Tätäkin pohtisin..... Jahka nyt ens saa käyntiin, niin selviää tuo laitteen käynnistyvyys.
Jos on "laakin peli" niin saa hyvinkin ihan olla juuri noineen. Haluaisin kuitenkin tässä laitteen historiaa kunnioittaa.... ( vaikka jo sähköstartin asennuksen , jollain remmivedolla, variaatioita mielessäni kuvittelin.... )
SARVITRAKTORI, omavalmiste, -50 luvulta
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eilen ehtoolla eräiden ja joidenkin nykimisien jälkeen tuo kone kävi !!
Tosin vain 5-7 puks-puks vaihetta, mutta kävi kuitenkin.......
Ja kaaasarihuollosta huolimatta, se tulvii......
Joten tilapäisratkaisuna asennettiin 7hp "isolohko" paikoilleen, remmivetojutussa vielä vähän laittoa, että päivällä koeajoja saa tehtyä....
Vanha pata irti, ja "isolohkoa" paikoilleen .... Lähti muuten toisella nykäisyllä käymään.......
Tosin vain 5-7 puks-puks vaihetta, mutta kävi kuitenkin.......
Ja kaaasarihuollosta huolimatta, se tulvii......
Joten tilapäisratkaisuna asennettiin 7hp "isolohko" paikoilleen, remmivetojutussa vielä vähän laittoa, että päivällä koeajoja saa tehtyä....
Vanha pata irti, ja "isolohkoa" paikoilleen .... Lähti muuten toisella nykäisyllä käymään.......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kepsitetty on kulku......
22kmh oli tulos.......
Ja senverran piti seinältä "rekvisiittaa" ottaa uusiokäyttöön, että tähti keulalle ....
22kmh oli tulos.......
Ja senverran piti seinältä "rekvisiittaa" ottaa uusiokäyttöön, että tähti keulalle ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Sehän kaapaisi enemmän tyhjää kuin tuo turbotettu 460
Kaiken näköisiä vehkeitä sitä on "insinöörit" kehitelleet
Kaiken näköisiä vehkeitä sitä on "insinöörit" kehitelleet
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pidempi koostepläjäys eilis illan ajoista.....
https://youtu.be/zdegBpDq0fg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/zdegBpDq0fg" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Hip hurraa.... Eilen laitettiin lootaan jopa oikein öljyäkin sisään, sitä kun ei siellä yllättäen ?? ollut kuin ruokalusikallinen....
Ja tänään pääsin vajaan puolkilsaa kun totaalijumi iski kesken ajon, konepeltikin hyppäs ylös siinä stopissa..... Laatikkoon jumi iski siis, ja narunperässä takasin pihaan ja työntämällä pajaan....
Eli kun öljyä lootas oli, niin rasian pohjalla ollut irtonainen halk n. 18mm, reikä n.10mm, paksuutta n. 7mm oleva rinkula päätti lähteä liikkeelle....
Ja ala-akselin rattaan ja kuoren väliin ja siinä sitten jumi iski ( ei ollut tarpeeksi voimaa koneessa että olis jauhanut sen murusiksi ).....
Olis ollut paree ajella vaan kuivalla laatikolla...... Nyt pitää suolistaa ulostuloakseli pois, että sen etupäässä olevan irtoneulalaakerin saa koottua takasin..... Voi rähmä näit romuja.....
Ja tänään pääsin vajaan puolkilsaa kun totaalijumi iski kesken ajon, konepeltikin hyppäs ylös siinä stopissa..... Laatikkoon jumi iski siis, ja narunperässä takasin pihaan ja työntämällä pajaan....
Eli kun öljyä lootas oli, niin rasian pohjalla ollut irtonainen halk n. 18mm, reikä n.10mm, paksuutta n. 7mm oleva rinkula päätti lähteä liikkeelle....
Ja ala-akselin rattaan ja kuoren väliin ja siinä sitten jumi iski ( ei ollut tarpeeksi voimaa koneessa että olis jauhanut sen murusiksi ).....
Olis ollut paree ajella vaan kuivalla laatikolla...... Nyt pitää suolistaa ulostuloakseli pois, että sen etupäässä olevan irtoneulalaakerin saa koottua takasin..... Voi rähmä näit romuja.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Pienet takaiskut on osa tätä harrastusta
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kulkee jälleen...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tänään tuli rullailtua ainakin 6 kilsaa tuon kanssa, tossa hiekkatiellä ja pellonreunoja kierrellessä....
Niin, ja.... Onniin löytyi jarrutkin..... Laittelin kokeeksi mitään isompaa vaivaa vielä asian eteen näkemättä, jotenkin, paikoillaan olleen, toisesta päästä katkenneen vaijerin kiinni, toiseenkin kärrin pyörännapaan jarruvipstaakiin, ja kokeilussa kärrin pyörät menee lukkoon kutakuinkin tasan poljinta painaessa..... Ajoturvallisuus parani ainakin 500%....
Niin, ja.... Onniin löytyi jarrutkin..... Laittelin kokeeksi mitään isompaa vaivaa vielä asian eteen näkemättä, jotenkin, paikoillaan olleen, toisesta päästä katkenneen vaijerin kiinni, toiseenkin kärrin pyörännapaan jarruvipstaakiin, ja kokeilussa kärrin pyörät menee lukkoon kutakuinkin tasan poljinta painaessa..... Ajoturvallisuus parani ainakin 500%....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
2 viikkoa sitten iski jumioiretta låådaan peruuttaessa, ja värkki työnnettiin katon alle halliin odotaan toimia.....
Ehtoolla oli sitten hiukan aikaa perehtyä kaiken muun lomassa, mitä, mahtaako jotai osia tarvita hankkia kenties... Joo mutta ei kuitenkaan....
Lååda siis kaivettu pöydälle ehtoolla, ja pipia löytyi.....
Ala-akselin toisen neulalaakerin neulat oli päättänyt mennä silpuksi.....
Akselihan on putkiakseli, sisällä siis pyörimätön puikkoakseli, kuten monissa vaihteistoissa on.....
Tähän ratkaisuksi sitten messingistä sorvissa pyöräytin holkit neulojen tilalle, ja oletettavan hyvä tuli, ei valitettavasti tullut kuvia napsittua siittä vaiheesta.....
Ehtoolla oli sitten hiukan aikaa perehtyä kaiken muun lomassa, mitä, mahtaako jotai osia tarvita hankkia kenties... Joo mutta ei kuitenkaan....
Lååda siis kaivettu pöydälle ehtoolla, ja pipia löytyi.....
Ala-akselin toisen neulalaakerin neulat oli päättänyt mennä silpuksi.....
Akselihan on putkiakseli, sisällä siis pyörimätön puikkoakseli, kuten monissa vaihteistoissa on.....
Tähän ratkaisuksi sitten messingistä sorvissa pyöräytin holkit neulojen tilalle, ja oletettavan hyvä tuli, ei valitettavasti tullut kuvia napsittua siittä vaiheesta.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Rupesin pröystäilemään, ja laitoin oikein magneetin laatikon pohjaroppuun ( vaikka tuo lååda on tykännyt kyllä rautaseosteisesta voitelusta... )
Tuonverran jäi, tai vähän enemmänkin silppua, yli, tänkertaisesta vaihteistoremontista.....
Tuonverran jäi, tai vähän enemmänkin silppua, yli, tänkertaisesta vaihteistoremontista.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuo remmiohjuri tuntuu ajavan asiansa oikein hyvin, ei laatikon sisäänmenoakseli pyri pyörimään enää yhtään veto irti kytkettynä paikoillaan...
Varabensakannulle teline myös tuli taivuteltua
Aattelin, etteikö seisontajarrukaan pahasta olisi...
Värkki sai kilven myös eteen
Ja kärryssähän pitää olla hitaan kulkineen kolmio, ja perävaunujen kilvet alkaneet aikoinaan P-kirjaimella....
Varabensakannulle teline myös tuli taivuteltua
Aattelin, etteikö seisontajarrukaan pahasta olisi...
Värkki sai kilven myös eteen
Ja kärryssähän pitää olla hitaan kulkineen kolmio, ja perävaunujen kilvet alkaneet aikoinaan P-kirjaimella....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Komea sarvirattori..
Kyselit maskin alkuperää..
Väittäisin, että tämmönen: http://konevoimayhdistys.fi/images/mers ... _la312.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Perä itsessään voisi olla jostaki T- tai A-Fordin murikasta modattu.
Kyselit maskin alkuperää..
Väittäisin, että tämmönen: http://konevoimayhdistys.fi/images/mers ... _la312.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Perä itsessään voisi olla jostaki T- tai A-Fordin murikasta modattu.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...