuota runkoa, johon se tulee kiinni niin en kyllä hahmota siinä mitään lukkoa. Voiko sillä vetää pelkän nostolaitteen varassa, varsinkaan, jos kärryssä on ihan kuormaakin?kari t kirjoitti: ↑21 Syys 2018, 17:51 En ole väitänytkään että kaikki nuhvin vetokoukut olis Santalahden " piikissä".
"Suomeen tuoduissa nuhveissahan on alunperin ollut ns. vatolaite.
Nostolaiteella ( hydraulisesti ) toimivan vetokoukun on alunperin suunitellut / toteuttanut SANTALAHDEN KONEPAJA. Koukon on ideoinnut / suunitellut itse TOIVO SANATALAHTI.
Kyseinen vetokoukku lienee ollut yleisin foureissa ja three malleissa kuuskymmenluvun alussa."
Yks ja toinenkin konepaja / yksityinen henkilökin on noita vetokoukkuja muokannu mieleisekseen.
Tänään itsekin aloitin 255:sessa oleen vetokoukun muokkauksen nelivetonuhviin sopivaksi
Tuosta lähdetiin. Ensin painepesuriilla öljypaskat pois ja sitten räläköimään
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Toinen kuva alaspäin, niin näet paremmin vetokoukun. Tuo pitkävipu vasemalla, sen alapäässä on sitten lukitus, nyt lukitusasennossa, vivun kun kääntää peerää kohden, niin avautuu.
viewtopic.php?f=13&t=2568&start=270
viewtopic.php?f=13&t=2568&start=270
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 6
- Liittynyt: 27 Helmi 2024, 11:57
- Konekalustoani: Leyland 344
- Paikkakunta: Iittala
Noniin, eli se lukitushommelikin on jäänyt matkalle. Olisiko jollain selkeää kuvaa tuosta lukitsimesta, kun näköjään meni askarteluksi.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla on 342:sen vetokoukkusysteemi irralaan varikolla, käyn huomenna kuvaamassa.Leukkuupuimuri kirjoitti: ↑06 Huhti 2024, 17:20 Noniin, eli se lukitushommelikin on jäänyt matkalle. Olisiko jollain selkeää kuvaa tuosta lukitsimesta, kun näköjään meni askarteluksi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !