Nuffield Universal Three 1961
Valvoja: automies560
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Kyllähän ne siihen käy kun molemmat vaihtaa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Oho
Kun 16.9 on 420mm leveä niin voi olla vähän turhan rajut 540 leveet samoille vanteille...
Kertokaahan kellä kokemusta??
Itellä on tarkoitus laittaa Leukuun 13.6/38 tilalle 15.4/38, menee vielä hyvin,
tuota kokoa kun saa halvalla ryssältä...
Kun 16.9 on 420mm leveä niin voi olla vähän turhan rajut 540 leveet samoille vanteille...
Kertokaahan kellä kokemusta??
Itellä on tarkoitus laittaa Leukuun 13.6/38 tilalle 15.4/38, menee vielä hyvin,
tuota kokoa kun saa halvalla ryssältä...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Niin en oikein ymmärrä, kun vaihtoehtoiset rengaskoot-listassa oli 16,9-24 kohdalla myös 540/65 R 24.
https://vianor.fi/renkaat/raskaat-renka ... engaskoot/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ehkä siinä keskitytään vain halkaisijaan?
Onkohan 3DL omat vanteet 13 tuumaa leveät? Suositusleveys näytti tuollaisilla olevan 16 tuumaa, mutta pihavehkeessä se ei varmaan ole ihan niin justiinsa, mutta jossain kohtaa tietysti raja menee. Olisi kyllä suopellolla kätevä tuollaiset puoli metriä leveät kumit. Ei uppoaisi Kumit oli levikevanteilla ja niitä kovin helposti Nuhviin laita sopimaan. Muistaakseni 420 leveät oli laitettu noiden 540:n jälkeen samoille vanteille.
Ostin Belarukseen uudet ryssäläiset 13.6/38 renkaat töineen ja ne oli mielestäni aika edulliset. Ainakin jos vertaa loppuun ajettuihin 14,9-24 renkaiden pyynteihin. Onko se 15.4/38 jotenkin vielä edullisempi ryssärenkaana? Käyttökoneelta ostin se 13.6/38:t.
https://vianor.fi/renkaat/raskaat-renka ... engaskoot/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ehkä siinä keskitytään vain halkaisijaan?
Onkohan 3DL omat vanteet 13 tuumaa leveät? Suositusleveys näytti tuollaisilla olevan 16 tuumaa, mutta pihavehkeessä se ei varmaan ole ihan niin justiinsa, mutta jossain kohtaa tietysti raja menee. Olisi kyllä suopellolla kätevä tuollaiset puoli metriä leveät kumit. Ei uppoaisi Kumit oli levikevanteilla ja niitä kovin helposti Nuhviin laita sopimaan. Muistaakseni 420 leveät oli laitettu noiden 540:n jälkeen samoille vanteille.
Ostin Belarukseen uudet ryssäläiset 13.6/38 renkaat töineen ja ne oli mielestäni aika edulliset. Ainakin jos vertaa loppuun ajettuihin 14,9-24 renkaiden pyynteihin. Onko se 15.4/38 jotenkin vielä edullisempi ryssärenkaana? Käyttökoneelta ostin se 13.6/38:t.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Halkasijaan ne tuijottaa, profiilihan pienenee kun leveys kasvaa tuossa taulukossa.
Eihän se ole kuin tunnin jumppa kun kokeilet toiseen pyörään
Sittenhän sen näkee miten istuu...
Noita 15,5/38 oon ajatellu sen takia että ketjut istuisi paremmin, eikä noissa hintaeroa paljoa ole.
Lähimmällä jälleenmyyjällä näkyy olevan tonnilla koko kierros renkaita belaruskiin: http://valmer.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eihän se ole kuin tunnin jumppa kun kokeilet toiseen pyörään
Sittenhän sen näkee miten istuu...
Noita 15,5/38 oon ajatellu sen takia että ketjut istuisi paremmin, eikä noissa hintaeroa paljoa ole.
Lähimmällä jälleenmyyjällä näkyy olevan tonnilla koko kierros renkaita belaruskiin: http://valmer.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
On se vähän enemmän kuin tunnin jumppa, kun läskit on levikepyörien vanteilla kaverin ladossa keskellä peltoa ja Nuffield on 120km päässä mökin pihalla pressujen alla
Mutta ihan totta, pitäisi kai vaan kokeilla sopiiko. Se tietysti pieni ongelma, että sisäkumit näytti maksavan 120e/kpl ja sellaisia ei viitsisi hankkia pelkästään sovitusta varten. Mutta täytyy nyt kuulostella ensin, että mitä ne kumit lopulta maksaisivat. Kaverin piti kysellä rengasliikkeestä, mitä he niistä hyvittäisivät. Sillä summalla kumit varmaan saisi ostaa.
Mutta ihan totta, pitäisi kai vaan kokeilla sopiiko. Se tietysti pieni ongelma, että sisäkumit näytti maksavan 120e/kpl ja sellaisia ei viitsisi hankkia pelkästään sovitusta varten. Mutta täytyy nyt kuulostella ensin, että mitä ne kumit lopulta maksaisivat. Kaverin piti kysellä rengasliikkeestä, mitä he niistä hyvittäisivät. Sillä summalla kumit varmaan saisi ostaa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kyl melkein vanteita pitäis levittää. Muuten tuloo kenties aika pallot kumeista.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ei kai vyörengas palloksi muutu
Ne ei taida nuhvin vanteella pitää ilmaa tubeleksena....
Ne ei taida nuhvin vanteella pitää ilmaa tubeleksena....
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Yritin katsoa, että oliko levikepyörissä sisäkumi vai ei, mutta ei selvinnyt. Oletan että ei ollut, mutta suht samalta se venttiilivarsi näytti kuin Nuffieldin sisäkumillisissa. Autosta on helppo katsoa, mutta työkoneen renkaasta ei ollutkaan enää niin helppo sanoa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Vyörengas on suunniteltu tietyn levyiselle vanteelle, jolla renkaan sivu on kutakuinkin pystysuorassa.
Josko vyörengas laitetaan liika kapealle vanteelle, renkaan sivut on vinossa, ja tämä vinous vetää väkisinkin vyörenkaan kulutuspinnan kulmia hieman sisään, koska vinosti oleva sivu vaateisi renkaaseen vähän pidemmän sivun, että kulutuspinta pysyisi suorana.
Vaikutus nyt ihan mahdoton ole, mutta josko ajatellaan suorakulmaa, jossa (renkaan)sivun mitta on vaikka 30cm. Pystysuoraksi suunnitellusta sivusta kun toista päätä siirretään kolmiomuotoon, toisesta päästään sen n. 4cm, niin kolmion hypotenuusan pituus on pidempi kuin suorakolmion pisin sivu.
Esim josko renkaan sivu ajatellaan olevan pystysuorassa ohjeleveyden vanteella, ja renkaan sivun korkeuden olevan sen esim 30cm ja jalkaosaa siirretään 4cm suunniteltua sisemmäs, niin hypotenuusan pituus on n.30,3cm, eli renkaan sivu vetää väkisin ulkokulmaa 3mm pallomuotoon.
Se, että kuinka häiristesevä tuo on harrastepelissä, tuskin ollenkaan.... Mutta reilu maantieajo kuluttanee rengasta huomattavan nopeasti verrattuna vastaavaan renkaaseen, joka on oikean levyisellä vanteella.
Josko vyörengas laitetaan liika kapealle vanteelle, renkaan sivut on vinossa, ja tämä vinous vetää väkisinkin vyörenkaan kulutuspinnan kulmia hieman sisään, koska vinosti oleva sivu vaateisi renkaaseen vähän pidemmän sivun, että kulutuspinta pysyisi suorana.
Vaikutus nyt ihan mahdoton ole, mutta josko ajatellaan suorakulmaa, jossa (renkaan)sivun mitta on vaikka 30cm. Pystysuoraksi suunnitellusta sivusta kun toista päätä siirretään kolmiomuotoon, toisesta päästään sen n. 4cm, niin kolmion hypotenuusan pituus on pidempi kuin suorakolmion pisin sivu.
Esim josko renkaan sivu ajatellaan olevan pystysuorassa ohjeleveyden vanteella, ja renkaan sivun korkeuden olevan sen esim 30cm ja jalkaosaa siirretään 4cm suunniteltua sisemmäs, niin hypotenuusan pituus on n.30,3cm, eli renkaan sivu vetää väkisin ulkokulmaa 3mm pallomuotoon.
Se, että kuinka häiristesevä tuo on harrastepelissä, tuskin ollenkaan.... Mutta reilu maantieajo kuluttanee rengasta huomattavan nopeasti verrattuna vastaavaan renkaaseen, joka on oikean levyisellä vanteella.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eli melko teoreettinen kysymys on puhtaasti harrastepelissä .....
Kokeilemalla se oikeastaan vasta selviää, miltä se rengas vanteella näyttää....
Ja eri rengasmerkkienkin välillä on myös aika suuria eroja sen todellisen leveyden kannalta .....
Kokeilemalla se oikeastaan vasta selviää, miltä se rengas vanteella näyttää....
Ja eri rengasmerkkienkin välillä on myös aika suuria eroja sen todellisen leveyden kannalta .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68