Nuffield Universal four 1959
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Noniin. Eli lähes tasan kaksi vuotta sitten ostin kyseisen nuffin, Hymaksen kuokka persiissä. Kyseinen vehe oli seissyt semmoset +15 vuotta samoilla sijoillaan. Koneen historian tiesin täysin. No vähän pienellä jännityksellä sitä sitten varovaisesti käymään kokeiltiin ja lähtihän se. Erinäisten vaikeuksien voitettua sain nuhvin hinattua kotiin.
Ensimmäinen operaatio oli pudottaa kaivinkone poies nuffin niskasta, olihan tämä sitä jo 30 vuotta kantanut. Tämän jälkeen kaikenlaista putsausta, rasvaamista, öljypohjan aukaisu, öljysihdin putsaus, jäähdyttimen putsaus, jarruja sekä venttiilikoneiston irroitus ja putsaus (tämä siksi, koska venttiilikopan auki ollessa ei nostajille tullut lainkaan öljyä. No syyksi selvisi öljyputki mikä tulee lohkosta ja haaroittuu t- kappaleella kanteen, siellä oli tukos.) Niin ja valotkin laitoin pelittämään.
Nyt nuhvetti alkoi olemaan jo suht kunnossa, ajattelin hakea kilven konttorilta että pääsee kylälle ajelemaan... No ensi kertaa "isolla tiellä" ajellessa huomasin että ohjaus tarvittee vähän päivitystä. Niinpä laitoin vähän uutta puslaa sinne sun tänne, auraukset kohdilleen. Tulipahan kesän aikana ajettua sit jonkun kymmentä kilometriä milloin huvikseen, milloin mitäkin touhuten.
Mutta eipä paljon mitään voinut ilman nostolaitteita eikä kunnon vetokoukkua tehdä. Niinpä viimekesänä 2013 tuli peräreppu avettua, lähinnä senkin takia kun vähän hikoili saumastaan. Koska sattui olemaan ylimääränen reppu hydepumpulla, ajattelin laittaa sen paikalleen. "Piruttaan" avasin yhden paineputkista että näen kummoses kunnossa tiivisteet on... Eipä niissä mitään isompaa valittamista ollut. Siihen avatuun putkeen tiivisteet laitoin ja ei muuta kun reppu kiinni. Ja toimi.
Ja sitten tämän kevään touhuja... Nostolaitteita ja vetokoukkua tuli bongattua. Nostolaitteet on tällä hetkellä hieman mallia "tee se itse", koska yksi nuffin vetovarsi oli, ja yksi leukun... Nostovarretkin sain sentään koottua "palasista" mitä sattui olemaan. Vetokoukun ostin jampilta. Pieniä testailuja olen sillä silmällä suorittanut, äestänyt, ryskiny maata takakuormaajalla ja kaikkea mahdollista... Eikä ole tarvinnu jälkikäteen hitsailla... Vielä...
Ja niin, miksi vasta nyt tämä tuli tänne projekteihin. No hyvä kysymys . Puolustan itseäni sillä että tämä on edelleen projektina... Eli kokoajan tulee suunniteltua kaikenlaista uutta... Alla kuvat ennen ja nykysin:
Ensimmäinen operaatio oli pudottaa kaivinkone poies nuffin niskasta, olihan tämä sitä jo 30 vuotta kantanut. Tämän jälkeen kaikenlaista putsausta, rasvaamista, öljypohjan aukaisu, öljysihdin putsaus, jäähdyttimen putsaus, jarruja sekä venttiilikoneiston irroitus ja putsaus (tämä siksi, koska venttiilikopan auki ollessa ei nostajille tullut lainkaan öljyä. No syyksi selvisi öljyputki mikä tulee lohkosta ja haaroittuu t- kappaleella kanteen, siellä oli tukos.) Niin ja valotkin laitoin pelittämään.
Nyt nuhvetti alkoi olemaan jo suht kunnossa, ajattelin hakea kilven konttorilta että pääsee kylälle ajelemaan... No ensi kertaa "isolla tiellä" ajellessa huomasin että ohjaus tarvittee vähän päivitystä. Niinpä laitoin vähän uutta puslaa sinne sun tänne, auraukset kohdilleen. Tulipahan kesän aikana ajettua sit jonkun kymmentä kilometriä milloin huvikseen, milloin mitäkin touhuten.
Mutta eipä paljon mitään voinut ilman nostolaitteita eikä kunnon vetokoukkua tehdä. Niinpä viimekesänä 2013 tuli peräreppu avettua, lähinnä senkin takia kun vähän hikoili saumastaan. Koska sattui olemaan ylimääränen reppu hydepumpulla, ajattelin laittaa sen paikalleen. "Piruttaan" avasin yhden paineputkista että näen kummoses kunnossa tiivisteet on... Eipä niissä mitään isompaa valittamista ollut. Siihen avatuun putkeen tiivisteet laitoin ja ei muuta kun reppu kiinni. Ja toimi.
Ja sitten tämän kevään touhuja... Nostolaitteita ja vetokoukkua tuli bongattua. Nostolaitteet on tällä hetkellä hieman mallia "tee se itse", koska yksi nuffin vetovarsi oli, ja yksi leukun... Nostovarretkin sain sentään koottua "palasista" mitä sattui olemaan. Vetokoukun ostin jampilta. Pieniä testailuja olen sillä silmällä suorittanut, äestänyt, ryskiny maata takakuormaajalla ja kaikkea mahdollista... Eikä ole tarvinnu jälkikäteen hitsailla... Vielä...
Ja niin, miksi vasta nyt tämä tuli tänne projekteihin. No hyvä kysymys . Puolustan itseäni sillä että tämä on edelleen projektina... Eli kokoajan tulee suunniteltua kaikenlaista uutta... Alla kuvat ennen ja nykysin:
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Aika simpsakka tuo lähtökohtakin , omien näköhavaintojen perusteella ne kaivinkonealustat on niitä minkä yli on peruutettu epähuomiossa kasipillarilla...
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tuohon on osaltaan auttanu säilytys peltikattosessa suulissa...kolmetonnine kirjoitti:Aika simpsakka tuo lähtökohtakin ,
Taka-akselin stefat vuosivat molemmat tossa "säilytyksen" aikana, mutta käytön myötä on vuotokin loppunut lähes kokonaan. Sama homma jarruakseleissa.
Olettekos ennen nähneet tommosia takavanteita
"Black smoke don't mean it's broke"
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Näin tuntuu tosiaan monesti olevankolmetonnine kirjoitti: omien näköhavaintojen perusteella ne kaivinkonealustat on niitä minkä yli on peruutettu epähuomiossa kasipillarilla...
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Kyllä tähänkin koneeseen silti on kuokka jättäny jälkensä... Vaikkei nyt ulkokuoreen, mut perässä on vähän klappia. Tai epäilisin et se on kaivinkoneen aikaansaannoksia.
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tänään ajelin taas semmosen parinkymmenen kilomeetterin lenkin ja nyt alkoi perän jollotus / ääntely vähän rasittamaan (eihän se 500 valmettia kuitenkaan voita ) Huomenna olis tarkotus vaihdelootan kansi aukaista ja tutkia ja hutkia mitä laatikko on syöny. Mitään suurempaa laakeriremppaa en välttämättä ala tekemään, mulla yks perä (timmi) varalla on. Mutta näkis nyt vähän että miltä laatikos näyttää...
Kerran olen siitä kannen jo avannu, viimekeväänä, kun meisselillä koitin öljyntäyttöreiästä saada kepinpäätä paikalles ja meisselihän lipes liukkaisa käpälistä ja putos lootaan Oli sen verran kiirus sillon etten kerinny juur mitään laatikon sisäpuolella ihmettelemään.
Kerran olen siitä kannen jo avannu, viimekeväänä, kun meisselillä koitin öljyntäyttöreiästä saada kepinpäätä paikalles ja meisselihän lipes liukkaisa käpälistä ja putos lootaan Oli sen verran kiirus sillon etten kerinny juur mitään laatikon sisäpuolella ihmettelemään.
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ehkä reppu kannattaisi kans auki käyttää, ja kattoa lautaspyörän hammasvälys.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Reppu oli nääs auki viimekesänä, eikä sillon ollu lautaspyörissä sanomista. Ohjaus-simpukan kopan kans tarttis auki ottaa kun kurkkausluukusta ottaa akselista kiinni ja ravistaa niin klapin poikasta on... Tulee vaan lykättyä aina kun on olevinas muutakin puuhaa.jusape kirjoitti:Ehkä reppu kannattaisi kans auki käyttää, ja kattoa lautaspyörän hammasvälys.....
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Elikkäs tänään iltapäivällä otin vaihdeloodan kannen auki ja kyllähän sieltä väljää löytys jonkun verran. Ja tottakai nälkä kasvaa syödessä ja tuli sit kans avattua ohjaus-simpukan / kytkinkopan jotta pystyin tutkimaan kytkinakselin kunnon. Holkki oli parhaat päivänsä nähny, eikä akselikaan booreistaan mittään vimpan päälle ollut. No löysin sitte vähän vähemmän kuluneen akselin ja holkin jonka vaihdoin paikalleen. Klappi ei siitä täysin loppunut, pienentyi kyllä huomattavasti.
Tos 54:sessa olikin erilainen kytkinakseli, isompi halkasijaltaan ja taisipa olla eri booritkin. Ainakin booriosan pituus huomattavasti lyhkäsempi kun nämät kaksi mulla olevaa. Tämä oli näistä kolmesta akselista parhain, mutta ei voi mitään kun ei ollu tähän sopivaa holkkia eikä vaihdelaatikon päässä olevaa tumppia...
Tuli kans vaihdettua kytkinkoppa toiseen, huomasin et vanhassa on ohjauksen sektoriakseli kiero... Kahtiapäin... Ensiksi kierahtanut viisminuuttia ja sitten vääntynytkin vielä. (sitä se kuokka teettää) No onneksi varaosakoppa oli minkä vaihdoin paikalleen.
Ja niin, kuvasta näkyy et joku on nakertanu parista rattaasta muutamaa hammasta...
Tos 54:sessa olikin erilainen kytkinakseli, isompi halkasijaltaan ja taisipa olla eri booritkin. Ainakin booriosan pituus huomattavasti lyhkäsempi kun nämät kaksi mulla olevaa. Tämä oli näistä kolmesta akselista parhain, mutta ei voi mitään kun ei ollu tähän sopivaa holkkia eikä vaihdelaatikon päässä olevaa tumppia...
Tuli kans vaihdettua kytkinkoppa toiseen, huomasin et vanhassa on ohjauksen sektoriakseli kiero... Kahtiapäin... Ensiksi kierahtanut viisminuuttia ja sitten vääntynytkin vielä. (sitä se kuokka teettää) No onneksi varaosakoppa oli minkä vaihdoin paikalleen.
Ja niin, kuvasta näkyy et joku on nakertanu parista rattaasta muutamaa hammasta...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tota lootaa en sen kummemmin alkanu tutkimaan, muuta kun että väljää löytyy ihan omiin tarpeisiin asti . Se on sitten joskus tulevaisuudessa kun laitan kokonaan toisen laatikon tohon... (kymppivaihtenen olis hakusessa, nelosen löytys jo.) Niin ja siivapyöräkin tuli sit laitettua paikalleen ihan huvin ja urheilun vuoksi...
Tossa mittaritaulua eilen laittaessa paikalleen joutui taas miettimään et mikä johto mahtokaan tulla mihinkin, kun sillon kun tohon sähköjä tein niin oli tarkotus enshätään saada vaan etu- ja takavalot kuntoon. No nyt kun tos kaikkia johtoja tuli testattua et missä kulkee virta niin yllättäen pitkienkin johto rupes toimimaan pienen putsailun jälkeen... (vaseliini/pöly/teippijämien läpi ei pal sähkö kulje...) Siinä samassa tuli sit suolistettua alkuperänen töötti/valonvaihtaja ja nyt sekin jopa toimii Ja myös mittaritaulun valon sain kuntoon, vois sanoa että nyt kaikki sähköt toimii.
Tossa mittaritaulua eilen laittaessa paikalleen joutui taas miettimään et mikä johto mahtokaan tulla mihinkin, kun sillon kun tohon sähköjä tein niin oli tarkotus enshätään saada vaan etu- ja takavalot kuntoon. No nyt kun tos kaikkia johtoja tuli testattua et missä kulkee virta niin yllättäen pitkienkin johto rupes toimimaan pienen putsailun jälkeen... (vaseliini/pöly/teippijämien läpi ei pal sähkö kulje...) Siinä samassa tuli sit suolistettua alkuperänen töötti/valonvaihtaja ja nyt sekin jopa toimii Ja myös mittaritaulun valon sain kuntoon, vois sanoa että nyt kaikki sähköt toimii.
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Täytyy jostain kätköistä koittaa katella jos sattus löytymään uutta stefaa ohjauksen sektoriakselille... Ei pysy ysikympit sisällä. Kahta eri stefaa (vanhaa, jostain vehkeestä?) koitin ja kumpikaan ei pitänyt. Tohon vanhaan akseliin tein ite o-renkaan metalliholkin taakse ja sillä sain öljyt pysymään sisällä, tämän toisen kopan akseli hölkkää sen verran et o- renkaalla ei pelitä...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Sinne löytyy niitä holkkia uutena joilla saa klotinaa vähemmäks. Kuvasarjaa tulossa kun joutaa aiheen tiimoilta.
Lisäks laakerille simmilevyjä kysäistä löytyykö
Lisäks laakerille simmilevyjä kysäistä löytyykö
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Mullakin noita holkkeja on ainakin kolmet kappaleet, vanhoja tietty, mut joku niistä vois olla vähemmän kulunutkin...kolmetonnine kirjoitti:Sinne löytyy niitä holkkia uutena joilla saa klotinaa vähemmäks. Kuvasarjaa tulossa kun joutaa aiheen tiimoilta.
Lisäks laakerille simmilevyjä kysäistä löytyykö
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
On näköjään ohjausruuvin kopan päällinen erilainen 54 mallisessa nuhvissa... Tais olla noin puolta leveämpi alhaalta, ei sovi pulttijaoltaan eikä oikein vissiin mitenkään muutenkaan noihin uudempiin simpukan koppiin...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tein pientä testiä tossa, laitoin joustavan o-renkaan tonne sektoriakselin juureen ja vaihdoin ton rautarenkaan toiseen kanssa. Toistaseksi öölit pysyny kopan sisäpuolella, kuitenkin ulkona lämmintä sen 28 astetta...
"Black smoke don't mean it's broke"