Ja uutimis oli äskön, et epyktin armeija on antanut johtoportaan suuntaan 48 tuntia aikaa ratkaista tää konflikti, omilla poliittisilla toimillaan maan johtoportaassa, ennenkuin se ottaa tilanteen haltuunsa, eli osoittaisiko tämäkin sitä, ettei paikallinen army välttämäti edes tekis mitään, vaikka ressu niin käskiskin.... taitaa silläkin osalla olla mittalasi aika täynnä......
Ruumiita tullee, joka tapauksessa..... vaiko joko ressu eroo omasta toimestaan.... ja silti tullee ruumiita kannattajien ja vastustavan porukan välillä.....
Kohudosentti
Valvoja: automies560
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mursin vastustajien asettama aikaraja erolle on umpeutunut tänään, uhkaavat laajalla kansalaistottelemattomuudella.
Armeijan antama takaraja umpeutuu huomenna. Sinäsä yllättävää, ettei kuolemistapauksia ole vielä esiintynyt ainakaan uutiskynnystä ylittävästi.
Saapi nähdä mitä huomenna tai huomisen jälkeen alkaa tapahtua..... Tilanne ja tunnelmat tiivistyvät ja kiristyvät, lienee ratkaisun hetket käsillä seuraavan 36h aikana.....
Armeijan antama takaraja umpeutuu huomenna. Sinäsä yllättävää, ettei kuolemistapauksia ole vielä esiintynyt ainakaan uutiskynnystä ylittävästi.
Saapi nähdä mitä huomenna tai huomisen jälkeen alkaa tapahtua..... Tilanne ja tunnelmat tiivistyvät ja kiristyvät, lienee ratkaisun hetket käsillä seuraavan 36h aikana.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
lisenssi
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Kyllä Aamulehden uutisissa oli ilmoitus 20 kuolleesta. Tuntuu varsin uskottavalta. Väki oli mennyt Muslimiveljeskunnan päämajaan ja tehnyt siellä tuhotöitä. Veljeskunnan miehet olivat sitä ennen "siirtyneet" toisiin maisemiin, jostain syystä...
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Voi olla, ja kuulostaisi uskottavalta. Itse en ole uutisia lukenut lehdistä lainkaan (tai muutenkaan mitään lehtiä taas viikkoon) ja töllöstä kattonut ainoastaan tv2 21.50 uutiset, puol ysin päälähetys jää monasti puuhien takia täysin paitsioon, ja kolmosen kympän uutiset näilkeleillä signaalin heikkouden tai olemattomuuden takia tyystin....
Mut kokonaisuutena väkimäärän, miljoonia milenosoittajia ? , huomioiden, on melkolailla pieni ja olematon kun voisi olla tuhansia päiväs....
Mut kokonaisuutena väkimäärän, miljoonia milenosoittajia ? , huomioiden, on melkolailla pieni ja olematon kun voisi olla tuhansia päiväs....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Aikarajat on umpeutuneet, ministereitä eronnut eilen 5 lisää, kymmeniätuhansia vastustajia kokoontunut jo ennen takarajan umpeutumista.....
Armeija uhannut hajoittaa parlamentin, ottaakohan vallan maassa haltuunsa ? Mursi sanonut puolustavansa paikkaansa vaikka kuolemaan saakka.....
Kovin kaukaisia on kannatukset ja mielipiteet toisistaan, mut jotain alkanee tapahtua lähitunteina tai päivinä.....
Armeija uhannut hajoittaa parlamentin, ottaakohan vallan maassa haltuunsa ? Mursi sanonut puolustavansa paikkaansa vaikka kuolemaan saakka.....
Kovin kaukaisia on kannatukset ja mielipiteet toisistaan, mut jotain alkanee tapahtua lähitunteina tai päivinä.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
No tapahtuihan siellä, armeija ilmoittanut että maahan tulee uus tilapäinen teknokraattihallitus ja järjestetään uudet parlamentti ja pressanvaalit.......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Että silleen, kun ei muuten eroa, erotetaan ja eristetään, sotilaallisin voimin......
Että silleen, kun ei muuten eroa, erotetaan ja eristetään, sotilaallisin voimin......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
23.35 4sen uutisis sanottiin jotta kymmeniatuhansia mielenosoittajia on vielä paikalla, mutta armeija on luvannut pidättäytyä mistään voimatoimista.
Perustuslakikin mennee uusiksi tuolla ja tilapäinen presidentti nimitettäneen huomenna.
Maan tulevaisuus ehkä demokratian (toteuvan sellaisen) puolesta toistaiseksi näyttää ehkä paremmalta kuin pitkään aikaan.....
Noissa mielenosoituksissahan oli pääasiassa vastakkain muslimikannattajat ja opposition kannattajat, jotka eivät niin uskoon perustuvalla pohjalla ilmeisesti asioita aja, vaan kansan asiaa....
Jos uskonto pidettäisiin omana asianaan, ja politiikka omanaan, eikä niitä sotkettaisi keskenään, siis uskontoa politiikkaan, niin paljon helpompaa mielestäni olisi tuollakin ollut.
Politiikkaa harvemmin kaiketi uskonnon sekaan sotketaan, toisinpäin tuota tapahtuu vaan valitettavan monella suunnalla edelleen vieläkin..... Vaikka, jokaisen oma mielipide on aina se oikea, muut on väärässä.....tai vääräuskoisia....
Perustuslakikin mennee uusiksi tuolla ja tilapäinen presidentti nimitettäneen huomenna.
Maan tulevaisuus ehkä demokratian (toteuvan sellaisen) puolesta toistaiseksi näyttää ehkä paremmalta kuin pitkään aikaan.....
Noissa mielenosoituksissahan oli pääasiassa vastakkain muslimikannattajat ja opposition kannattajat, jotka eivät niin uskoon perustuvalla pohjalla ilmeisesti asioita aja, vaan kansan asiaa....
Jos uskonto pidettäisiin omana asianaan, ja politiikka omanaan, eikä niitä sotkettaisi keskenään, siis uskontoa politiikkaan, niin paljon helpompaa mielestäni olisi tuollakin ollut.
Politiikkaa harvemmin kaiketi uskonnon sekaan sotketaan, toisinpäin tuota tapahtuu vaan valitettavan monella suunnalla edelleen vieläkin..... Vaikka, jokaisen oma mielipide on aina se oikea, muut on väärässä.....tai vääräuskoisia....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
lisenssi
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Islam on poikkeus uskonnoissa. Se on poliittinen voima. Se ei olisi koskaan syntynytkään ilman poliittista vallan anastusta eikä sitä kerta kaikkiaan ole ilman maassa harjoitettavaa sharia-lakia ja "kalifia". Eihän Muhammad saarnoillaan juuri ketään vakuuttanut eikä saanut seuraajia (tiettävästi 150 seuraajaa vuosien toiminnan jälkeen). Asioista perillä olevat ymmärsivät jo silloin hänen olevan väärä profeetta. Vasta vallan kaappaus väkivalloin toi seuraajia. Islamin laajeneminen perustui myös samaan metodiin. Lähetettiin vaan kirjeitä eri alueille ja kansoille ja annettiin mahdollisuus kääntyä muslimiksi, tai... Ja kas kummaa, monet katsoivat viisaaksi kääntyä.
Mielenkiintoista, kun edellinen paavi tuli maininneeksi puheessaan islamin historiasta sen leviämisen tosiseikkoja, siitä syntyi skandaali ja poliittinen kärhämä ja paavilta vaadittiin anteeksipyyntöä.
Iran on hyvä esimerkki islamin vallasta. Kyllä Khomeini halusi heti päästä vallan kahvaan valtiossa. Islam haluaa raivata esim kristinuskon väkivalloin pois. Ei saa olla kilpailijoita. Kaikissa niissä maissa, missä islam on vallassa, vainotaan erityisesti juutalaisia ja kristittyjä. Meillä ei tiedotusvälineissä tuoda esiin sitä, että esim n 200.000 kristittyä menettää henkensä vuosittain muslimien toimesta. Islam on maailman antikristillisin ja väkivaltaisin uskonto. Teot puhuvat puolestaan. Onhan Koraanissa: "...pitäkää suuri teurastus, lyökää heiltä päät poikki...". Vääräuskoiset on tuhottava islamin mukaan.
Jokaisessa maassa, missä islam pääsee vallan kahvaan, on tapahtunut suuri onnettomuus ja alkaa väkivalta.
Egyptin armeija syrjäytti Mursin. Egyptiläiset arvostavat armeijaansa ja turvaavat siihen. Se onkin n puolen miljoonan miehen vahvuinen koneisto ja Lähi-Idän toiseksi voimakkain, Israelin jälkeen.
Egyptin armeijan erikoinen asema periytyy kaukaa historiasta. Keskiajalla egyptiläiset katsoivat parhaaksi olla laittamatta omia poikiaan armeijaan. Heille sopi paremmin sulkakynä käteen. Egypti otti nuoria vaikeissa oloissa karaistuneita poikia nykyisen Irakin alueelta ja koulutti heistä erittäin kovassa rääkissä eliittiarmeijan, Mamelukki-ratsuväen.
Mutta sitten kävikin niin, että tuo armeija huomasi olevansa vahva ja otti vallan Egyptissä.
Kun aikanaan mongolit aikoivat tehdä maailmanvalloituksen (Tsingis-kaanit ja kumppanit), mamelukit yhdessä kristittyjen kanssa löivät Ain-Jalut -nimisessä paikassa (tunnetaan paremmin nimellä Harmagedonin taistelukenttä) aikaisemmin täysin ylivoimaiseksi osoittautuneen mongoliratsuväen järjestämässään harhautuksessa ja väijytyksessä. Tuolla taistelulla pysäytettiin mongolien maailmanvalloitus v 1260. Eurooppakin pelastui mongolien ylivallalta tuon tappeluksen seurauksena. Vain muutama mongoliratsumies pääsi yli Eufratin kertomaan kauhutarinoita kohtaamastaan verilöylystä historian yhdellä kuuluisimmista taistelukentistä. Mongolit eivät sen jälkeen koskaan yrittäneet maailman valloitusta.
Mamelukit pitivät valtaa Egyptissä aina Napoleonin päiviin asti 1800-luvulle. Napoleonin sotaretki Egyptiin johti taisteluun Mamelukki-ratsuväkeä vastaan. Mamelukkien aseistus oli keskiaikaista, mutta Napoleonilla oli armeijassaan tuliaseet. Mamelukkien urheus taistelussa oli suuri, mutta tehtävä täysin mahdoton. He kävivät kohti kuolemaansa.
Egyptin armeijalla poliittisen vallan käyttäjänä on monisatavuotinen historia. Se vaikuttaa edelleen.
Jokaisessa maassa on historian kuluessa syntyneet omat systeeminsä eikä niitä hetkessä mihinkään muuteta.
Tuo uskonnon sekoittaminen politiikkaan on mielenkiintoinen kysymys. Jo uskonnon määrittelyssä tulee erimielisyyksiä. Minusta esim ateismi on uskonto. Jos ateisti valitaan kansanedustajaksi, hänen toimintaansa ilman muuta vaikuttaa hänen vakaumuksensa. Silti en kutsuisi tätä uskonnon sekoittamiseksi politiikkaan. Vasta silloin se on sitä, kun ateisti alkaa vaatia koko systeemin muuttamista ateistiseksi. Rajan veto siihen, milloin uskonto on sekoitettu politiikkaan, on aika vaikea.
Jokaisen ihmisen vakaumus vaikuttaa hänen jokapäiväisiin toimiinsa. Mielestäni ihmisiä ei pidä syrjiä uskonnollisin perustein. Ei edes estää heidän pääsyään politiikkaan, mikäli he noudattavat pelisääntöjä, esim demokraattista päätöksentekoa.
Egyptissä ei toteutunut demokratia, vaikka demokraattisesti presidentti Mursi valittiinkin. Ja nyt saattaa käydä uudelleen niin, että Muslimiveljet saavat taas enemmistön, kun valitaan seuraavaa presidenttiä, koska se sitten tapahtuukaan. Egyptin kohdalla ei ole epäselvää, sekoitettiinko uskonto politiikkaan, koska islam on poliittinen voima.
Pystytäänkö poliittiselta islamilta kieltämään kokonaan hallitukseen pääsy tulevaisuudessa, jää nähtäväksi. Joka tapauksessa nyt nähty uskonnollinen hallinto oli epäonnistunut kokeilu. Maa joutui takaisin kaaokseen ja voi mennä pitkään ennen kuin se siitä selviää.
Muslimiveljeskunnan valtaanpääsy lopetti demokratian. Saadaanko Egyptiin demokratia, on suuri kysymys. Mielestäni ei helposti ainakaan saada. Muslimiveljeskunnalla on paljon vaikutusvaltaa ja he ovat jo uhanneet verenvuodatuksella. Seurauksena voi pahimmillaan olla sisällissota. Lähi-Idässähän ei Israelia lukuunottamatta ole demokratiaa missään valtiossa. Suuri tekijä tuohon tilanteeseen on islam. Lännessä vaan ei haluta tunnustaa tosiasioita ja nähdä todellisia syitä näiden tilanteiden takana.
Tämä asia vaatii sen tähden huolellista pohdintaa ja kannanottoa, koska yksi suurista arvoistamme, vapaus, on meilläkin vaarassa. Saapi nähdä, saavutetaanko täyttä 400 vuotta esim uskonnonvapautta. Merkillistä tässä asiassa on se, että tuon uskonnonvapauden voittivat koko maailmalle juuri meidän esi-isämme, jotka tunnetaan nimellä Hakkapeliitat. Vieläkin Saksassa saatetaan pelotella kurittomia lapsia ja sanoa, "ellet ole nyt kiltisti, Hakkapeliitta tulee ja vie sinut". Hakkapeliitat ratkaisivat taistelun Breitenfeldissä ja löivät katolisen liigan joukot. Sen muistona on edelleen kiveen hakattuna muistomerkissä teksti, miten uskonvapaus voitettiin maailmalle Breitenfeldissä. Hakkapeliittojen voittamattomuus on legendaarista ja samalla historiallkista faktaa. He eivät hävinneet ainuttakaan taistelua ja niitä käytiin sentään 14 kappaletta 30-vuotisessa sodassa.
Poliittinen islam poistaa välittömästi uskonnonvapauden. Mutta on muitakin tahoja, jotka tahtovat sen poistaa. Hämmästyttävintä on, miten jopa kirkko Suomessa on alkanut suhtautua nuivasti uskonvapauteen. Siksi epäilen, onko meillä vapautta enää vuonna 2031, jolloin tulee täyteen 400 vuotta siitä, kun esi-isämme sotaratsun selässä voittivat tuon vapauden.
Saksan lähimenneisyys on esimerkki siitä, mitä voi tapahtua. Siellä 1800-luvulla alkoi kolme vallankumouksellista aatetta: liberaaliteologia, darwinismi (kehitysoppi) ja kommunismi. Näiden seurauksena ihmisarvo katosi. Niinpä 1900-luvulla oli mahdollista nousta valtaan Hitlerin edustama politiikka ja siihen liittynyt ihmisryhmien teollinen surmaaminen. Liberaaliteologia ja darwinismi ovat hyvin vahvoja Suomessa. Ne ovat vaarassa johtaa vapauksien menetykseen. Yhden esimerkin mainitakseni vanhukset saattavat olla ihmisryhmä, joka joutuu ensin kokemaan noiden em ideologioiden seuraukset. Kuka puolustaa heidän loukkaamatonta ihmisarvoaan, kun sen tuhonneet aatteet on syötetty ihmisille jo koulussa.
Toisaalta ihmisten yksityisyys, joka on myöskin vapauteen liittyvä asia, on uhattuna. Viimeinen skandaali liittyy USA:n harjoittamaan urkintaan. Urkinnan lopullisena päämääränä on eliminoida vallanpitäjien kannalta ei-toivotut yksilöt. Tästäkin näkökulmasta vapaus on uhattuna.
Vapautta on puolustettava.
Mielenkiintoista, kun edellinen paavi tuli maininneeksi puheessaan islamin historiasta sen leviämisen tosiseikkoja, siitä syntyi skandaali ja poliittinen kärhämä ja paavilta vaadittiin anteeksipyyntöä.
Iran on hyvä esimerkki islamin vallasta. Kyllä Khomeini halusi heti päästä vallan kahvaan valtiossa. Islam haluaa raivata esim kristinuskon väkivalloin pois. Ei saa olla kilpailijoita. Kaikissa niissä maissa, missä islam on vallassa, vainotaan erityisesti juutalaisia ja kristittyjä. Meillä ei tiedotusvälineissä tuoda esiin sitä, että esim n 200.000 kristittyä menettää henkensä vuosittain muslimien toimesta. Islam on maailman antikristillisin ja väkivaltaisin uskonto. Teot puhuvat puolestaan. Onhan Koraanissa: "...pitäkää suuri teurastus, lyökää heiltä päät poikki...". Vääräuskoiset on tuhottava islamin mukaan.
Jokaisessa maassa, missä islam pääsee vallan kahvaan, on tapahtunut suuri onnettomuus ja alkaa väkivalta.
Egyptin armeija syrjäytti Mursin. Egyptiläiset arvostavat armeijaansa ja turvaavat siihen. Se onkin n puolen miljoonan miehen vahvuinen koneisto ja Lähi-Idän toiseksi voimakkain, Israelin jälkeen.
Egyptin armeijan erikoinen asema periytyy kaukaa historiasta. Keskiajalla egyptiläiset katsoivat parhaaksi olla laittamatta omia poikiaan armeijaan. Heille sopi paremmin sulkakynä käteen. Egypti otti nuoria vaikeissa oloissa karaistuneita poikia nykyisen Irakin alueelta ja koulutti heistä erittäin kovassa rääkissä eliittiarmeijan, Mamelukki-ratsuväen.
Mutta sitten kävikin niin, että tuo armeija huomasi olevansa vahva ja otti vallan Egyptissä.
Kun aikanaan mongolit aikoivat tehdä maailmanvalloituksen (Tsingis-kaanit ja kumppanit), mamelukit yhdessä kristittyjen kanssa löivät Ain-Jalut -nimisessä paikassa (tunnetaan paremmin nimellä Harmagedonin taistelukenttä) aikaisemmin täysin ylivoimaiseksi osoittautuneen mongoliratsuväen järjestämässään harhautuksessa ja väijytyksessä. Tuolla taistelulla pysäytettiin mongolien maailmanvalloitus v 1260. Eurooppakin pelastui mongolien ylivallalta tuon tappeluksen seurauksena. Vain muutama mongoliratsumies pääsi yli Eufratin kertomaan kauhutarinoita kohtaamastaan verilöylystä historian yhdellä kuuluisimmista taistelukentistä. Mongolit eivät sen jälkeen koskaan yrittäneet maailman valloitusta.
Mamelukit pitivät valtaa Egyptissä aina Napoleonin päiviin asti 1800-luvulle. Napoleonin sotaretki Egyptiin johti taisteluun Mamelukki-ratsuväkeä vastaan. Mamelukkien aseistus oli keskiaikaista, mutta Napoleonilla oli armeijassaan tuliaseet. Mamelukkien urheus taistelussa oli suuri, mutta tehtävä täysin mahdoton. He kävivät kohti kuolemaansa.
Egyptin armeijalla poliittisen vallan käyttäjänä on monisatavuotinen historia. Se vaikuttaa edelleen.
Jokaisessa maassa on historian kuluessa syntyneet omat systeeminsä eikä niitä hetkessä mihinkään muuteta.
Tuo uskonnon sekoittaminen politiikkaan on mielenkiintoinen kysymys. Jo uskonnon määrittelyssä tulee erimielisyyksiä. Minusta esim ateismi on uskonto. Jos ateisti valitaan kansanedustajaksi, hänen toimintaansa ilman muuta vaikuttaa hänen vakaumuksensa. Silti en kutsuisi tätä uskonnon sekoittamiseksi politiikkaan. Vasta silloin se on sitä, kun ateisti alkaa vaatia koko systeemin muuttamista ateistiseksi. Rajan veto siihen, milloin uskonto on sekoitettu politiikkaan, on aika vaikea.
Jokaisen ihmisen vakaumus vaikuttaa hänen jokapäiväisiin toimiinsa. Mielestäni ihmisiä ei pidä syrjiä uskonnollisin perustein. Ei edes estää heidän pääsyään politiikkaan, mikäli he noudattavat pelisääntöjä, esim demokraattista päätöksentekoa.
Egyptissä ei toteutunut demokratia, vaikka demokraattisesti presidentti Mursi valittiinkin. Ja nyt saattaa käydä uudelleen niin, että Muslimiveljet saavat taas enemmistön, kun valitaan seuraavaa presidenttiä, koska se sitten tapahtuukaan. Egyptin kohdalla ei ole epäselvää, sekoitettiinko uskonto politiikkaan, koska islam on poliittinen voima.
Pystytäänkö poliittiselta islamilta kieltämään kokonaan hallitukseen pääsy tulevaisuudessa, jää nähtäväksi. Joka tapauksessa nyt nähty uskonnollinen hallinto oli epäonnistunut kokeilu. Maa joutui takaisin kaaokseen ja voi mennä pitkään ennen kuin se siitä selviää.
Muslimiveljeskunnan valtaanpääsy lopetti demokratian. Saadaanko Egyptiin demokratia, on suuri kysymys. Mielestäni ei helposti ainakaan saada. Muslimiveljeskunnalla on paljon vaikutusvaltaa ja he ovat jo uhanneet verenvuodatuksella. Seurauksena voi pahimmillaan olla sisällissota. Lähi-Idässähän ei Israelia lukuunottamatta ole demokratiaa missään valtiossa. Suuri tekijä tuohon tilanteeseen on islam. Lännessä vaan ei haluta tunnustaa tosiasioita ja nähdä todellisia syitä näiden tilanteiden takana.
Tämä asia vaatii sen tähden huolellista pohdintaa ja kannanottoa, koska yksi suurista arvoistamme, vapaus, on meilläkin vaarassa. Saapi nähdä, saavutetaanko täyttä 400 vuotta esim uskonnonvapautta. Merkillistä tässä asiassa on se, että tuon uskonnonvapauden voittivat koko maailmalle juuri meidän esi-isämme, jotka tunnetaan nimellä Hakkapeliitat. Vieläkin Saksassa saatetaan pelotella kurittomia lapsia ja sanoa, "ellet ole nyt kiltisti, Hakkapeliitta tulee ja vie sinut". Hakkapeliitat ratkaisivat taistelun Breitenfeldissä ja löivät katolisen liigan joukot. Sen muistona on edelleen kiveen hakattuna muistomerkissä teksti, miten uskonvapaus voitettiin maailmalle Breitenfeldissä. Hakkapeliittojen voittamattomuus on legendaarista ja samalla historiallkista faktaa. He eivät hävinneet ainuttakaan taistelua ja niitä käytiin sentään 14 kappaletta 30-vuotisessa sodassa.
Poliittinen islam poistaa välittömästi uskonnonvapauden. Mutta on muitakin tahoja, jotka tahtovat sen poistaa. Hämmästyttävintä on, miten jopa kirkko Suomessa on alkanut suhtautua nuivasti uskonvapauteen. Siksi epäilen, onko meillä vapautta enää vuonna 2031, jolloin tulee täyteen 400 vuotta siitä, kun esi-isämme sotaratsun selässä voittivat tuon vapauden.
Saksan lähimenneisyys on esimerkki siitä, mitä voi tapahtua. Siellä 1800-luvulla alkoi kolme vallankumouksellista aatetta: liberaaliteologia, darwinismi (kehitysoppi) ja kommunismi. Näiden seurauksena ihmisarvo katosi. Niinpä 1900-luvulla oli mahdollista nousta valtaan Hitlerin edustama politiikka ja siihen liittynyt ihmisryhmien teollinen surmaaminen. Liberaaliteologia ja darwinismi ovat hyvin vahvoja Suomessa. Ne ovat vaarassa johtaa vapauksien menetykseen. Yhden esimerkin mainitakseni vanhukset saattavat olla ihmisryhmä, joka joutuu ensin kokemaan noiden em ideologioiden seuraukset. Kuka puolustaa heidän loukkaamatonta ihmisarvoaan, kun sen tuhonneet aatteet on syötetty ihmisille jo koulussa.
Toisaalta ihmisten yksityisyys, joka on myöskin vapauteen liittyvä asia, on uhattuna. Viimeinen skandaali liittyy USA:n harjoittamaan urkintaan. Urkinnan lopullisena päämääränä on eliminoida vallanpitäjien kannalta ei-toivotut yksilöt. Tästäkin näkökulmasta vapaus on uhattuna.
Vapautta on puolustettava.
-
lisenssi
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Saudit ovat olleet tyytyväisiä Mursin syrjäyttämisestä, tai paremminkin sanoen Muslimiveljeskunnan valtapyrkimyksien kokemasta tappiosta. Hekin pelkäävät veljeskunnan vallan kasvua ja levottomuuksien lietsomista.
Ihmishenkiä on levottomuuksissa menetetty Egyptissä. Armeija on avannut tulen Muslimiveljeskunnan kannattajia vastaan. Syyrian kaltainen sisällissota ei ole kovin kaukana Egyptin tilanteessa.
Koko Lähi-Itä on käymistilassa. Ei ainakaan näytä siltä, että demokratia olisi tulossa sinne lähiaikoina.
Vapaiden valtioiden määrä ei muutenkaan ole lisääntymässä maailmassa ja vapaiksi katsottavien määrä on pienempi kuin ei-vapaiden määrä.
Monien vuosien oikeustaistelun jälkeen Englanti karkoitti yhden muslimisaarnaajan Jordaniaan. Se on juuri oikein, että terrorismiin yllyttäjät ja vihan lietsojat karkoitetaan.
Ihmishenkiä on levottomuuksissa menetetty Egyptissä. Armeija on avannut tulen Muslimiveljeskunnan kannattajia vastaan. Syyrian kaltainen sisällissota ei ole kovin kaukana Egyptin tilanteessa.
Koko Lähi-Itä on käymistilassa. Ei ainakaan näytä siltä, että demokratia olisi tulossa sinne lähiaikoina.
Vapaiden valtioiden määrä ei muutenkaan ole lisääntymässä maailmassa ja vapaiksi katsottavien määrä on pienempi kuin ei-vapaiden määrä.
Monien vuosien oikeustaistelun jälkeen Englanti karkoitti yhden muslimisaarnaajan Jordaniaan. Se on juuri oikein, että terrorismiin yllyttäjät ja vihan lietsojat karkoitetaan.
-
jusape
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8943
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mutta se, että jotain radikaalia alkoi tapahtumaan tuolla seudulla, niin jotain edistystä ehkä alkaa tapahtumaan aikaa myöden.
Yhtä hallintosysteemiä ei muuteta viikossa tai kuukaudessa, eikä vuodessakaan toisesta toiseksi täysin toimivaksi ja kaikkia miellyttäväksi, ongelmitta ja ilman riitoja vielä siinäkään vaiheessa......
( tästä lähialueen esimerkki lienee Neuvostoliitto -> hajoaminen -> ( uusi ) Venäjä ja muut "satelliitivaltiot", Balkanin maat, jotka ennen olivat osa Venäjän valloittamia alueita, ongelmia noillakin vielä on ja prosessi kokonaisuudessaan monilla edelleen kesken.... )
Yhtä hallintosysteemiä ei muuteta viikossa tai kuukaudessa, eikä vuodessakaan toisesta toiseksi täysin toimivaksi ja kaikkia miellyttäväksi, ongelmitta ja ilman riitoja vielä siinäkään vaiheessa......
( tästä lähialueen esimerkki lienee Neuvostoliitto -> hajoaminen -> ( uusi ) Venäjä ja muut "satelliitivaltiot", Balkanin maat, jotka ennen olivat osa Venäjän valloittamia alueita, ongelmia noillakin vielä on ja prosessi kokonaisuudessaan monilla edelleen kesken.... )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
Joonas Potkonen
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7384
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Loppupeleissä ei ole maailmanhistoriassa kauankaan aikaa kun täällä käytiin samanlaisia käännytyksiä "uskotko jeesukseen kristukseen? en -> pää poikki, kyllä -> olet velkaa xxx määrän oravannahkoja, viljaa yms."
Ei siinnä, kaveri oli sattunut pääsemään erään suomalaisen pienkirkon toiminnan piiriin (mitä näitä nyt on helluntai, vapaaseurakunta jne, en tiedä tarkemmin mikä noista), sanoi, ettei vastaavia orgioita ole kyllä päässyt näkemään sen jälkeen
Siellä ei oltu kainosteltu, mikä on sinun on myös minun
Nuissa rättipäissä taitaa aiheuttaa skismaa juuri nämä asiat, kun akat pitää huntuun pukea ja ukot työntelee froteepyyhe päässä pitkin katuja, johan siinä hikoaa vehkeet ja nuppi
Ei siinnä, kaveri oli sattunut pääsemään erään suomalaisen pienkirkon toiminnan piiriin (mitä näitä nyt on helluntai, vapaaseurakunta jne, en tiedä tarkemmin mikä noista), sanoi, ettei vastaavia orgioita ole kyllä päässyt näkemään sen jälkeen
Nuissa rättipäissä taitaa aiheuttaa skismaa juuri nämä asiat, kun akat pitää huntuun pukea ja ukot työntelee froteepyyhe päässä pitkin katuja, johan siinä hikoaa vehkeet ja nuppi
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
lisenssi
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Kyllä se oli edistystä, että Muslimiveljeskunta ei ainakaan vielä saanut totalitaarista valtaa Egyptissä. Turkissa on tapahtunut islamisoitumista, Syyriassa pelätään tapahtuvan samaa, Egypti oli aivan veitsen terällä eikä ole vieläkään kuivilla ja siksi koko sillä alueella jännite keskittyy juuri radikaaliin eli alkuperäiseen islamiin ja sen mahdolliseen valtaanpääsyyn.
Venäjällä tilanne on kääntynyt kommunismin romahduksen jälkeen viime aikoina huonommaksi. Mutta niissä rytinöissä monet maat pääsivät vähän parempaan tilanteeseen. Venäjällä on kaipuuta Nevostoliiton hegemoniaan. Venäjä ei edelleenkään ole vapaa maa eikä demokratia.
On toki kristinuskoakin käytetty väkivallan harjoitukseen nk miekkalähetyksen muodossa. Mutta se ero näissä kahdessa on, että Koraanissa on käsky päitten katkaisuun, Raamatussa sen sijaan on kielto sellaiseen. Ei ole lupaa uskonnollisin perustein panna tuomioita käytäntöön. Ihmisen kääntyminen on vapaan tahdon asia. Pakottamalla ei koskaan sitä voi aidosti tapahtua. Tuo miekkalähetys oli kristinuskon vastaista toimintaa, mutta tapahtui kristinuskon nimissä, ja on tahrannut kristinuskon mainetta ehkä enemmän kuin mikään muu yksittäinen asia.
Kristinuskon "miekkalähetys" kytkeytyy lähinnä paavin kirkon piiriin. Paavissa yhdistyi uskonnollinen ja poliittinen valta. Se on vaarallinen yhdistelmä turmeltuneen ihmisen käsissä.
Yhtenä esimerkkinä siitä on meidän vapautumisemme. 1500-luvulla oli taas kerran kerätty runsaat anerahat Pohjolasta. Paavi päätti antaa rahat Tanskan kuninkaalle. Ruotsalaiset tyypilliseen tapaansa protestoivat, kuten niin usein maaotteluissa. Paavi vastasi protestiin lähettämällä sotilasosaston, joka tappoi kaikki valtiopäivämiehet Ruotsissa, 70 miestä. Ja niin alkoi prosessi, jossa tapahtui Ruotsin irtaantuminen paavin kirkosta. Ruotsi, johon Suomikin kuului, liittyi Lutherin uskonpuhdistukseen ja Kustaa II Aadolf kävi siinä sivussa lyömässä paavin sotajoukot. Hänen luottojoukkonsa olivat suomalaiset Hakkapeliitat, joiden maine pelkästään oli vihollista lamaannuttava. Heihin eivät kuulemma musketin luodit tehonneet. No, voittamattomiahan nuo olivat, että siinä kai maineelle taustaa.
Islamissa ominaista on poliittisen ja uskonnollisen vallan yhdistelmä. Ei ole syntynyt mitään vastavoimaa. Se johtuu Koraanista. Uskonpuhdistuksen tapahtuminen kaatoi paavin hirmuvallan. Uskonpuhdistus sai perustansa Raamatusta, mutta mistä poliittisen islamin vastainen liike saisi voimansa, ei ainakaan Koraanista.
Paljon muslimeita onkin alkanut kääntyä kristityiksi. Erilaiset satelliittikanavat ja netti välittävät tietoa ja nuo entiset muslimit kertovat aika tehokkaasti sen, mistä on kysymys näissä kahdessa, islamissa ja kristinuskossa. Tätä kautta muutos voi tapahtua ja muslimit pääsevät vapauteen. Mutta eihän tuo helposti tapahdu. Islamissa on määrätty kuolemantuomio sille, joka kääntyy islamista kristinuskoon.
Venäjällä tilanne on kääntynyt kommunismin romahduksen jälkeen viime aikoina huonommaksi. Mutta niissä rytinöissä monet maat pääsivät vähän parempaan tilanteeseen. Venäjällä on kaipuuta Nevostoliiton hegemoniaan. Venäjä ei edelleenkään ole vapaa maa eikä demokratia.
On toki kristinuskoakin käytetty väkivallan harjoitukseen nk miekkalähetyksen muodossa. Mutta se ero näissä kahdessa on, että Koraanissa on käsky päitten katkaisuun, Raamatussa sen sijaan on kielto sellaiseen. Ei ole lupaa uskonnollisin perustein panna tuomioita käytäntöön. Ihmisen kääntyminen on vapaan tahdon asia. Pakottamalla ei koskaan sitä voi aidosti tapahtua. Tuo miekkalähetys oli kristinuskon vastaista toimintaa, mutta tapahtui kristinuskon nimissä, ja on tahrannut kristinuskon mainetta ehkä enemmän kuin mikään muu yksittäinen asia.
Kristinuskon "miekkalähetys" kytkeytyy lähinnä paavin kirkon piiriin. Paavissa yhdistyi uskonnollinen ja poliittinen valta. Se on vaarallinen yhdistelmä turmeltuneen ihmisen käsissä.
Yhtenä esimerkkinä siitä on meidän vapautumisemme. 1500-luvulla oli taas kerran kerätty runsaat anerahat Pohjolasta. Paavi päätti antaa rahat Tanskan kuninkaalle. Ruotsalaiset tyypilliseen tapaansa protestoivat, kuten niin usein maaotteluissa. Paavi vastasi protestiin lähettämällä sotilasosaston, joka tappoi kaikki valtiopäivämiehet Ruotsissa, 70 miestä. Ja niin alkoi prosessi, jossa tapahtui Ruotsin irtaantuminen paavin kirkosta. Ruotsi, johon Suomikin kuului, liittyi Lutherin uskonpuhdistukseen ja Kustaa II Aadolf kävi siinä sivussa lyömässä paavin sotajoukot. Hänen luottojoukkonsa olivat suomalaiset Hakkapeliitat, joiden maine pelkästään oli vihollista lamaannuttava. Heihin eivät kuulemma musketin luodit tehonneet. No, voittamattomiahan nuo olivat, että siinä kai maineelle taustaa.
Islamissa ominaista on poliittisen ja uskonnollisen vallan yhdistelmä. Ei ole syntynyt mitään vastavoimaa. Se johtuu Koraanista. Uskonpuhdistuksen tapahtuminen kaatoi paavin hirmuvallan. Uskonpuhdistus sai perustansa Raamatusta, mutta mistä poliittisen islamin vastainen liike saisi voimansa, ei ainakaan Koraanista.
Paljon muslimeita onkin alkanut kääntyä kristityiksi. Erilaiset satelliittikanavat ja netti välittävät tietoa ja nuo entiset muslimit kertovat aika tehokkaasti sen, mistä on kysymys näissä kahdessa, islamissa ja kristinuskossa. Tätä kautta muutos voi tapahtua ja muslimit pääsevät vapauteen. Mutta eihän tuo helposti tapahdu. Islamissa on määrätty kuolemantuomio sille, joka kääntyy islamista kristinuskoon.
No joo ite kukin uskoo mihin uskoo. Kotikylällä Siuruanjokivarresa Siuvatin Aaretti väitti kaikille saarnamiehille uskovansa ainoastaan siihen ko lummeen kusee niin jäläki jää, ja siitä oli paha vääräksi todistaa. Vaan Kimi se ajo ku miehet, voitto oli tarijottimella mutta ei niin ei, tosin Senna vainaja ja Sumi olisivat parhaina päivinä jättänyt tuollaisessa saumassa käymättä renkaan vaihdossa ja tarvittaessa kiilanneet ohi yrittävät uskalikot pusikkoon mutta nämä nykyajan kuskit ja tiimien roadkäpitänit ovat jo markariinia syönyttä herrasmiessukupolvea, ja hyvä niin. 



