Varoitus Leyland moottorista..

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

02 Huhti 2014, 23:38

jusape kirjoitti:
British Steel kirjoitti:joo... yhden punahyttisen 3-syl turbon tiedän varmuudella saaneen vetet ja öljyt sekaasin 3300t mittarissa vaikka omistaja oli koneestaan tarkka (pitkät lämmitys/jäähdytyskäytöt, nesteiden vaihdot ym.)

Tarkoitat x05 koneita ? Niissä oli tiivisteiden laatuongelmaa valmistajan puolelta joskus kyllä reilusti....
jep
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Huhti 2014, 23:41

Ja niissä ei auttanut mitkään nesteiden vaihdotkaan.... Jos materiaali ei kestä niin ei kestä.......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

03 Huhti 2014, 06:53

Valmet vaihtoi tiivistetoimittajaa italialaiseen aikahaarukalla 87-89. Tiivistemateriaali ei kestänyt, tai kesti vaihtelevasti.

Moni kone vuosi j-nesteet öljyynsä vuoden parin ikäisenä, osa omistajista ajoi vielä lisäksi koneen varoitusvaloista huolimatta kiinni kun tiesivät, että tehdas korvaa uuden moottorin, vaikka takuu oli loppunut.

Sikäli salakavala, että saattaa kestää tuhansiakin tunteja, kaverilla 605 '88 alkuperäiset tiivisteet jouduttiin vaihtamaan pari vuotta takaperin. Tiivisteet olivat ihan limaista mössöä...

Näiden hommien takia pitää muistaa AINA se öljymäärän tarkastus aamutoimina.

Ja tuo vikahan koski sitten saman aikakauden puimureita, metsäkoneita, maataloustraktoreita ym. missä vain oli Valmetin "linnavuoren kummitus"
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
stls
Vitos -nuffisti
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Marras 2012, 21:35

03 Huhti 2014, 14:20

Niin oli vuosimallin 1984 valtran/syväsen lusikka-haarukka laakereiltaan loppu meille tullessaan vuonna 1992. Vedet ja öljyt sekaisin koneessa. Saatteena oli että kertaalleen jo moottori rempattu ja olihan siellä ylikoon liuskat....
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

03 Huhti 2014, 14:28

stls kirjoitti:Niin oli vuosimallin 1984 valtran/syväsen lusikka-haarukka laakereiltaan loppu meille tullessaan vuonna 1992. Vedet ja öljyt sekaisin koneessa. Saatteena oli että kertaalleen jo moottori rempattu ja olihan siellä ylikoon liuskat....
Toki "vesikauhu" tulee ajanoloon märkäputkikoneeseen myös muuten kuin tiivisteiden laadun takia valmetissakin. Tuo eräs vuosikerta-jakso oli vain erityisen katastrofaalinen.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
peccis
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2013, 08:58
Konekalustoani: Nuhvi 4/65
Paikkakunta: Rovaniemi

09 Huhti 2014, 11:58

Nyt olis edesse ne sylinterin putkien o-renkaiden vaihdot. Voisko joku laittaa hieman työohjetta operaatioon, tai linkkiä semmoseen. Ilmeisesti kansi ja öljypohja irti ainakin?
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

09 Huhti 2014, 12:44

Kyllä ja sitten kiertokankien alapäät auki ja työnnetään männät ylös (putsaa ensin karstat pois putkien yläpäästä). Älä sekoita mäntien järjestystä. Tee mieluummin vielä omat merkinnät.

Sitten teet tai teetät sopivan laipan putkien alapäähän, että sillä saa vedettyä putket ylös. Keskelle 21 mm reikä. Sitten 300 mm pitkä M20 kierretanko ja mutterit ja yläpäähän sopiva vastinrauta, joka mahdollistaa putkien ylös tulemisen. En suosittele putkien hakkaamista irti. Voivat olla vanhassa koneessa todella tiukassa.

Sen jälkeen tiivisteurien HUOLELLINEN puhdistus ja tarkastus. Puhdista myös yläpään olakkeet ja reiät. Mikäli ovat kunnossa, hankit hyvät O-renkaat (kenties jopa vitoniset) sinne alapäähän ja silikonivoidetta renkaisiin ja putken alapäähän asennusta helpottamaan.

Jos urissa tai putkessa vähänkään vikaa, laita asennuksessa liimatiivistemassaa sekä tiivisteuraan että putken alapään ympärille O-renkaan lisäksi.

Sitten vaan mylly taas kasaan oikeaoppisesti.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

09 Huhti 2014, 15:44

Itse jos tekisin vanhoilla putkilla niin merkkaisin myös putkien järjestyksen ja asennot lohkon suhteen
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

09 Huhti 2014, 16:18

Ei niitä vanhoja putkiakaan parane mennä sekottamaan eri mäntiin. Syytä on myös tarkistaa putkien korko ennen niiden purkamista.
Velu

09 Huhti 2014, 17:31

Materiaali kiinnostaisi. Mikä on paras materiaali? Kun on vähintään kaksi rengasta niin silloin toinen öljylle ja toinen nesteelle. Entäs kun on vain yksi 0-rengas? En löytönyt etran luettelosta oikein materiaalia joka kestää hyvin öljyä ja glygolia. Silikonirengas tunuisi vain kaikkein parhaalta.

Valmetin renkaat on aina olleet lasimaisen kovia konetta purkaessa. Ainoat hyvät renkaat olen pillarin koneesta pois kiskonut. Vuonna -59 kasatun moottorin o-renkaat olivat pehmeitä ja kimmoisia. Syöpymää ei ollut misään. Vielä on linnavuoressa oppimista moottorin teosta.
stls
Vitos -nuffisti
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Marras 2012, 21:35

09 Huhti 2014, 21:46

Vitonia eli FKM ne silloin lienee jos vain yksi ja sama o-rengas. Jokin erikoislaatu, jos oikein hyvä halutaan.
peccis
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 24 Syys 2013, 08:58
Konekalustoani: Nuhvi 4/65
Paikkakunta: Rovaniemi

10 Huhti 2014, 07:40

Kiitoksia neuvoista! En ole vielä aloittanut, mutta vkloppuna viimeistään. Tilasin o-renkaat, venttiilinvarsien kumit ja kansipahvin traktorimies.fi:stä, olivat halpoja, laadusta ei sitten mitään tietoa...
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

10 Huhti 2014, 07:47

Jos siis hyvää halutaan, niin vitoniset renkaat, mutta jos "normaali" riittää, niin hydrattu nitriili. Tavalliset nitriiliset valitettavasti pettävät noissa oloissa joidenkin vuosien jälkeen.

Jos on kaksi rengasta, vesipuolelle epdm ja öljypuolelle nitriili.

Vitoniset maksavat hävyttömän paljon, mutta ei tarvitse sitten "kohta" olla purkamassa uudelleen.
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

10 Huhti 2014, 17:00

Muuten, jos tuo putkien syöpyminen kavitaatiosta johtuu, niin oliskohan kavitaationestoaineen käytöstä mitään hyötyä. Tuli vaan mieleeni, kun noissa amerikanfordien powerstroukeissa kai käyttävät jotain tollasta tavaraa jäähdytysnesteen seassa ilmeisesti juuri putkien syöpymisen estämiseksi.
Ketjut päällä kesät talvet...
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

11 Huhti 2014, 08:11

Korroosionestoainetta. Sitä on mukana jäähdytysnesteessä, mutta se kestää toimivana vain aikansa. Nesteet on vaihdettava muutaman vuoden välein.

Noissa paksuputkisissa koneissa kavitaatiota on taatusti vähemmän. Ei luulisi kavitaation 98-sarjalaisissa olevan mikään ongelma.
Vastaa Viestiin