Tommonen tuli pihhaan tänään haettua Joensuusta. Joensuuhun tuli komian jenkkityylisen pitkänokkavolvon peilikiiltäväkupeisen rosterilavan päällä tyrnävältä.
Puutteitakin on, kiristin näyttää aikansaeläneeltä, kenties toimivakin, mutta jos jollakulla vinkkiä vaikka pirttisen kiristimestä ehjästä niin saa vinkata.
Muovin katkaisu/aloitussylinteri puuttuu kokonaan. Venalohko on ja letku menee alas, mutta en tiedä onko edes ympäripyörivää liitintä paikoillaan...
Mutta jahka tutkitaan.
Elho-pak 1010
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Komeen näköönen Jenkki-Volvo ( Volvo-White? ) teliveto? nuppiveturi......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Kyllä "vähän" suu loksahti auki, kun luin että "Tommonen tuli pihhaan tänään haettua Joensuusta." Ja heti perään silmät poimi tuon Volvon kuvan Aattelin että nyt kyllä on lähtenyt homma ihan käsistä Joonaksella, mut selvishän se totuus
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Juu ei nuo völvöt iske sen koommin, jos ois oma auto niin fulleri sisu.
Mutta tänään ostosta tutkittu tarkemmin, projektina ostin tämänkin.
Rengaskerta on aika huononlainen. Alkuperäisten Nokia Farmer RIB 11.0/65-12 renkaiden tilalle olisi saatava jotain. Vannekkin on erikoinen, ja napa, ne ovat yhteneväiset eli ei ole pulttikehää.
Taaempi rulla noista muovirullista oli kiinnityksiltään vääntynyt ja vinossa. Oikaisin ja hitsasin vahvikkeet kulmarautaan jossa akseli on kiinni hitsattuna ja uusin laakerit mallia 6007. Laakerin irroitus oli oma konstinsa, ruostunuthan se oli akselille ja kun ulkokooli kiinnittyy muoviin, arvata saattaa mistä juminut laakeri oli pyörinyt ja entäs kun eipä auta lämmöllä muistelu jottei sula koko värkki No vingulla kuulaura auki ja kuulat pois, ja niin sai sitten nypättyä ulkokoolin irti ja tuli tilaa vinguttaa sisäkooli halki. Uudet laakerit paikoilleen ja asennuksen viimeistelin tekemällä laakerin ja akselin pesän päälle muovilaikan ja sen kiinnitin tiivistemassalla (kuva), jospa kestäisi paremmin ilman vettä nuo laakerit. Kenties?
Koko komeuden pesasin ja pyöritysrullien laakerit ja ketjut tarkastin sekä rasvasin/öljysin. Ketjut lämmitin että niihin mennyt vesi poistui ja sai öljyn uitettua sisään. Menevät vielä tovin. Ketjukoteloa mouskaroin suoremmaksi ja siitä tulikin heti paljon nätimpi.
Projektissa on osapuutteina mm. muovisieppari. Pelkäsin pahasti, ja kun myyjäkin epäili, että pyörivää läpivientiä ei koneessa ole, mutta pesun jälkeen huoli oli turha. Siellä se on tosin tulpattuna. Samalla huomasin, että itse paalipöytää pyörittävä vetoratas on liki irti pulttien kalvauduttua liki poikki. Ne pitää uusia samalla kun ottaa tuon pyörivän liittimen pöydälle parempaan tutkintaan jotta varmistutaan sen kunnosta.
Venttiililohko kaipaa vielä osia, epäilys on, että olisi hidroirma merkkinen. Hirveästi ei sen varaosiin toinna tuusia, vastaavaa saa näköjään nelikaraisena 165 € alkaen hinnoilla.
Nyt kun on nuo pillit voisi kokeilla akselin oikaisua niillä, mutta ei ole tietotaitoa? Osaisiko joku neuvoa miten ko. pyörän akselin saisi takaisin suoraksi? On siis ylöspäin vääntynyt nokaltaan lie ylikuorma joskus tavannut?
Mutta tänään ostosta tutkittu tarkemmin, projektina ostin tämänkin.
Rengaskerta on aika huononlainen. Alkuperäisten Nokia Farmer RIB 11.0/65-12 renkaiden tilalle olisi saatava jotain. Vannekkin on erikoinen, ja napa, ne ovat yhteneväiset eli ei ole pulttikehää.
Taaempi rulla noista muovirullista oli kiinnityksiltään vääntynyt ja vinossa. Oikaisin ja hitsasin vahvikkeet kulmarautaan jossa akseli on kiinni hitsattuna ja uusin laakerit mallia 6007. Laakerin irroitus oli oma konstinsa, ruostunuthan se oli akselille ja kun ulkokooli kiinnittyy muoviin, arvata saattaa mistä juminut laakeri oli pyörinyt ja entäs kun eipä auta lämmöllä muistelu jottei sula koko värkki No vingulla kuulaura auki ja kuulat pois, ja niin sai sitten nypättyä ulkokoolin irti ja tuli tilaa vinguttaa sisäkooli halki. Uudet laakerit paikoilleen ja asennuksen viimeistelin tekemällä laakerin ja akselin pesän päälle muovilaikan ja sen kiinnitin tiivistemassalla (kuva), jospa kestäisi paremmin ilman vettä nuo laakerit. Kenties?
Koko komeuden pesasin ja pyöritysrullien laakerit ja ketjut tarkastin sekä rasvasin/öljysin. Ketjut lämmitin että niihin mennyt vesi poistui ja sai öljyn uitettua sisään. Menevät vielä tovin. Ketjukoteloa mouskaroin suoremmaksi ja siitä tulikin heti paljon nätimpi.
Projektissa on osapuutteina mm. muovisieppari. Pelkäsin pahasti, ja kun myyjäkin epäili, että pyörivää läpivientiä ei koneessa ole, mutta pesun jälkeen huoli oli turha. Siellä se on tosin tulpattuna. Samalla huomasin, että itse paalipöytää pyörittävä vetoratas on liki irti pulttien kalvauduttua liki poikki. Ne pitää uusia samalla kun ottaa tuon pyörivän liittimen pöydälle parempaan tutkintaan jotta varmistutaan sen kunnosta.
Venttiililohko kaipaa vielä osia, epäilys on, että olisi hidroirma merkkinen. Hirveästi ei sen varaosiin toinna tuusia, vastaavaa saa näköjään nelikaraisena 165 € alkaen hinnoilla.
Nyt kun on nuo pillit voisi kokeilla akselin oikaisua niillä, mutta ei ole tietotaitoa? Osaisiko joku neuvoa miten ko. pyörän akselin saisi takaisin suoraksi? On siis ylöspäin vääntynyt nokaltaan lie ylikuorma joskus tavannut?
- Liitteet
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
- Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
- Paikkakunta: Keski-suomen akseli
Se kaipaa teliakselia siihen nostohaarukan puolelle, ainakin.
Kun kyydissä on paali ja haarukassa toinen, pitää olla kyllä kuiva pelto, tietysti sitte, jos laanissa on paikallaan ja siihen ajaa eri traktorilla paalit.
Telit tuli n,95 mallista eteenpäin, tais rengaski muuttua myöhemmin.
Hyvä käärijä muuten, on aika paljon käytetty ja käytössä vieläkin, vaikka paalainkäärin yhdistelmät onkin tulleet. Jos iso virtaus traktorin pumpusta, vaatii säädettävän lohkon, muuten pyörii vinhasti ja muovi katkee..
Vetoaisaa olen vahvistanu pulttiliitoksen kohalta. Ja se pelti, sen ketjun päällä saa olla tiiviisti, ettei heinät mee ja aukase ketjun lukkoa Elholta saa hyvin infoa ja osia,kin.
Kun kyydissä on paali ja haarukassa toinen, pitää olla kyllä kuiva pelto, tietysti sitte, jos laanissa on paikallaan ja siihen ajaa eri traktorilla paalit.
Telit tuli n,95 mallista eteenpäin, tais rengaski muuttua myöhemmin.
Hyvä käärijä muuten, on aika paljon käytetty ja käytössä vieläkin, vaikka paalainkäärin yhdistelmät onkin tulleet. Jos iso virtaus traktorin pumpusta, vaatii säädettävän lohkon, muuten pyörii vinhasti ja muovi katkee..
Vetoaisaa olen vahvistanu pulttiliitoksen kohalta. Ja se pelti, sen ketjun päällä saa olla tiiviisti, ettei heinät mee ja aukase ketjun lukkoa Elholta saa hyvin infoa ja osia,kin.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Suattaap olla jotta teli näillä käyttömäärillä jää haaveeksi. Pystyynkääntäjä pitänee rakentaa jos ei käytettyä löydy.
Joskus toivoisi, että hitsauslaitteiden ostolupa olisi päivän ammattipätevyyden takana, ehkä tuossakin liikenneturvallisuutta olisi parantanut se enemmän kuin 25 v rahtarina olleeen isännän penkillä istutus. Kyseessä vetoaisan laippakiinnitys
Tuo minua tuo esikiristin mietityttää, kun olen tottunut sellaiseen jossa muovirulla tulee kiristäjän rullia jousikuormalla vasten. Tässä ei... ja ohjekirjakin netissä näyttää erilaista kiristintä... toimiikohan tuo :-/
Liekkö tuo harmaa rullakin johonkin survottava?
Joskus toivoisi, että hitsauslaitteiden ostolupa olisi päivän ammattipätevyyden takana, ehkä tuossakin liikenneturvallisuutta olisi parantanut se enemmän kuin 25 v rahtarina olleeen isännän penkillä istutus. Kyseessä vetoaisan laippakiinnitys
Tuo minua tuo esikiristin mietityttää, kun olen tottunut sellaiseen jossa muovirulla tulee kiristäjän rullia jousikuormalla vasten. Tässä ei... ja ohjekirjakin netissä näyttää erilaista kiristintä... toimiikohan tuo :-/
Liekkö tuo harmaa rullakin johonkin survottava?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 251
- Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
- Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Ainakin Kvernelandissa tuo esikiristin toimii hyvin,siitähän todennäköisesti tämä kopioitiin aikanaan,ensimmäisiä automaattikäärijöitä olivat mitä täällä näkyi ja elho tuli muutamien vuosien päästä ,muutamia eroja vaan mm. hihnat puuttuu jotka helpottaa paalin pyörimistä,noiden käärijöiden huonoin ominaisuus korkea runko,voi rikkoontua muovi kun tipahtaa ylhäältä muovitettu paali kenttään, nostimen sivukoukku on tullu väärinpäin aikanaan,vaatii ojitetuilla pelloilla aikamoista vekslaamista kun nostaa paalin kyytiin.
Yleensä niin että paali kyytille,toinen sivusarveen ja kolmas etukuormaajan piikkiin
Yleensä niin että paali kyytille,toinen sivusarveen ja kolmas etukuormaajan piikkiin
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Hihnasarja eli ns. remmi ja valssisarja elhoon on ollut lisävaruste, persaukiset isännät kuten itsekkin, ei semmosia raaski ostaa.
Tänään soitettu elhon tekniseen tukeen (joka on sesonkina iltaan asti auki) kysyen purkuohjeita kun ei meinannut aueta pitääkö se tuo keskiosanklöntti puottaa alas yläkautta ja niinhän se piti.
Onneksi otin alas tuon kulmavaihde/pyöriväliitin paketin, nimittäin kulmavaihteesta oli stefa pullahtannut ulos ja pyörivästä liittimestä tiivisteet loppu. Lisäksi nyt on helpompi vaihtaa pultit tuohon pyöritysrattaaseen jotka lonkkasivat väljinä.
Vetoaisasta pätkä pois ja uusintahitsaus, nyt rokkaa taas.
percetti kun tuli huonot kuvat.
Tänään soitettu elhon tekniseen tukeen (joka on sesonkina iltaan asti auki) kysyen purkuohjeita kun ei meinannut aueta pitääkö se tuo keskiosanklöntti puottaa alas yläkautta ja niinhän se piti.
Onneksi otin alas tuon kulmavaihde/pyöriväliitin paketin, nimittäin kulmavaihteesta oli stefa pullahtannut ulos ja pyörivästä liittimestä tiivisteet loppu. Lisäksi nyt on helpompi vaihtaa pultit tuohon pyöritysrattaaseen jotka lonkkasivat väljinä.
Vetoaisasta pätkä pois ja uusintahitsaus, nyt rokkaa taas.
percetti kun tuli huonot kuvat.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
No niin. Paketti toimi kesän hyvin, reilun sata myttyä tehtiin. Niistä 30-40 kpl on nyt naakkojen tuhoamana...
Paalikoko on iso, säilöheinäpaali painaa n. 570-580 kg.
Koneet pelasi kohtuuhyvin. Noukkija vaatii sepittämistä paalaajassa, se on kiero.
Nyt sitten saapui elhoon viimeisetkin varaosat. Muovisiepparisylinteri palaneesta koneesta, ja kesäkuussa tilattu, väärään paikkaan mennyt paalilaskuri, siis käärijän kierroslukulaskuri
Se tuli hs-tarvikkeen kautta, ja on Metal-Fach käärijän varaosana tilattu.
Elhon sarja maksaa reilun 700 € tämä 170€. Toimintoina mm. työaikalaskuri, paalia/h laskin, paalilaskuri ja se tärkein eli säädettävä hälytys kierroksille. Ei siis tarvitse laskea itse pyörintää.
On talvi aikaa virittää kalusto paikalleen.
Vielä kolmantena, että ette usko miten pahalle haisee hydrauliikkasylinteri avattuna joka on ollut tulipalossa niin, että vihreä maali on kirvonnut punaiseksi ja tiivisteet sisällä muuttaneet muotoansa. HYI YÖK... aivan kamala haju
Paalikoko on iso, säilöheinäpaali painaa n. 570-580 kg.
Koneet pelasi kohtuuhyvin. Noukkija vaatii sepittämistä paalaajassa, se on kiero.
Nyt sitten saapui elhoon viimeisetkin varaosat. Muovisiepparisylinteri palaneesta koneesta, ja kesäkuussa tilattu, väärään paikkaan mennyt paalilaskuri, siis käärijän kierroslukulaskuri
Se tuli hs-tarvikkeen kautta, ja on Metal-Fach käärijän varaosana tilattu.
Elhon sarja maksaa reilun 700 € tämä 170€. Toimintoina mm. työaikalaskuri, paalia/h laskin, paalilaskuri ja se tärkein eli säädettävä hälytys kierroksille. Ei siis tarvitse laskea itse pyörintää.
On talvi aikaa virittää kalusto paikalleen.
Vielä kolmantena, että ette usko miten pahalle haisee hydrauliikkasylinteri avattuna joka on ollut tulipalossa niin, että vihreä maali on kirvonnut punaiseksi ja tiivisteet sisällä muuttaneet muotoansa. HYI YÖK... aivan kamala haju
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Elho olisi nyt iskussa kuivaheinäntekoon.
Viimein sain asennettua tuon muovikierros/paali laskurin ja sehän pelaa mukavasti. Kahta kierrosta ennen asetettua rajaa alkaa piipittämään ja kun raja-arvo tulee täyteen niin huutaa niin maan perusteellisesti. Kolmelle eri lohkolle saa paalimäärän muistiin.
Netistä ostetun palaneesta koneesta tullut muovisieppari/katkaisin sylinterisarja on kunnostettu elhon omalla tiivistesarjalla ja siihen tuli myös siepparin muovileuat uudet ja katkaisuterät.
Nyt eikun paaleja käärimään
Viimein sain asennettua tuon muovikierros/paali laskurin ja sehän pelaa mukavasti. Kahta kierrosta ennen asetettua rajaa alkaa piipittämään ja kun raja-arvo tulee täyteen niin huutaa niin maan perusteellisesti. Kolmelle eri lohkolle saa paalimäärän muistiin.
Netistä ostetun palaneesta koneesta tullut muovisieppari/katkaisin sylinterisarja on kunnostettu elhon omalla tiivistesarjalla ja siihen tuli myös siepparin muovileuat uudet ja katkaisuterät.
Nyt eikun paaleja käärimään
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.