leyland 272 syncro VOA laakerin vaihto.

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

J-66
Vitos -nuffisti
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 15:37

Nuffieldmaster kirjoitti:voihan sen repun purkaa pois jos haluaa suodattimen putsata, mutta kyllä tuohon vaan ulosvetäjää kehiin jonkinlaista, niin se tulee sieltä. Ja helpommin kuin kontti irtonaisena.

esmes rikkonainen ristinivel, siihen pyöröterästanko, "massa"vasara, eli semmonen liukupaino ja klumppi hitsata päähän. se tumppiin lukituksellaan kiinni ja iskuja -> Lähtee.
Meinasin mie jo repun ottaa pois mutta pitää kokeilla helpompaa konstia. Lukkorengas sieltä reijästä näkyy, sen saa ruuvimeisselillä irroitettua. "Liukuvasarakin" minulla on valmiina.
Maanantaina menen Traktoria taas katsomaan,pitäähän konsti löytyä että akselintumppi pois lähtee,en ole sitä aikaisemmin irti ottanut, nyt pitää remonttia tehdä kun laakerit on rikkinäiset ja akselin juuresta vuotaa öljyä.
Mie kerron sitten ensiviikolla miten sen pois sain ja mikä siellä jumitti.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Jotenkin tuossa Joonaksen kuvassa voa tumpin sisäpäässä näyttäis olevan mutteri, ja jotain muuta, joka estäisi ulostulon.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Ne on halk. Pienemmät
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Entä se mutun takana oleva kuulalaakeri ?
Kuvasta saisi päätelmän, että tumppi kahella kartiolaakerilla, ja niiden sisäpuolen sokka, siina tumpin laipassa, eli kaikki pitäisi tulla pakettina kyllä....
Sinänsä asia kiinnostaa paljon, kun yks 272synkko saattaa tulla hoitoon taas. Ei voa oikeen vaan suostu pelaamaan, eli vaatii syvällisempiä tutkimuksia.....

Siis se sama joka jo olia aiemmin. Vivuston säädöt pitäis olla kylä kohdillaan. Mutta alkoi kaiketi taas rallattamaan tai hylkimään voimaa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
J-66
Vitos -nuffisti
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 15:37

Ohjeiden ja räjäytyskuvien mukaan akselitumpin olisi pitänyt tulla laakereineen ja muttereineen mutikan mukana ulos.Jotain irrottaessa meni pieleen kun akseli jäi kiinni traktoriin.Akseli tosiaan liikkuu reijässään edestakaisin mutta aika tiukassa on kun laakeripesä irtosi ja laakerit jäi paikalleen.Jossain on oltava sokka tai jokin prikka joka sitä paikallaan pitää.( laakeripesän puuttuva jousilaatta jäi jumittamaan ???)Toivottavasti ei tarvii peräreppua pois ottaa,siinäkin on oma hommansa.Vo akselitumppi on tarkoitettu mahtumaan reijästä ulos kaikkine "kilkkeineen" laakereiden ja tiivisterenkaiden vaihtoa varten,miun tieto/taito ei vaan riitä vielä siihen miten sen pois otan.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Tai jos sieltä sisältä on jokin vähän pettänyt, eikä mahdukkaan jostain syystä ulos.....
Eli reppu auki, isompien vaurioiden välttämiseksi......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
J-66
Vitos -nuffisti
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 15:37

Kyllä repun poisottaminenkin mielessä kävi,painavaa valurautaahan se vain on ja pulteilla kiinni.
Repun poisottamisen jälkeen akselitumpin pitäisi lähteä varmasti pois,ja saada laakerit vaihdettua.
Turha sen tumpin kanssa on päiviä nujuta jos se ei siitä reijästä sovinnolla tule.
Jos repun ottaa pois otetaanko se kokonaisena vai yläosa erikseen ( tuommoinen "valurautamöhkäle" on varmaan aika painava ?)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Kokonaisena. Vaihteistokotelon saumassa on yläreunassa 4 pulttia kanta "eteenpäin". Muut pultit näkyneekin takaapäin
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5130
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

J-66 kirjoitti:Kyllä repun poisottaminenkin mielessä kävi,painavaa valurautaahan se vain on ja pulteilla kiinni.
Repun poisottamisen jälkeen akselitumpin pitäisi lähteä varmasti pois,ja saada laakerit vaihdettua.
Turha sen tumpin kanssa on päiviä nujuta jos se ei siitä reijästä sovinnolla tule.
Jos repun ottaa pois otetaanko se kokonaisena vai yläosa erikseen ( tuommoinen "valurautamöhkäle" on varmaan aika painava ?)
Tuossa parit esimerkit miten minä olen ottanut peräreput kokonaisena irti.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ia+007.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... us+015.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliko vo kytkentävipu kytkettynä päälle asennossa, jos ei, niin aiheuttaisko tuo sitten mitä ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
J-66
Vitos -nuffisti
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 15:37

kari t kirjoitti:
J-66 kirjoitti:Kyllä repun poisottaminenkin mielessä kävi,painavaa valurautaahan se vain on ja pulteilla kiinni.
Repun poisottamisen jälkeen akselitumpin pitäisi lähteä varmasti pois,ja saada laakerit vaihdettua.
Turha sen tumpin kanssa on päiviä nujuta jos se ei siitä reijästä sovinnolla tule.
Jos repun ottaa pois otetaanko se kokonaisena vai yläosa erikseen ( tuommoinen "valurautamöhkäle" on varmaan aika painava ?)
Tuossa parit esimerkit miten minä olen ottanut peräreput kokonaisena irti.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ia+007.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... us+015.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliko vo kytkentävipu kytkettynä päälle asennossa, jos ei, niin aiheuttaisko tuo sitten mitä ?
Kytkentävipu oli kytketty asennossa kun yritin irrottaa tumppia,kokeilin monella tavalla irroittaa sitä,ei vaan ulos tule.
Joku niksi siihen on oltava miten se reijästä tulee ulos,mie vaan en sitä tiedä.
Akseli toimi ihan normaalisti laakereissa oli vaan väljää ja öljyrenkaat ei pitäneet öljyä sisällä.
Jotenkin minusta tuntuu että kuitenkin se sisällä oleva lukkorengas pitää "mötikkää" paikallaan.
Maanantai iltana laitan tänne viestiä lähtikö irti ja millä konstilla. ( Ja kuvia myös )
J-66
Vitos -nuffisti
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 15:37

Nuffieldmaster kirjoitti:voihan sen repun purkaa pois jos haluaa suodattimen putsata, mutta kyllä tuohon vaan ulosvetäjää kehiin jonkinlaista, niin se tulee sieltä. Ja helpommin kuin kontti irtonaisena.

esmes rikkonainen ristinivel, siihen pyöröterästanko, "massa"vasara, eli semmonen liukupaino ja klumppi hitsata päähän. se tumppiin lukituksellaan kiinni ja iskuja -> Lähtee.
Näillä neuvoilla se nyt irti on.Oli se aika tiukassa mutta irti muljahti.
Akselin takimmainen laakeri oli hajonnut ja akselin pään kierteet vaurioituneet ( Akseli on varmaan joskus saanut iskun,tai on ollut liian pitkä nivelakseli ?)
Kaikki laakerit menee vaihtoon ja Akselintumppikin pitää ostaa ( uudet kierteet voisi tietysti tehdä akselin päähän,mutta ei uusikaan hirveän kallis taida olla ?)
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Ei uusi hirvittävän hintainen ole, mutta jos olet roskiin entistä heittämässä, niin heitä mieluummin postiin meikäläisen osoitteella, korv. vastaan toki.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
J-66
Vitos -nuffisti
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Maalis 2013, 15:37

Nuffieldmaster kirjoitti:Ei uusi hirvittävän hintainen ole, mutta jos olet roskiin entistä heittämässä, niin heitä mieluummin postiin meikäläisen osoitteella, korv. vastaan toki.
Entinen omistaja oli hitsannut tumpin päässä olevan mutterin kiinni kun kierteet oli joskus menneet,se takimmainen pieni laakeri oli hajonnut ja juuttunut pesäänsä" siksi se tuntui kiinni olevan.
Miusta tuntuu että kun uuden takimmaisen laakerin hommaa ja ne kaksi kartiorullalaakeria uusii niin hyvä tulee.
Sen takamutterin saa kyllä pysymään paikallaan samalla konstilla kun joskus on tehty.Tumpin pitäisi remontin jälkeen kestää traktorin iän.Ne "tumpin"laakerit on senverran järeää tavaraa että kestää jos ei väärällä käytöllä riko.
Irtiottaminen kesti kun ei uskaltanut väkisin vetää "tumppia"ulos kun ei tiennyt särkyykö jotakin.
Tänä aamuna rakentelin sellaisen ulosvetäjän että varmasti jotakin irtoaa.
Kiitoksia paljon kaikille keskusteluun osallistuneille,ammattimies olisi irroittanut akselin vartissa miun piti kysellä täältä monta kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8943
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Parempi kysellä ja vähän ihmetellä asiaa, ennenkuin isoa, useiden satasten-tonnin vahinkoa alkaa tekemään...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1684
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

pikkulaakerin särkymistä aiheuttaa jos koko paketti on liian tiukalla päittäisvälyksellä, eli kannattaa tarkistaa, noissa karin kuvissa on ohje 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Vastaa Viestiin