Lauantaina tuli flunssasena poikettua vakiotraktoreiden vetokisoissa Kalannissa. Mukavat kisat, joissa vedetään Pullingista poiketen perävaunua parilähdöin tietty matka, nopeampi on sitten se parempi. Perävaunun paino määräytyy teholuokan mukaan, suurimmassa luokassa lastatataan kärryyn 24 tonnia sepeliä Pikkuluokassa oli mukana todella virkusen oloinen Valmet 361, jätti taakseen sekä yhdellä, että kolmella turbolla olevat Fordson Majorit. Triplaturbo-mies haastoi Valmetin vielä ilman kärryäkin ja jäi toiseksi
Yksi Nuhvi oli myös mukana, mutta siinä oli MB 508:n kone turbotettuna, ei oikein kuski+mersunkone+nuhvi pakettina säväyttänyt. Sen sijaan vanhempi herrasmies Valmet 803 takavedolla nousi yli 250hv teholuokkaan asti!!! Jopa 250hevosvoimaiseksi ilmoitettu 8000-sarjan Valmet jäi toiseksi, kuten nappivaihteelliset John-Deeret ja NewHollandit! Setä hämmensi kolmea keppiä, joka lähdössä joutui antamaan tasoitusta, kun Valmet keuli ja ruopi tyhjää, että saisi isot kuorma-autosta tehdyt kärryt liikkeelle 24 tonnin kuormalla. Niin se vaan Reijo lopulta pyyhkäisi monesta ohi Vaihdekepin käyttötaito tässä kisassa korvaa niin, traktorin uutuuden tuoman vaihde-elektroniikan, kuin hevosvoimat. Hyväs jos tuommosessa kotona säädetyssä 803:ssa 160hv on, mutta niin vaan 200-250 heppaset nykytraktorit tuntuivat olevan samalla viivalla. Isolla traktorilla saa aina hyvän lähdön, sillä kun voi lähteä kaasu pohjassa liikkeelle, pienellä takavedolla joutuu lähtemään pintakaasulla kutittelemalla ja koetetteva kerätä vauhtia isommilla vaihteilla. On näissä kisoissa Leukullakin menty kovaa, joskus oli mukana 270Turbo, joka muistaakseni oman luokkansa voitti. Valitettavasti kuljettaja seuraa kisoja nykyään kauempana, yläilmoissa, äkillisen sairauskohtauksen johdosta.
Mutta jäin miettimään, että jos osallistuu vetokisoihin yli 150 tuhannen euron Valtralla, kertoo pisin pitkin kyliä, kuinka paljon tehoa on, ja sitten kisoissa jää toiseksi 82 heppaselle takatuupparille... kuten kuten yksi kaveri tokaisi kisoissa, "tuossa tilanteessa hän ei menisi lähikauppaan lähiaikoina" Kalliskone, nykytekniikka, tietotekniikka, automaattivaihteet, eivät välttämättä takaa mitään, yhtään mitään. kuten Kalannin kisoissa nähtiin, vaatimaton mies joka oman koneensa tuntee on paha vastus, ihan kenelle tahansa. Ajatelkaa 3,5 tonnia painavalla 4-pyttyisellä 80-heppaisella pienellä takavedolla kilpailet 7-8 tonnia painavia nykyisiä yli 200hv nelivetokoneita vastaan!!! Nostan hattua hänelle, hän ansaitsi pokaalinsa, todellakin.
Vakiveto Kalannissa
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo perhan.. Piti kattoon kyl lähtee mut totaalisesti per..jantai vieköön unohdin et ne oli ny viemärirööri sentään...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Koskas nää tänävuonna ??? Vaiko menikö ohi jo ??
Hiton huonosti mistään mitään löytyy tietoa.... Eikös tänävuonna pitäis vuorossa olla kun viimevuonna ei ollut, ja eikös nää ole parittomina vuosina järjestetty ???
Hiton huonosti mistään mitään löytyy tietoa.... Eikös tänävuonna pitäis vuorossa olla kun viimevuonna ei ollut, ja eikös nää ole parittomina vuosina järjestetty ???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
fiigumies kirjoitti:Feisbuukista löyty, että 15.8.2015 on kisat..
No se vitun veispuukki.... Ei olla eikä liitytä edelleenkään .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mjaa...... Vois kait tuollaistakin joo ......nuffiko kirjoitti:Sama Kalanti kuin tään kotipaikka..???
Kysäse ohikulkiessa joko myynnissä??
Mispäin lienee Kalannissa ??
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Alkoi taas kiinnostamaan vaikka nähdä edes ko. kampe Onkohan vanhakin kuva?jusape kirjoitti:Mjaa...... Vois kait tuollaistakin joo ......
Mispäin lienee Kalannissa ??
"Black smoke don't mean it's broke"
Ainakin 10v sitten eka kerran netissä...> http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... uffi_pieni" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.