Mitä Leukulla voi tehdä?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Timbba
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Touko 2014, 10:25

29 Kesä 2014, 11:12

Paljon puhutaan Leylandin heikosta "perärepusta" ei kestä vetää mitään ja kyntäminen rikkoo nostolaitteet jne jne.
Mikä on teidän mielipide asiaan, onko se niin huono ja mitä tolla traktorilla sitten voi hyvällä omallatunnolla tehdä?
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

29 Kesä 2014, 11:27

Enpä ole itse moisia huhuja kuullut vaikka lyhyen ikäni olen leylanteillakin (+5vuotta nuffeillakin) touhunnut :wink:

Perinteinen koiranluun sokan katkeaminen kyllä särkee nostolaitekannen ja repun yläkulmaa, ja todella monessa näin on käynytkin :? On kuitenkin estettävissä oikein ajotetuilla huoltotoimenpiteillä, eli sokan tarkastus/vaihto 2-8vuoden välein traktorin käyttöasteesta riippuen esim.

Uskottomattoman kovaa rääkkiä meidänkin leukku on kestänyt, esim. pellonraivauksessa kivikoukun kanssa aikoinaan vuosikymmeniäkin temmottu, ja vielä on täysin ehjä peräosasta :wink: Toki itse nostolaitteissa alkaa aikamoisia välyksiä jo olla.

Aika pitkälti on mielestäni käyttäjästä kiinni miten koneet kestää, ja jos ei huolla/korjaa ikinä niin ongelmiakin on sitä mukaa tiedossa?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

29 Kesä 2014, 12:12

Niinhän se menee, et kun joskus on yhdestä kylän koneesta joku paikka pettänyt se leviää koko kylän tietoon ja sen jälkeen se onkin paska vehje. Todellisuudessa ei mitään ihmeellistä vikaa tossa perässäkään ole oikealla käytöllä, ja just sillä et sen sokan joskus vaihtaa.

Tähänkin just pätee se et repimällä saa kaiken rikki.
"Black smoke don't mean it's broke"
Timbba
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Touko 2014, 10:25

29 Kesä 2014, 15:09

Ruudinkeksijä kirjoitti:Niinhän se menee, et kun joskus on yhdestä kylän koneesta joku paikka pettänyt se leviää koko kylän tietoon ja sen jälkeen se onkin paska vehje.
Nojoo, ehkä tää on tosiaan tota. Kaikki koneethan on ihan paskoja, paitsi se jonka sattuu omistaan.
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

02 Heinä 2014, 18:04

Kyllä leukulla voi tehä kaikki hommat ,itselläni oli aika iso myrskypuu savotta keväällä ja käytin isoa juontokouraa ja metsäkärryä kuormaimineen mitään ei hajonnut.kop kop.
Jopa hydrauliikan teho niin hyvä että lähes tyhjäkäynnillä piti toimia ettei heilu liian rajusti puomit :lol: .
Paras peli mitä itelläni on ollut, eipä niitä oo monia merkkejä kyllä ollut, vanha taavetti ja zetoreita erilaisia.
Ainoa asia mitä leukussa moitin on turhan nopea pakki.
Kaikkia pska puheita ei kannata uskoa vaan kokeilla ite ,siinä ei korkealta tipaha.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

16 Syys 2014, 18:29

En tiedä mitä,mutta pitkään :) ... 52.000 hours.

http://www.classictractormagazine.co.uk ... dig&pid=49" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
stls
Vitos -nuffisti
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Marras 2012, 21:35

16 Syys 2014, 20:09

No vaikka kuinka katsoisi sinisten lasien läpi, niin ei sitä peräreppua voi kestäväksi sanoa. Toisaalta ei se ihan pienellä käytöllä hajoa, joten sinänsä turha murehtia.
Vetämistähän tuo kestää hyvin, joten kyllä se kynnöllä kestää. Tästä nyt on moneen kertaan ollut juttua, kuinka sen sokan saa poikki.
Voi se reppu hajota muustakin paikkaa, joten eivät ne jutut Leukun heikosta repusta ihan huhuja ole. Vaikka repun valu on tunnetusti helppoa hitsata :lol: , niin onhan näitä paloiksi menneitä myös kertynyt, valitettavasti. Eivätkä ole naapuriin koneista :lol:
Liitteet
2014-07-03 14.26.10 (Medium).jpg
Tuuma Kierre
Vitos -nuffisti
Viestit: 54
Liittynyt: 12 Loka 2011, 15:46
Konekalustoani: Leyland 285 -78, 704 -82
Paikkakunta: Kärsämäki

21 Syys 2014, 16:15

Ainaki lietettä voi leukulla ajella, 285 ja Livakka 12,5 kuutiota.
Liitteet
Lietettä -14.jpg
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

22 Syys 2014, 18:35

Laskin tuossa, että vuodesta -67 nykyiseen hetkeen on meillä nuffeilla ja erinäsisellä määrällä leukkuaja tullut
tunteja reilut 50 000 tuntia ,eikä ole kertaakaan peräreppu särkynyt.
Kulkee se 12 kuution Palmu lietekärry pienemmäläkin 702 leukkulla ihan kivasti ,tulee muutama sata kuutiota
vuosittain ajettua ,on muuten mukavempi tiellä ajaa mitä 3060 ferku joka pomppii kärryn vedossa kuin aropupu. :lol:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Syys 2014, 18:42

Tänään taas nelijäseitenkakkosella puuta ajaessa piti taas ihmetellä, mikä helevata se oikeasti on, mikä tekee tuosta Leylandista vain niin nautinnollisen ajaa? Pirulauta se on traktori vielä tuohon valtraan nähden.

Nostalgiako?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Tuuma Kierre
Vitos -nuffisti
Viestit: 54
Liittynyt: 12 Loka 2011, 15:46
Konekalustoani: Leyland 285 -78, 704 -82
Paikkakunta: Kärsämäki

23 Syys 2014, 13:02

Synchro vaihteisto on varmasti paikallaan ison kärryn vedossa. Vuokralla on tuo Livakan kärry.. Minkälaiset renkaat on nisun Palmussa? Onko kärryssä jarrut käytössä? Tuossa Livakassa on hydrauliset jarrut, mutta leukusta ei löydy paikkaa jarruletkulle :!: Isolta tieltä pellolle tultaessa olis kärryn jarrut ihan paikallaan. Onkohan kukaan rakennellut Leukkuun polkimista toimivia kärryn jarruja?
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

23 Syys 2014, 18:28

Ei ole jarruja ollenkaan ,hyvin on leukkun öljykylpy jarruilla pysähtynyt ja eikä täällä
länsirannikolla ole mäkejäkään.
Renkaitten kokua en muista kuin jotkin ryssäläiset ne ovat ,niin isot kuitenkin jos
pehmiää pellossa niin ensin vetoraktori painuu eikä kärry. 8)
Syncron vaihteiten välitys kyllä ihanteeline ,kuten tielle tullessa kiihytys on tasaista.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

26 Syys 2014, 20:06

Eikös tolle peräkärrylle voisi väkerrellä jarruventtiilin ulkoisen hydrauliikan kautta? Vasemmalle kantapäälle hydraulilohko, josta toinen lähtö jarruventtiilille ja toinen vapaakiertoon? Käyttäis sitten pakokaasujarrun tapaan.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

27 Syys 2014, 15:10

ei ole vaikeaa laittaa nestejarrullisessa koneessa oikeatakaan jarruventtiiliä, hyvinvarustetusta hydraulikaupasta saa tarvikkeet 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Tuuma Kierre
Vitos -nuffisti
Viestit: 54
Liittynyt: 12 Loka 2011, 15:46
Konekalustoani: Leyland 285 -78, 704 -82
Paikkakunta: Kärsämäki

27 Syys 2014, 20:29

Jos laittas paalinarun jarrupolkimen ja ulkopuolisen vivun väliin :wink: Jalalla käytettävä erillinen lohko toimis varmasti, kara sais olla sellainen, että keskiasennossa öljy menee vapaasti läpi niin ei jää jarrut päälle kun jalan nostaa vivulta.

Mistä liikkeestä kannattas kysellä oikeaa jarruventtiiliä?
Vastaa Viestiin