Linkoa
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tuossa on helevatan huono ja lyhyt video paikallisen puarin parkkipaikalta aamuyöllä nuoskalla on vahvasti lumi. Menee että kakattaa.
http://1drv.ms/21rlhS5" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli jo tosi vesikeli, eli ei siis se pahin justi nollantuntumassa....
http://1drv.ms/21rlhS5" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli jo tosi vesikeli, eli ei siis se pahin justi nollantuntumassa....
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Minkäkokoisia noita Näppä-linkoja on olemassa? On minulle ennestään tuntematon merkki. Tuo 255 Leppä on ehkä turhan leveä minun käyttöön. Kapeammalla voisi ehkä pykälää suuremmalla vaihteella ajaa. Runnin 230cm oli juuri riittävä pyyhkimään 804:n jäljet.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Niitä valmistettiin 230 leveää 2350:iä ja 250 leveää 2550 sekä 260 leveää POWER -mallia. Minun näppä on 2600, joka on mittatilaustyönä tehty mieltymysten mukaan. On siis 2550 mutta alennusvaihteella.
Valmistaja jäi eläkkeelle, joten linkoja ei toistaiseksi saa mistään uutena pl. yksi varastokappale jyväs-maataloudella näkyy olevan.
Valmistaja ei ollut tuttu monellekkaan, koska linkoa ei mainostettu yhtään, maine meni edellä, ja kaikki lingot myytiin pääsääntöisesti jo ennenkuin ne valmistuivat.
Kun etit merkistä riippumatta alennusvaihdelingon, niin saat ajaa pykälää suuremmalla vaihteella, että lingolla. Suoravetoinen vie niin pirusti voimaa.
Valmistaja jäi eläkkeelle, joten linkoja ei toistaiseksi saa mistään uutena pl. yksi varastokappale jyväs-maataloudella näkyy olevan.
Valmistaja ei ollut tuttu monellekkaan, koska linkoa ei mainostettu yhtään, maine meni edellä, ja kaikki lingot myytiin pääsääntöisesti jo ennenkuin ne valmistuivat.
Kun etit merkistä riippumatta alennusvaihdelingon, niin saat ajaa pykälää suuremmalla vaihteella, että lingolla. Suoravetoinen vie niin pirusti voimaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kaikki ei noita projektiplogeja lue joten tässä vielä linkoamisvideo oxsasta:
https://www.youtube.com/watch?v=N-KaR-y6q8E" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=N-KaR-y6q8E" onclick="window.open(this.href);return false;
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Leylandin kanssa alennusvaihteesta tulisi sekin etu, että nivelakseli olisi loivemmassa kulmassa. Ainakin kuvien perusteella päättelin niin. Alkutalvesta levisi nivelristikko lingon päästä, että lujilla se kyllä on. No, olihan sillä sen ~25 vuotta linkoa pyöritettykin.
Täytyy kesän tullen katsella, käytettyjen linkojen markkinoita. Toistaiseksi kun lingottavana ei ole kuin oma piha ja 2,5km tietä, niin nykyiselläkin pärjää.
Täytyy kesän tullen katsella, käytettyjen linkojen markkinoita. Toistaiseksi kun lingottavana ei ole kuin oma piha ja 2,5km tietä, niin nykyiselläkin pärjää.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Kysytäänpäs sellaista, kuin että levykytkin, vai murtopulttiakseli lingon kanssa? Kumpi suojaa paremmin traktorin voimansiirtoa, äkkiseltään tuntuisi että pultti?
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Levykytkin ja vapaakytkin on itellä akselissa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Levy on hyvä suoja pikkuhiljaa tulevalle ylikuormalle, murtopultti sitten äkkinäisille iskuille/ pysäyksille, esim kivi linkoon siipien ja rungon väliin. Siinä ei levy ehdi antamaan tarpeeksi nopeaa suojaa voimansiirrolle. Täällä lingossa levykytkin murtopultilla. Vapaakytkinhän on sitten sellainen että se antaa akselin pyöriä, vaikkei VOA-tumppi pyörisikään. Eli josko voimaa tulee "väärinpäin" akselia pitkin
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Juu, vapaakytkin on hyvä jos koneessa on yksöiskytkin, niin ei linko työnnä raktoria.
Miulla vapaakytkin Voortin jarrupannan säästämiseksi,Nuhvi on vapautettu lumitöistä...
Miulla vapaakytkin Voortin jarrupannan säästämiseksi,Nuhvi on vapautettu lumitöistä...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Pulttikytkin hyvä ja huoltovapaa omiin linkoiluihin ja miksei pienimuotoiseen urakointiinkin. Tuommonen Jusapen mainitsema jossa molemmat on varmasti pätevä isommanluokan hommiin. Itellä kutosen koon tönkkö akseli vapaakytkimellä, runnissa kun on ne varopultit itsessään, ei ole kylläkään ikinä tarvinnu niihin pultteihin perehtyä.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Pienissä hommissa murtopultti parempi, urakoinnissa ei käytä juuri kukaan, koska hidastaa työtä liikaa mm. suvikelipäivinä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Täällä tossa Nokan lingossa on syöttöruuvin ja akselin sekä siipien välisessä liitoksessa M12 murtopultti.
Toinen paksumpi ( M14 ) murtopultti nivelakselissa, levykytkimen yhteydessä.
Vapaakytkintähän ei tarvita VOA-jarruttomissa traktoreissa
Toinen paksumpi ( M14 ) murtopultti nivelakselissa, levykytkimen yhteydessä.
Vapaakytkintähän ei tarvita VOA-jarruttomissa traktoreissa
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
Muistakaahan sitten levykytkinakselien kanssa ajavat vapauttaa/tarkistaa kytkimen toiminta välillä, jumiin ruostunut levykytkin kun ei suojaa minkäälaiselta rysähdykseltä.
Itellä on lingossa automaattikytkinakseli ja on huoleton peli nykyisin vaan sen verta tyyris hankintahinnaltaan ettää harva raaskii hommata
Itellä on lingossa automaattikytkinakseli ja on huoleton peli nykyisin vaan sen verta tyyris hankintahinnaltaan ettää harva raaskii hommata
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo, ainakin täällä tuo levykytkin tahtoo kesässä ruostua jumiin. Se kun on ikäänkuin kiinteästi lingossa kiinni, eli parilla pultilla lukittu paikoilleen.
Periaatteessa purettava ja putsattava joka vuosi ulkoseisonnan takia, vaikka "katon alla" onkin ....
Periaatteessa purettava ja putsattava joka vuosi ulkoseisonnan takia, vaikka "katon alla" onkin ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Minä kävin eilen hakemassa uuden ristikon levykytkinakseliini, pitää varmaan kokeilla ottaa puolet kytkimen pulteista pois ja luistatella sitä, kokeilla sitten säätää sopivan tiukaksi. Linko nyt tilapäisesti 255:n perässä.
Uutta akselia en vielä arvannut ostaa kun lingon vaihtokin suunnitelmissa, alennusvaihteellinen kaksitorvinen on hakusessa.
Aivan hyvin sitä näköjään tuolla takapotkullakin pärjää, vaikka tuo minun linkoni vähän suurehko sen perään onkin.
Uutta akselia en vielä arvannut ostaa kun lingon vaihtokin suunnitelmissa, alennusvaihteellinen kaksitorvinen on hakusessa.
Aivan hyvin sitä näköjään tuolla takapotkullakin pärjää, vaikka tuo minun linkoni vähän suurehko sen perään onkin.