Maamoottorit
Valvoja: automies560
Tarkista, että se kupariputki joka menee kampikammion kyljestä sisään, valuttaa öljyn siihen kampiakselin kyljessä olevan renkaan uraan. Ja että renkaalta kammentapille menevä öljykanava on kunnolla auki. Jos nuo asiat on kunnossa ja voitelulaitteelta tulee öljyä, niin toimiihan se.
Ite olen ainakin pitänyt veivinlaakerille menevän öljyn syötön täysillä, kunhan vain päästää välillä liiat öljyt kampikammiosta pois. Paras konsti pitää pohjahana auki kokoajan, eipä ainakaan "villiinny"
Ite olen ainakin pitänyt veivinlaakerille menevän öljyn syötön täysillä, kunhan vain päästää välillä liiat öljyt kampikammiosta pois. Paras konsti pitää pohjahana auki kokoajan, eipä ainakaan "villiinny"
Toi viistoistanen eroaa näköjään selvästi noista pienemmistä muistuttaa enemmänkin kakskymppistä ,tässä on erillinen sylinterin kansi jonka päällä on sitten hehkukuula.tässä on kakskymppisestä poiketen vauhtipyörä ja siivapyörä eri puolella moottoria.Vauhtipyörä on n.25cm etäisyydellä moottorista . Välissä olevan osan toisella puolella on säätäjä toinen pää on umpinainen ja kätkee sisäänsä tuon voitelu systeemin myöskään kampikammion puolelta sitä ei näe koska kampiakselin sivussa on laippa jotain olisko messinkiä tai jotain sen tapaista metallia , joka peittää näkyvyyden . ajattelin kokeilla sellaista että painan siipä öljyputkesta vaikka löpöä sisään ja samalla pyörittää akselia ympäri , jos sitä tulee voitelureiästä ulos niin sehän toimii. Sitä vaan en tiedä että miten kovaa akselin pitää pyöriä että siellä öljy liikkuu niin kun pitäis . Tietysti vois irroittaa vauhtipyörän ja avata tuon kyljen , ei vaan tunnu kovin järkevältä.No kokeillaan ja jos näillä tiedoilla uusia vinkejä ovat teretulleita .terv.enfield
10-12 ja 15-18 hevosvoimaiset porilaiset ovat kummatkin jo irrallisella sylinterinkannella ja näissä on myös vesipumppu (15:ssa myös vesiruisku) , muuten rakenne kyllä samanmoinen kuin pienissä. Kaksikymppinen ja isommat poikkeavat jo monessa kohtaa näistä pienemmistä, esim. runkolaakerit on liukulaakerit rengasvoitelulla ja säätäjävermeet eripuolella konetta ns." toispuolinen".
Se messinki/pronssilaippa siinä kampiakselilla on juurikin se rasvausrengas ja kyllä se putken pää pitäisi mielestäni näkyä tietyssä kampiakselin asennossa tai sitten pikku peilin avulla.
Kokeile näin:
Käännä kampiakseli alakuolokohtaan, niin eikös silloin kammenkaulalla oleva öljyreikä olekkin alaspäin ja tyrkkää sitten öljyputkesta öljyä sisään niin pitäisi alkaa valumaan kammenkaulan reiästä, jos kanava on auki (reilusti jos pumppaa, niin tulvii myös yli rasvausrenkaalta).
T: Lexa ja Porilaiset 5-6, 10-12 ja 20hv.
Se messinki/pronssilaippa siinä kampiakselilla on juurikin se rasvausrengas ja kyllä se putken pää pitäisi mielestäni näkyä tietyssä kampiakselin asennossa tai sitten pikku peilin avulla.
Kokeile näin:
Käännä kampiakseli alakuolokohtaan, niin eikös silloin kammenkaulalla oleva öljyreikä olekkin alaspäin ja tyrkkää sitten öljyputkesta öljyä sisään niin pitäisi alkaa valumaan kammenkaulan reiästä, jos kanava on auki (reilusti jos pumppaa, niin tulvii myös yli rasvausrenkaalta).
T: Lexa ja Porilaiset 5-6, 10-12 ja 20hv.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Uutisia (ja uutuuksiakin) moottoririntamalta...
Olympia-kanta on jo lisääntynyt yhdellä 1930 lukuisella 2syl. 8-10Hv merikoneella ja huomenissa pitäisi noukkia talteen 1920-lukuinen Olympia, taas maamoottorina.. Mallia voi jokainen arvailla... Vanhat projektit ovat jäissä hallipaikan muuton vuoksi, mutta ensi kesänä sahataan petiparruja G.G+G.G yhdistelmällä voimakoneena joko 20Hv, tai sitten 40Hv ja sirkkelinä puurunkoinen G.G, joka alkaa sekin valmistumaan kynsiin
Lapuan Karhu on remmisiivaa ja koekäyttöä vaille , Wikkeihin olisi nyt kaikkiin pöntöt (yksi vielä läkkärin tykönä) ja G.G maamoottorit molemmat kasassa... Pakkohan tässä on hommata jotaki uutta, ettei tekeminen lopu...
Koskahan sitä kerkeäisi pyörähtämään siellä Savonmualla..
Olympia-kanta on jo lisääntynyt yhdellä 1930 lukuisella 2syl. 8-10Hv merikoneella ja huomenissa pitäisi noukkia talteen 1920-lukuinen Olympia, taas maamoottorina.. Mallia voi jokainen arvailla... Vanhat projektit ovat jäissä hallipaikan muuton vuoksi, mutta ensi kesänä sahataan petiparruja G.G+G.G yhdistelmällä voimakoneena joko 20Hv, tai sitten 40Hv ja sirkkelinä puurunkoinen G.G, joka alkaa sekin valmistumaan kynsiin
Lapuan Karhu on remmisiivaa ja koekäyttöä vaille , Wikkeihin olisi nyt kaikkiin pöntöt (yksi vielä läkkärin tykönä) ja G.G maamoottorit molemmat kasassa... Pakkohan tässä on hommata jotaki uutta, ettei tekeminen lopu...
Koskahan sitä kerkeäisi pyörähtämään siellä Savonmualla..
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Paljastetaanpa...
Kone on umpipäinen Olympia M (10Hv) vuodelta 1926.
Osina, puutteet (pönttöjen ja puiden lisäksi) ovat pikku-kiilto-osat, kampikammion luukku, sekä äänenvaimennin. Myös magneetto on vielä haussa. Vaikein näistä lienee se luukku.
Mäntä on irti sylinteristä ja renkaat ehyinä. Sylinterissä ei näy pakkasvaurioita, venttiilit liikkuivat ja alakertakaan ei näyttänyt mitenkään toivottomalta. Kyllä tämäkin käy jo ennen 90-vuotissynttäreitään (21.09.2016).
Kone on umpipäinen Olympia M (10Hv) vuodelta 1926.
Osina, puutteet (pönttöjen ja puiden lisäksi) ovat pikku-kiilto-osat, kampikammion luukku, sekä äänenvaimennin. Myös magneetto on vielä haussa. Vaikein näistä lienee se luukku.
Mäntä on irti sylinteristä ja renkaat ehyinä. Sylinterissä ei näy pakkasvaurioita, venttiilit liikkuivat ja alakertakaan ei näyttänyt mitenkään toivottomalta. Kyllä tämäkin käy jo ennen 90-vuotissynttäreitään (21.09.2016).
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Minkälainen kytkinlaite Nuhvelentin veljen M Olympiassa on magneetolle? Se voisi paljastaa minkälainen magneetto siinä on ollut alkujaan. Oulun Automuseolla on 1927 M Olympia ja siinä on ollut SEM-magneetto. Kytkinlaite siinä on moottorin puolella n.10mm paksu peltiliuska nippu.
Ihan alkupään M Olympioissa on ollut näköjään isokokoinen laukaisijaton Eisemann magneetto. Näissä rassaamissani Eisemann magneetoissa on ollut moottorin sarjanumero < 100. Näissä kytkinlaite on samanlainen kuin E Olympiassa.
Ihan alkupään M Olympioissa on ollut näköjään isokokoinen laukaisijaton Eisemann magneetto. Näissä rassaamissani Eisemann magneetoissa on ollut moottorin sarjanumero < 100. Näissä kytkinlaite on samanlainen kuin E Olympiassa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jossain vaihees kun tulis liki sopivan edullinen ja kohtuukuntoinen moottori itsellekkin eteen..... Suunnitelmalistalla siis on hankkia, mutta aika vähissä täällä lounaan kulmalla tuntuvat olevan, tai sitten menevät ennakkoon, ilman julki-ilmoituksia, jo kaupaksi ???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Semmonen samanlainen liuskanippu tuossaki on ja joitakin magneeton roippeita saattaa löytyä vielä jälkitoimituksena.lister kirjoitti:Minkälainen kytkinlaite Nuhvelentin veljen M Olympiassa on magneetolle? Se voisi paljastaa minkälainen magneetto siinä on ollut alkujaan. Oulun Automuseolla on 1927 M Olympia ja siinä on ollut SEM-magneetto. Kytkinlaite siinä on moottorin puolella n.10mm paksu peltiliuska nippu.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
5x5" Jalakset
4x5" välivarvi
3x6" pystylankut
4x4" koneen alle
Työkalulaatikon ja tankkitelineen mitat vielä jostaki ja pituudet/paikat nuille yllämainituille..
Elikkäs Konepedin mittoja tarvittaisiin...
4x5" välivarvi
3x6" pystylankut
4x4" koneen alle
Työkalulaatikon ja tankkitelineen mitat vielä jostaki ja pituudet/paikat nuille yllämainituille..
Elikkäs Konepedin mittoja tarvittaisiin...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Porilaisesta taas. (jos ette oo kyllästynyt ,no ei kai sentään) moottori kasattu ,sylinteri ja mäntä paikoillaan . oli muuten ihan hemmetin painavia nostaa paikoilleen kummatkin .ylimmäisen männän renkaan jätin pois oli palanut poikki siitä tapin kohdalta joka estää sitä pyörimästä , jäihän niitä sinne vielä kolme , luulisin että ne riittää siihen käyttöön johon oon tuota ajatellut.Itse moottori saa nyt odotella kannen tiivistettä jota en oo vielä edes ehtinyt hankkia. Noita apulaitteita ajattelin tässä hiljalleen kunnostella. RASVARI kaikin puolin muuten OK jouset vaan pitää uusia , mutta se osa jonka nimeä en tiedä pyorittää kuitenkin rasvaria , niin sen sisällä on kaksi kolme sakaraista ratasta jotka mahdollistaa ja estää pyörimisen . Minä hölmöyksissäni kun tuota purin en sitä merkannut , lähinnä se että onko ne molemmat samoiten päin . ulomman asennon sain pääteltyä kiilauran kulumasta ,eli onko ne saman suuntaiset vai vastakkaiset
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Olishan tossakin maamoottoria.....
https://www.youtube.com/watch?v=bcJfGec ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=bcJfGec ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
http://www.tori.fi/etela-karjala/Maamoo ... ?ca=14&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Käykäähän pois tuo, taitaa lähteä halvalla
Käykäähän pois tuo, taitaa lähteä halvalla
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei kellään tuollaista konetta satu oleen ?? Aika eksoottisen näköinen .....
https://www.youtube.com/watch?v=WXzSZVgQwts" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=WXzSZVgQwts" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tuohan on aivan kuin tämä : https://www.youtube.com/watch?v=RE7TOaTv3SI" onclick="window.open(this.href);return false;jusape kirjoitti:Ei kellään tuollaista konetta satu oleen ?? Aika eksoottisen näköinen .....
https://www.youtube.com/watch?v=WXzSZVgQwts" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.