Maamoottorit

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

21 Heinä 2016, 15:35

Tulipa meillekki kuitenki lähtö sinne Olhavan Veteraanikone- ja Rompetoripäivään... Koneitten kans tietenki..

Noh.. "Vielä on kesää jäljellä"
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
TapsaR
Vitos -nuffisti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Kesä 2015, 11:30

22 Heinä 2016, 06:51

Nuhvelentin veli kirjoitti:Lisää moturifilmejä.. Tätä on luvattu jo niin kauan, että tässäpä olisi...
GG L-20
https://youtu.be/C2MjYwIKdKA" onclick="window.open(this.href);return false;
Hieno kone!

Vanhempien omistamassa vanhassa myllyssä on ollut GG 40 kone, vesiturbiinin apuna. Tuo GG on nykyään "museossa" joka on perinteiseen tapaan aina kiinni... No ikkunan takaa se on nähty ja ompa nyt ainakin toistaiseksi tallessa.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

23 Heinä 2016, 21:42

Kesän toiseksi viimeinen reisu tehty. Koneet pelasivat taasen ihan kunnialla. Wikke -27 naksutteli Listerin virittämällä Sammakko-WICO:lla pitkiäkin aikoja n. 100r/min ilman ongelmia. Wikke -19 kävi tankin tyhjäksi (7h) totuttuun tapaan kunniallisesti. Myös GG toimi jo ihan kuulamoottorille ominaisella tyylillä.

Lisäbonuksena häätyi taasen herättää yksi 20v seissyt kone elävien kirjoihin tapahtuma-alueella.. Tällä kertaa koneena oli harrastuksen alkuajoilta asti tuttu malli, eli B.M.V 8-10Hv, juuri samanlainen pirulainen, kuin allekirjoittaneen ensimmäinen toimiva maamoottori.
Vaikka tässä ei olekaan viime aikoina tullut 8-10Hv Pemarien kanssa värkkäiltyä, niin kyllä tuo(kin) syttyi ihan vanhasta tottumuksesta. Koneen omistajakin käynnisti sen pariin otteeseen myöhemmin.

Pemarin ikämiesomistajalla oli muutakin mielenkiintoista tallessa, kuten esimerkiksi 2kpl BM-10:ejä vuelta 1949, jotka olivat kumpikin seisseet yli 15v ja kansivikainen 1940-50 lukujen taitteen 4-vetoinen MAN...

Seuraava ponnistus olisi sitte Elokuun viimesenä viikonloppuna 27-28.8 "Maaseudulta Käsin"-messut Tervolan Louella.. Sittenpä olisi masinistikesä 2016 loppuun taputeltu..
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Heinä 2016, 23:15

M.A.N - traktori ? Onkos se vanhempi, kanttimaskisempi versio ? Niitä ei tietääkseni olisi kuin 2kpl maassa, ja molemmat olen nähnyt livenä ......
Tosin, vuosimallia en moisille nyt muista, olikos kenties -48 ???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

24 Heinä 2016, 01:01

Ilmeisesti -49 oli kyseessä. Tämä kaveri on hommannu Ruottista monensorttista kampetta tälle puolelle.
25 Zetkan, net BM:t ja vissiin vielä tuon MANninki..
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Heinä 2016, 10:58

Tää nyt menee hiukan otsikosta ohi, mut näitä 50-51 MANneja on käsittääkseni 2kpl tuotu, joista molemmat olen nähnyt...
-52 vuodelle taisi maski muuttua toisentyyppiseksi, vaiko jäikö tuo Ackerdiesel-teksti silloin pois...

Kuva
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

31 Heinä 2016, 21:19

Kävästiin lauantaina palastelemassa ja peittelemässä mökillä vanha maakellari. Kaivurinuhvin ensimmäinen koko päivän työmaa meillä ollessa. Luppoaikana kävin taasen hipistelemässä pressun alle varastoituja motureita. HL ei tarvinnu etes ryyppyä, vain 2 kierrosta vauhtipyörästä ja se kävi. Kartoittelin samalla koneitten noutomahdollisuutta.
Edessä seisoo yksi LA-312 Mersuvanhus, joka pitäs saada ensin tulille, niin saisi koneet nosteltua paremmalle hollille.
Jospa ensi kuun aikana... Samalla tempasta tenspeed-raatoki lavalle ja alotella sen läpikäyntiä...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

14 Elo 2016, 11:17

Umpipää Olympiaprojektiaki vähän saatettu taas eteenpäin.
Irrottelin ja putsailin männänrenkaat siitä joutessani.. Olipa melko karstaset rengasurat, mutta eipä enää...

Vielä kunnon pesu, niin saapii alkaa nostamaan sylinterin paikoilleen.
Jospa se kampikammion lunkkaki löytys vielä tälle kesälle...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

15 Elo 2016, 08:57

1927 M Olympiasta olisi mahdollisuus lainata lunkkaa malliksi täällä Oulussa, jos valuhommiksi menee. Alumiinistahan tuon valaa melko helposti, omaan venemoottori Wikkeeni tein jo yhden.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

17 Elo 2016, 00:06

Valuhommiksi se todennäköisesti mennee joka tapauksessa, tiedossa olevan lunkan jatkona on 10-14Hv Olympia ja oikeanmallinen on aina oikeanmallinen. Uudemmista, kun puuttuu se teksti.

Häätyy alkaa nostelemaan tuo KP-26 kupoliuunin kylkeen, niin pääsee taasen valuhommiin, jahka vanhempi masinisti kotiutuu lasareetista. Olisi nimittäin vähän messinkihommiaki tiedossa vanhan B.M.W:n suihkun rungon muodossa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

19 Elo 2016, 16:15

Se teksti lunkan kannessa, on ilmeisesti vain isommissa Olympioissa?

Tuossa mainitsemassani vm.1927 M mallissa ne tekstit on, mutta 1926 E mallissa tekstejä ei ole.
Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

02 Syys 2016, 20:47

TTB saapasvarsi moottoreista kysymys. Lähinnä Teijon Agricolan ja Sirkan eroista. Onko niissä magneeton lisäksi muita hyviä tuntomerkkejä, joista erottaisi mallin. Magneetto kun luonnollisesti puuttuu koneen raadosta.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

30 Syys 2016, 22:24

otto oli hommannu muutamia uusia pannuja, mutta tietoja ei ole täällä näkynyt.

Omat projektit (Karhut Porista, sekä Lapualta ja Olympia M) taasen seisonnassa rouvan kiireitten takia.. Onhan tässä kuitenki talvi aikaa..
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

30 Syys 2016, 22:26

Konemäki kirjoitti:TTB saapasvarsi moottoreista kysymys. Lähinnä Teijon Agricolan ja Sirkan eroista. Onko niissä magneeton lisäksi muita hyviä tuntomerkkejä, joista erottaisi mallin. Magneetto kun luonnollisesti puuttuu koneen raadosta.
Samoja koneitahan net taitavat muuten olla... Hankala sanoa, jos magneetto puuttuu
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
h.h
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Tammi 2017, 20:43

14 Tammi 2017, 20:05

Muutama kysymys 8hv porilaisesta. Uskaltaako koittaa konetta käyntiin kun männän reunassa on kuvassa näkyvä lovi? http://aijaa.com/Zx3nhY Kestääkö tuo ylin männänrengas? Puristuksia tuntuis olevan ihan ok, että vois vaikka lähteäkin. Minkälaista valua/ainetta tuo mäntä on, pystyiskö täyttämään ja sorvailemaan? Lovi on siis suoraan pakoaukon keskellä. Tuo tuho on tullut joskus kun mäntä on ollut jumissa ja irroitettu väärillä konsteilla.. :(

Sitten toinen kysymys, pitäiskö noitten sylinterin voiteluletkuissa/nipoissa olla jotkin takaiskut? Nyt tuolta nipan sisästä näkyy suoraan mäntä.

Kolmas, kun tuosta lasketaan jäähdytysvedet pois niin pitääkö avata mitään roppua vai tuleeko kaikki pois tuosta ala putkesta?
Vastaa Viestiin