Ehtoota!
Otsikon mukaisen nuhvin laakeri pitää rahinaa/kolkotusta pienen perän ykkösellä sekä eteenpäin että pakilla.
Kysymys kuuluu miten ja mistä saa laakerin vaihdettua?
Niin ja pakkosyötön vipu jää pohjaan, mitäs lääkettä tälle osaisitte antaa?
Kun tässä vauhtiin päästiin niin vasemman puolen jarrukaan ei pidä, onko paha homma kirrata?
Tälläinen vähän ajansaatossa kärsinyt nuffeltti löytyy, kesällä olisi tarkoitus aloittaa kunnostamaan. On senverran koettu että ansaitsee elvytyksen!
http://i1234.photobucket.com/albums/ff4 ... C00641.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
10/60 KKK projektia
Valvoja: automies560
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Viimeksi muokannut ramba, 04 Marras 2013, 19:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Jännä ilmiö, koska pakki on laatikon perällä omalla sivuakselillaan ja "pieniperä-isoperä" kuten hi-lo vipua kutsutaan on vaihdelaatikon aivan etummaisena, ja vaikuttaa siis koko laatikkoon ja kaikkiin vaihteisiin samalla tavalla. Mistähän ääni siis todellisuudessa kuuluu? Onko mahdollisesti potkinut nelospykälää ajossa pois tai rohiseeko muualta?
Pakkiakseli jos on rikki, pitäisi äänen kuulua kokoajan, mutta eri taajuudella nopeuden muutoksin. Jos taas keskilaakeri on mennyt, niin nelonen taitaisi olla se vorvottavin vaihde tällöin. Tietysti jos tasauspyörästössä on jotain, mutta mitä?
Öljyt pois, vaihteiston kansi auki ja ehkä peräreppu auki, siittä jo eteenpäin selviää paremmin missä vika...
Pakkiakseli jos on rikki, pitäisi äänen kuulua kokoajan, mutta eri taajuudella nopeuden muutoksin. Jos taas keskilaakeri on mennyt, niin nelonen taitaisi olla se vorvottavin vaihde tällöin. Tietysti jos tasauspyörästössä on jotain, mutta mitä?
Öljyt pois, vaihteiston kansi auki ja ehkä peräreppu auki, siittä jo eteenpäin selviää paremmin missä vika...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Joskus on vaihteet hyppinyt pois päältä, tarkennuksena että "kolina" kuuluu pienillä kierroksilla pakittaessa, isommilla ääni häviää.
Tarkemmin kun miettii niin saattoi kuulua sekä isolla että pienellä perällä ja pakilla, viimeeksi keväällä olen ajanut..
Parempi puolisko muisti tarkemmin, pienellä ykkösellä eteen ja taakse ääni kuuluu.
Tarkemmin kun miettii niin saattoi kuulua sekä isolla että pienellä perällä ja pakilla, viimeeksi keväällä olen ajanut..
Parempi puolisko muisti tarkemmin, pienellä ykkösellä eteen ja taakse ääni kuuluu.
Viimeksi muokannut ramba, 17 Tammi 2013, 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Olisko mahdollista jotta pinjonin mutteri löysässä, ja pakittaessa koittais imeä pinjonia tasauspyörästöä kohden?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Tämähän meni arvausleikiksi huonon muistin takia.
Mutta näin se on että pienellä perällä sekä ykkösellä eteen ja taakse ääni(Kolkotus) kuuluu.
Mikäs laakeri sieltä sitten on kuollut ja onko paha homma vaihtaa?
Mutta näin se on että pienellä perällä sekä ykkösellä eteen ja taakse ääni(Kolkotus) kuuluu.
Mikäs laakeri sieltä sitten on kuollut ja onko paha homma vaihtaa?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Nuo em. toiminpiteet, öljyt pois, kansi auki, reppu pois....
Joku laakeri todennäköisesti vainaa, mut kannattaa katsoa mitä kaikkee vaihtaan joutuu ja sitten hommata osat.
Itse vaihteisto on yksinkertainen purkaa, ja sitä ei saa väärin edes koottua, vaikka ilman kuviakin tekis....
Joku laakeri todennäköisesti vainaa, mut kannattaa katsoa mitä kaikkee vaihtaan joutuu ja sitten hommata osat.
Itse vaihteisto on yksinkertainen purkaa, ja sitä ei saa väärin edes koottua, vaikka ilman kuviakin tekis....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Kiitoksia.. Kyllä se varmaan vaihdettua saadaan.
Onko vinkkejä mitä tuolle pakkosyötön vivulle voi tehdä kun jää pohjaan?
Onko vinkkejä mitä tuolle pakkosyötön vivulle voi tehdä kun jää pohjaan?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Sammutin päälle ja sitten crctä nappiin ja liikuttelee eestaas tongeilla kiinni pitäen?
Eikös siin ole se painettava nappi pumpun sivussa...?
Eikös siin ole se painettava nappi pumpun sivussa...?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Nappi jää pohjaan?ramba kirjoitti:Kiitoksia.. Kyllä se varmaan vaihdettua saadaan.
Onko vinkkejä mitä tuolle pakkosyötön vivulle voi tehdä kun jää pohjaan?
Kun siinähän on vipuja vain sammutus ja kaasu, pakkosyöttö napilla, pitäisi mennä pohjaan kun hieman kaasua painaa samalla ja poistua ulos sammuttimen vivusta vetäisemällä tai moottoria käynnistäessä tietyn kierrosrajan ylittyessä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ilm. suojakumitötterö puuttuu ja moskaa siinä tapin reiässä estäen liikkumista...?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Jotensakkin kannattaa hakea se kumitutti dieselpajalta siihen kunhan saapi toimimaan.
Huomasitteko veljet että on kolme vaihdekeppiä ramban Nuhvetissa,kadettaa vähäsen...
Huomasitteko veljet että on kolme vaihdekeppiä ramban Nuhvetissa,kadettaa vähäsen...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ka, PERRR...., niinpäs onkin kun nyt paremmin kattos....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Eikä RAMBA asiasta maininnut mitäännuhvi63 kirjoitti: Huomasitteko veljet että on kolme vaihdekeppiä ramban Nuhvetissa,kadettaa vähäsen...
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei ole paha homma jarrujen kirraaminen, käytännössä yhtä polkimien säätömutteria kiinnipäin, polkimen vapaaliikken tulis olla noin 38 mm, säätömutteri siinä paisuttimen käyttötangossa joka menee kotelon sisään.
Kannattaa avata, puhdistaa ja purkaa koko jarruyksikkö, levyt mahdollisesti öljyiset, mikäli stefat vuotaneet, on tullut sellainenkin tapaus eteen että jarrulevyjen niitit poikki. Viimesyksynä eräästä nelosesta paisuttimen haarukan kaksi pulttia poikki ja omistaja sanoi että jarrut hyvässä kunnossa.
Käyttömekanismi kannatta purkaa, tarkastaa kuulien / kuulaistukoitten kunto, palautusjousien kunto myös, tarviittaessa vaihto, korjausohjekirjassa maininta, "heitetään jouset pois".
Kannattaa avata, puhdistaa ja purkaa koko jarruyksikkö, levyt mahdollisesti öljyiset, mikäli stefat vuotaneet, on tullut sellainenkin tapaus eteen että jarrulevyjen niitit poikki. Viimesyksynä eräästä nelosesta paisuttimen haarukan kaksi pulttia poikki ja omistaja sanoi että jarrut hyvässä kunnossa.
Käyttömekanismi kannatta purkaa, tarkastaa kuulien / kuulaistukoitten kunto, palautusjousien kunto myös, tarviittaessa vaihto, korjausohjekirjassa maininta, "heitetään jouset pois".
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Kerran sitä on käytetty ja jäi jumiin, ei lähtenyt kuin isoilla pihdeille pois päältä. Hyvin lähti käyntiin mutta kierrokset menivät tappiin ja alkoi lyömään tulta pakoputkesta. Kuski lähti sellaisella vauhdilla pihtejä hakemaan että hapoille meni, hyvä että kone säästyi..Nuffieldmaster kirjoitti: Nappi jää pohjaan?
Kun siinähän on vipuja vain sammutus ja kaasu, pakkosyöttö napilla, pitäisi mennä pohjaan kun hieman kaasua painaa samalla ja poistua ulos sammuttimen vivusta vetäisemällä tai moottoria käynnistäessä tietyn kierrosrajan ylittyessä.
Vaikka sammuttimesta vetäisi niin ei sammunut ei.
Juu pitääpä metsästää osasia kun kelit vähän lämpenee, onkos nuo kolme keppiä sitten kuinka ihmeellisiä. En näistä nuhveista pahemmin tiedä, sen tiedän että jotakin 70km/h kulki joskus Loikkaria kun meinaatte?nuhvi63 kirjoitti:Jotensakkin kannattaa hakea se kumitutti dieselpajalta siihen kunhan saapi toimimaan.
Huomasitteko veljet että on kolme vaihdekeppiä ramban Nuhvetissa,kadettaa vähäsen...
On se jännä vehe tuo kun pariin vuoteen ei ole ajettu kuin 1-2kertaa vuodessa. Lähtee vuoden seisonnan jälkeen mäestä heti kun kytkimen päästää pois, ja kehrää kuin kissa. Laturi on sökö ja sähköt pitäisi vedellä uudestaan että saisi startilla käyntiin..
Niin ja kone ei muistaakseni 10/60:nin, vaan jostakin 58vm nuffista. Vanhasta koneesta halkesi aikoinaan lohko kun jäi talveksi vedet sisään, hemmetti kun olisi tajunnut pelastaa toisen nuffinraadon osat ennenkuin meni kaatopaikalle.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.