Maamoottorit
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Sarin 5Hv sai tänään vesipöntön vanhan saunanpadan tilalle ja samassa kuormassa tuli pönttö myös 20Hv GG:hen.
Sarinissa häätyy pikkuisen muuttaa petiä, että saa tuon saavin laitettua kiinni puihin ja GG:ssä häätyy käyttää vielä vanhaa(jonkun OTO-läkkärin tekemää) vedenvaristajaa. Yksi rasvarin akseli vielä ja yksi uusi vedenvaristaja, niin käyvien GG-moottoreitten perhe saa kaksi "uutta" edustajaa..
Wikkke -27 saa pöntön huomisessa toimituksessa, niin pääsee varustelemaan senkin OMT:tä varten.
Pönttöjä vailla vielä pari Teijoa (A-40 ja Jyry-Pekka), sekä eräs kohtuullisen iäkäs Bemari...
Sarinissa häätyy pikkuisen muuttaa petiä, että saa tuon saavin laitettua kiinni puihin ja GG:ssä häätyy käyttää vielä vanhaa(jonkun OTO-läkkärin tekemää) vedenvaristajaa. Yksi rasvarin akseli vielä ja yksi uusi vedenvaristaja, niin käyvien GG-moottoreitten perhe saa kaksi "uutta" edustajaa..
Wikkke -27 saa pöntön huomisessa toimituksessa, niin pääsee varustelemaan senkin OMT:tä varten.
Pönttöjä vailla vielä pari Teijoa (A-40 ja Jyry-Pekka), sekä eräs kohtuullisen iäkäs Bemari...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Pitää järjestää nuo väli-ikäset (-22 ja -27) umpipäät patterisytytyksellä paukkuviksi (kummassaki mahdollisuus)... Saapii nekki riviin.. Ehkäpä myös AKMO -27:n ruokkijaksi...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 353
- Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
- NLCF r.y jäsen Nro: 008
- Paikkakunta: Kontiolahti
Harvinaenen taetaa olla, kun maamoottorimiehetkää mittää sano, kohtapuolin tuon pitäs jyskyttää, näkys olovan 8HV malli kun lähemmin näki.10/60 TenSpeed kirjoitti:Lähen tässä hakemaan tuommosen moottorin kun, RÅOLJEMOTORN BRUZA 10HV. liekkö tuo ollu mitenkä ylleinen merkki maamoottori rintamalla.?
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 82
- Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
- Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
- Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa
Kaheksan heppanen porilainen tuli pelastettua. Valmistenumero on 9394, joten ilmeisesti 30-luvun loppupuolella valmistunut kones? Osiltaan täydellinen, mutta mäntä jumissa.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 254
- Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
- Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
- Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)
Jaahas onnittelut konemäelle niinsanotusti uuden perheenjäsenen hankkimisesta !
Näyttäisi olevan aikas hyvä roojekti ja taisi olla myös aika kohtuullisen hintainen jos oikein muistan. Nyt ei muutakuin osiksi vaan, uusi pukki ja uutta maalia pintaan!
Näyttäisi olevan aikas hyvä roojekti ja taisi olla myös aika kohtuullisen hintainen jos oikein muistan. Nyt ei muutakuin osiksi vaan, uusi pukki ja uutta maalia pintaan!
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
masiinoita harrastamaan!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Muistaakseni oma 5Hv Pemari oli kanssa 93xx sarjaa ja W-W ajoitti sen vuoteen 1939. Toinen 8Hv oli sitten 10XXX, eli sotavuosien kone.
Se Bruza lienee Smoolantilainen kone (Bruzaholms Bruk AB), yleensäkin muo svenskit ovat täällä aika harvinaisia, johtuen kotimaisesta moottorituotannosta.
Se Bruza lienee Smoolantilainen kone (Bruzaholms Bruk AB), yleensäkin muo svenskit ovat täällä aika harvinaisia, johtuen kotimaisesta moottorituotannosta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Stover kävi höyryfestivaaleilla koko lauantai päivän, hyvin toimi kun sai polttoainepumpun toimimaan. Sunnuntaina oli sitten kipinä hävinnyt kokonaan, syytä en saanut pikasella selvityksella esiin.
Tietääkö Lister paljonko Wico EK magneeton kelojen vastukset pitäisi olla? Millainen konkka kävisi orginaalin tilalle, konkka on perus irto konkka.
Mistähän löytyisi oikein pitkä kärkiksiä M18 kierteellisiä sytytystulppia? Yhdessä vanhassa gatalogissa oli sellaisia joissa keski- ja sivuelektrodi tuli 20-30mm ulos tulpan päästä. Tulpan kärki kun jää syvään poteroon tuossa.
Tietääkö Lister paljonko Wico EK magneeton kelojen vastukset pitäisi olla? Millainen konkka kävisi orginaalin tilalle, konkka on perus irto konkka.
Mistähän löytyisi oikein pitkä kärkiksiä M18 kierteellisiä sytytystulppia? Yhdessä vanhassa gatalogissa oli sellaisia joissa keski- ja sivuelektrodi tuli 20-30mm ulos tulpan päästä. Tulpan kärki kun jää syvään poteroon tuossa.
Senverran vähän näitä EK-magneettoja suomessa käytössä, että ei ole tarvinnut vielä tarkemmin perehtyä. Yksi viallinen EK-minulla oli, mutta se meni moottoriharrastajalle, pelkästään ehyitten kuorien vuoksi.
Veikkaisin että puolien vastusarvot on likimain samanlaiset, kuin normaali sytytyspuolassa. Ensiokäämi alle 5 ohm. toisio 5kohm. - 10kohm. EK-magneetossa on nomaalit ensio ja toisiokäämit, toisin kuin "sammakko Wicossa", jossa on vain yksi(kaksiosainen, sarjaankytketty) korkeajännitekäämi.
Konkasta en osaa näkemättä sanoa, mikä siihen kävisi tilalle. Sähköiset arvot konkilla yleensä n.0,15uF - 0,35uF ja jännteenkestoa vähintään 500V.
Sytytystulpaksi öljypolttimen tulppa siinä on n.5cm kärjet. Nämä tulpat on kyllä M14 kerteellä, mutta jos sorvarilla teettää soviteholkin, niin siten ehkä voisi onnistua.
Veikkaisin että puolien vastusarvot on likimain samanlaiset, kuin normaali sytytyspuolassa. Ensiokäämi alle 5 ohm. toisio 5kohm. - 10kohm. EK-magneetossa on nomaalit ensio ja toisiokäämit, toisin kuin "sammakko Wicossa", jossa on vain yksi(kaksiosainen, sarjaankytketty) korkeajännitekäämi.
Konkasta en osaa näkemättä sanoa, mikä siihen kävisi tilalle. Sähköiset arvot konkilla yleensä n.0,15uF - 0,35uF ja jännteenkestoa vähintään 500V.
Sytytystulpaksi öljypolttimen tulppa siinä on n.5cm kärjet. Nämä tulpat on kyllä M14 kerteellä, mutta jos sorvarilla teettää soviteholkin, niin siten ehkä voisi onnistua.
Täytyy mitata käämit ja kokeilla jotain toistakonkkaa, ainakin fergun konkka on hyllyssä. Tuohon näyttää saavan puolaparin alle 100$ ja konkka 10$.
No Googlen haulla kun löytää mitä vaan hakee, niin tässä erään sivuston tietoa:
Primary coil - bottom 2 terminals .7 ohms
Secondary - top terminal to side button 5 K ohms
The little spring between the top terminals must be removed to check.
Tässä puolat:
http://www.ebay.com/itm/Wico-EK-Magneto ... 1718894348" onclick="window.open(this.href);return false;
No Googlen haulla kun löytää mitä vaan hakee, niin tässä erään sivuston tietoa:
Primary coil - bottom 2 terminals .7 ohms
Secondary - top terminal to side button 5 K ohms
The little spring between the top terminals must be removed to check.
Tässä puolat:
http://www.ebay.com/itm/Wico-EK-Magneto ... 1718894348" onclick="window.open(this.href);return false;
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Täällähän on ollut maamoottoripuolella ihan vilskettä viestien ja uusien hankintojen suhteen
Tälläinen kotiutui tänne eilen, laskettaneen vielä maamoottoriksi:
Tälläinen kotiutui tänne eilen, laskettaneen vielä maamoottoriksi:
- Liitteet
-
- IMG_20150729_190302small32.jpg (211.33 KiB) Katsottu 6527 kertaa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
http://www.tori.fi/etela-savo/Maamottor ... m?ca=8&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
350..
350..
One thistle, maybe two among the roses.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Mulla on toimiva 18 heppanen ONAN, lasketaanko sekin paikallismoottoriksinelosnuhvi kirjoitti:Täällähän on ollut maamoottoripuolella ihan vilskettä viestien ja uusien hankintojen suhteen
Tälläinen kotiutui tänne eilen, laskettaneen vielä maamoottoriksi:
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 254
- Liittynyt: 17 Maalis 2014, 17:33
- Konekalustoani: A.Sarin, 4kpl Wickströmeitä, ARIEL moottoripyörä, B.M.V 5Hv, PYRKIJÄ, Oy turun keskuskonepaja 2-3hv ja muita vanhoja veneen keskimoottoreita
- Paikkakunta: Tampere(Pirkkala)
Kuulkaa nyt mää sen tein meinaa ostin sitte 50e toosihyvän 5hp porilaisen jossa on kaikki osat paitsi kokonainen Alex Friedmanin rasvaaja, puhalluslampun jalka ja kuulan hattu, mutta itseasiassa nekin ovat jo kaikki tiedossa. Moottorissa on hyvät puristukset vaikkakin on aika nihkeä. Tänään vien Sastamalassa sijaitsevalle laineen sahalle mitat jalas ja poikkiparruista, polttoainesäiliön sain yhdeltä kaverilta kelpanee minulle vaikkakin yhdessä kohtaa onkin pieni lommo mutta ei sentään ole ruostunut eikä syöpynyt mitenkään. Moottorin saan haettua myyjältä ensiviikolla jonka jälkeen pääsee purkamaan puhdistamaan ja maalaamaan.
Nuorempikin sukupolvi
masiinoita harrastamaan!
masiinoita harrastamaan!