Öljypumppu

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

06 Tammi 2017, 12:54

"Kopio, mikä kopio, vaikka pienin paranuksin ei sitä voi kenenkään suunitelemaksi mainostaa.

ESIM. Raahelainen kertoja, kertakaan toteuttajat emme ole misään vaihessa mainineet että olis meidän toteuttajien suunitelema, vaikka mielestäni muutamia pieniä parannuksia olemmekin tehneet, toki muutokset olemme aina esitelyissä mainineet.

Mikä minua kaihertaa uusissa hydepumpuissa, hinta :!:"

Yllä oleva teksti on lainaus karin kirjoituksesta foorumilla 12.12.2016. Mielestäni tuo kertoo riittävän selväsanaisesti siitä, että kari käy omaa kampanjaansa suunnittelemaani hydraulipumppua vastaan. Ainut alkuperäisestä kopioitu asia siinä tukilaakeripumpussa on laipan kiinnitysreiät. Siksi esim teksti "kopio, mikä kopio" tuntuu jo parjaukselta toista kerhon jäsentä kohtaan.

Erikoista tässä asiassa on vanhan pumpun korjauksen näkeminen yksipuolisesti harrastajien auttamisena, mutta uuden pumpun tekeminen markkinoille (kun uusia ei ole kohtuuhintaan saanut) ei ilmeisesti ole auttamista, vaan koiran vai peräti koiralauman työtä, ainakin jampin mielestä.

Jossakin vaiheessa on kuitenkin totuuskin vilahtanut teksteissä, eli vanha loppuun kulunut pumppu voi olla korjauskelvoton. Sitä olen yrittänyt sanoa.

Itse en vastusta millään lailla ilmaiseksi tehtyä tai halpaa korjausta ja toivon, ettei joutsalainen pahoita mieltänsä näistä kirjoituksista. Olen tyytyväinen puolestasi, että olet saanut halvalla hyvän pumpun.

Toivon myöskin karille menestystä vanhojen pumppujen korjauksissa ja muutenkin.

Ja kiitokset kaikille foorumilla kirjoittaneille ja kerhon jäsenille, näin loppiaisen kunniaksi.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

06 Tammi 2017, 13:40

Uusi on aina uusi, sitä ei käy kieltäminen. Hyvä että tämmönen tehty.
Mutta monelle kelpaa kohtuukuntoinen pumppu jolla pärjää harrastekäytössä.
Alusta asti on ollu räkytystä ja saivartelua vanhan pumpun kunnostuksesta, MIKSI?
Minusta tommonen yhdensuunnan ajattelu on perseestä...
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Tammi 2017, 17:23

Ainut alkuperäisestä kopioitu asia siinä tukilaakeripumpussa on laipan kiinnitysreiät. Siksi esim teksti "kopio, mikä kopio" tuntuu jo parjaukselta toista kerhon jäsentä kohtaan.
Jopa se nyt tuo totemus kävi ammatsuunitelian egon päälle.

Tosiasiassahan tässäkin on totta, mitä vanha sanonta sanoo "pyörää ei voi uudeleen keksiä".

Hydraulipumpun sisäkaluille ei kukaan voi mitään radikaalia muutoksia tehdä, toki hammaspyörien kokoa voi muutella suuremman tuoton saamiseksi, samoin voi muuttaa kuorien ulkonäköä, mutta, vaikka noita muutelaan kuinka ja lisätään yksi tukilaakerikin, niin tuskin noilla muutoksilla mitään patenttisuojaa muutoksille saadaan.

Toivottavast lisenssikin saa "suunitelemiaan" hydraulipumppuja myydyksi.

Kaikille foorumilaisille tiedoksi: Minähän en nätä vanhoja pumppuja korjaile, välitän vain koneistajille kunostettavaksi, kunostuksen jälkeen kokoan ja palautan omistajalle.

Kaksoispumppuja ei koneistaja ole lupautuneet kunostamaan.

Onhan tällä foorumilakin muitakin joilta onisttu vanhojen pumppujen kunostaminen, mm. jamppi, jusape ja varmaan on muitakin sorvin omistajia voilta onistuu kyseiset hommat.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Tammi 2017, 13:26

Kysytäämpä näin, mikä on sitten itsesuunniteltu?

Samalla ajatuksella voisi sanoa, että esim. valtran traktorit eivät ole omasuunnittelemia, koska niissä on ratti, etu ja taka-akseli sekä neljä pyörää ja ohjaamo, muovikonepellit ja lokasuojat, aivan kuin jontikassa, fendtissä, massikassa ja kaikissa muissakin...

vai onko nyt joku asia mitä en ymmärrä?

Heitänkin haasteen, kukapa "kopioisi" leylandin kaksoispumpun jos se on muka niin helppoa, ettei omaa suunnittelua tarvita laisinkaan!?

Saisiko noille kari sorvareille suoran yhteystiedon, mistä kysellä sorvauspalveluja suoraan?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2017, 15:26

No, jos tuolla ajatuksella menään niin RAAHELAISET KERTOJATKIN on sitten raahessa suuniteltu, nimittäin, koneistajan esityksestä lisäsimme ala-akselille kaksi päittäislaakeria, ja minun esityksestä muutetiin ala-akseli laakereineen millimitoille. Itse olen kyllä aina tapahtumissa kertonut että on Santalahden Topin suunitelema, raahessa vain on muutamia pieniä paranuksia tehty.

Sovitaan näin, jos ja kun, joku jonkin pienen muutoksen tekee niin koko paketti on sitten itsesuuniteltu .
Kyllä tämä katsontakanta minulle käy :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Tammi 2017, 16:19

Tässä pumpussahan on itse pumpusta täysin erillinen kiinnityslaippa, jossa on 2 tukilaakeria. Orkkispumppuhan on ihan suoraan liukulaakereilla tehty.
Itse hydraulipumppu on kaupan standardipumppu, jollaisen saa hydeliikkeestä reippaan satasen hintaan, ja sen voi vaihtaa halutessaan vielä pykälää isommalle tuotolle olevaan, tuosta nykyisestä versiosta, joka sekin on jo n. 25-30% tuottoisampi kuin alkuperäinen.

Lisäksi tuohan on tehty niin, että traktorin alkuperäinen imusihti pysyy käytössä ja siten on siis helposti putsattavissa, toisin kuin iikoohoon myymässä monta sataa kalliimmassa pumpussa, jossa painelinjakin on tehty letkulla.

Eihän tämä ole mitenkään silleen kopio alkuperäisestä, vaan paranneltu versio siitä, joka sopii paikoilleen sovittelematta, sekä suodattimen puhdistusmahdollisuus säilyttäen.

Lienee se raahelainenkin paranneltu versio alkuperäisestä, laakerien saatavuuden ja hinnan osalta.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

07 Tammi 2017, 18:19

Molemmille lienee paikkansa Nuhvistien keskuudessa, joku haluaa hydrauliikasta uudenveroisen tai tehokkaamman, ja jollekin riittää että saa työkoneen ylös tarvittaessa.
Tästä ei nyt pitäisi kenenkään mieltänsä pahoittaa :shock:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2017, 18:27

Kyllä tuostakin romupumpusta kalu tehdää, mikäli saadaan tuo pesäprojekti aikaiseksi :wink:
Tarkemmin mitailtuani ja verattuani toiseen pumppu nuo hammaspyörät eivät ole ohentuneet kuin 0,8 mm, tuotto vähän pienenee mutta ei haitanne näin harastehomissa. Laakeripronssi levy uusittava. Pesän ja rungon välys 0.28 mm, 0,16 mm. Akseleita hieman ohentaa, holkit puslattava ja raatit poistattava. Päätylaippa oikaistava.
Ihmetytää miten tuo laakeripronsilla päälystetty levy ja päätylaippa on pääsyt tuohon kuntoon.
Liitteet
P1071532.JPG
P1071533.JPG
Viimeksi muokannut kari t, 07 Tammi 2017, 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2017, 18:35

Kymppimallin kaksoispumpukaan ei ole niin paha kunostettava mitä aikaisemin oletin.
Samoilla asetuksilla kuten tuoho yksipesäiseenkin tulee tuohonkin uusi pesä niin isolle kuin myös pienelle puolelle, hieman pesän korkeutta joutuu muutamaan. Kaksi holkia ja yksi laakeripronsinen levy enempi mitä yksipesäisessä.
Liitteet
P1071534.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2017, 19:48

jusape kirjoitti:Tässä pumpussahan on itse pumpusta täysin erillinen kiinnityslaippa, jossa on 2 tukilaakeria. Orkkispumppuhan on ihan suoraan liukulaakereilla tehty.
Itse hydraulipumppu on kaupan standardipumppu, jollaisen saa hydeliikkeestä reippaan satasen hintaan, ja sen voi vaihtaa halutessaan vielä pykälää isommalle tuotolle olevaan, tuosta nykyisestä versiosta, joka sekin on jo n. 25-30% tuottoisampi kuin alkuperäinen.

Lisäksi tuohan on tehty niin, että traktorin alkuperäinen imusihti pysyy käytössä ja siten on siis helposti putsattavissa, toisin kuin iikoohoon myymässä monta sataa kalliimmassa pumpussa, jossa painelinjakin on tehty letkulla.

Eihän tämä ole mitenkään silleen kopio alkuperäisestä, vaan paranneltu versio siitä, joka sopii paikoilleen sovittelematta, sekä suodattimen puhdistusmahdollisuus säilyttäen.

Lienee se raahelainenkin paranneltu versio alkuperäisestä, laakerien saatavuuden ja hinnan osalta.

Tätähän minä vähän arvelinkin :o Kiitoksia jusape. En misään vaihessa ole maininut minkä kopio kyseinen pumppu on :wink: Itse meinasin tilata leypartilta kyeseisen pumpun että voisin verrata esim. tuontyypiseen minkä linkitin, eipähän tarvinnut uhrata euroja :wink:
http://www.ikh.fi/fi/hydraulipumppu-19- ... ta-hp2f19s" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Tammi 2017, 20:04

Mielestäni tämä asia on jo aikoinaan muutama vuosi sitten mainittu, siellä toisessa ketjussa, jossa oli sitten tämän pumpputyypin kehittelyä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Tammi 2017, 21:01

jusape kirjoitti:Mielestäni tämä asia on jo aikoinaan muutama vuosi sitten mainittu, siellä toisessa ketjussa, jossa oli sitten tämän pumpputyypin kehittelyä.
Enpä muista että olis aiemmin ollut juttu kyseisen pumpputyypin kehitelystä. Olishan lisenssi voinut kohteliaasti mainita ko. asiasta, eikä kokoajan mainostanut omaa suunitelua .
No, eihän tämä mitään kopiointia ollut, vain alkuperäisen luotetavan laadun, IKH:n pumpun parantelua :mrgreen: :mrgreen:
Omalta osalta lopetan tämän lisenssin suuniteleman pumpun käsittelyn tähän.

Jatkan tässä topikissa, kunhan saadaan tuo pesän uusimisen prijekti aikaiseksi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Tammi 2017, 21:13

kari t kirjoitti: No, eihän tämä mitään kopiointia ollut, vain alkuperäisen luotetavan laadun, IKH:n pumpun parantelua
Mitenkä iikoohoon myymä pumppu sitten muka on Nuffin "alkuperäinen" ?

Kun pumppu on siinä kiinnityslaipassa pulteilla kiinni ja suodatin on siellä pumpun takana ja vaatii puhdistusta varten perärepun irroituksen ?????

Hintaakin näkyy olevan 759ekua nyt ..... Ennen 741€
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Tammi 2017, 21:22

IKH pumppu on myös kotimaista, kainuulaista valmistetta.

Miten tuota Lisenssin pumppua voi kopioksi sanoa, jos vertaa montako yhteensopivaa osaa on ikh tai alkuperäisen pumpun kanssa? Veikkaan että ei ainoatakaan. No entäs raahelaisessa kertojassa? Veikkaisin useamman olevan niin lähelle että sopivat varaosiksi alkuperäiseen kylmäkoskelaiseen varaosiksi?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

07 Tammi 2017, 22:00

Se ihmetyttää ,miksi harrastekoneen pitäisi olla uuden veroinen ,kun ei sillä millään niitä
käyttötunteja kuitenkaan paljon tule. Itselläkin 270 leukkussa vaihteiston keskilaakeri ollut vajaa
kuntoinen jo kymmenen vuotta ja edelleen sillä voi huoletta tehdä ne työt jotka sille parhaiten
soveltuu ,eli klapikoneen pyöritys, kivitalikolla kivien keruu ,sekä siemenlaatikoitten kuskaus ja viljan-
lajittelu-koneen pyöritys noin 100 tuntia vuodessa yhteensä.
Vastaa Viestiin