Valaiskaapas vähän tuota pullingia tietämättömälle.
Mitkä ovat oleellisimpia asioita siinä menestymiseen? Millä ajotaktiikalla esim saadaan paras tulos? Mitkä säännöt siinä on?
Pulling
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuolta voipi lukea jotain asiasta:
http://www.tractorpulling.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tractorpulling.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tässä suora lainaus FTPA:an sivulta:
TRACTOR PULLING - Mitä on Tractor Pulling?
Tractor Pulling eli traktoriveto on moottoriurheilulaji, jossa traktorilla tai muulla vetoajoneuvolla vedetään painonsiirtolaitetta eli jarruvaunua vähintään 130 metrin pituisella (turva-alue mukaan luettuna) ja vähintään 10 metriä leveällä maaradalla mahdollisimman pitkä matka.
Alla olevassa linkissä on ETPC:n sääntökirjan (täydennettynä FTPA:n kansallisilla säännöillä). Lajia seuraava katsojakin löytää varmasti sellaista, mikä lisää kilpailujen seuraamisen mielekkyyttä. Eri kilpailuluokkien ajoneuvoja sekä niiden rakennetta koskevat tekniset säännöt ja rajoitukset löytyvät sääntökirjasta.
Sääntökirjan löydät tästä! http://www.tractorpulling.fi/dumpfile.php?id=154" onclick="window.open(this.href);return false;
Euroopan viralliset kilpailuluokat
Traktorit jaetaan kahteen pääryhmään, viritettyihin vakiotraktoreihin ja niin sanottuihin vapaasti rakennettuihin, eli Modified -traktoreihin. Viritetyt vakiotraktorit jaetaan edelleen pääluokkiin Pro Stock ja Super Stock. Pro Stockin luokka on 3 500 kiloa, kuten myös Super Stockin. Modified -traktorit puolestaan jaetaan painoluokkiin 950 (Minit), 2 500, 3 500ja 4 500. Muina vetoajoneuvoina käytetään sekä henkilö- tai pakettiautomaisia ns. Two Wheel Drive -ajoneuvoja, joiden painoluokka on 2 600 kiloa. Lisäksi Suomessa vedetään kansallisina luokkina mm.: kaksiakseliset kuorma-autot, joiden painoluokka on 6500 kiloa, Farmi-luokat painoluokissa 2500, 3500, 6000 ja 8500 kiloa sekä Super Farmi-luokat painoissa 3000 ja 3500 kiloa. Kaikki yllämainitut painot ovat kyseisten luokkien maksimipainoja joihin sisältyvät ajoneuvon kuljettaja, tasapainon ja pidon parantamiseksi käytettävät lisäpainot sekä nestetäytökset.
Jarruvaunu
Painonsiirtolaite, jota alan normaalissa kielenkäytössä kutsutaan jarruvaunuksi tai lavetiksi, on joko yhdellä tai kahdella akselilla varustettu eräänlainen perävaunu. Sen etuosan alla on kitkalevy, johon kohdistuva paino lisääntyy tasaisesti vedon aikana. Kitkalevyn ohella jarruvaunun toinen oleellinen osa on painolaatikko, jossa on tietty määrä tietyn kokoisia valurauta- tai valurauta-betonipainoja. Tämä painolaatikko on vedon alkaessa vaunun takaosassa, jolloin sen paino kohdistuu kokonaan vaunun takapyöriin. Vaunun lähtiessä liikkeelle painolaatikko lähtee siirtymään eteenpäin lisäten kitkalevyyn kohdistuvaa painoa vähitellen. Painolaatikon siirtymisnopeutta säädellään erityisellä vaihteistolla. Euroopassa jarruvaunuja on kahta tyyppiä, niin sanottuja isoja vaunuja ja minijarruvaunuja. Useimmat on varustettu omalla siirtomoottorilla, niin että ne pystyvät peruuttamaan vedon jälkeen takaisin lähtöviivalle. Koska radan pituus on rajoitettu, jarruvaunu on säädettävä siten, että vetävät traktorit eivät pysty ylittämään radan maksimipituutta. Oikea säätö edellyttää vaununkuljettajalta vankkaa kokemusta ja asiantuntemusta.
TRACTOR PULLING - Mitä on Tractor Pulling?
Tractor Pulling eli traktoriveto on moottoriurheilulaji, jossa traktorilla tai muulla vetoajoneuvolla vedetään painonsiirtolaitetta eli jarruvaunua vähintään 130 metrin pituisella (turva-alue mukaan luettuna) ja vähintään 10 metriä leveällä maaradalla mahdollisimman pitkä matka.
Alla olevassa linkissä on ETPC:n sääntökirjan (täydennettynä FTPA:n kansallisilla säännöillä). Lajia seuraava katsojakin löytää varmasti sellaista, mikä lisää kilpailujen seuraamisen mielekkyyttä. Eri kilpailuluokkien ajoneuvoja sekä niiden rakennetta koskevat tekniset säännöt ja rajoitukset löytyvät sääntökirjasta.
Sääntökirjan löydät tästä! http://www.tractorpulling.fi/dumpfile.php?id=154" onclick="window.open(this.href);return false;
Euroopan viralliset kilpailuluokat
Traktorit jaetaan kahteen pääryhmään, viritettyihin vakiotraktoreihin ja niin sanottuihin vapaasti rakennettuihin, eli Modified -traktoreihin. Viritetyt vakiotraktorit jaetaan edelleen pääluokkiin Pro Stock ja Super Stock. Pro Stockin luokka on 3 500 kiloa, kuten myös Super Stockin. Modified -traktorit puolestaan jaetaan painoluokkiin 950 (Minit), 2 500, 3 500ja 4 500. Muina vetoajoneuvoina käytetään sekä henkilö- tai pakettiautomaisia ns. Two Wheel Drive -ajoneuvoja, joiden painoluokka on 2 600 kiloa. Lisäksi Suomessa vedetään kansallisina luokkina mm.: kaksiakseliset kuorma-autot, joiden painoluokka on 6500 kiloa, Farmi-luokat painoluokissa 2500, 3500, 6000 ja 8500 kiloa sekä Super Farmi-luokat painoissa 3000 ja 3500 kiloa. Kaikki yllämainitut painot ovat kyseisten luokkien maksimipainoja joihin sisältyvät ajoneuvon kuljettaja, tasapainon ja pidon parantamiseksi käytettävät lisäpainot sekä nestetäytökset.
Jarruvaunu
Painonsiirtolaite, jota alan normaalissa kielenkäytössä kutsutaan jarruvaunuksi tai lavetiksi, on joko yhdellä tai kahdella akselilla varustettu eräänlainen perävaunu. Sen etuosan alla on kitkalevy, johon kohdistuva paino lisääntyy tasaisesti vedon aikana. Kitkalevyn ohella jarruvaunun toinen oleellinen osa on painolaatikko, jossa on tietty määrä tietyn kokoisia valurauta- tai valurauta-betonipainoja. Tämä painolaatikko on vedon alkaessa vaunun takaosassa, jolloin sen paino kohdistuu kokonaan vaunun takapyöriin. Vaunun lähtiessä liikkeelle painolaatikko lähtee siirtymään eteenpäin lisäten kitkalevyyn kohdistuvaa painoa vähitellen. Painolaatikon siirtymisnopeutta säädellään erityisellä vaihteistolla. Euroopassa jarruvaunuja on kahta tyyppiä, niin sanottuja isoja vaunuja ja minijarruvaunuja. Useimmat on varustettu omalla siirtomoottorilla, niin että ne pystyvät peruuttamaan vedon jälkeen takaisin lähtöviivalle. Koska radan pituus on rajoitettu, jarruvaunu on säädettävä siten, että vetävät traktorit eivät pysty ylittämään radan maksimipituutta. Oikea säätö edellyttää vaununkuljettajalta vankkaa kokemusta ja asiantuntemusta.
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Hyvin vastailit, warpu.
Tarvittaessa vastaillaan, ainakin minä ja olettaisin että warpu myös, mahdollisiin kysymyksiin.
Ensikaudella, siis tänävuonna, ei ilmeisesti ole enää farmi2500 luokkaa, siirtyvät farmi3500 luokkaan, jossa 4 ja 6 sylinteriset ajaisi jatkossa omina luokkinaan mutta kuitenkin samassa lähdössä, sekaisin, tämäkin käy ilmi FTPA:n sivulta, kohdasta säännöt.
Tarvittaessa vastaillaan, ainakin minä ja olettaisin että warpu myös, mahdollisiin kysymyksiin.
Ensikaudella, siis tänävuonna, ei ilmeisesti ole enää farmi2500 luokkaa, siirtyvät farmi3500 luokkaan, jossa 4 ja 6 sylinteriset ajaisi jatkossa omina luokkinaan mutta kuitenkin samassa lähdössä, sekaisin, tämäkin käy ilmi FTPA:n sivulta, kohdasta säännöt.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kolomipyttyisten alle 2500 kg luokka olisi vauhdikasta ja mielekästä katsottavaa veteraanikoneharrastajalle, mutta kun ei... näissä superfarmi ja ylemmissä luokissa ei ole meikäläiselle mitään katsottavaa enää...
Toista se on kun valmetti vorauttaa sen viimeisen vorauksensa ennen vedon päättymistä, laatikostaan. Siinnä on joka aistille jotain (vaihdelaatikon voraus kuulolle, mahtava show silmille, kolmipyttysen säksätyksen tuntee ja glykoolisumun ilmasta maistaa)
Toista se on kun valmetti vorauttaa sen viimeisen vorauksensa ennen vedon päättymistä, laatikostaan. Siinnä on joka aistille jotain (vaihdelaatikon voraus kuulolle, mahtava show silmille, kolmipyttysen säksätyksen tuntee ja glykoolisumun ilmasta maistaa)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Farmiluokissa 4-8
Modit 2-5
Prot 1-5
Superstock 2-4
Noin suurinpiirtein tälläsiä
Modit 2-5
Prot 1-5
Superstock 2-4
Noin suurinpiirtein tälläsiä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
http://www.tractorpulling.fi/?sivu=kilp ... siStr=2012" onclick="window.open(this.href);return false;
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Pullinkia ilman että kypärän naru kiristää...
http://www.youtube.com/watch?v=-53B9Fm8Ne4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=-53B9Fm8Ne4" onclick="window.open(this.href);return false;
Mukana kuin peräpukama!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Noiden osanottajien koneiden nimissä varsinkin "EKO T4" herätti
Siinä ei varmaankaan putken päästä tule mustaa savua, vaan kuski kuuluu Mr -luokkaan.
Kyselin tietysti tuota osanottajien lukumäärää siinä mielessä, että jos on esim vain kolme osallistujaa, silloin minullakin olisi jo ronssiin mahdollisuuksia.
Siinä ei varmaankaan putken päästä tule mustaa savua, vaan kuski kuuluu Mr -luokkaan.
Kyselin tietysti tuota osanottajien lukumäärää siinä mielessä, että jos on esim vain kolme osallistujaa, silloin minullakin olisi jo ronssiin mahdollisuuksia.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
http://kotisivu.dnainternet.net/b001jssiira/wanhat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Samaa mieltä. Mennyt vähän maku noista virallisista kisoista kun ei ole enää ns. vakioluokkia varsinkaan noille pienemmille koneille niinkuin ennen vanhaan. Ennen riitti menestykseen kun laittoi nuhviin paripyörät ja lukitsi pakkosyötön pohjaan ja sitte eiku vetämään Olin muuten 1989 Kalajoella todistamassa tuon "reseptin" toimivuuttaNuffieldmaster kirjoitti:Kolomipyttyisten alle 2500 kg luokka olisi vauhdikasta ja mielekästä katsottavaa veteraanikoneharrastajalle, mutta kun ei... näissä superfarmi ja ylemmissä luokissa ei ole meikäläiselle mitään katsottavaa enää...
Tämmöisiä kisoja lisääjamppi kirjoitti:Pullinkia ilman että kypärän naru kiristää...
http://www.youtube.com/watch?v=-53B9Fm8Ne4" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Oli kyllä estottomasti kesän paras kokemus,vaikken vetoihin osallistunutkaan kuin lihasvoiminjamppi kirjoitti:Pullinkia ilman että kypärän naru kiristää...
http://www.youtube.com/watch?v=-53B9Fm8Ne4" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ilmeisesti farmi2500 luokka ajetaankin myös tulevana kesänä....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Muutoksia sääntöihin tulossa?? eli tuleeko max. 4 pyttyä?jusape kirjoitti:Ilmeisesti farmi2500 luokka ajetaankin myös tulevana kesänä....
Oisi aika perkuleen reilua, nimittäin 2500:ia kutosia ei suomessa ole ollut.
Tuo tieto saattaa olla sen arvoinen, että meikäläinenkin käy radalla pällistelemässä miten nuhvi vetää.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.