kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen
Valvoja: automies560
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 28 Touko 2018, 21:01
- Konekalustoani: Leyland 262, Valmet 604
Millaisia muutoksia vaatisi Leylandissa kaksoiskytkimen vaihto yksöiskytkimeen? Kyseessä Leyland 262. Yksöiskytkimen paineasetelmia on myynnissä suht edulliseen hintaan samoin painelaakereita (painehiili). Mutta olen ymmärtänyt, että nuo painehiilet eivät suoraan käy leukun haarukoihin, jotka painavat painelaakeria. Olisiko muita huomioon otettavia muutoksia matkalla? Ja onko ylipäänsä tuollainen projekti mahdollinen tuossa mallissa?
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 28 Touko 2018, 21:01
- Konekalustoani: Leyland 262, Valmet 604
No, jos jotain positiivista jampin viestissä, niin päättelisin että vaihto on mahdollinen. Olen nähnyt naapurin nuhvissa yksöiskytkimellä toimivan traktorin, ja nuhvi ja leukkuhan ovat paljossa samankaltaisia - varsinkin nuffi 4/65 ja leukku 262, naapurilla - jo edesmenneellä - nuhvin malli oli jotain 10 ja siitäs eteenpäin ... - en mene sanomaan tarkenpaa, sinne päin. Polkimistossa ilmeisesti muutoksia? Tulisko noi IKH:n tai traktorimiehen myymät yksöiskytkinasetelmat suoraan vauhtipyörälle (kytkinlevy tietenkin väliin) vai? Mitä akseleita tulisi muuttaa? Kaksoiskytkimiin on hankala saada osia ja vielä hankalampi saada toimimaan kunnolla.
Ei kai tää niin täystietävien paikka vieläs olle, että alkajien kysymyksiin ei kukaan uskalla vastata peläten paljastavansa tietämättömyytensä? Vastauksia en toivo tähän piikkiin vaan kysymykseeni koskien kaksoiskytkimen vaihtamista yksöiskytkimeen Leyland 262:ssa.
Ei kai tää niin täystietävien paikka vieläs olle, että alkajien kysymyksiin ei kukaan uskalla vastata peläten paljastavansa tietämättömyytensä? Vastauksia en toivo tähän piikkiin vaan kysymykseeni koskien kaksoiskytkimen vaihtamista yksöiskytkimeen Leyland 262:ssa.
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 28 Touko 2018, 21:01
- Konekalustoani: Leyland 262, Valmet 604
Muistui tässä mieleen eräs korjaajavelho lähemmäs kolmenkymmennen vuoden takaa joka erästäkin kytkinremppaa leukkuun tehdessä suositteli kaksoiskytkimen vaihtamista yksöiskytkimeen: sääsästäis mukamas aikaa, vaivaa ja rahaa. Kunpa olisin silloin ymmärtänyt yskän - olisi siinä ollut asiantuntija opastamassa vierellä! Nyt mies korjailee kytkimiä tuolla taivaallisissa remonttihalleissa.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ihan mukavasti on Marjakankaalta ainakin osia tuplakytkimeen saatavana.
En kyllä lähtis tuota muutosta tekemään, huonommaksihan se sillä muuttuu.
En kyllä lähtis tuota muutosta tekemään, huonommaksihan se sillä muuttuu.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Siis mahdollinenhan tuo on. Vaihteistosta pitää vaihtaa sisäänmenoakselit yksoiskytkimen osiin ja ehkä kytkimen poikkiakselin paikka vissiin tarvii siirtää ja haarukka-akseli vaihtaa, sitä en tiedä onko akselin kiinnityskorville valmiita pultinreikiä kytkinkopan runkokehdossa. Kytkinpolkimen vivustoja muuttaa, jne.
Järkevyydestä hommaan en sitten sano mitään.....
Järkevyydestä hommaan en sitten sano mitään.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Alkaen....vauhtipyöräkin on erilainen. Jos tästä jotain järkeä hakee niin hommaa 4/65 peräosa kokonaan ja vaihda se. Kaikkihan on mahdollista, joidenkin tiedetään laittaneen vaikka mitä moottoreita noihin rakkoreihin
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jaa juu, niinpäs olikin erillainen vauhtipyöräkin..... Mutta on siis täysin mahdollinen tehdä, mut onko se järkevää, on toinen asia .... Sama kuin se moottorien vaihtokin ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 7
- Liittynyt: 28 Touko 2018, 21:01
- Konekalustoani: Leyland 262, Valmet 604
Kiitokset vastaajille! Asia ei ilmeisesti sitten kovin tuttu liene vastauksista päätellen. Tiettyjä yksöiskytkinasetelmia myyvät muutamat suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin myös Leyland 262 sopivana. Ihmettelen! Ilmeisesti kauppiaat ajattelevat, että se on sitten viime kädessä asiakkaan taitojen varassa, sopiiko asetelma traktoriin vai ei - joku Velmu Velho kyllä saa sopimaan: onhan käyty kuussakin.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Näitäkin koneita lienee saanut yksoiskytkimellä uutena, halutessaan, tehdastoimituksena ?
Käytännössä lienee saanut kaikki nuffitkin ainakin 342/460 alkaen valinnaisena tuplakytkimellä, ja myöhemmät mallit halutessa yksoiskytkimellä. Siis liki kaikki 5 ja 10 vaihteiset askit
Käytännössä lienee saanut kaikki nuffitkin ainakin 342/460 alkaen valinnaisena tuplakytkimellä, ja myöhemmät mallit halutessa yksoiskytkimellä. Siis liki kaikki 5 ja 10 vaihteiset askit
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
yksöiskytkin on ollut vielä synchrojen aikaankin vaihtoehtona tarjolla ja siinä on käytetty täysin samaa vaihteistoa kuin parikytkimelläkin voa on saatu pyörimään kytkimen akselit yhdistävällä booriholkilla. rungosta pitäisi löytyä paikka yksöiskytkimen poikkiakselille joka yhdistetään välitangolla taaempana olevalle poikkiakselille kytkinkopan sisässä (sama hiilenpidinakseli kuin esimerkiksi 3 ja 4 nuhveissa...)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Olen juuri tekemässä kaksoiskytkimen remonttia Leyland 384/270 -71.
Huomasin että pääkytkimen pokittais akselissa on ylimääräinen lovi 'ruuskiilalle'.
Samanlainen kuin pääkytkimen haarukan kohdalla jossa niitä on kaksi.
Eli yhteensä 3, kytkinkopan sisällä.
Mikähän tarkoitukseen tämä lovi on?.
Olisiko tällä jotain tekemistä vaihtoehtona ykköskytkimeen?.
Huomasin että pääkytkimen pokittais akselissa on ylimääräinen lovi 'ruuskiilalle'.
Samanlainen kuin pääkytkimen haarukan kohdalla jossa niitä on kaksi.
Eli yhteensä 3, kytkinkopan sisällä.
Mikähän tarkoitukseen tämä lovi on?.
Olisiko tällä jotain tekemistä vaihtoehtona ykköskytkimeen?.