Nelivedoista jälleen

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

15 Marras 2013, 08:16

Siis itse hitsaus onnistuu kyllä ammattilaiselta kuten jusape, mutta sitä akselia ei helpolla saa induktiokarkaistua sen jälkeen. Hiiletyskarkaisu olisi mahdollinen (vähintään 1,5 mm hiiletyssyvyys). Karkaisu on ehkä 150 euroa. Silloin se akseli alkaa vastata alkuperäistä lujuutta. Mutta suoruuden pysyminen on oma ongelmansa.

Siitä on jo aikaa, kun viimeksi seisoin tuon elektronisuihkuhitsauskoneen vierellä. Suihku menee muuten 150 mm teräksestä läpi, että potkua löytyy kyllä! Ja voi hitsata täysin eri materiaalejakin yhteen (tässä nyt melkein toteutuu se, että tosimies hitsaa suolasilakan graniittikallioon kiinni vitosen luokkasaumalla :) ). Muodonmuutoksia ei tule. Veikkaanpa nykyhinnaksi useita satasia tunti. Jos työ on hyvin esivalmisteltu, se voi onnistua tunnissa (ensin koekappale ja sitten varsinainen akseli; työhän tehdään tyhjiökammiossa). Sehän siinä on, että sinne ei noin vaan kävellä sisälle "pajaan". Turvamääräykset ja käytännöt ovat kovia, mutta tekevät kyllä "ulkopuolisille" töitä. Mutta kustannukset yhden kappaleen tekoon (ilman suhteita) ovat varmasti sellaiset, että uuden akselin teko on samoissa hinnoissa.

Kyllä ne akselit ovat keskeltä pehmeitä, yleensä. Ja silloin onnistuu ohjaustapin teko sinne. Ja voihan sen pillillä lämmittää pehmeäksi. Jos itse lähtisin OMAAN KÄYTTÖÖN tekemään ko työtä, niin tekisin sen samalla tavalla = ensin ohjaustappi ja oikeanlaiset viisteet. Tosin en sorvissani tekisi hitsausta :oops:

Jos itse tekee tai teettää, niin kannattaa katsoa, onko varaa kasvattaa halkaisijaa siinä hitsauskohdassa tai muuttaa laakerikokoa, mikä helpottaisi korjausta. Olisi hyvä nähdä kuva siitä akselista.

Ja toinen juttu on sitten tehdä piirustus ja kysyä uuden akselin valmistuksen hintaa.

Mutta siis kyllä ehdottomasti suositeltavinta olisi ensin yrittää löytää jostain sopiva ehjä käytetty akseli.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Marras 2013, 18:13

Piti liittää tähän valokuva vetoakselista sekä muuten nähtäväksi räjäytyskuvapiirros GMC:n etuakselista, mutta en osannut, kun ei ole aiemmin tarvinnut tehdä.
Tässähän on tehty 4-v/6:sen kanssa tämän asian tiimoilta taannoin yhteistyötä, kiitokset vielä tämän kautta kun hommasit minullekin puutuvat osat, minulla akselin lyhennys myös tekemättä, mutta ei hoppuilla :wink:

Seuraavassa etuakselin räjäytyskuva, laitoin tuonne, saa suurennettua kuvan, näkyy paremmin akselin rakenne.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... akseli.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa sitten akseli kuvattuna erikseen.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... li+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
4-v/6
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2010, 14:02
Paikkakunta: Loimaa

15 Marras 2013, 23:20

Siinähän ne kuvat olivat Karin viestissä (sama räjäytyskuva).
Laakerin irrotusta ja akselin päälle laittoa ennakkoon en tullut ajatelleeksi. Pidetään sekin mielessä.
Elektronisuihkuhitsaus noilla hinnoilla ei tule kysymykseen.
Esitetyt karkaisuasiat ovat kyllä selviä kuten se, että vetoakseli on sisältä pehmeä. Ajattelin, että olisi parempi, ellei akselia tarvitsisi hehkuttaa. Uusi haaste tulee, ellei induktiokarkaisu ole mahdollinen?
Uuden akselin tekoa epäilen tosi kalliiksi ja hankalaksi kuulapesineen (katso kuva).
Kyselen kuitenkin vielä Ruotsista mahdollisia osia ennen jatkotöitä.

(Mainitsen vielä, että käyttämäni paja on kyllä ammattitaitoinen, mutta epäilevät ja miettivät näitä samoja asioita. Siksi kyselin, jos jollekin on sama homma tullut vastaan.)
Edelleen, projektista jää nyt jäljelle kulumattomat, mutta vanhat GMC:n rumpujarrut. Onko kellään tarvetta tällaisille?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Marras 2013, 23:34

Kiinnostaisi kyllä nähdä tuo vetari ihan livenä......

Kuvat, vaikka millaisia olisi, ei tarkkaa selkeyttä asiaan saa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
4-v/6
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2010, 14:02
Paikkakunta: Loimaa

15 Marras 2013, 23:44

Kyllä se katsominen onnistunee. Tästä ei ole kuin 45 km Yläneen keskustaan.
Laitan YV:nä puhelinnumeroni, niin voidaan sopia asiasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Marras 2013, 17:04

Maanantaina iltasella vien nelivedon etuakselin nähtäväksi koneistamoon jossa teetän raahelaiseen kertojaan sisähiluja, katsotaan mitä koneistaja tuumaa asiasta :wink:
Minkä verran 4-v/6:nen, pitää noita akseleita lyhentää :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

16 Marras 2013, 19:00

Mitä rasvaa käytätte kuulanivelissä? Minulla on tuossa Super Majorissa rönttämersun vetävä akseli vaihdettu kempsun akselin tilalle. Siinä portaalit ja kuulanivelet, nipat kuulapesään, porttaaleissa erillinen öljy. (painevoitelu)

Olen muuten ajanut 2000€:n traktorilla nyt pelkällä öljyjenvaihdolla noin 120 tuntia ilman muuta korjaamistarvetta, viitaten aikaisempiin keskusteluihin. Kuvia: http://www.konekansa.net/showthread.php ... Manuel-six" onclick="window.open(this.href);return false;
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Joulu 2013, 17:15

Kyllä tuon Kain kuvan perusteella akselin päälle on mahdollista jonkinlainen holkkikin tehdä.

Siis tän kuvan perusteella ( silti haluaisin tapin kyllä nähdä ihan fyysisesti, jotta mittoja saisi )

http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... li+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Sillä systeemillä saa kyllä tehtyä kohtuu kestävänkin, ilman jälkeen tarvittavia lämpökäsittelyjä.

Tosin, ei se silti yhtä vahva ole kuin lämpökäsitelty, mutta harrastekäytössä uskoisin kestävän kyllä melkoisesti kuitenkin vääntöäkin
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
4-v/6
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Helmi 2010, 14:02
Paikkakunta: Loimaa

05 Joulu 2013, 20:30

Nelivedon akselikoppa ja itse vetoakseli on sitten lyhennetty. Kumpikin onnistui ainakin ulkonäöllisesti tosi hyvin. Maalauksen jälkeen ei kyllä huomaa putken uutta liitoskohtaa.
Itse vetoakseli katkaistiin kiinnittämällä kulmahiomakone sorviin, ja tekemällä muutaman millin ura akselin ympäri. Sitten loput menikin jo sahalla poikki. Hitsaus tehtiin Certanium 707 -puikolla. Keskeltä jäänyt hukkapala katkaistiin vielä ja hitsattiin samalla tavalla yhteen. Tätä hitsattua pätkää koepainettiin prässillä 10 tn voimalla, eikä sauma pettänyt. Hitsaus tehtiin monessa osassa, jotta akseli olisi kuumentunut mahdollisimman vähän. Uusintakarkaisua ei katsottu tarpeelliseksi. Uskoisin akselinkin kestävän(?). Käyttöhän ei tule olemaan kovin rajua?
Kiitoksia edelleen kaikille neuvoista.
Olin unohtanut Kari T:n kysymyksen "Minkä verran 4-v/6:nen, pitää noita akseleita lyhentää :?"
Vastaaminen jäi, kun en käsittänyt, mitä kohtaa tarkoitit? Eikö sinulle tullut se oikean mittainen akseli? Jos tarvitset tietoa, soittele.
Tässä omassa projektissani akselia ja ulkokuorta lyhennettiin 270mm. Tällöin siis molemmilla puolilla on yhtä pitkät vetoakselit (mutta banjon oikean puoleinen ulkoputki on 10mm pidempi kuin vasen).
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Joulu 2013, 20:55

Uskoisin, että tuo kestää hyvin sen käytön, mitä koneelle tulee.
Mitään suurempaa urakointiahan noilla ei harrastella nykyisin.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Joulu 2013, 10:49

Olin unohtanut Kari T:n kysymyksen "Minkä verran 4-v/6:nen, pitää noita akseleita lyhentää :?"
Vastaaminen jäi, kun en käsittänyt, mitä kohtaa tarkoitit? Eikö sinulle tullut se oikean mittainen akseli? Jos tarvitset tietoa, soittele.
Tässä omassa projektissani akselia ja ulkokuorta lyhennettiin 270mm. Tällöin siis molemmilla puolilla on yhtä pitkät vetoakselit (mutta banjon oikean puoleinen ulkoputki on 10mm pidempi kuin vasen).
Minullehan tosiaan tuli lähes oikeanmittainen lyhyempi akselintumppi, tais olla jopa vajaat 10 mm:ä lyhyempi, en tämän takia kysellyt, vain pelkää uteliaisuutta :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin