Nokka-lantarenki
Valvoja: automies560
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Kiitostonip kirjoitti:selvittelen asiaa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Tarvittavat kilkkeet löytyi Vihdistä, kiitoksia sinnepäin. Katellaan joko sitä reilun kuukauden päästä kauden alettua pääsisi peltohommiin "rengin" kanssa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
http://www.nettikone.com/nokka/lantatalikko/1280066" onclick="window.open(this.href);return false;
Näitähän tulee kuin sieniä sateella.. Pääsee kaikki kärräämään sitä itseänsä..
Näitähän tulee kuin sieniä sateella.. Pääsee kaikki kärräämään sitä itseänsä..
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Nettikoneen linkissä näkyy tuo edellä puhuttu suojapeltikin paikoillaan.
Tuossa heittoakselilla näkee kahdenlaista viritelmää, minulla tässä on lyhkäset ketjunpätkät joissa roikkuu latanpalat ja tuossa nettikoneen kuvassa näkee nuo jäykät kulmarautasiivet. Liekkö nuo jäykät paremmat teoriassa?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Ei kyllä mitään hajua.. Mun mielestä tuokin nokka kilometrin päässä oli niillä ketjuilla joissa semmoset neliön muotoiset laput niiden päässä.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Juu, just ne neliönmuotoiset laput on ketjunpäissä. Tiiä sitten miten haukkoo menemään sitä itteään, vai tapahtuuko mitään
Isä kertoi että on ollut myös toisenlaista lantarenkiä markkinoilla, siinä on koko pyörityspää kääntynyt jotenkin pois edestä kuormauksen ajaksi tjs.
Varsinaisesti täällä ei ole ollut moista renkiä käytössä ennen vanhaankaan, traktorilla on levitelty ja hangolla paikkailtu. Joinain vuosina on naapurin isäntä käynyt purkavalla kärrillä levittelemässä.
Isä kertoi että on ollut myös toisenlaista lantarenkiä markkinoilla, siinä on koko pyörityspää kääntynyt jotenkin pois edestä kuormauksen ajaksi tjs.
Varsinaisesti täällä ei ole ollut moista renkiä käytössä ennen vanhaankaan, traktorilla on levitelty ja hangolla paikkailtu. Joinain vuosina on naapurin isäntä käynyt purkavalla kärrillä levittelemässä.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Täältäpä löytyy myös kyseinen masiina. On aikoinaan käytetty 4/65 Nuffilla ja sittemmin Belaruksella enkä kyllä pahemmin muista että hytillisessä mutta takalasittomassa Nuffissa olisi sitä itteään selästä tarvinnut putsailla eikä Belkankaan takalasia lannanlevityksen jälkeen erityisesti pestä. Ja tuossa meillä olleessa/olevassa Rengissä on tuo ketjunpätkä/teräslappu levitinkela alkuperäisenä. Se on sitten vielä säätöjuttu tuo sotkeminenkin, siinähän on ketju joka kiinnitetään traktoriin jonka tarkoitus on nostaa tuo kela ylös tunkioon peruutettaessa ja laskea taas alas kun konetta nostetaan levitysasentoon. Tuon ketjun pituussäätö vaikuttaa tuohon roiskimiseenkin ...
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
- Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
- Paikkakunta: Keski-suomen akseli
Se on pareen malli, se, missä ne ketjunpätkät ja raudanpalat...
Lähtee hyvin pyörimään, ei hihnat luista ja roiskii vähemmän..
Naapuris oli/on semmonen vieläkin, mutta jos siihen ottaa liian ison taakan, voi käydä, kuin..
Tuli kivi takalasiin... Se oli aika yleinen masiina, ennen kärryaikaa, purkavaa...
Ja vielä, että kyllä lasinpesua tulee, jos on pitkää olkea sonnas...
Lähtee hyvin pyörimään, ei hihnat luista ja roiskii vähemmän..
Naapuris oli/on semmonen vieläkin, mutta jos siihen ottaa liian ison taakan, voi käydä, kuin..
Tuli kivi takalasiin... Se oli aika yleinen masiina, ennen kärryaikaa, purkavaa...
Ja vielä, että kyllä lasinpesua tulee, jos on pitkää olkea sonnas...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ok, kiitos tiedoista molemmille. Näitähän alkaa löytymään hiljalleen lähes joka torpasta
Sopiva ketjun pätkä pitää sepittää tuohon kelan nostoon, syksyllä testailin nostoa narunpätkän avulla, mutta vaatii selkeästi jotain jämäkämpää.
Sopiva ketjun pätkä pitää sepittää tuohon kelan nostoon, syksyllä testailin nostoa narunpätkän avulla, mutta vaatii selkeästi jotain jämäkämpää.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Lantarengistä muokattu talikko, ilmoituksen viimeisessä kuvassa http://www.tori.fi/etela-savo/Kivikoukk ... ?ca=13&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Matkahuollosta kävin tänään hakemassa "Tonip" lähettämät varaosakamppeet renkiin, alkaa tämäkin kasaantumaan päin taas
Matkahuollosta kävin tänään hakemassa "Tonip" lähettämät varaosakamppeet renkiin, alkaa tämäkin kasaantumaan päin taas
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
niitä on ollu molemmilla ihan tehtaalta lähtiessä, meinaan lapuilla ja tapeilla.. laput tulleet muistaakseni tuotekehityksenä.
mutta taas nokan purkukärrissä muistaakseni taas sitten tappikela
ensimäinen malli lantarengistä oli pelkkä talikko jossa kela johon hepattu tappeja, sitten tuli tuolla sylinterillä.
sylinterissä muuten alunperin kromaamaton varsi...
jokkainen voi verrata muuten nokan kärriä venakko ptu kärreihi ja funtsia kumpi ollu kehityksessä eellä.
mutta taas nokan purkukärrissä muistaakseni taas sitten tappikela
ensimäinen malli lantarengistä oli pelkkä talikko jossa kela johon hepattu tappeja, sitten tuli tuolla sylinterillä.
sylinterissä muuten alunperin kromaamaton varsi...
jokkainen voi verrata muuten nokan kärriä venakko ptu kärreihi ja funtsia kumpi ollu kehityksessä eellä.
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
Itse tuli myös moinen värkki ostettua. Majorin perään se ei vain soveltunut ilan pikku "parannuksia". Eli ongelmana oli tuo nostolaitteen ja hydrauliikan käyttö kun ne on samassa linjassa. Ongelma ratkesi noilla ysikutosen taka-akselista tehdyillä keikahtavilla tukipyörillä.
Eli peruutettaessa pyörät kainahtaa ylös ja eteenpäin mennessä ne pitää koneen ylhäällä.
https://www.youtube.com/watch?v=cHmRSbFrbss" onclick="window.open(this.href);return false; Talikon täyttö
https://www.youtube.com/watch?v=UsOweLAg-ro" onclick="window.open(this.href);return false; Levitys
Eli peruutettaessa pyörät kainahtaa ylös ja eteenpäin mennessä ne pitää koneen ylhäällä.
https://www.youtube.com/watch?v=cHmRSbFrbss" onclick="window.open(this.href);return false; Talikon täyttö
https://www.youtube.com/watch?v=UsOweLAg-ro" onclick="window.open(this.href);return false; Levitys
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun
http://kuvablogi.com/blog/13067/
http://kuvablogi.com/blog/13067/