Riippuisiko merkistä tuo autojen kestäminen?
Minun eräs tuttuni urakoi Rautaruukin tehdasalueella hiililaivojen purkua. Ajotyöt hoidetaan käsittääkseni ainoastaan vanhoilla läpivetävillä teleillä olevilla Scanioilla. Nousutelit eivät kuulemma kestä, repeytyvät irti. Korotetuille lavoille laitetaan kuulemma 40 tonnin kuormia.
Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!
Valvoja: automies560
Viimeksi muokannut tommi, 24 Heinä 2012, 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Tuommoisilla painoilla taitaa olla kalusto vaihtokunnossa aika taajaan.
Elijärven kaivoksen maanalaisen osan rakennusvaiheessa eräällä urakoitsijalla oli käytössään silloin uusia Mersun 3-akselisia 3353 Actrocsia kovalla laatikolla ja vetävällä telillä, joissa oli valmistajan myöntämä lupa 40t kokonaispainoon (ja aika paljon vankempi runko, kuin vakiossa) ja paukkuivat nekin tuossa ryminässä.
Ringissä oli myös pari Sisua (toinen erikoimalli 3-akselinen 2,70 leveällä lavalla ja vahvistetulla rungolla, toinen vakio 4-akselinen vetävällä telillä) ja jopa FH-16 Volvo, sekä 144 R-500 Scaniakin opticruisella ja vetotelillä (opticruise antautui aika äkkiä ja Scaniakin loppujenlopuksi, törmätessään nousuvaiheessa tunnelin seinään 45t kokionaispainolla). Lujimpia nuista kuitenkin olivat nuo kaksi Sisua.
Autoista selvisi muistaakseni toinen Sisu (4-aks.), yksi Mersu ja tuo Volvo.
Nuissa R-R:n ajoissa kokonaispaino noussee jo tuonne +50t luokkaan, joten kyllä siinä on normaalilla kalustolla kestettävää.
Elijärven kaivoksen maanalaisen osan rakennusvaiheessa eräällä urakoitsijalla oli käytössään silloin uusia Mersun 3-akselisia 3353 Actrocsia kovalla laatikolla ja vetävällä telillä, joissa oli valmistajan myöntämä lupa 40t kokonaispainoon (ja aika paljon vankempi runko, kuin vakiossa) ja paukkuivat nekin tuossa ryminässä.
Ringissä oli myös pari Sisua (toinen erikoimalli 3-akselinen 2,70 leveällä lavalla ja vahvistetulla rungolla, toinen vakio 4-akselinen vetävällä telillä) ja jopa FH-16 Volvo, sekä 144 R-500 Scaniakin opticruisella ja vetotelillä (opticruise antautui aika äkkiä ja Scaniakin loppujenlopuksi, törmätessään nousuvaiheessa tunnelin seinään 45t kokionaispainolla). Lujimpia nuista kuitenkin olivat nuo kaksi Sisua.
Autoista selvisi muistaakseni toinen Sisu (4-aks.), yksi Mersu ja tuo Volvo.
Nuissa R-R:n ajoissa kokonaispaino noussee jo tuonne +50t luokkaan, joten kyllä siinä on normaalilla kalustolla kestettävää.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Kysyin kerran tältä kaverilta Scanian synkronoiduista laatikoista, että kestääkö ja olisiko Fulleri lujempi. Vastasi että Sisumiesten juttuja, koskaan ei ole vaihdelaakko pettänyt 15 vuoden uralla tuossa hommassa. Autoja on 8-9, en ole ihan varma koska oli ostamassa ainakin yhtä vanhaa puutavara-autoa hiilen ajoon vasta.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tommilta jäi yks hyvin tärkeä pointti sanomatta minkälaisissa olosuhteissa, tuolla rautatehtaalla noita kuormia kuskataan, elikkä asvaltoituja lastaus / purkupaikkoja sekä teitä pitkin noita 40:nen tonnin hiilikuormia Rautaruukilla kuskataan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
No niin,jopas alko Kaaniamiehet lämpiämään Ja Joonaskin ihan tosissaan siellä
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Hyvin tuntui kuitenkin Sisu Cummins/Fuller-linjalla kestävän tuon rääkin, se toinen hajosi, kun peruutti penkan reunalle ja putosi 20m katolleen, kuski kerkesi onneksi ulos kopista.
Scaniaankin vaihtui kova loota opticruisen tilalle ja olipa sekin vielä puolisen vuotta ringissä tuon jäljiltä. Seinäkosketuksen jälkeen tuo meni muuhun käyttöön, taitaa palvella nykyisin sorapuolikkaan veturina.
Kytkimiä muistaakseni vaihtelivat parin kuukauden välein muista, paitsi Sisuista.
Velipoika ajoi myöhemmin Telligent-Actrocsella ja Iveco Trakkerilla tuota samaa mäkeä ylös-alas, kohtuullisesti oli kivi liikkunut nuillakin.
Näin kirjoittelee kahden Scanian (-Vabis) ja yhden Mersun loukussa oleva veteraanikoneharrastaja, vailla minkäänlaista merkkifanaattisuutta .
Scaniaankin vaihtui kova loota opticruisen tilalle ja olipa sekin vielä puolisen vuotta ringissä tuon jäljiltä. Seinäkosketuksen jälkeen tuo meni muuhun käyttöön, taitaa palvella nykyisin sorapuolikkaan veturina.
Kytkimiä muistaakseni vaihtelivat parin kuukauden välein muista, paitsi Sisuista.
Velipoika ajoi myöhemmin Telligent-Actrocsella ja Iveco Trakkerilla tuota samaa mäkeä ylös-alas, kohtuullisesti oli kivi liikkunut nuillakin.
Näin kirjoittelee kahden Scanian (-Vabis) ja yhden Mersun loukussa oleva veteraanikoneharrastaja, vailla minkäänlaista merkkifanaattisuutta .
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-aikanaan rakennettiin, louhittiin Ouluun iso, kolmeen kerrokseen, maanalainen raskaanöljyn varmuusvarasto. Olin siellä laturin oppipoikana ja seurailin ohessa konemiesten hommia. Ruokatunnilla käytiin maanpäällä kivilastissa olevan kuormurin astinlaudalla seisten, kiellettyä se tieten oli mutta kun mestarikin liftasi silloin tällöin ei asiaan kukaan puuttunut. Muisti jo pettää mutta olisiko pohjimmainen halli ollut kaikkiaan 100 metriä pitkä ja syvin pohjaperä vajaat satakunta metriä merenpinnan alapuolella. Kiviainesta ajamassa oli kahdessa vuorossa sen ajan parasta nuppikalustoa, Mersu, Manni, Scania, Sisu, olisiko ollut joku Volvokin, eikä niistä yksikään kestänyt kuukautta pitempään iliman remontteja. Kuormaa kun laitettiin sen verran mitä laidat salli ja ylös päästäkseen koneesta piti ottaa kaikki irti. Sen puolentoista vuoden ajan mitä louheen ylösajaminen kesti suurin osa kuormureista meni loppuunajettuina vaihtoon. Eli puheet ja tosiasiat eivät aina kohtaa.
No niimpäs jäi. Jotenkin oletin että vois arvata etteivät missään liejussa tai louheikossa vuosikymmeniä aja tehdasalueella laivoja tyhjäksi, mutta hyvähän se on tarkentaa.kari t kirjoitti:Tommilta jäi yks hyvin tärkeä pointti sanomatta minkälaisissa olosuhteissa, tuolla rautatehtaalla noita kuormia kuskataan, elikkä asvaltoituja lastaus / purkupaikkoja sekä teitä pitkin noita 40:nen tonnin hiilikuormia Rautaruukilla kuskataan.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Oliko tuo työmaa muuten Toppilassa? Siellä tiedän ainakin olevan jonkinlaisen, jo käytöstä poistetun öljyvaraston olevan.Raataja kirjoitti:-aikanaan rakennettiin, louhittiin Ouluun iso, kolmeen kerrokseen, maanalainen raskaanöljyn varmuusvarastoa.
Pumppujen moottorit ovat 20 metriä maanpinnan alapuolella, ja niistä lähtee 40m pitkät käyttöakselit varsinaisille pumpuille.
Sori offtopic.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Sisu on vieläkin liikennekäytössä, kesällä ajattelin että lokakuussa seisontaan. Mutta kaikkea koirankopista kaivuriin taas kuskattu, nyt jo tod. näköisesti viimenen keikka tälle talvea, hitachin kuljetus pienelle mätästysalueelle.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Jaa että seisomaan? eikait nyt ? nythän sesonki vasta alkaa ?nelosnuhvi kirjoitti:Sisu on vieläkin liikennekäytössä, kesällä ajattelin että lokakuussa seisontaan. Mutta kaikkea koirankopista kaivuriin taas kuskattu, nyt jo tod. näköisesti viimenen keikka tälle talvea, hitachin kuljetus pienelle mätästysalueelle.
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Kuukauden päivät kohta seisonnassa ollut, säästää ihan mukavasti maksuissa.. Kun ei kuitenkaan ajoa ole talvisaikaanaspeha kirjoitti:Jaa että seisomaan? eikait nyt ? nythän sesonki vasta alkaa ?nelosnuhvi kirjoitti:Sisu on vieläkin liikennekäytössä, kesällä ajattelin että lokakuussa seisontaan. Mutta kaikkea koirankopista kaivuriin taas kuskattu, nyt jo tod. näköisesti viimenen keikka tälle talvea, hitachin kuljetus pienelle mätästysalueelle.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Netissä luettavaa http://www.sisuauto.com/sisuviesti-32012-ilmestynyt" onclick="window.open(this.href);return false;
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Sisun omistajille ja jopa näiden vanhojen omistajille lehtinen tulee kotiin asti Taas yksi hyvä syy omistaa SISUJooseppi 1 kirjoitti:Netissä luettavaa http://www.sisuauto.com/sisuviesti-32012-ilmestynyt" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!