Nuffield Universal Four - Hydro-kaivuulaite 1959

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

Koneiden historian alkuvaiheessa oli käytössä roiskevoitelu, ilman mitään painetta. Hyvin sekin toimii. Pienmoottoreissa se on edelleen käytössä.

Öljyn paine ei lisää hydrodynaamisen laakerin kantavuuttaa yhtään. Se ainoastaan takaa, että öljyä menee kohteeseen. Sen tähden tuo kyseessä oleva Nuhvi voi olla ja todennäköisesti onkin täysin kunnossa laakereidensa osalta, kun siellä kuitenkin on öljy liikkunut, vaikka painetta ei juuri olekaan ollut.

Lämpimänä paine kertoo laakereiden kuluneisuuden. Sikäli se olisi mukava saada tietää.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

Aika hiljaisilla kierroksilla kaivoin. Olin katsovinani, että kierroksilla öljynpaine oli lämpöisenäkin 60psi:tä ja joutokäynnillä laski 30:n paikkeille. Kaivoin vain puolisen tuntia, mutta eilen oli lämmin päivä ja kaivuulaite tuntui lämpiävän melko nopeastikin ja olevan poikkeuksellisen lämmin. Kone ei kuitenkaan ollut mikään äkeellä punahehkuun vedetty, eikä muutenkaan kovin kuumaksi rasitettu. Mutta oli se varmaan sillä tavalla lämmin, mitä tuon kuokan kanssa normaalisti lämpenee. Tiukkaa savea kaivoin ja painevarokin pihisi välillä. Täytyy tänään seurailla vielä tarkemmin.

Painetta joutokäynnillä en niin millilleen laittanut mieleen, kun ei tuntunut huolestuttavalla alueella olevan. Enemmän on kuitenkin painevaihtelua kuin kolmosessa. Mutta kolmosessa on ihan uudet laakerit ja koneistettu kampiakseli.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

40 minuuttia kerkesin tänään kaiveskelemaan ja kyllä se paine korkeammaksi jää kuin mitä aiemmin kerroin. Kun laskee kierrokset, niin mittari notkahtaa hieman, mutta paineet asettuivat noin 45 psi:hin. Oli vissiin jäänyt mieleen tämä notkahdus, kun käyvät sekunnin alempana kuin tuo 45. Kierroksilla on reilu 60 psi. Koneessa on nyt 15W-40 mineraalia.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Se on pääasia että painetta riittää vielä tyhjäkäynnilläkin. Iloisia kaivuuhetkiä :D :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

Kiitos! Kyllä sitä eilen taas kaiveskeltiin. :D Pitäisi aina päivän päätteeksi saada kaiveskella tunnin verran :lol:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8931
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Monasti nuo öljynpainevalojen anturitkin sijaitsee lohkon alaosissa pääkanavassa, ja niiden kytkeytymispaine on luokkaa 0.4-0.7bar, eli aika matalat paineet riittää turvallisen voitelun saamiseksi ja käyttöön jo.... ( 0.5bar = 7.1psi ) Eli jos 10psi on paineita, niin on normivehkeellä turvallista ajella vielä....

1bar = 14.2psi
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

Tarvikemittarin mukaan kylmänä oli se 10 psi. Kun hetken aika kävi, niin laski siitä vielä, mutta kyllä se viisari värähti pienen paineen merkiksi. Yläkerta on tosiaan käynyt melko kuivana, mutta kyllä sinnekin on jotain voitelua tullut. Tuon pystyi silmälläkin toteamaan kannen ylivuotoputkesta. Lähes joutokäynnillähän tuolla kaivellaan, niin eihän ne keinuvivut siellä hulluna vispaa silloin.

Se on jäänyt hieman kysymysmerkiksi, että mistä venttiilivarren päähän pitäisi valua öljyä? Valuuko se keinuvivun ulkopintaa pitkin, vai yleisenä öljysumuna venttiilikopan alla? Aika kuivakan näköisiksi jäi nimittäin paineillakin keinuvivun ja venttiilin rakonen, mutta kyllä siellä tietysti roisketta alkaa olemaan, kun kierroksia joutokäynniltä hieman nostaa. Keinuvipujen väleistä tuntui öljyä ulos jonkin verran tulevan. Ylivuotoputkessa oli reipaskin meno paineiden löytymisen jälkeen.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8931
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Keinuja pitkin sinne hiukan valuu ja roiskeet voitelee
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

Kun lisäsi öljyä puolesta välistä ylämerkkiin ja antoi kierroksia, niin tuntui aikamoinen roiske alkavan käymään, vaikka silloin oli öljynpaineet vielä kadoksissa. Laitoin tippakannulla öljyä keinuvipujen päähän ennen kuin kiinnitin venttiilikopan. Jatkossa saavat pärjätä omillaan.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8931
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Liekö tälläinen ihmetys mitään sukua ......

http://www.nettikone.com/muu-merkki/hydromaster/1541588" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

Tuo Hydromaster on Lännen sokerin laitteita ajalta ennen Ukkomestaria. Ei sukua Hydro / Vammas koneille.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

Juu ei tuo Hydromaster taida olla mitään sukua. Hydrosta kun koitti googletella tietoja, niin törmäsin tuohon Hydromasteriin itsekin. Hydroista ei tietoa tunnu olevan kellään.


Juttelin vähän aikaa sitten Hydron pitkäaikaisen aiemman omistajan kanssa. 37 vuotta oli Hydro ollut hänellä. Hän oli muuttanut ohjauksen ja raivannut tilaa penkin käännölle. Aiemmin sanoinkin, että joku on tiennyt mitä tekee ja osannut kaiken lisäksi tehdä siistiä jälkeä. Oli hyvin mielenkiintoiset keskustelut meillä. Tarjosi muutamaa Hydron vanhaa kauhaakin.

Puomiasia selvisi myös. Aiempi omistaja oli tehnyt puomin uudestaan, kun vanha oli ostaessa ollut kiero ja kone oli kaatumaherkkä, niin sai vakaammaksi lyhentämällä pääpuomia. Puomi on lyhennetty 70-80cm. Lyhennys on ollut kyllä perusteltu, kun on melko kaatumatautisen oloinen edelleen, vaikka varmasti parantunut selvästi alkuperäisestä.

Ja hän oli myös remontoinut moottorin uusilla putkilla, männillä ja laakereilla. Kone oli häneltä lähtiessään kuulemma täysin kunnossa.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

https://youtu.be/nrNLR-VbaDU" onclick="window.open(this.href);return false;

Kameran hintainen video. Tippui tuolta ylhäältä pari metriä alapalkin päälle objektiivi edellä :roll: Tippumisen editoin pois.


Mitenhän saisi mahtumaan vivut kuvaan. Tuossa on taiteilemista kuudella vivulla. Neljä on käsissä kaivaessa samaan aikaan.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

Mietin tuossa, että auttaisikohan kaatumatauteiluun levikepyörät? Kävin toiseen traktoriin katsomassa tänään 13,6-38 levikepyöriä ja se välipala oli supistava, niin tuli mieleen, että sopisikohan tähän ne. Harmi kun en muista, että mitkä renkaat tässä on. Kone on "työmaalla", niin ei viitsi lähteä pimeällä enää tarkistelemaan. Osaako joku sanoa tuosta kuvasta, että mikä on rengaskoko ja saisiko tuohon nuo 38 sovitettua?

Kuva
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8931
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16,9-30 on likimain 100% varmuudella, kun kehä on keskiöön kiinteänä näköjään....
Kaikki muut vannekoot, eli vakio 36" ja mahdollinen 38" vannekoko , niissä on keskiölevy 8-pultilla vannekehässä kiinni.
13.6-38 lienee liika korkea tohon rinnalle. 11-36 ( 12.4/11-36 ) vois olla ehkä sopiva, 13.6/12-36 voi olla kans liika korkea
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin