Ohjausvaihte
Valvoja: automies560
Sinne ei vielä ole tullut kajottua, joten sitä "viimeistä tietoa" ei ole itselläni.
Tässä vanhalta foorumilta keskusteluntynkää.
http://forums.cjb.net/nuffieldfoorum-about323.html
Valitettavasti laakerin ja helojen koot eivät paljastu tästä.
Siitähän se selkiää, kun purkaa!
Tässä vanhalta foorumilta keskusteluntynkää.
http://forums.cjb.net/nuffieldfoorum-about323.html
Valitettavasti laakerin ja helojen koot eivät paljastu tästä.
Siitähän se selkiää, kun purkaa!
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Rattiakselin laakeriksi minä laitoin joskus 10/60-malliin ainakin SKF:n 21305CC. Tämän on kaksirivinen kartiorullalaakeri, eli paljon parempi kuin alkuperäinen kuulalaakeri, joksi sopii SKF 6305. Myös halvempaa alkuperäismallista 1-rivistä kuulalaakeria saa laakerikaupoista. Laakeriholkkien mitoilla ei ole mielestäni merkitystä, koska jos hyvän haluaa, niin on ensin koneistettava kääntövarren akseli uudelleen pyöreäksi, ja sitten sorvattava uudet holkit. Eli holkkien mitat ovat riippuvaisia ohjausvaihteen kuluneisuudesta. Jos ohjausvaihde on ollut kauan ilman öljyä, niin trapetsikierteinen mutteri ohjausvaihteen sisällä ja rattiakselin vastaava kierre voi olla niin kulunut, että ohjausvaihteesta ei enää ihan välyksetöntä saa. Kaikkein oleellisinta on juuri laakerin välyksettömyys ratin alla, ja kääntövarren akselien holkkien kunto, sekä luonnollisesti myös muut ohjausnivelet. Väljästä ohjauksesta ei ole pakko kärsiä Nuffieldissa(kaan), ja se ei ole tyyppivika, vaan kaikkien traktorien ohjauksesta tulee vanhemmiten väljiä. Niin, ja sitä kääntövarren akselin stefaakin saa ihan laakerikaupoista, ei ole enää mittoja muistissa, mutta vanhan kun nyppää pois, niin siitähän se selviää, kun mittaa akselin, ulkokehän ja vanhasta stefasta paksuuden
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 14
- Liittynyt: 28 Maalis 2007, 15:23
- Konekalustoani: Nuffi 460 vm63. Fordson supermajor vm.63.Suzuki indruder 800. mopo skootteri
- Paikkakunta: Heinola
joskus ostin kone keskon kautta laakerin ja holkit, laakeri maksoi noin 1000mk holkit oli halpoja mutta ne piti kelvaa mittoihinsa.paikallinen laakeri liike väitti että laakeri on painelaakeri sekä asettuva eli kun rattiakseli muuttaa asentoa ohjausta käännettäessä laakarinkin pitää muuttaa kulmaa
Nuffield 4/60, Nuffield 10/60/ukkomestari , Fordson Super Major ja Suzuki 800 intruder .
Laakeri on tosiaan asettuva.Jos ulommainen kooli on ehjä,niin siihen löytyy sopiva asettuva laakeri.Asettuvissa laakereissa sisäkoolissa oleva lukitusolake täytyy vain sorvata pois(olake jossa on 2 kuusiokoloruuvia)Itse olen vuosia sitten näin tehnyt,mutta ei tullut kirjattua laakerin numeroa muistiin.
3DL -60,4DM-61