Onko minkälaisia kokemuksia IKH:n suutimista ?
Koneremontissa olevaan nuhviin vaihdettiin sylinteriputket, männät, kiertokangen laakerit, yläpään helat, tehtiin täydellinen kansiremontti, kansi oikaistiin, laitettiin uudet seetirenkaat, venttiilit, ohjarit kumeineen, vaihdettiin suutimien kärjet, suutimet vaihtoi ja sääti paikallinen konekorjaamo.
Kyseisen remontin jälkeen nuhvi rupes savuttamaan voimakkaasti, aiemmin ei noin pahaa savuuttamista ollut, ainoastaan tyhjäkäynnillä voimakasta ryntäämistä, nyt ryntääminen loppui, mutta tuota savuutusta ei tahdo vain saada loppumaan, tänään käytiin suutimet testaamassa ns. nyrkkipajassa, avautumispaineet noin 170 atm.
Kylmäkäynnistys tosi huono, ollut jo ennen remontti, remontin jälkeenkin kuumailmapuhaltajalla pitää antaa lämpöä imusarjaan, lämpimänä käynistyy normaalisti.
Ajoitusta säädetty useampaan kertaa, ei apuja.
Kuminen fiiberi.
Fouri savuuttaa
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ittellä ei kokemusta, mutta eräs diisselikorjaamon pitäjä sanoi, että hän ei edes suostu laittamaan "halpiskärkiä" , vaikka asiakas sellaiset suutinten mukana pajalle laitettavaksi toisikin.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Miulla ois aitoja Simms/Cav suutinkärkiä,iso laatikollinen...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Mitä helkkaria tuolle koplingille on tapahtunut..
Mitä niissä Nuhvi63;n suuttimissa lukkee..
Universal 4 BMC siesel OEA/2D sekä OEA/2E
Suutintyyppi Simms NL159, avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alkaa e ykk 28 astetta
460 BMC diesel OEE/2 ja OEE/3
Suutintyyppi Simms NL341, avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alkaa e ykk 25 astetta
Lisäksi siirtopumpun paineeksi ilmoitettu 0,7 bar
10/60 BMC diesel OEE
Suutintyyppi Simms NC341, avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alkaa ennen ykk 25 astetta
siirtopumpun paine 0,7 bar
3/45,4/65, 344,255,384,270
avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alaa ennen ykk 20 astetta
LÄHDE: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5744" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä niissä Nuhvi63;n suuttimissa lukkee..
Universal 4 BMC siesel OEA/2D sekä OEA/2E
Suutintyyppi Simms NL159, avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alkaa e ykk 28 astetta
460 BMC diesel OEE/2 ja OEE/3
Suutintyyppi Simms NL341, avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alkaa e ykk 25 astetta
Lisäksi siirtopumpun paineeksi ilmoitettu 0,7 bar
10/60 BMC diesel OEE
Suutintyyppi Simms NC341, avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alkaa ennen ykk 25 astetta
siirtopumpun paine 0,7 bar
3/45,4/65, 344,255,384,270
avautumispaine 175 bar
Ruiskutus alaa ennen ykk 20 astetta
LÄHDE: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5744" onclick="window.open(this.href);return false;
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Koplinki on aikast turvoksissa,oisko ei-löpönkestävää kumia...
Justiinsa noita numeroita ei ole,tuurilla yhelle kaverille laitettiin Nuhviin tuosta kokoelmasta neljän sarja,toimii erittäin hienosti,on kai niissä sumukulmissa jotain eroa,lähinnä kai hienosäätöä haettu niillä.
Eri numeroisia sarjoja tosiaan löytyy,tulipa nyt vahingossa mainostettua,voin niitä myydäkin,ei siinä mitään,ite tarvi ikuna tommosta määrää...
Toisaalta omaan Leukkuun laitoin nämä Seven-suutinkärjet joku vuosi sitten,ei moitetta,savun määräähän voi säätää pumpusta
Justiinsa noita numeroita ei ole,tuurilla yhelle kaverille laitettiin Nuhviin tuosta kokoelmasta neljän sarja,toimii erittäin hienosti,on kai niissä sumukulmissa jotain eroa,lähinnä kai hienosäätöä haettu niillä.
Eri numeroisia sarjoja tosiaan löytyy,tulipa nyt vahingossa mainostettua,voin niitä myydäkin,ei siinä mitään,ite tarvi ikuna tommosta määrää...
Toisaalta omaan Leukkuun laitoin nämä Seven-suutinkärjet joku vuosi sitten,ei moitetta,savun määräähän voi säätää pumpusta
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Löytyykö tuollaisia ? Simssin ( korjausohjekirjasta, koesuutimet säädetty 175 ilmakehälle ).
Kärki, BDN 12 - SD - 12 ?
Koplinki saanut vähän polttoöljyä, nähtävästi, mut onko tuo sitten oikeanmallin koplinki fouriin
Kolmosissa mitä minulla on, on tuollainen.
Kärki, BDN 12 - SD - 12 ?
Koplinki saanut vähän polttoöljyä, nähtävästi, mut onko tuo sitten oikeanmallin koplinki fouriin
Kolmosissa mitä minulla on, on tuollainen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Minulle paikallinen moottori koneistamo suositteli avautumis painetta hieman alemmaksi. jos pumppu
on hieman väljä, muistaakseni se sääti 10 atm pienemmäksi.
460 nuo minusta on kyllä pelanneet hyvin, eikä tuo Leyland:kaan pahalta vaikuttanut, en
ole kyllä vielä kuin yhden kerran käynnistänyt uudenvuoden aattona
on hieman väljä, muistaakseni se sääti 10 atm pienemmäksi.
460 nuo minusta on kyllä pelanneet hyvin, eikä tuo Leyland:kaan pahalta vaikuttanut, en
ole kyllä vielä kuin yhden kerran käynnistänyt uudenvuoden aattona
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Joo, sanoin asiakkaalle että säätäisivät 175 atm:ää, - 10 atm:ää pienemmäksi, täytyy käydä kyselemässä toteuituiko säädöt anetuissa ohjeissaNuhvikalle kirjoitti:Minulle paikallinen moottori koneistamo suositteli avautumis painetta hieman alemmaksi. jos pumppu
on hieman väljä, muistaakseni se sääti 10 atm pienemmäksi.
460 nuo minusta on kyllä pelanneet hyvin, eikä tuo Leyland:kaan pahalta vaikuttanut, en
ole kyllä vielä kuin yhden kerran käynnistänyt uudenvuoden aattona
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Katon Kari siulle huomiseksi nuo,numerot kuulostaa kyllä äkikseltään oudoiltakari t kirjoitti:Löytyykö tuollaisia ? Simssin ( korjausohjekirjasta, koesuutimet säädetty 175 ilmakehälle ).
Kärki, BDN 12 - SD - 12 ?
Koplinki saanut vähän polttoöljyä, nähtävästi, mut onko tuo sitten oikeanmallin koplinki fouriin
Kolmosissa mitä minulla on, on tuollainen.
Simms suihkut yleensä NL-alkuisia,Cavit BDLL-alkusia.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
ei nyt ole muutamaan vuoteen tullut ostettua noita ikh kärkiä mutta tyyli on ollut se että myydään yhtä ja samaa kärkimallia kaikkiin nuhveihin ja leukkuihin, kun todellisuudessa suutinmalleja on useita. se ei tosin selitä tuommoista savutusta. itsellä siis parissa koneessa ajossa ilman suurempia ongelmia. tuossa tapauksessa lähtisin liikkeelle perusasioista mitä voinut muuttua rempassa sekä pari muuta. onhan alipaineputket oikeinpäin? fouriin kuuluu fiiberinen kytkin ihan niinkuin tuossa kolmosen kuvassa elikkä tuolla kumikytkimellä pumpun puoleisen sakaralaipan ajoitusmerkki voi olla pumpun sisäiseen toimintaan nähden väärässä kohdassa (tarkasti toimittaessa laippa ja pumppu kulkee pareina jotka merkitty oikein dieselkorjaamolla taikka joutsenkaulamenetelmällä tms). onhan pumpun kalvo varmasti ehjä ja unohtakaa se säätely niistä pumpun ruuveista.
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
En ostaisi seven merkkisiä. Kärkiä vaihtaessa ja testatessa huomaa kyllä eron laatutavaraan. Boschin rungoissa ei laatukärjillä käytännössä tarvitse edes paineita säätää. Pikkuisen halvemman kärjen kanssa taas aloitetaan se purku ja kasaus ja shimmien vaihto. Kyllä eron simmsin rungoissakin huomaa, kunnon kärki narskahtaa herkästi ja sumu on hienoa. Halvempi ei vältämättä edes narsku vaan antaa niitä pikkusuihkuja sumuttaa kuitenkin reilummalla pumppauksella, ihan kuin se vanha kulunut kärkikin!
En tosin pistäisi savutusta seven merkin syyksi. Pitäisi pelata niilläkin. Suuttimista johtuvat savut on yleensä oikein kitkeriä ja sinisiä. Siis sellaista kunnon kylmäsavun kaltaista. Tummempi savu viitaisi enemmän sinne alipaine ja ajoituspuolelle.
Perkinsissä taistelin pitkään sinisen kitkun kanssa ja sitä täällä palstalla mietittiin porukalla hartaasti. Syy oli lopulta että minulle oli myyty väärät kärjet. Kuvio ei passannut alkuunkaan moottoriin.
Kannattaa edetä järjestelmällisesti. Kokeiluperiaatteella teet vain samoja asioita uudelleen.
Pumpun koplinki pitää laittaa kuntoon jokatapauksessa. Katso silloin ajoitus. Merkit ei ehkä pidä kutiaan. Näet kuitenkin todellisen ruiskutuksen pumpusta ottamalla paineputken irti ja pyörittämällä konetta täyskaasulla hitaasti käyntisuuntaan. Polttoaineen pinta liikahtaa juuri ruiskutuksen alkuhetkellä. Pakkosyöttö ei saa olla päällä.
Kato se alipainepuoli. Melko tummaa on savu voi olla että pumppu syöttää ja alipaineläppä kuristaa tosissaan.
Sitten tulisi mieleen nokan ajoitus. Venttiilikoppa irti ykk merkkien kohdalla pitää olla nelosessa tai ykkösessä venttiilit vaihdossa.
Yksi mikä tulee mieleen. Jos kantta on höylätty reilusti tai jos suuttimen alla on tuplakuparit tai sitten kuparit niiden holkkien kanssa joihin ne ei kuulu. Voi kärki olla palotilassa väärässä kohtaa.
En tosin pistäisi savutusta seven merkin syyksi. Pitäisi pelata niilläkin. Suuttimista johtuvat savut on yleensä oikein kitkeriä ja sinisiä. Siis sellaista kunnon kylmäsavun kaltaista. Tummempi savu viitaisi enemmän sinne alipaine ja ajoituspuolelle.
Perkinsissä taistelin pitkään sinisen kitkun kanssa ja sitä täällä palstalla mietittiin porukalla hartaasti. Syy oli lopulta että minulle oli myyty väärät kärjet. Kuvio ei passannut alkuunkaan moottoriin.
Kannattaa edetä järjestelmällisesti. Kokeiluperiaatteella teet vain samoja asioita uudelleen.
Pumpun koplinki pitää laittaa kuntoon jokatapauksessa. Katso silloin ajoitus. Merkit ei ehkä pidä kutiaan. Näet kuitenkin todellisen ruiskutuksen pumpusta ottamalla paineputken irti ja pyörittämällä konetta täyskaasulla hitaasti käyntisuuntaan. Polttoaineen pinta liikahtaa juuri ruiskutuksen alkuhetkellä. Pakkosyöttö ei saa olla päällä.
Kato se alipainepuoli. Melko tummaa on savu voi olla että pumppu syöttää ja alipaineläppä kuristaa tosissaan.
Sitten tulisi mieleen nokan ajoitus. Venttiilikoppa irti ykk merkkien kohdalla pitää olla nelosessa tai ykkösessä venttiilit vaihdossa.
Yksi mikä tulee mieleen. Jos kantta on höylätty reilusti tai jos suuttimen alla on tuplakuparit tai sitten kuparit niiden holkkien kanssa joihin ne ei kuulu. Voi kärki olla palotilassa väärässä kohtaa.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Mitään ei ole muuteltu remontin yhteydessä, alipaineputket oikeilla paikoilla, pumpun kalvo tarkastettu, varmasti ehjä. Säätötangosta yritin säädellä syöttäjä, savun sain vähemmäksi mutta kierroksia ei sitten jaksanut ottaa, säädän tuon säätötangon korjauskirjan ohjeitten mukaan, alipainekotelo / kalvo on vielä laittamatta paikoille.Warpu kirjoitti:ei nyt ole muutamaan vuoteen tullut ostettua noita ikh kärkiä mutta tyyli on ollut se että myydään yhtä ja samaa kärkimallia kaikkiin nuhveihin ja leukkuihin, kun todellisuudessa suutinmalleja on useita. se ei tosin selitä tuommoista savutusta. itsellä siis parissa koneessa ajossa ilman suurempia ongelmia. tuossa tapauksessa lähtisin liikkeelle perusasioista mitä voinut muuttua rempassa sekä pari muuta. onhan alipaineputket oikeinpäin? fouriin kuuluu fiiberinen kytkin ihan niinkuin tuossa kolmosen kuvassa elikkä tuolla kumikytkimellä pumpun puoleisen sakaralaipan ajoitusmerkki voi olla pumpun sisäiseen toimintaan nähden väärässä kohdassa (tarkasti toimittaessa laippa ja pumppu kulkee pareina jotka merkitty oikein dieselkorjaamolla taikka joutsenkaulamenetelmällä tms). onhan pumpun kalvo varmasti ehjä ja unohtakaa se säätely niistä pumpun ruuveista.
Itse olen myös sitä mieltä että tuo koplinki ei sovellu tuohon koneeseen, näyttäs että koplinkiin tehty ajoitusmerkit tehty asennuksen yhteydessä, ja omasta mielestäni pumpun ajoitus päin pe...tä, koska tuossa koplingissahan on asteikko, ajoitusmerkit kun asettaa vauhtipyörällä 28 asteen kohdalle, niin koplingissa oleva asteikko jää kokonaan mootorin login puolelle, minusta pitäis olla asteikko näkösällä ja pumpun merkkien kohdalla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
[quote="kari t"]Löytyykö tuollaisia ? Simssin ( korjausohjekirjasta, koesuutimet säädetty 175 ilmakehälle ).
Kärki, BDN 12 - SD - 12 ?
Mikäköhän tuotenumero tuo on?
Ei ainakaan Nuhvin suihkunkärkien,niisssä on NL ja BDL-alkuisia vaan
Gookkeli väittää että on korvaava tuote jollekin Denson suihkulle
Kärki, BDN 12 - SD - 12 ?
Mikäköhän tuotenumero tuo on?
Ei ainakaan Nuhvin suihkunkärkien,niisssä on NL ja BDL-alkuisia vaan
Gookkeli väittää että on korvaava tuote jollekin Denson suihkulle
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei löydy fourin ja three mallien korjausohjekirjasta muuta tietoa suutimien kärjistä
10/60, 3/45 ja 4/65:sen suutimien kärki NL.341. Suutintyyppi N. 1230
Pitää huomenna purkaa noita vanhoja suutimia, mtä minulla on jemmassa, jospa sieltä löytyis jotain numeroita, koneklinikka varmaan laittanut jo vanhat kärjet roskiin.
10/60, 3/45 ja 4/65:sen suutimien kärki NL.341. Suutintyyppi N. 1230
Pitää huomenna purkaa noita vanhoja suutimia, mtä minulla on jemmassa, jospa sieltä löytyis jotain numeroita, koneklinikka varmaan laittanut jo vanhat kärjet roskiin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
BMC OEA suuttimet cmk1569 bdll150s6194
BMC OEB suuttimet cmk1571 bdll150s6310
Lähde: Service Bulletin (huoltotiedote) no. t251
BMC OEB suuttimet cmk1571 bdll150s6310
Lähde: Service Bulletin (huoltotiedote) no. t251
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.