Tulipa meillekki kuitenki lähtö sinne Olhavan Veteraanikone- ja Rompetoripäivään... Koneitten kans tietenki..
Noh.. "Vielä on kesää jäljellä"
Maamoottorit
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Hieno kone!Nuhvelentin veli kirjoitti:Lisää moturifilmejä.. Tätä on luvattu jo niin kauan, että tässäpä olisi...
GG L-20
https://youtu.be/C2MjYwIKdKA" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanhempien omistamassa vanhassa myllyssä on ollut GG 40 kone, vesiturbiinin apuna. Tuo GG on nykyään "museossa" joka on perinteiseen tapaan aina kiinni... No ikkunan takaa se on nähty ja ompa nyt ainakin toistaiseksi tallessa.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kesän toiseksi viimeinen reisu tehty. Koneet pelasivat taasen ihan kunnialla. Wikke -27 naksutteli Listerin virittämällä Sammakko-WICO:lla pitkiäkin aikoja n. 100r/min ilman ongelmia. Wikke -19 kävi tankin tyhjäksi (7h) totuttuun tapaan kunniallisesti. Myös GG toimi jo ihan kuulamoottorille ominaisella tyylillä.
Lisäbonuksena häätyi taasen herättää yksi 20v seissyt kone elävien kirjoihin tapahtuma-alueella.. Tällä kertaa koneena oli harrastuksen alkuajoilta asti tuttu malli, eli B.M.V 8-10Hv, juuri samanlainen pirulainen, kuin allekirjoittaneen ensimmäinen toimiva maamoottori.
Vaikka tässä ei olekaan viime aikoina tullut 8-10Hv Pemarien kanssa värkkäiltyä, niin kyllä tuo(kin) syttyi ihan vanhasta tottumuksesta. Koneen omistajakin käynnisti sen pariin otteeseen myöhemmin.
Pemarin ikämiesomistajalla oli muutakin mielenkiintoista tallessa, kuten esimerkiksi 2kpl BM-10:ejä vuelta 1949, jotka olivat kumpikin seisseet yli 15v ja kansivikainen 1940-50 lukujen taitteen 4-vetoinen MAN...
Seuraava ponnistus olisi sitte Elokuun viimesenä viikonloppuna 27-28.8 "Maaseudulta Käsin"-messut Tervolan Louella.. Sittenpä olisi masinistikesä 2016 loppuun taputeltu..
Lisäbonuksena häätyi taasen herättää yksi 20v seissyt kone elävien kirjoihin tapahtuma-alueella.. Tällä kertaa koneena oli harrastuksen alkuajoilta asti tuttu malli, eli B.M.V 8-10Hv, juuri samanlainen pirulainen, kuin allekirjoittaneen ensimmäinen toimiva maamoottori.
Vaikka tässä ei olekaan viime aikoina tullut 8-10Hv Pemarien kanssa värkkäiltyä, niin kyllä tuo(kin) syttyi ihan vanhasta tottumuksesta. Koneen omistajakin käynnisti sen pariin otteeseen myöhemmin.
Pemarin ikämiesomistajalla oli muutakin mielenkiintoista tallessa, kuten esimerkiksi 2kpl BM-10:ejä vuelta 1949, jotka olivat kumpikin seisseet yli 15v ja kansivikainen 1940-50 lukujen taitteen 4-vetoinen MAN...
Seuraava ponnistus olisi sitte Elokuun viimesenä viikonloppuna 27-28.8 "Maaseudulta Käsin"-messut Tervolan Louella.. Sittenpä olisi masinistikesä 2016 loppuun taputeltu..
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
M.A.N - traktori ? Onkos se vanhempi, kanttimaskisempi versio ? Niitä ei tietääkseni olisi kuin 2kpl maassa, ja molemmat olen nähnyt livenä ......
Tosin, vuosimallia en moisille nyt muista, olikos kenties -48 ???
Tosin, vuosimallia en moisille nyt muista, olikos kenties -48 ???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Ilmeisesti -49 oli kyseessä. Tämä kaveri on hommannu Ruottista monensorttista kampetta tälle puolelle.
25 Zetkan, net BM:t ja vissiin vielä tuon MANninki..
25 Zetkan, net BM:t ja vissiin vielä tuon MANninki..
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tää nyt menee hiukan otsikosta ohi, mut näitä 50-51 MANneja on käsittääkseni 2kpl tuotu, joista molemmat olen nähnyt...
-52 vuodelle taisi maski muuttua toisentyyppiseksi, vaiko jäikö tuo Ackerdiesel-teksti silloin pois...
-52 vuodelle taisi maski muuttua toisentyyppiseksi, vaiko jäikö tuo Ackerdiesel-teksti silloin pois...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kävästiin lauantaina palastelemassa ja peittelemässä mökillä vanha maakellari. Kaivurinuhvin ensimmäinen koko päivän työmaa meillä ollessa. Luppoaikana kävin taasen hipistelemässä pressun alle varastoituja motureita. HL ei tarvinnu etes ryyppyä, vain 2 kierrosta vauhtipyörästä ja se kävi. Kartoittelin samalla koneitten noutomahdollisuutta.
Edessä seisoo yksi LA-312 Mersuvanhus, joka pitäs saada ensin tulille, niin saisi koneet nosteltua paremmalle hollille.
Jospa ensi kuun aikana... Samalla tempasta tenspeed-raatoki lavalle ja alotella sen läpikäyntiä...
Edessä seisoo yksi LA-312 Mersuvanhus, joka pitäs saada ensin tulille, niin saisi koneet nosteltua paremmalle hollille.
Jospa ensi kuun aikana... Samalla tempasta tenspeed-raatoki lavalle ja alotella sen läpikäyntiä...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Umpipää Olympiaprojektiaki vähän saatettu taas eteenpäin.
Irrottelin ja putsailin männänrenkaat siitä joutessani.. Olipa melko karstaset rengasurat, mutta eipä enää...
Vielä kunnon pesu, niin saapii alkaa nostamaan sylinterin paikoilleen.
Jospa se kampikammion lunkkaki löytys vielä tälle kesälle...
Irrottelin ja putsailin männänrenkaat siitä joutessani.. Olipa melko karstaset rengasurat, mutta eipä enää...
Vielä kunnon pesu, niin saapii alkaa nostamaan sylinterin paikoilleen.
Jospa se kampikammion lunkkaki löytys vielä tälle kesälle...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Valuhommiksi se todennäköisesti mennee joka tapauksessa, tiedossa olevan lunkan jatkona on 10-14Hv Olympia ja oikeanmallinen on aina oikeanmallinen. Uudemmista, kun puuttuu se teksti.
Häätyy alkaa nostelemaan tuo KP-26 kupoliuunin kylkeen, niin pääsee taasen valuhommiin, jahka vanhempi masinisti kotiutuu lasareetista. Olisi nimittäin vähän messinkihommiaki tiedossa vanhan B.M.W:n suihkun rungon muodossa.
Häätyy alkaa nostelemaan tuo KP-26 kupoliuunin kylkeen, niin pääsee taasen valuhommiin, jahka vanhempi masinisti kotiutuu lasareetista. Olisi nimittäin vähän messinkihommiaki tiedossa vanhan B.M.W:n suihkun rungon muodossa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 82
- Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
- Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
- Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa
TTB saapasvarsi moottoreista kysymys. Lähinnä Teijon Agricolan ja Sirkan eroista. Onko niissä magneeton lisäksi muita hyviä tuntomerkkejä, joista erottaisi mallin. Magneetto kun luonnollisesti puuttuu koneen raadosta.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
otto oli hommannu muutamia uusia pannuja, mutta tietoja ei ole täällä näkynyt.
Omat projektit (Karhut Porista, sekä Lapualta ja Olympia M) taasen seisonnassa rouvan kiireitten takia.. Onhan tässä kuitenki talvi aikaa..
Omat projektit (Karhut Porista, sekä Lapualta ja Olympia M) taasen seisonnassa rouvan kiireitten takia.. Onhan tässä kuitenki talvi aikaa..
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Samoja koneitahan net taitavat muuten olla... Hankala sanoa, jos magneetto puuttuuKonemäki kirjoitti:TTB saapasvarsi moottoreista kysymys. Lähinnä Teijon Agricolan ja Sirkan eroista. Onko niissä magneeton lisäksi muita hyviä tuntomerkkejä, joista erottaisi mallin. Magneetto kun luonnollisesti puuttuu koneen raadosta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Muutama kysymys 8hv porilaisesta. Uskaltaako koittaa konetta käyntiin kun männän reunassa on kuvassa näkyvä lovi? http://aijaa.com/Zx3nhY Kestääkö tuo ylin männänrengas? Puristuksia tuntuis olevan ihan ok, että vois vaikka lähteäkin. Minkälaista valua/ainetta tuo mäntä on, pystyiskö täyttämään ja sorvailemaan? Lovi on siis suoraan pakoaukon keskellä. Tuo tuho on tullut joskus kun mäntä on ollut jumissa ja irroitettu väärillä konsteilla..
Sitten toinen kysymys, pitäiskö noitten sylinterin voiteluletkuissa/nipoissa olla jotkin takaiskut? Nyt tuolta nipan sisästä näkyy suoraan mäntä.
Kolmas, kun tuosta lasketaan jäähdytysvedet pois niin pitääkö avata mitään roppua vai tuleeko kaikki pois tuosta ala putkesta?
Sitten toinen kysymys, pitäiskö noitten sylinterin voiteluletkuissa/nipoissa olla jotkin takaiskut? Nyt tuolta nipan sisästä näkyy suoraan mäntä.
Kolmas, kun tuosta lasketaan jäähdytysvedet pois niin pitääkö avata mitään roppua vai tuleeko kaikki pois tuosta ala putkesta?