Velsa 75 kärryprojektia
Valvoja: automies560
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Olis tuossa kaupan vanha velsa75 telikärry,laidat on mitä on,tunkki vuotaa,mutta pyörät on kuitenkin pystysuorassa. Jätänkö kauppaan vai ostanko pois? himottas kyllä tuon 1 aks. tilalle,tässä yksilössä on peräti jarrutkin ja voortissa on jarruventtiili...
Viimeksi muokannut nuhvi63, 03 Maalis 2014, 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Ainakin viistonnisessa velsassa kun kippaa niin lava ottaa melkein maahan, jää noin 10cm maasta, en tiedä onko se sun mielestä plussa vai miinus mutta joissain tilanteissa on melko häiritsevä. Hyvin on kyllä velsa muuten kestäny, toinen rengas pitäs vaan kohta uusia.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1701
- Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
- Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Kannattaa ostaa. Itellä velsa 5 kokemusta (siintä jossa ei oo takatolppia) Naapurikin viime kesänä International B-275 + velsa 5 lisälaidat päällä ajo puita kärri ihan täynnä, matkan pituus oli n.20km
-fiigumies-
Viiden tonnin Velsa minullakin. Kyllä se luja on. Tämä kärry oli edellisessä elämässää ollut kovasti kiven ajossa, lavasta ei ollut jäljellä kun mutkainen peltikiekura. Kun siihen teki uuden lavan, niin loppu kärry paljastui kuitenkin hyväkuntoiseksi. Alakerta oli kestänyt sen touhun mukisematta ja runko oli vielä suora.
Ainoa miinus tuon luokan kärryksi on, että kipin sylinteri on tehty alkuperäisesti jämäputkista sorvaamalla, joten putkiin sopivia tiivisteitä ei saa kuin teettämällä. Niitä kyllä saa, mutta toistaiseksi kipin pientä vuotoa on siedetty. Se kipin sylinterin mitoitus on tiivistefirman mukaan ihan tuurista kiinni, jossain kärryssä on standardimittaiset kipin putket ja toisessa voi olla ihan omaa kokoa.
Ainoa miinus tuon luokan kärryksi on, että kipin sylinteri on tehty alkuperäisesti jämäputkista sorvaamalla, joten putkiin sopivia tiivisteitä ei saa kuin teettämällä. Niitä kyllä saa, mutta toistaiseksi kipin pientä vuotoa on siedetty. Se kipin sylinterin mitoitus on tiivistefirman mukaan ihan tuurista kiinni, jossain kärryssä on standardimittaiset kipin putket ja toisessa voi olla ihan omaa kokoa.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Hyvä tietää kun käy tunkkia korjaamaan,vaan onko kellään telistä kokemuksia,onko vahva vai heikko? miulla pääasiallinen ajo on kuitenkin soraa,sais kestää telit linjassaan. toki onhan nuo tähänkin asti kestäneet. telihän näytti olevan hiipivää mallia,ei ainakaan etuperin sukella niin helposti.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Viistonniset Velsat täälläkin. Tuubit vuotaa vähän ja lavan pohjan hitsaukset ruostuneet pois. Muuten hyvässä kunnossa edelleen.
Kaksi ärsyttävää piirrettä tuossa on. Kippisylinterin letku tulee aisan läpi yläpuolelta heti vetokoukun takaa. Aina saa olla tarkkana ettei kääntäessä nostovarsi osu letkun läpivientiin. Yläasennossa ei ota, mutta jos nostovarret on vähänkin alhaalla niin tulee letkurikko.
Toinen ärsyttävä juttu on tuo edellä jo mainittu piirre, että kipattaessa lava tulee melkein kiinni maahan. Esimerkiksi hiekkaa kipattaessa tulee väkisinkin pitkä ja matala kasa, kun ei se hiekka pääse tulemaan lavalta alas jos ei samalla liikuta kärryä eteenpäin. Ja peruuttamaan ei pysty.
Kaksi ärsyttävää piirrettä tuossa on. Kippisylinterin letku tulee aisan läpi yläpuolelta heti vetokoukun takaa. Aina saa olla tarkkana ettei kääntäessä nostovarsi osu letkun läpivientiin. Yläasennossa ei ota, mutta jos nostovarret on vähänkin alhaalla niin tulee letkurikko.
Toinen ärsyttävä juttu on tuo edellä jo mainittu piirre, että kipattaessa lava tulee melkein kiinni maahan. Esimerkiksi hiekkaa kipattaessa tulee väkisinkin pitkä ja matala kasa, kun ei se hiekka pääse tulemaan lavalta alas jos ei samalla liikuta kärryä eteenpäin. Ja peruuttamaan ei pysty.
Toisen romu on toisen aarre
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Noissa vanhoissa Velsoissa oli ainakin tuo laitojen maali huonosti pysyvää hilseilevää sorttia, ja muutenkin menivät helpommin ruvelle kuin vastaavissa Tuhti vaunuissa. Olivat ilmeisesti ohuempaa profiiliakin kuin Tuhtissa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tokkopa on yli 20v.tuhtissakaan enää virheetöntä maalipintaa. kyllä vuorisorat pois kyydistä tulee vaik olis huonompikin maalaus...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tulipa sitten haettua Velsa kotio ja vanha kärrykin meni heti kaupaksi,kovia nuo mökkiläiset 1-aks.kärryjen perään... Onpahan aika hulppean näkönen nuhvin perässä vaikka ei tuon isompi kärry olekkaan,hyvin tuo perässä tulee eikä paukuta traktoria yhtään.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Kaivoin tämän nyt esille täältä kun aloin laitaremonttiin.
Eli sivulaidat katkotaan kahteen osaan ja viljalaidat tehdään uusiksi Tuhtin laitaprofiileista jotka löytyi tästä läheltä sopuhintaan
Kolme laitaa on nyt tehtynä,huomenna luulen valmistuvan loputkin hitsaustöiden osalta.
Kuvia toivottiin ja niitä tullee jo ehkä huomenna,laitan koko setin sitten kerralla näkymään
Maalaus jää kesälle,johtuen kylmästä pajasta ja hiekkapuhalluksen tarpeesta
Eli sivulaidat katkotaan kahteen osaan ja viljalaidat tehdään uusiksi Tuhtin laitaprofiileista jotka löytyi tästä läheltä sopuhintaan
Kolme laitaa on nyt tehtynä,huomenna luulen valmistuvan loputkin hitsaustöiden osalta.
Kuvia toivottiin ja niitä tullee jo ehkä huomenna,laitan koko setin sitten kerralla näkymään
Maalaus jää kesälle,johtuen kylmästä pajasta ja hiekkapuhalluksen tarpeesta
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Eipä ihan päivässä valmistunut,eilen tuli valmiiksi...
Kuvia on otettu reilusti,koitan huomenna laittaa niitä emännän avustuksella tänne
Kuvia on otettu reilusti,koitan huomenna laittaa niitä emännän avustuksella tänne
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tässä näitä nyt on,mukana muitakin koneita ja Nuhvin originaalit sivupellit,tosin vähän leikellyt
https://plus.google.com/photos/10995992 ... naClgJWmSw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://plus.google.com/photos/10995992 ... naClgJWmSw" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Oho, olipas reipas kuvapaketti, hyvä hyvä
Hyvännäköistä jälkeä kyllä laidanteossa syntyy, kelpaa esitellä kylällä ja täällä netissäkin. Saapko kysyä minkähintaisia nuo uudet lavalukot liikkeessä ompi? Tarvetta olisi täälläkin..
Onkos kuka muuten laskeskellut pienemmän n. 5tonnin yleiskärrin laidanteko kustannuksia, sitä vaan aattelin kun sellainen olisi (niitä harvoja tilan alkuperäisiä laitteita), mutta puulaidat vetelee viimeisiään.
Että kannattaneeko tehdä uudet puusta vai metallista? Vaneri on yllättävän kallista nykyisin (sellainen siinä on/olisi sisäpinnoissa) ja varsinaisena laitana ponttilankku tms on varsin isotöinen laittaa.
Hyvännäköistä jälkeä kyllä laidanteossa syntyy, kelpaa esitellä kylällä ja täällä netissäkin. Saapko kysyä minkähintaisia nuo uudet lavalukot liikkeessä ompi? Tarvetta olisi täälläkin..
Onkos kuka muuten laskeskellut pienemmän n. 5tonnin yleiskärrin laidanteko kustannuksia, sitä vaan aattelin kun sellainen olisi (niitä harvoja tilan alkuperäisiä laitteita), mutta puulaidat vetelee viimeisiään.
Että kannattaneeko tehdä uudet puusta vai metallista? Vaneri on yllättävän kallista nykyisin (sellainen siinä on/olisi sisäpinnoissa) ja varsinaisena laitana ponttilankku tms on varsin isotöinen laittaa.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!