Nuffield Universal Three 1961
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Kävin tekemässä rekisteröintikatsastuksen ja tilaamassa vanhalla tunnuksella rekisterikilven. Jatkan rekisteröintiä, kun kilpi saapuu. 1983 oli tämä poistunut rekisteristä kyseisellä tunnuksella.
Nyt olisi ajatuksena lisäillä vähän valoja koneeseen. Parkit ja ajattelin laittaa vilkutkin, koska ne on tässä pakolliset.
Nyt olisi ajatuksena lisäillä vähän valoja koneeseen. Parkit ja ajattelin laittaa vilkutkin, koska ne on tässä pakolliset.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Öö, minäs vuonna vilkut tuli pakolliseksi
Käsittääkseni avotraktorissa ei tarvi vilkkuja olla...
Käsittääkseni avotraktorissa ei tarvi vilkkuja olla...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Vilkut tais tulla pakollisiks sillo kuin turvaohjaamotkin, eli loppuvuodesta -69 ........
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Niin, tässähän on koppi. Tämä tuli avona, mutta etsin Nuhvin entisen kopin käsiini yhdeltä aiemmalta omistajalta. Käsittääkseni kopillisessa on tullut vilkkupakko 1957.
https://aijaa.com/RRVPBb" onclick="window.open(this.href);return false;
https://aijaa.com/lppdvd" onclick="window.open(this.href);return false;
https://aijaa.com/RRVPBb" onclick="window.open(this.href);return false;
https://aijaa.com/lppdvd" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Ilmeisesti tarkoitetaan tätä määräystä. Kun on koppi, niin ei voi suuntaviittaa, eli kädellä näyttää. Tämä on katsastajan käsikirjasta lainaus. Tuo koskee autoja ja perävaunuja, mutta periaatteessa luonnollista olisi, että sama määräys koskisi myös traktoreita. Eli eteenpäin voisin ainakin hyödyntää lokasuojan parkkivaloja vilkkuina. Siinä saakin vähän miettiä kytkentää, että miten ne laittaa vilkkumaan niin, että syttyvät taas parkeiksi, kun vilkun sammuttaa
https://www.trafi.fi/filebank/a/1325147 ... rsio20.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;01.12.1957
voimassa määräys, jonka mukaisesti
-
autossa tulee olla suuntavalot tai suuntaviitat.
-
suuntavalon väri: eteenpäin valkoinen, keltainen tai ruskeankeltainen, taakse ruskean- tai
punakeltainen tahi punainen
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
-64 460 ( TurboNuffi ) rakentelin vilkut parkkeihin. Aika yksinkertainen kytkentä lopulta oli, ku sai järkeiltyä systeemin. Eli vilkkureleellä parkkien maajohdon maadoitus katkaistaan syöttämällä sinne vastasuuntaan virtaa, niin vilkut toimii vaikkei valotkaan olisi päällä, koska tällöin parkkipolttimon maadoittuu etuvalojen kautta .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Ei ne osanneet katsastuskonttorillakaan mitään varmaksi sanoa. Vähän tuumivat, että kun ei ole sivulaseja kopissa, niin jos käsi ylettää ulos suuntamerkiksi, niin se riittää.
Juuri mietinkin tuota vilkkujen kytkentää. Jos parkit on eri piirissä kuin ajovalot, niin tuo maajohdon kautta jännitteen syöttäminen vilkuttaa mielestäni molempia parkkeja sarjassa. Saisihan ne plussat ohjattua vaihtoreleellä maihin niissä tilanteissa, joissa parkit eivät pala.
Tuota jäin ihmettelemään, että miten käytännössä katkaiset parkin maan ja syötät sinne virtaa? Jos maa on maissa, niin vilkkuiltahan palaa sulake, eli millä saat vilkutuksen ajaksi maan kellumaan?
Itse tuumin turhan monimutkaista kytkentää, jossa vilkkureleellä ohjattaisiin vaihtorelettä, joita olisi molemmille puolille omansa. Eli parkkien virta menisi lepotilassa olevan releen läpi ja vilkkureleellä sitten ohjattaisin vaihtorelettä. Tuosta taitaisi samalla saada perävaunupistokkeeseen vilkkusignaalin ja ennen tuota vaihtorelettä saisi parkit sinne. Tuntuu vaan vähän turhan monimutkaiselta kytkennältä. Minä sen päässä pyörittelin, että se voi vielä yksinkertaistuakin, jos siirtää ajatuksen paperille. Koitin myös etsiä vilkkukatkaisijaa, joka voisi mahdollistaa yksinkertaisemman kytkennän. Jos vilkkukatkaisija katkaisisi parkkien piirin ja olisi toinen nasta, johon voisi syöttää vilkkusignaalin, niin se olisi yksinkertainen kytkentä.
Juuri mietinkin tuota vilkkujen kytkentää. Jos parkit on eri piirissä kuin ajovalot, niin tuo maajohdon kautta jännitteen syöttäminen vilkuttaa mielestäni molempia parkkeja sarjassa. Saisihan ne plussat ohjattua vaihtoreleellä maihin niissä tilanteissa, joissa parkit eivät pala.
Tuota jäin ihmettelemään, että miten käytännössä katkaiset parkin maan ja syötät sinne virtaa? Jos maa on maissa, niin vilkkuiltahan palaa sulake, eli millä saat vilkutuksen ajaksi maan kellumaan?
Itse tuumin turhan monimutkaista kytkentää, jossa vilkkureleellä ohjattaisiin vaihtorelettä, joita olisi molemmille puolille omansa. Eli parkkien virta menisi lepotilassa olevan releen läpi ja vilkkureleellä sitten ohjattaisin vaihtorelettä. Tuosta taitaisi samalla saada perävaunupistokkeeseen vilkkusignaalin ja ennen tuota vaihtorelettä saisi parkit sinne. Tuntuu vaan vähän turhan monimutkaiselta kytkennältä. Minä sen päässä pyörittelin, että se voi vielä yksinkertaistuakin, jos siirtää ajatuksen paperille. Koitin myös etsiä vilkkukatkaisijaa, joka voisi mahdollistaa yksinkertaisemman kytkennän. Jos vilkkukatkaisija katkaisisi parkkien piirin ja olisi toinen nasta, johon voisi syöttää vilkkusignaalin, niin se olisi yksinkertainen kytkentä.
Viimeksi muokannut audiq, 18 Touko 2018, 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Parkin maa tulee nimeenomaan vaihtokärkireleen kautta mittariston taaje. Ehkä jossain vaiheessa joskus 2014, 460 nuffiketjussani voinee olla kuvakin kytkennästä....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
En oikeastaan ymmärrä, miksi sitä maata kierrättää mittariston taustan kautta? Kauheasti piuhaa menee. Mielestäni tuo toimisi plussapuolellakin samalla tavalla, mutta vähemmällä johdotuksilla. Laittaa sen vaihtoreleen vain vilkkureleen taakse. Täytyy kyllä luultavasti olla elektroninen rele, kun ei taida tavallinen rele toimia pelkkä vaihtorele kuormana.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pitää toi kytkentä tsekata, nyt ulkomuistista 4v jälkeen ei oikeen tarkkaan muista.....
Jotenkin liittyi myös siihen, et kärrypistokkeeseen saa myös vilkut kytkettya. Jotka siellä on siis eri polttimoissa kuin parkit....
Jotenkin liittyi myös siihen, et kärrypistokkeeseen saa myös vilkut kytkettya. Jotka siellä on siis eri polttimoissa kuin parkit....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Sieltä vaihtoreleen 87-nastasta pitäisi mielestäni saada vilkkusignaali perävaunulle. Kärryssä vilkkuu vaan eri aikaan kuin traktorissa. Vuorotellen. Täytyisi piirrellä paperille jotain.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla oli jo vuonna 1973, 61:sessä kolmossessa ressukoppi / vilkut, nyt on kyseisessä nuhvissa leukun koppi / vilkut. Nyt olis ajatuksena laitaa myös tuohon 10/42:seen vilkut, helpo asentaa noihin putkimallin parkkeihin, pisaralampuihin vähän haastelisempi.mämitääntiedä kirjoitti:En kyllä ohjeistaisi traktoreita samalla säännöllä kuin autoja.
Pressukoppimiehet voisi ilmottautua kellä löytyy/on suuntavilkut "hytistä"?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !