Hieman tilannepäivitystä, vaikka hiukan ohi alkuperäisen aiheen meneekin..
Tutkimukset alkoivat pyörittämällä moottoria edestakaisin kampiakselin päästä. Samalla tarkkailin välyksiä syöttöpumpun kytkimellä. Olivat pieniä. Jäkopäässä oleva välys oli samaa luokkaa, kuin fiiberi kytkimessä. Eli tuossa ei ongelmia. Alla kampuran pöyritysvääntiö.
Seuraavasksi rupesin tarkastelemaan ajoitusmerkkejä. Pitäisi löytyä vauhtipyörältä.
Siispä avasin "kytkinkopassa" olevan luukun.
Ulosotto-hihnan hihnapyörästä moottoria pyörittämällä löytyi ajoitusmerkit vauhtipyörästä. Löytyi myös pari pari ruuvitonta kiinitysreikää paineasetelmasta..
Kuvassa ajoitusmerkit näkyvät huonosti. Näkyy myös toinen puuttuvista ruuveista. Jollain edellisistä omistajista lienee ollut ongelma nuo UNF- kierteet..
Pumpun vauhtipyörässä olleet ajoitusmerkit eivät osuneet lainkaan vauhtipyörän merkkien kanssa kohdalle.
Eli pumppu irti ja pumppua puoli kierrosta eteenpäin.
Eivät nuo ajoitusmerkit osuneet paikoilleen vieläkään, kun konetta pyöritteli.
Pumpun laipassa oli useampi viiva, mitkä voisi tulkita ajoitusmerkiksi. Ainoa tapa selvittää oli pyörittää konetta etupäästä ja katsoa, milloin pumppu sylkäisee. Kyllähän tuo ykkösen syöttökohta niin joillakin tarkkuudella löytyikin. Katsoin vain, koska suutiputken liittimessä nousee polttoaine. Pumpun laipassa ei tuolla kohtaa ollut mitään ajoitusmerkkiä. Vauhtipyörän luukusta katsoessani melkein pomppasin. On melkein kohdalla. Eli pumpun kytkimen viimeisin kääntö oli ollut tarpeen.
Ensin kone lämpeämään. Sitten suutinputkien ja pumpun kiinnikkeiden kiristykset, akun haku sisältä latauksesta ja muuta työkalujen keräilyä. Konetta pyöräyttäessä se lupasi miltei heti. Uusi yritys ja sehän käy!
Noista IKH:n suuttimista huolimatta käynti oli selvästi parempaa, mitä se oli vanhoilla suuttimilla ja väsyneellä pumpulla.