Tästä aiheestä jo täältä luinkin mutta niin omalaatuisella tavalla korjattua nostolaitetta en ole nähnyt kun omassani on tehty. Alkuperäiset vivut on poistettu ja tilalla on kahdella vivulla käsiohjausventtiili. En sinänsä moiti jos epäkuntoinen systeemi saadaan kuntoon korvaavalla järjestelmällä mutta tässä systeemissä on joitain, mielestäni "heikkoja lenkkejä". Koitan selvittää tilannetta ja pahoittelut kun termit ja oikeat nimitykset on vielä hakusessa. Oppia ikä kaikki.
Ohjaamossa olevalle venttiilille tulee öljy letkua pitkin nostolaitteen päällä olevasta isohkosta reijästä jossa olen kuvissa nähnyt olevan kookkaan ruuvin. Ensimmäinen ongelma on tässä. Kun letku tulee reijästä ulos, siihen jää reilusti tyhjää ympärille ja vesi ym. pääsee sisään. Kun päästin vanhat öljyt (vaahdot) pois, mukana tuli ampiaisia, koppakuoriaisia ym. mahdollista. Lisäksi avoimena on myös oikealla puolella rinnakkain kaksi keskenään saman kokoista kierrereikää.
Laitan huomenissa kuvia koko systeemistä. Muuten en tätä niin miettisi mutta nostolaite on melko tehoton. Aikaa ja neuvoja tähän tarvitaan mutta olisihan se hyvä toimivaksi saada.
Nostolaitteen korjaamista ja palauttamista ennalleen.
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Nyt kyllä mielenkiinnolla odotetaan niitä kuvia... Se iso roppu nostolaitteen päällä on kyllä ainakin alun perin vapaan paluun liitäntää (ja öljyn täyttöä) varten, painetta siitä ei saa. Ne kaksi kierrereikää repun oikealla puolella on varmaankin hydrauliikan hallintavipujen akselien laakeriholkkien paikat.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Johan on teos ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Olisko käynyt niin että perärepun revetessä on mennyt myös omat käyttöventtiilit tohjoksi, ja sitten kötöstelty tuommonen viritys.
Laita ainakin kaikki pultit reppuun ja kanteen paikalleen ja kiristä kaikki momenttiin.
Ei näytä kovin vahvalta nuo hitsaukset, kannattaa ettiä ehjät osat tuohon, jos meinaat jotain vähänkään isompia koneita kytkeä nostolaitteisiin.
On kyllä omaperäinen viritys
Laita ainakin kaikki pultit reppuun ja kanteen paikalleen ja kiristä kaikki momenttiin.
Ei näytä kovin vahvalta nuo hitsaukset, kannattaa ettiä ehjät osat tuohon, jos meinaat jotain vähänkään isompia koneita kytkeä nostolaitteisiin.
On kyllä omaperäinen viritys
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kyllä kans harkitsisin purkuosaa, eli koko peräreppua nostolaitekansineen ja hydraulikkayksikköineen.....
Niin toimeis kuten pitäisikin ..... Ja osasia varmasti löytyy , monestakin paikasta, ja varmaan vaikka koko pakettina ....
Niin toimeis kuten pitäisikin ..... Ja osasia varmasti löytyy , monestakin paikasta, ja varmaan vaikka koko pakettina ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tuohan on sinällään ihan yksinkertaisesti toimiva systeemi tuossa suurimmat ongelmat on siinä että on suojaamattomia paineisia osia lähellä käyttäjää, alle puolen metrin etäisyydellä pistemäinen öljysuihku voi olla pahimmillaan tappava. kannattaa tehdä letkuille ja liittimille esim pellistä suojat. toinen murhe tossa on tuosta repun öljyntättöreiästä läpi viety letku josta lika ja vesi pääsee sisään. jos tuon systeemin ominaisuudet riittää niin voi tolla tehdä paljonkin töitä...
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Ilmeisesti nostolaitteen lukko päällä ajeltu työkoneen kanssa tuollakin niin on reppu posahtanut kun tuo lukkolaitteen paikkakin näyttää hitsatun tuohon kanteen. Voi kun olisivat tajunneet jättää tuon lukkolaitteen näistä jo pois niin olisi paljon vähemmän hitsattuja reppuja, on meinaan tuollakin keksinnöllä oma osuutensa reppuvahinkoihin eikä ainoastaan vääntiön putkisokalla, toki todella tärkeä huoltokohde sekin, vaikkei missään opuksessa liene alun perin siitä mainittukaan mitä ei voi meikäläinen olla ihmettelemättä.
Voisiko Warpu hieman selventää miten nuo letkut tuossa oikein menee? Tuota täyttöreiän seutua kannattaisi kyllä tosiáan koittaa jotenkin tilkitä noin niinku alkuun.
Nuohan on ihan normisettiä leukkuun tuommoiset patentit. Reilu 30 vuotta kun olen minäkin noita bongannut niin on oppinut että mitkään viritykset ei näiden kohdalla enää yllätä. Arvostus kun on ollut paikoin sitä tasoa ettei alemmas voi mennä, mutta onneksi poikkeuksiakin näkyy löytyvän.
Voisiko Warpu hieman selventää miten nuo letkut tuossa oikein menee? Tuota täyttöreiän seutua kannattaisi kyllä tosiáan koittaa jotenkin tilkitä noin niinku alkuun.
Nuohan on ihan normisettiä leukkuun tuommoiset patentit. Reilu 30 vuotta kun olen minäkin noita bongannut niin on oppinut että mitkään viritykset ei näiden kohdalla enää yllätä. Arvostus kun on ollut paikoin sitä tasoa ettei alemmas voi mennä, mutta onneksi poikkeuksiakin näkyy löytyvän.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Käsittääkseni tuosta avoimesta reiästä tulee letkulla jatkuva paine pumpulta, lukkolaitteen reikään taasen ohjauslohkolta paluu.
Nostolaitteen paine menee vasemmasta sivusta sisään, josta alkujaan ollut mahdollisuus ottaa ulkoiselle lisäsylinterille tai toiselle kippiliittimelle paine.
Alkuperäinen nostolaitteen syöttöpainelinja tietty on tulpattu.
Näin olettaisin ????
Nostolaitteen paine menee vasemmasta sivusta sisään, josta alkujaan ollut mahdollisuus ottaa ulkoiselle lisäsylinterille tai toiselle kippiliittimelle paine.
Alkuperäinen nostolaitteen syöttöpainelinja tietty on tulpattu.
Näin olettaisin ????
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
liki noin todennäköisesti siihen päälle vasemmalle menee kakstoimisen lohkon toinen puolikas toinen suunta nostolaitteelle. varsinainen lohkon paluulinja todennäköisesti tuo metalliputkesta tehty.jusape kirjoitti:Käsittääkseni tuosta avoimesta reiästä tulee letkulla jatkuva paine pumpulta, lukkolaitteen reikään taasen ohjauslohkolta paluu.
Nostolaitteen paine menee vasemmasta sivusta sisään, josta alkujaan ollut mahdollisuus ottaa ulkoiselle lisäsylinterille tai toiselle kippiliittimelle paine.
Alkuperäinen nostolaitteen syöttöpainelinja tietty on tulpattu.
Näin olettaisin ????
nostolaitteen tehottomuudesta, pysyykö nostolaite ylhäällä jos sen saa nousemaan vai laskeeko heti alas kun vivusta lopettaa nostamisen?
jos pysyy ylhäällä niin todennäköisiä vikapaikkoja on huonokuntoinen pumppu taikka tuon ohjauslohkon paineensäätö.
jos tulee heti alas niin sisäisiä vuotoja on tarjolla, lisäksi voi toki olla pumppuvaivaa.
tossahan on toinen kara lohkolla jouten mihin vois laittaa painemittarin kiinni niin selviäis tilanteesta paljon. vakiopaine tällaisessa koneessa on likimain 180 bar
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 40
- Liittynyt: 09 Maalis 2017, 17:18
- Konekalustoani: Leyland 270 -73 Kartano
Nostolaite pysyy ylhäällä kun vipu on koko ajan ylhäällä. Viimeksi hommat hoitui sidontaliinalla joka piti vipua ylhäällä. Kun vivusta päästää, nostolaite laskee n. puoleen väliin ja jää siihen. Kun nostolaite on alhaalla ja tyhjäkäynnillä nousee siihen puoleen väliin hyvin ja sitten tarvii kierroksia että nousee ylemmäs.