Eli tommonen tuli taas ostettua. Omaan silmään suht orginellinä säilyny, ei mitään isompia virityksiä ole tohon tehty. 10 vuotta seissy ulkona, ihan toimivana vissiin jääny. Jarrutkaan ei pahemmin jumissa olleet, hinaamalla hain toisella nuffilla Kyl pikkasen ohikulkijat katteli et mitä tosakin tapahtuu... Koneen kunnosta ei ollu mitään tietoa, sen verran kuitenkin et lohkossa halkeama syöttöpumpun takana et nestettä oli sieltä tihutellu.
Tosa sitä pikkasen tutkittua ja purettua sain koneen menemään ympäri, ei se jumissa ollut. Öljyt päästin koneesta heti poies, käymään en uskaltanu niillä edes koittaa. Öljypohjan otan tosa pian kans irti. Eilen löin syylärin täyteen kerran käytettyä nestettä, näkee vähän ainakin jos putket falskaa. Syöttöpumpun takaa tulee nesteet ulos lorisemalla, sille täytyy jottain tehdä...
Tarkotus on nyt ku pohja on pois ja jollei vuotoja ole ottaa syylärin irti ja pestä kunnolla. Syöttöpumpun sisällä nyt vähäsen jottai ruosteen tapasta sisällä on, katotaan sitte mitä sen kanssa tehdään... Laatikkoöljyt menee vaihtoon, niimpaljon vettä oli siellä. Sähköistä ei mikään pelannu, kaikki johdot hapertuneet ja loput hiiret järsiny.
Tarkotus olis pitää toi ihan tollasenaan, mitään suurempia muokkailuja ei tohon ole tarkotus tehdä.
Nuffield Universal Four -61
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Onnittelut uudesta tulokkaasta
Tuohan on vähän samantyyppinen "löytö" kuin minunkin loppukeväästä kotiuttama, paitsi näyttäisi parempi kuntoisemmalta kuin minun.
Tuohan on vähän samantyyppinen "löytö" kuin minunkin loppukeväästä kotiuttama, paitsi näyttäisi parempi kuntoisemmalta kuin minun.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Kuvissa toi näyttää vähän paremmalta kun onkaan, tosiasiassa siinä pientä "ajanpatinaa" on, esim etuakselisto vaatii totaalikunnostuksen joka niveleen.
Öljypohjan käytin auki ja putsasin kurat pois, öljypumpun sihtin kans samalla huuhtelin ja putsasin. Ei sieltä mitään ollut vuotanut, meinaan pakkasnestettä joten löin pohjan takasin kiinni. Seuraavaksi sitten ku joskus kerkeää niin syylärin putsata ja venakopan avata ja kattoa, syöttöpumpun kans katella et kui jumittunu on ja lyödä kone käymään...
Öljypohjan käytin auki ja putsasin kurat pois, öljypumpun sihtin kans samalla huuhtelin ja putsasin. Ei sieltä mitään ollut vuotanut, meinaan pakkasnestettä joten löin pohjan takasin kiinni. Seuraavaksi sitten ku joskus kerkeää niin syylärin putsata ja venakopan avata ja kattoa, syöttöpumpun kans katella et kui jumittunu on ja lyödä kone käymään...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Huomenissa olis tarkotus suodattimet hakea (ööli ja löpö) löpösuotimen tänään ehtoolla reissusta tullessa vielä irrotin, ruostemujua sisällä "riittävästi", vanha suodatin oli kans tavallisen muodottoman näkönen... Josko sitten öölit koneeseen ja kokeilla lähteekö käymään Mul tosa olis vähän käytettyä yleisöljyä, siihen vähän löpöä joukkoon et saa vähäsen kanavia putsattua.
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei välttämäti ihan huono vaihtoehto pistää jotain ölppiä vähän ( 10% ? ) löpöllä höystettynä, jonka vaihtaa sitten vartin-puoentunnin käytönkin jälkeen jo parempaan, samalla tietty uus suodatin.
Itte tuossa 460pis vaihdoin ekakertaa vissiin jotain 10h käytön jälkeen öljyt, ja suodattimes oli yllättävän ( jopa järkyttävän ) paljon roskaa.....
Itte tuossa 460pis vaihdoin ekakertaa vissiin jotain 10h käytön jälkeen öljyt, ja suodattimes oli yllättävän ( jopa järkyttävän ) paljon roskaa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Joo vanhat universaalit laitoin koneeseen ja tovin ilmailujen jälkeen ja kahden akun todettua olevan kaput laitoin leukun 80 amppeerin bannerin kiinni ja löin koneen käymään Öljynpaineet oli huonot omalla mittarilla, toisella kokeiltuna näytti 1,5 baaria tyhjäkäynnillä. Öljyt ja suodattimet vaihdoin uusiin, syylärin irrotin ja pesin, samaten lohkon vesitilasta päästin vettä läpi jonkun verran. Uudet nesteet (vähän laihat) laitoin sisään.
Vähän koitin ajaa myös, jarruja ei ole... Lootasta kuuluu kans omanlaistansa ääntä, johtuu vajaasta öljystä ja uskomattomasta määrästä vettä siellä. Etupyöränlaakerit kans kaput, kiristysmutteristakin jengat menneet...
Video nähtävissä facebookissa...
Vähän koitin ajaa myös, jarruja ei ole... Lootasta kuuluu kans omanlaistansa ääntä, johtuu vajaasta öljystä ja uskomattomasta määrästä vettä siellä. Etupyöränlaakerit kans kaput, kiristysmutteristakin jengat menneet...
Video nähtävissä facebookissa...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ja kun siellä naamakirjas en ole, enkä mee....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
No mikäs sitte? Noin määkin pitkään ajattelin, kunnes viime jouluna päätin hetken mielijohteesta liittyä...jusape kirjoitti:Ja kun siellä naamakirjas en ole, enkä mee....
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mulla menee näis traktorifoorumeis jo ihan tarpeeks aikaa päivittäin....
Joka paikkaan kun sekaantuisi, ei sitä mitään enää ehteisi tekemään kun netis vaan notkuis, ja ne naamiksen muutkin jutut, ei houkuttele......
Joka paikkaan kun sekaantuisi, ei sitä mitään enää ehteisi tekemään kun netis vaan notkuis, ja ne naamiksen muutkin jutut, ei houkuttele......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Niin no eihön sitä naamista mitään niin kovin käytettyä tule, on siellä hyödyllisiäkin ryhmiä, mitä työn puolestakin vähän niin kun tarvitsee...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Jotain tänään taas, pakoputkea laittelin, löysin 25 zetorin putken joka pienellä modauksella sopii tohon ku nyrkki silmään. Toisen etunavan avoin ja kartiorullat lensi pisin mäkeä... Ulkokooli oli tavallisen kulunut. Löysin hyvän (vanhan) laakerin ja toisen mutterin ja kokosin navan, toistaseksi hyvin toimi. Klappaa vaan olkatapeista enemmän, no katotaan jos sille jotain tekis. Toisen navan sit seuraavaks ku ehtii niin sama homma sille.
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Toisen navan avoin äsken, vaihdoin ulomman laakerin toiseen ja sain klapin lähes olemattomiin. Raidetangon päiden holkit ihan loppu, mutteritkin "köykäsesti" ruostunee piukkaan, onneks on vanhat kunnon putkitongit 60 luvulta...
Kolmiotuen täytyy tohon kans rakentaa, kyllä se vaan paljon auttaa kun sellanen on.
Kolmiotuen täytyy tohon kans rakentaa, kyllä se vaan paljon auttaa kun sellanen on.
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tämäkin projekti olis taas työnalla. Perästä laskin öölit pois, noin 50 litraa öljynsekasta vettä. Nostolaitekansi auki, sokka vaihtoon (olisin kuvitellut sokan olevan huonommankin näkönen), huuhteluöljyt sisään ja kansi kiinni. Uudet nesteet koneeseen ja kone käymään. Pientä hämmästystä aiheutti öljynpainemittari, ei näyttäny 10 sekunnin käynnin jälkeen enää mitään. No muistinpa sitten et siinä mittarissa vissiin jotain häikää olikin, toisella mittarilla paineet olivakkin ihan ok.
Vielä jonkun aikaa huuhtelen tota perää ja vaihdelootaa (hydeöljyä) ja laitan öljyt vaihtoon. Pumppu tuntui nostavan ihan kivasti, paremmassa kunnossa toi on kun siinä toisessa nelosessa.
Startin avoin, siinä jotain kipuja on, vie virtaa aikast riittävästi... Toisen startin vaihdoin ja johan rupes starttaamaan.
Vielä jonkun aikaa huuhtelen tota perää ja vaihdelootaa (hydeöljyä) ja laitan öljyt vaihtoon. Pumppu tuntui nostavan ihan kivasti, paremmassa kunnossa toi on kun siinä toisessa nelosessa.
Startin avoin, siinä jotain kipuja on, vie virtaa aikast riittävästi... Toisen startin vaihdoin ja johan rupes starttaamaan.
"Black smoke don't mean it's broke"