Velsa 75 kärryprojektia

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Olis tuossa kaupan vanha velsa75 telikärry,laidat on mitä on,tunkki vuotaa,mutta pyörät on kuitenkin pystysuorassa. Jätänkö kauppaan vai ostanko pois? himottas kyllä tuon 1 aks. tilalle,tässä yksilössä on peräti jarrutkin ja voortissa on jarruventtiili...
Viimeksi muokannut nuhvi63, 03 Maalis 2014, 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

Ainakin viistonnisessa velsassa kun kippaa niin lava ottaa melkein maahan, jää noin 10cm maasta, en tiedä onko se sun mielestä plussa vai miinus mutta joissain tilanteissa on melko häiritsevä. Hyvin on kyllä velsa muuten kestäny, toinen rengas pitäs vaan kohta uusia.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

Kannattaa ostaa. Itellä velsa 5 kokemusta (siintä jossa ei oo takatolppia) Naapurikin viime kesänä International B-275 + velsa 5 lisälaidat päällä ajo puita kärri ihan täynnä, matkan pituus oli n.20km :)
-fiigumies-
Velu

Viiden tonnin Velsa minullakin. Kyllä se luja on. Tämä kärry oli edellisessä elämässää ollut kovasti kiven ajossa, lavasta ei ollut jäljellä kun mutkainen peltikiekura. Kun siihen teki uuden lavan, niin loppu kärry paljastui kuitenkin hyväkuntoiseksi. Alakerta oli kestänyt sen touhun mukisematta ja runko oli vielä suora.

Ainoa miinus tuon luokan kärryksi on, että kipin sylinteri on tehty alkuperäisesti jämäputkista sorvaamalla, joten putkiin sopivia tiivisteitä ei saa kuin teettämällä. Niitä kyllä saa, mutta toistaiseksi kipin pientä vuotoa on siedetty. Se kipin sylinterin mitoitus on tiivistefirman mukaan ihan tuurista kiinni, jossain kärryssä on standardimittaiset kipin putket ja toisessa voi olla ihan omaa kokoa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Hyvä tietää kun käy tunkkia korjaamaan,vaan onko kellään telistä kokemuksia,onko vahva vai heikko? miulla pääasiallinen ajo on kuitenkin soraa,sais kestää telit linjassaan. toki onhan nuo tähänkin asti kestäneet. telihän näytti olevan hiipivää mallia,ei ainakaan etuperin sukella niin helposti.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Mekanisti
Proto suunnittelija
Viestit: 167
Liittynyt: 28 Maalis 2007, 20:23
Paikkakunta: Kuortane

Viistonniset Velsat täälläkin. Tuubit vuotaa vähän ja lavan pohjan hitsaukset ruostuneet pois. Muuten hyvässä kunnossa edelleen.

Kaksi ärsyttävää piirrettä tuossa on. Kippisylinterin letku tulee aisan läpi yläpuolelta heti vetokoukun takaa. Aina saa olla tarkkana ettei kääntäessä nostovarsi osu letkun läpivientiin. Yläasennossa ei ota, mutta jos nostovarret on vähänkin alhaalla niin tulee letkurikko.
Toinen ärsyttävä juttu on tuo edellä jo mainittu piirre, että kipattaessa lava tulee melkein kiinni maahan. Esimerkiksi hiekkaa kipattaessa tulee väkisinkin pitkä ja matala kasa, kun ei se hiekka pääse tulemaan lavalta alas jos ei samalla liikuta kärryä eteenpäin. Ja peruuttamaan ei pysty.
Toisen romu on toisen aarre
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1549
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

Noissa vanhoissa Velsoissa oli ainakin tuo laitojen maali huonosti pysyvää hilseilevää sorttia, ja muutenkin menivät helpommin ruvelle kuin vastaavissa Tuhti vaunuissa. Olivat ilmeisesti ohuempaa profiiliakin kuin Tuhtissa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Konemäki
Kylmäkoskelainen
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 11:19
Konekalustoani: Kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Paikkakunta: Etelä Pohjanmaa

Erään tutun Velsa 85 täyttövaunut jouduttiin maalaamaan uutena takuuseen koska maali ei pysynyt vuottakaan.
Hyvin menee, kun on Nuffield.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Tokkopa on yli 20v.tuhtissakaan enää virheetöntä maalipintaa. kyllä vuorisorat pois kyydistä tulee vaik olis huonompikin maalaus...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Tulipa sitten haettua Velsa kotio ja vanha kärrykin meni heti kaupaksi,kovia nuo mökkiläiset 1-aks.kärryjen perään... Onpahan aika hulppean näkönen nuhvin perässä vaikka ei tuon isompi kärry olekkaan,hyvin tuo perässä tulee eikä paukuta traktoria yhtään.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

Laitappa kuvaa
-fiigumies-
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Kaivoin tämän nyt esille täältä kun aloin laitaremonttiin.
Eli sivulaidat katkotaan kahteen osaan ja viljalaidat tehdään uusiksi Tuhtin laitaprofiileista jotka löytyi tästä läheltä sopuhintaan :D
Kolme laitaa on nyt tehtynä,huomenna luulen valmistuvan loputkin hitsaustöiden osalta.
Kuvia toivottiin ja niitä tullee jo ehkä huomenna,laitan koko setin sitten kerralla näkymään 8)
Maalaus jää kesälle,johtuen kylmästä pajasta ja hiekkapuhalluksen tarpeesta :shock:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Eipä ihan päivässä valmistunut,eilen tuli valmiiksi...
Kuvia on otettu reilusti,koitan huomenna laittaa niitä emännän avustuksella tänne :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Tässä näitä nyt on,mukana muitakin koneita ja Nuhvin originaalit sivupellit,tosin vähän leikellyt :evil:
https://plus.google.com/photos/10995992 ... naClgJWmSw" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

Oho, olipas reipas kuvapaketti, hyvä hyvä 8)

Hyvännäköistä jälkeä kyllä laidanteossa syntyy, kelpaa esitellä kylällä ja täällä netissäkin. Saapko kysyä minkähintaisia nuo uudet lavalukot liikkeessä ompi? Tarvetta olisi täälläkin..

Onkos kuka muuten laskeskellut pienemmän n. 5tonnin yleiskärrin laidanteko kustannuksia, sitä vaan aattelin kun sellainen olisi (niitä harvoja tilan alkuperäisiä laitteita), mutta puulaidat vetelee viimeisiään.

Että kannattaneeko tehdä uudet puusta vai metallista? Vaneri on yllättävän kallista nykyisin (sellainen siinä on/olisi sisäpinnoissa) ja varsinaisena laitana ponttilankku tms on varsin isotöinen laittaa.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Vastaa Viestiin