Jaa niin miks luukut kiinni? Ite vejän luukut auki kasalle, tietyst voimanotto pois päältä...mämitääntiedä kirjoitti:Lisäsin tuon kärkiauran josko jollain pihan auruussa käytössä.
Luukut kiinni pitää ensin kerätä lumet läjään ja sitten pihasta poispäin lähtiessä lingota lepikkoon
Lumitöihin paras yhdistelmä
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
-fiigumies-
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
https://www.pottupellossa.fi/gallery/di ... ?pid=59529
https://www.pottupellossa.fi/gallery/di ... ?pid=59469
Siinä on kuvaakin, lisäks 2,25m levee lumikauha keulalle, sitä tarvii aika harvoin, hallin katolt tulleita lumia hyvä sillä lykkiä oven edest kasalle, sit takalanasta "puomi" sivuun millä vetää ihan ovien edest, ei tarvi ajaa ovis kiinni ja lapio hommii jää hyvin vähän
https://www.pottupellossa.fi/gallery/di ... ?pid=59469
Siinä on kuvaakin, lisäks 2,25m levee lumikauha keulalle, sitä tarvii aika harvoin, hallin katolt tulleita lumia hyvä sillä lykkiä oven edest kasalle, sit takalanasta "puomi" sivuun millä vetää ihan ovien edest, ei tarvi ajaa ovis kiinni ja lapio hommii jää hyvin vähän
-fiigumies-
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tilanteen mukaan.
Linko persauksessa yleensä aina. Ja pitää huomata, että linkojakin on monenlaisia.
Etukuormaajassa syksyisin heittäväsiipinen nivelaura havel oy:n kumiterällä ja kun tulee ns. oikea talvi ja pohjat niin kumiterät vaihdetaan reikäteriin.
Toisessa koneessa linko ja lumikauha.
Tiet kierretään muutaman kerran talveen raspin kanssa suoraksi ja raspimöhnä toisella traktorilla suoraan lingolla penkalle.
Keväisin penkkoja työnnetään perälevyllä tarvittaessa mutta ei sitä tule käytettyä mihinkään perusauraukseen.
Traktori on vähän semmoinen yleistyökalu, ei hyvä mihinkään mutta tekee kaikki hommat. Pihapuskuihin paras olisi varmasti joku skaala-aura pienessä linkkukoneessa, ja taas teille mielestäni kuorma-auto ja hyvä aura alusterineen olisi paras ratkaisu. Traktorilla saa hoidettua jollain tavalla molemmat, ja siitä väliltä, mutta aikuisten oikeasti ei huippuhyvin mitään.
Metsäautoteillä sitten tuo nivelaura on kärkiaura-asennossa, joten sillä saa puhkottua ummenkin auki.
Linko persauksessa yleensä aina. Ja pitää huomata, että linkojakin on monenlaisia.
Etukuormaajassa syksyisin heittäväsiipinen nivelaura havel oy:n kumiterällä ja kun tulee ns. oikea talvi ja pohjat niin kumiterät vaihdetaan reikäteriin.
Toisessa koneessa linko ja lumikauha.
Tiet kierretään muutaman kerran talveen raspin kanssa suoraksi ja raspimöhnä toisella traktorilla suoraan lingolla penkalle.
Keväisin penkkoja työnnetään perälevyllä tarvittaessa mutta ei sitä tule käytettyä mihinkään perusauraukseen.
Traktori on vähän semmoinen yleistyökalu, ei hyvä mihinkään mutta tekee kaikki hommat. Pihapuskuihin paras olisi varmasti joku skaala-aura pienessä linkkukoneessa, ja taas teille mielestäni kuorma-auto ja hyvä aura alusterineen olisi paras ratkaisu. Traktorilla saa hoidettua jollain tavalla molemmat, ja siitä väliltä, mutta aikuisten oikeasti ei huippuhyvin mitään.
Metsäautoteillä sitten tuo nivelaura on kärkiaura-asennossa, joten sillä saa puhkottua ummenkin auki.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kiitoksia mämitääntiedä, itsekkin ajatteli että olis syytä siirtää vaikka tähän topikiin. Esitänkin ylläpidolle että siirtäisitte tommin ensimäisestä kommentista lähtien kaikki tähän topikiin.mämitääntiedä kirjoitti:Juuri sen tähden tämän ketjun aukaisin.nuffi59 kirjoitti:tämä on sellainen tapauskohtainen juttu, mikä toimii ja milloinkin
Ja ei pilattaisi tuota karin projektiketjua hirveillä sivurönsyillä.
Kalustot, työmaat, tekijät ja taidot erilaisia.Että siitä sitten lumitöihin.
Takakuormaajaa äänestin, perälevy on saanut ruostua kaikesssa rauhassa siintä lähtien kun takakuormaajan hankin.
Tänäänkin kun testasin Lumimattilla katolta lumien pudotusta, niin nuhvi takakuormaajalla varustettuna oli ensin teliineenä, sitten takakuormaajalla lumet kaupungin puistoalueelle noin 60:nen metrin päähän.
Omakotitalon lumitöihin takakuormaaja ehdottomasi paras peli.
Tuossa parit kuvat 5.2.2015 savotasta. Tuossa on vain savupiipun ja televisioanteenin väliltä tiputetut lumet.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Onneks on katot yks kolmeen niin lumet tulevat omineen alas.
Traktoritallin katto on ainut loiva, mutta siinäkin lape etelään, ei yleensä paljon lunta edes kerry.
Yhtenä talvena kolattiin pois kun alkoi hirvittää
Traktoritallin katto on ainut loiva, mutta siinäkin lape etelään, ei yleensä paljon lunta edes kerry.
Yhtenä talvena kolattiin pois kun alkoi hirvittää
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Niin kun oliskin vielä vanhat kattopeltit vois noustan katolle ja pukkia lumet alas lumikolalla kuten noissa kuvissa tein.
2016 vaihdetiin tiilikaiset kattopeltit, ei mitään asiaa katolle lumikolan kanssa, tulee lommoja jos polkee vähänkin kuvion päälle. Kaiken hyvän lisäksi lumiesteet koko lapeen matkalla, jos on yksikin ovi seinässä. Hankala pudotella lumia tuolla lumimatillakin kun on nuo lumiesteet,
2016 vaihdetiin tiilikaiset kattopeltit, ei mitään asiaa katolle lumikolan kanssa, tulee lommoja jos polkee vähänkin kuvion päälle. Kaiken hyvän lisäksi lumiesteet koko lapeen matkalla, jos on yksikin ovi seinässä. Hankala pudotella lumia tuolla lumimatillakin kun on nuo lumiesteet,
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ohutta peltiä on miullakin, on vaan tavallista profiilipeltiä vaikka väkisin yrittivät myydä sitä tiilikuviota.
Sanoin ykskantaan että sitä lerppua ei minun katolle tule.
Uskoi sitten viimein kun sanoin että jos peltiä ei pysty yksin edes kantamaan niin ei kiitos.
Yhen talon tiilipellit hain tuosta kylältä vuosia sitten, on kyllä tuskallista ollut kun siitä on pari tallin kattoa tehty
Sanoin ykskantaan että sitä lerppua ei minun katolle tule.
Uskoi sitten viimein kun sanoin että jos peltiä ei pysty yksin edes kantamaan niin ei kiitos.
Yhen talon tiilipellit hain tuosta kylältä vuosia sitten, on kyllä tuskallista ollut kun siitä on pari tallin kattoa tehty
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Toi lumikoneyhdistelmän tarve riippuu paljon seutukunnasta, mispäin on.
Täällä linko ollut taas vissiin 4-5 talvea käyttämättä, jokunen vuos sitten isäukko talven aikana kaikkiaan parikertaa levyllä hätäpäissään tiet lanasi kun olis muutenkin sulaneet muutamas päiväs pois....
Yleisemmin kuitenkin viimeisen 15v taidettu takatuupparivallulla ja levyllä tai peräkauhalla mennä, tänätalvena levyllä ja peräkauhalla, parikertaa olen nelikkoCasella etukuormaajalla käynyt märempiä lykkiä, kun takatuuppari nastoilla+perälevyllä ei oikein pystynyt....
Valmettiin ja 1410 Taavettiin on kyllä molempiin piikkiketjut olemas, mut ei ole tainnu yli 15v aikana enää olla ne käytössä olleet ....
Täällä linko ollut taas vissiin 4-5 talvea käyttämättä, jokunen vuos sitten isäukko talven aikana kaikkiaan parikertaa levyllä hätäpäissään tiet lanasi kun olis muutenkin sulaneet muutamas päiväs pois....
Yleisemmin kuitenkin viimeisen 15v taidettu takatuupparivallulla ja levyllä tai peräkauhalla mennä, tänätalvena levyllä ja peräkauhalla, parikertaa olen nelikkoCasella etukuormaajalla käynyt märempiä lykkiä, kun takatuuppari nastoilla+perälevyllä ei oikein pystynyt....
Valmettiin ja 1410 Taavettiin on kyllä molempiin piikkiketjut olemas, mut ei ole tainnu yli 15v aikana enää olla ne käytössä olleet ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jep.... Ja täällä ei pelloilla ole likikään 20cm kerrosta, paikoin puintien sänki pilkottaa. 30cm hankea ei ole tänätalvena ollut edes .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Se on koiran kohtalo että luu on kovaNuffieldmaster kirjoitti:Pihamaat näyttävät täällä nykyään tältä. Yli metrin mennään jo luonnon hangessa ja siihen kun lingolla lingot lumet päälle, on paikkapaikoin jo vaikea saada lumet edes lingolla hangen päälle.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Aamupäiväl veil näky täälki sänki, vaan ei taida enää näkyä kun päälle 20cm tullu lunta puolen päivän jälkeen, lingolla vedin, ei sepeliä lentäny juur yhtää vaikka tie sulikin kokonaa viime viikoljusape kirjoitti:Jep.... Ja täällä ei pelloilla ole likikään 20cm kerrosta, paikoin puintien sänki pilkottaa. 30cm hankea ei ole tänätalvena ollut edes .....
-fiigumies-
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Yleensä tääl ei viittitä alle 5cm roiskeiden takia edes lanailla, eikä aina 10cm kertymänkään takia.......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ei oo kuin perälevy, niskat tykkää. Töissä auraan alueauralla etunostolaitteessa. Se on paljon sukkelampi pyöriä kuin kuormaajatraktori.
Mukana kuin peräpukama!