Nuhvin lämpövaivaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

threestar
Kolmos -nuffisti
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:48
Konekalustoani: Kolmosnuffi ja siihen joitakin perävärkkejä.

11 Elo 2015, 16:52

Kiskasin pari kierrosta äkeellä ja nuhvin näyttäessä punaisen alueen puoliväliä,sain lainamittarilla tuloksen 88-89c syylärin yläpannusta putken juuresta. Termostaattikotelo antoi samansuuntaisia lukemia. Ei varmaankaan anna aihetta jatkotoimenpiteisiin,jollei sit vaihda mittaria toiseen.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

11 Elo 2015, 17:12

Traktorin oma mittari näyttää vähän liikaa. Ei siinä ilmeisesti muuta vikaa ole. Ei kai se mitään haittaa tuo punaisella olo, kun tietää, mitä se tarkoittaa (= sopivan lämmintä).
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

11 Elo 2015, 19:50

Jos se kestää siinä puolivälissä punasta eikä keitä niin toimii. Toki voit ottaa termarin irti ja kattoa minkä asteinen se on ja ostaa muutaman asteen kylmemmän siihen.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
threestar
Kolmos -nuffisti
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:48
Konekalustoani: Kolmosnuffi ja siihen joitakin perävärkkejä.

11 Elo 2015, 20:30

Jeps,uskaltaa ajella. Kiitokset kaikille vastauksista :D
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

11 Elo 2015, 20:43

nuhvi63 kirjoitti:Jos se kestää siinä puolivälissä punasta eikä keitä niin toimii. Toki voit ottaa termarin irti ja kattoa minkä asteinen se on ja ostaa muutaman asteen kylmemmän siihen.
Ilman termaria siel on aikalailla isompi reikä liemen kulkea..... Itte joskus meinasin et Chevyn lämpöongelmat mettäs maastoajossa paranisi termari poistamalla, mutta lopputulos oli pahempi...... Vesi kulki liian lujaa kennon läpi eikä ehtinyt jäähtyä senkään vertaa..... Sama kokemus tuon mein 1410 taavetin kans todettu peltohommissa aikoinaan....

Jos termarin tavallaan "poistaa" , se pitää ns. suolistaa, eli jättää se n. 20mm reiällä oleva laippa sinne ainakin........
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

11 Elo 2015, 20:46

Suosittelen silti huuhtelemaan järjestelmän, tuoreet nesteet sisään. Kun ei nuo ruosteenestoaineet ikuisuuksia kestä siinä nesteessä. Laitoin itse vielä varuiksi bilteman jotain vesipumpun voiteluainetta tjsp, lopetti juorureikä viimeisenkin tihuutuksen. :mrgreen:
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

11 Elo 2015, 20:54

jusape kirjoitti:
nuhvi63 kirjoitti:Jos se kestää siinä puolivälissä punasta eikä keitä niin toimii. Toki voit ottaa termarin irti ja kattoa minkä asteinen se on ja ostaa muutaman asteen kylmemmän siihen.
Ilman termaria siel on aikalailla isompi reikä liemen kulkea..... Itte joskus meinasin et Chevyn lämpöongelmat mettäs maastoajossa paranisi termari poistamalla, mutta lopputulos oli pahempi...... Vesi kulki liian lujaa kennon läpi eikä ehtinyt jäähtyä senkään vertaa..... Sama kokemus tuon mein 1410 taavetin kans todettu peltohommissa aikoinaan....

Jos termarin tavallaan "poistaa" , se pitää ns. suolistaa, eli jättää se n. 20mm reiällä oleva laippa sinne ainakin........
Luitkohan Jussi nyt ihan tarkkaan :shock: :shock: :shock: En kehottanut jättämään termaria pois suinkaan :lol: :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

11 Elo 2015, 21:01

Äkkiä luin... En ajatuksella..... 8)

Mutta vinkkinä silti, että jos termarin pois jättää.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

11 Elo 2015, 21:17

Jep :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Elo 2015, 21:34

Minulla oli noita lämpöongelmia petterin koneella varustetussa nelikkonuhvissa, sillä erotuksella että puklas nesteet pihalle.
Kaikki mahdolliset tein, jäähdytysjärjestelmän pesin kahteen kertaa, kokeilin termarin poistonkin, laitoin sähkösen mittarin nuhvin mittarin rinnalle, tällä sain varmennetua ettei kone todelisuudessa keittänyt. Mikään ei auttanut. Kansi pois paikaltaan ja sieltähän se vika vihdoin löytyi, kahdessa pytyssä halkein.

Viimeisellä Oulaisten reissulla kolmosnuhvin lämpömittari meni punaisen puolelle, kolmisenkymmentä kilometriä kesti ajaa, sitten puklas nesteet ulos, parin kokeilun jälkeen kone auki, nyt odottelen uusia sylinteriputkia.

Keväällä ensimmäisellä näyttelyreissulla raaheen 10/42:nen teki saman tempun, tosin noin kolmen ajokilometrin jälkeen :twisted:

Joten remonttia riitää :wink:
Hyvä homma jos threestar selviää termarin vaihdolla :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

11 Elo 2015, 21:40

Joo , oireissa voi olla eroa.... Eli lämpöviisari voi mennä punaiselle, vaikkei värkissä vikaa olekkaan.
Toisaalta, juuri putki, ym murheissa, voi lämpö pysyä normilukemissa, mutta voi ruveta oksentelemaan nesteitä paineen takia .....

Pienen putkiporeen takia voi tehdä ilmakuplaa termarikoteloon, ja tällöin ei välttämättä lämpöanturi sekä myöskään termari saa tarpeeksi sitä lämmintä, mittaritiedolle ja termarille käskyä avautua....

Siksi itte monasti poraan termarin laippaan 1.5-2mm ylimääräisen reiän, että mahdolliset kaasut pääsee termarin alta pois paremmin....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin