Mitäs tuli tänään touhuttua?

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

07 Loka 2016, 19:10

Alkas olemaan ovia vailla :D
Liitteet
IMG_20161007_152226.jpg
IMG_20161007_152219.jpg
IMG_20161007_151132.jpg
IMG_20161007_151111.jpg
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

06 Marras 2016, 16:00

Olipahan työteliäs viikonloppu. Eilen isäukon corollaan kytkin, tänään yks volvo jarrurempassa.
Sen perään kaverin vanha sunny sisään käyntihäiriön takia, puristusmittaus paljasti että kansipahvi palanu ykkös ja kakkosmukin väliltä :P
Onneks on vanhanliiton tekniikkaa ja konehuoneessa on tilaa tehdä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

06 Marras 2016, 17:55

Tallia raivailtu että sais nelivedon sisälle kasattavaksi.
Ai niin, Vantaalta haettu Oldsfield:iin moottori... :mrgreen:
Mukana kuin peräpukama!
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

06 Marras 2016, 19:11

jamppi kirjoitti:Tallia raivailtu että sais nelivedon sisälle kasattavaksi.
Ai niin, Vantaalta haettu Oldsfield:iin moottori... :mrgreen:
Asiallista! 8) .Varmaan nostit sen oldsin motin nuffieldin eturungon päälle että jää enemmän tilaa tallin lattialle.Siitä se ajatus sitten lähti....
Hattu päähän ja hyvästi!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Marras 2016, 19:12

Tosta nelikosta jotain huhua kuulinkin joskus ....

Mikäs oldsmopiilin motori ? 5.7D vaiko 350 vaiko 455 cid ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

09 Marras 2016, 10:37

Lumityökausi avattu, noin 10-15 senttiä huokas yöllä lunta maahan, kevyttä pakkaslunta oli kiva työntää lanalla sivuun.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Marras 2016, 10:43

Tuossa aika kenkkumaisesti tehdyn savotan ajoin, oli puut pätkitty 0.2 metristä 9 metrin pituuteen ja pinot oli vähän haastavat kun oli tehty 4 metrin keskipituisesta tavarasta yli 12 metriä pitkä jono, eli ts. joka kalikka erikseen nosteltava kyytiin, niin tein tommoisen oppaan rankapuun tekijälle.

tämä ei ole mainostusta jos joku epäilee... vaan ihan opas rankapuun tekoon. Klikkaa auki linkki

On siinä myös tätä meidän merkkiä mukana kuvan verran.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

09 Marras 2016, 10:57

Nuffieldmaster kirjoitti:Tuossa aika kenkkumaisesti tehdyn savotan ajoin, oli puut pätkitty 0.2 metristä 9 metrin pituuteen ja pinot oli vähän haastavat kun oli tehty 4 metrin keskipituisesta tavarasta yli 12 metriä pitkä jono, eli ts. joka kalikka erikseen nosteltava kyytiin, niin tein tommoisen oppaan rankapuun tekijälle.

tämä ei ole mainostusta jos joku epäilee... vaan ihan opas rankapuun tekoon. Klikkaa auki linkki

On siinä myös tätä meidän merkkiä mukana kuvan verran.
Näitä metsureita riittää täälläkin jotka eivät ole ite ajaneet puita metästä pois...
Moottorisaha oltava aina mukana jos toisen tekemiä käy ajamassa.
Neuvoa voisivat kysyä tosiaan jo ennen hakkuuta että miten puut kasataan ja ajourat tehdään.
Paras tapaus oli kun oli tukit, kuusi ja mäntykuidut kaikki samoissa kasoissa.
Kävin kävellen ensin toteamassa, ja pistin tekijän kasaamaan puut laaduittain...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5084
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Marras 2016, 18:32

Hyvä kasa on sivuprofiililtaan melko tasainen, latva ja
tyvipäät vuorottelevat kasan tasaiseksi tehdyssä päässä.
Tällaisen kourakasan nosto ja kuormaan asettaminen on
nopeaa ja ajo turvallista myös tiellä
Kohta 60 vuotta täynnä metsätöissä mm. poltopuurangan, halkojen, pöllitavaran ja tukkien teossa. Polttopuurangan teen yleensä 3 metriseksi, latvasta jää mitä jää. Aina olen kasannut tyvipäät sinnepäin minne, silloin aikoinaan hevosella, nykyään traktorilla ajetaan.
Meilläpäin osaavat metsäkoneen käyttäjä pyöräytellä kouraa, elikkä, sama vaikka rangat olisivat aina tyvipuoli samassa pääsä, kouraa pyöräytämällä, vaikka joka toisella nostolla, kuormasta tulee yhtä korkea molemista päistä.
Varmaan menee joillakin herneitä roppakaupalla nenään mutta menkööt :D
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Marras 2016, 18:46

ei mene herneet nenään, ne on ne suurisieraimelliset ihan muualla. :lol:

jos tekee tasamittaista ja riittävän paksua latva lpm puuta tuo onnistuu kyllä. mutta koetappa tasata sermiä vasten kasa jossa sekaisin 1,5-6 metriä pitkiä 2-3 senttiin latvalpm. puita. Ensinnään kasa on tasauksen jälkeen levällään kuin hujasen paska, koska osa oli kouran ulkopuolella tökäten kouran leukoihin tai pudoten kourasta ja sermistä tulee ohut ranka läpi pistäen kun sitävasten tasataan 8) Siinä ei auta kone eikä ammattitaito, sen tasaus on mahdotonta. Yleensä vielä koivuranka on sen verran mädäntynyttä ollut näissä ajosavotoissa, että latvat katkeaa jo kouralla puristaessa, semmosta on hieno koettaa tasata, se katkeava pätkä on sitten tiellä kun lähdetään ajamaan tietäpitkin.

8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

09 Marras 2016, 20:54

nuhvi63 kirjoitti:Lumityökausi avattu, noin 10-15 senttiä huokas yöllä lunta maahan, kevyttä pakkaslunta oli kiva työntää lanalla sivuun.
Sama homma, tiellä tais olla lähelle 20cm lunta..
-fiigumies-
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Marras 2016, 21:27

Hiukkan ennen puoltapäivää, liikenteeseen lähtöä tehdessä , sai n. 2cm harjata lunta auton päältä pois, viimeksi biili liikkunut maanantaina, hiekkatiekin tuulikohdilta vielä likimain ilman erikoisempaa kerrosta, kuin just väriä valkoisesta oli ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

10 Marras 2016, 14:25

Lisää lunta tulee taivaan täydeltä, illalla mentävä taas aurailemaan, ens viikollahan nuo näyttääkin sulavan jo pois...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Marras 2016, 16:04

Eipä paria senttiä paljon tarvii aurailla ..... Yhen 996 Taavin otin pajaan sisään, ja aloitin purkamaan katkaisuhoitoa varten ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

10 Marras 2016, 20:56

Yks nelikkosetori ois miullakii jonossa, katkasta pitäs sekin kun ei kytkin irrota kuulemma enää..
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin