10/60 starttimoottori
Valvoja: automies560
Tilasin purkaamolta käytetyn alkup. lucas startin 10/60 Nuffiin. Startti joka tuli oli "kaulaltaan" n.27mm. pitempi kuin koneessa aiemmin ollut startti. Hampaita 11 kpl. Aiemmassa startissa oli 10 hammasta, molemmissa rattaan halaisija n.40mm. Tuo "pitkäkaulaanen" näytti olevan myös vm.-64 342 Nuffis. Pitkällä kaulalla tarkootan sitä runko osaa jossa solenoidi on kiinni. Eipä tuo taida mitää haitata, kun puran startin ja vaihdan puslat. Samalla voi vaihtaa Bendix rattaan vanhasta rikkinäisestä tähän "uuteen". Mitä mieltä raati on projektista?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Näkyy olevan korjausohjekirjan mukaa kahta eri tyyppistä lucas starttimoottoria, M 45 G ja M 50, lisäksi C.A.V tyyppi CA 45 D.
Varmaan tuo M 50:nen lienee tehokkaanpi. Hampaitten lukumääröllä ei liene muuta merkitystä kuin että 11 hampainen antaa enemmän kierroksia moottorille käynnistäessä.
Varmaan tuo M 50:nen lienee tehokkaanpi. Hampaitten lukumääröllä ei liene muuta merkitystä kuin että 11 hampainen antaa enemmän kierroksia moottorille käynnistäessä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Eikö tuolla hammasluvulla ole kuitenkin merkitystä sikäli että jos halkaisija on sama niin hammasjako ei voi olla silloin sama tai jos on niin halkaisija ei sitten enää ole sama. Kyllä yhden hampaan heitto näkyy tai tuntuu. Mutta sinulla akselihan olikin tarkoitus ottaa vanha hammaspyörä käytöön, niin ymmärsin. Toivottavasti akselivahvuuksissa ei ole ainakaan suurta eroa että sopii.
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
No, minä olen vain tavallinen tallaaja, pelkän kansakoulun käynyt. Selitäppäs "NuffiPekka" minkä takia ja mihin perustuu tuo, lucaksen insinöörit, taikka sitten kopioiat ovat tehneet 11:sta hampaisia starttimoottoreita ja kuitenkin, niin kymppihampaiset, kuin myös 11:sta hampaiset tuntuu sopivan nuhveihin ongelmitta, tiedän useimpia tapauksia nuhveja joihin on asennettu 11:sta hampaienen starttimoottori, eikä ole mitään ongelmia ollutNuffiPekka kirjoitti:Eikö tuolla hammasluvulla ole kuitenkin merkitystä sikäli että jos halkaisija on sama niin hammasjako ei voi olla silloin sama tai jos on niin halkaisija ei sitten enää ole sama. Kyllä yhden hampaan heitto näkyy tai tuntuu. Mutta sinulla akselihan olikin tarkoitus ottaa vanha hammaspyörä käytöön, niin ymmärsin. Toivottavasti akselivahvuuksissa ei ole ainakaan suurta eroa että sopii.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
kari t kirjoitti:No, minä olen vain tavallinen tallaaja, pelkän kansakoulun käynyt. Selitäppäs "NuffiPekka" minkä takia ja mihin perustuu tuo, lucaksen insinöörit, taikka sitten kopioiat ovat tehneet 11:sta hampaisia starttimoottoreita ja kuitenkin, niin kymppihampaiset, kuin myös 11:sta hampaiset tuntuu sopivan nuhveihin ongelmitta, tiedän useimpia tapauksia nuhveja joihin on asennettu 11:sta hampaienen starttimoottori, eikä ole mitään ongelmia ollutNuffiPekka kirjoitti:Eikö tuolla hammasluvulla ole kuitenkin merkitystä sikäli että jos halkaisija on sama niin hammasjako ei voi olla silloin sama tai jos on niin halkaisija ei sitten enää ole sama. Kyllä yhden hampaan heitto näkyy tai tuntuu. Mutta sinulla akselihan olikin tarkoitus ottaa vanha hammaspyörä käytöön, niin ymmärsin. Toivottavasti akselivahvuuksissa ei ole ainakaan suurta eroa että sopii.
Eikös tää perustu siihen, että startin ratas on niin pieni joka tapauksessa, ettei siittä yhtä tai kahta hammasta enempää VOI olla mitenkään hammaskehällä kosketuksissa samaan aikaan ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Itse toissa talvena viimein kyllästyin väsyneeseen starttiin,ja ostin paikalliselta Ikh jälleenmyyjältä uuden.
Kysyin valmistusmaata,joka on kuulema Intia??
Kuitenkin jo pari vuotta toiminut 342 mallissa moitteetta,ja pyörii aivan eri nopeudella kuin vanha "pimeydenruhtinas"
Tuskin tuo 50 vuotta toimii,kuten edellinen,mutta en myöskään lähtisi käytettyyn Lucakseen kovin paljon satsaamaan.
Jollei sitten kyseessä ole entisöinti! Sen kyllä ymmärrän..
Tuolla Intialaisella taisi joku 140 euroa olla silloin hintaa?
Kysyin valmistusmaata,joka on kuulema Intia??
Kuitenkin jo pari vuotta toiminut 342 mallissa moitteetta,ja pyörii aivan eri nopeudella kuin vanha "pimeydenruhtinas"
Tuskin tuo 50 vuotta toimii,kuten edellinen,mutta en myöskään lähtisi käytettyyn Lucakseen kovin paljon satsaamaan.
Jollei sitten kyseessä ole entisöinti! Sen kyllä ymmärrän..
Tuolla Intialaisella taisi joku 140 euroa olla silloin hintaa?
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Sen verran että Nuffien kanssa ei ole omakohtaista kokemusta tuosta hammasluvun vaikutuksesta mutta kaverin Valmet 33:seen aikanaan tehtiin starttiremppaa ja purkaamosta löytyi samanlainen mutta juuri se yksi hammas liikaa. Esitin kaverille että puretaan ja vaihdetaan se hammaspyörä mutta kaveri oli sitä mieltä että eikun kokeillaan. No, startti meni nihkeästi paikoilleen ja startatessa ääni oli kuin sepelimyllystä lähtöisin. Jätti sen siihen joksikin aikaa "sopeutumaan" mutta kohta oli pakko vaihtaa kun ei korva tottunut ja avatessa kytkinkotelossa melko paljon "jyrsinlastua ja purua" ja hammaspyörä erittäinkin kärsineen näköinen. Olipa vähän jyrsinyt vauhtipyörän hammaskehääkin. MUTTA tämä oli Valmet ei kä Nuffi. Olisiko Lucasin normaali hammaspyörä sitten niin väljä hammasvälykseltään että siihen sopeutuu myös yksi lisähammas on sitten toinen juttu. Jos toimii niin hyvä.
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Nyt on startti vaihdettu. Hivenen suuremman pyöritysnopeuden toivos jätin isomman rattaan paikoilleen. Hyvin tuntuu toimivan, meni hyvin paikalleen ja mitään outoja ääniä ei kuulu. Alkuperäinen Lucas joka hajosi oli täynnä kuraa tms. töhönää. Hiilien painin jouset ruostunu poikki, ankkuri palanu. Projekti Nuffis oli uudenkarhealta näyttävä tarvike startti (ostopaikkaa ei tied.) jota lainasin 10/60 seen. Toimi se 2kk tosi hyvin sitte hajos seki, siksi halusin alkup startin tilalle. Kun kelit lämpiää otan 342 startin irti ja vaihdan puslat ja putsaan startin sisäpuolen. Puslasarja oli n10€ , tuloo huolto halvemmaksi kun startin uusiminen.