Kysäsenpäs nyt tähän, kun tähän tää liittyy.....
Osaakos joku kertoa tai selittää seuraavaa juttua tai ominaisuutta:
Pistää värkin kylmänä käymään, ja jättää "puukaasu" päällä lämmityskäytölle ( eli puukeppi painamaan kaasupoljinta ) kierroksille jtn 1000rpm....
15-30min myöhemmin alkaa kierrokset nousemaan, yli 1500 mennen, ehkä liki 2000rpm.
Motorihan on volvon ( D67 ?? edelleen ) alipainesäätöisellä pumpulla.
Mistä johtuu ? Väljästä vivustosta nivelineen ja läppäakseleineen, niiden säätömuutoksista lämmetessä vähäsen, vai mistä ??
Koneenvaihtoa kyllä haaveilen, mutta kattoo nyt, tai ainakin mekaanisen pumpun laittoa, mutta pohditaan nyt sitäkin, kaikkineen..... Retroittia tekis mieli pellin alle.......
Allis-Chalmers TL-20D -60 (valm. nr.763)
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kyllähän se pärähti käyntiin..... Pakkosyöttöä ja vähän pilottia.....
Luntakin ( aika märkää, ja osin rattorin perälevyllä pihasta pois lanattua ja yliajeltua ) puski uskomattoman hyvin....
Tiesin, ettei ainetta tankissa ole paljoa, mutta silti puolentunnin puuhastelun jälkeen loppus..... kele.... siittä liki puolentunnin ilmaussouvi sitten taas, ja taas jatkui kokeilut.....
Luntakin ( aika märkää, ja osin rattorin perälevyllä pihasta pois lanattua ja yliajeltua ) puski uskomattoman hyvin....
Tiesin, ettei ainetta tankissa ole paljoa, mutta silti puolentunnin puuhastelun jälkeen loppus..... kele.... siittä liki puolentunnin ilmaussouvi sitten taas, ja taas jatkui kokeilut.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tuossa kierrosten nousussa voi hyvinkin olla peruna se että tuo moottori kotoisin autokäytöstä jolloin tuo säädinsysteemi on periaatteessa tehonsäädin eikä kierrosluvun säädin niinkuin työkoneissa, niinpä kun moottori voimansiirto ja hydrauliikka lämpenee samalla tehopyynnöllä kierrokset nousee...
sama ilmiö on pajerossa hyvinkin tuttu, sen jos laittaa pakkasella 1500 käsikaasulle lämpenemään niin kiipiää liki kolmeen tonniin
sama ilmiö on pajerossa hyvinkin tuttu, sen jos laittaa pakkasella 1500 käsikaasulle lämpenemään niin kiipiää liki kolmeen tonniin
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuo olisi ehkä jopa järkeenkäypää..... Mitä kylmemmästä laittaa pörräämään, niin ilmiö ( kierrosten nousu ) on sitä reilumpi....
Tosin, eräällä Porilaisella kamulla on kuorkissa TD70 kone ( mekaaninen pumppu ? ) , ja se tekee samaa kuulemma......
Tosin, eräällä Porilaisella kamulla on kuorkissa TD70 kone ( mekaaninen pumppu ? ) , ja se tekee samaa kuulemma......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
mekaanisissa säätimissä on autokäytössä aivan samaa ilmiötä ja ominaisuuksia niin kuorma-autossa kuin tossa henkilöbiilissä, joihinkin harvoihin kuorma-autoihin jotka on ollu esim nosturikäytössä voi olla laitettu vakiokierrosäädin tai näiden välimuoto...
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Oukki......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Varaosia ... http://www.tori.fi/lappi/Allis_Chalmers ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pitäiskö harkita kuulosuojainten käyttöä, tälläses vähän pidempänä rupeamana...... Tunti sitten lopettelin, ja vieläkin päässä humisee vähän.....
Vaivaisen 8h ihan töitä tehden pörräsin koneella taas, kutakuinkin yhtäjaksoisesti.....
Vaivaisen 8h ihan töitä tehden pörräsin koneella taas, kutakuinkin yhtäjaksoisesti.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ehkä kannattaa vakavasti miettiä... Saattaa tossakin äänimaailmaa riittää..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Retroittia , 6-71 retroittii -aa, suunnitelmissa voimanlähteeksi......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Eikun paranee
edit, eiks masipalstalla ollu lähikuukausina
edit, eiks masipalstalla ollu lähikuukausina
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Juuri se ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Aivan..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Misukan pyöräkone huutokaupas kun meni ohi, niin panostetaan sitten retroitin hankkimiseen..... Olis se, kiva ääniltään..... Kunnon kone..... nam.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68