Leyland 384 Lämpömittari

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

kur26207
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 17:28
Konekalustoani: Leyland 262,Toyota corolla, Honda 500 four.
Paikkakunta: Isokyrö

Kyllä sen kuuluu seilata kuten kirjoitit nimittäin kaikkihan siitä puhuu kun kyse on lämpömittareista. myös minulla jannite seilaa noilla arvoilla.Kukaan vaan ei ole sanonut mikä sen sen tehtävä on. Itse arvioisin sen oleva lämpötilan kompensointi koska ulkolämpötila likkuu n. alueella +30- -30. Mittaan myöhemmin tarkemmat arvot sille seilaamiselle.
Tässä ohessa anturin korvaava testikykentä.
Osat saa halvimmalla (onko Kaarinassa elektroniikkaliikettä?) minun tietojeni mukaan spelektroniikasta.
Ohmien mittaus suoritetaan 56 ohmin maapisteen ja potentiometrin anturin johdon puolelta.
Liitteet
IMG_0928.JPG
IMG_0928.JPG (32.23 KiB) Katsottu 6767 kertaa
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

Iso kiitos kirjoituksesta, juuri tuota viestiä olen odottanut eli muillakin jännite seilaa eikä vaan käsketä ostaa varaosaliikkeen hyllyjä tyhjäksi :lol:

Oma ajatus jännitteen pätkimiselle on: Kun sama jännite menee löpömittarille niin löpöviisari mittaristossa ei heiluisi hullun tavalla vaikka liemi tankissa heiluisi..?! :roll:

Kiitos kaaviosta, se on hieno. Mutta pääsen ensi viikolla kokeilemaan varmasti toimivaa anturia. Tarvii mittailla mihin ohmi lukuihin sillä anturilla pääsee.. :D
kur26207
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 17:28
Konekalustoani: Leyland 262,Toyota corolla, Honda 500 four.
Paikkakunta: Isokyrö

Ei se jännitteen heiluminen siihen liity. Kuten aikaisemmin jo kirjoitin mittari on lämpötoiminen ja siksi se ei näytä mitään nopeaa muutosta.
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

Löpöanturi ei ole.. En mä kyllä keksi muuta syytä miksi se jännite seilaisi.. :?:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7384
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Jos sieltä mittaristolta lämpömittarin johdoista löytyy 12 volttia tai yli niin se on kyllä selvä merkki, että jännitteensäädinlutikka ei pelaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

voisiko joku kertoa mitä sieltä pitäisi tulla..?? :?:
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 592
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

Nuffieldmaster kirjoitti:Jos sieltä mittaristolta lämpömittarin johdoista löytyy 12 volttia tai yli niin se on kyllä selvä merkki, että jännitteensäädinlutikka ei pelaa.
Tarkoitatko tuolla lutikalla Jänniteregulaattoria.
Regulaattori ei nosta jännitettä, eli jännitteen täytyy olla alle akkujännitteen
Jos jännite on korkeampi kuin akkujännite, kyseessä DC-DC muuttuja
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1684
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

latenight kirjoitti:voisiko joku kertoa mitä sieltä pitäisi tulla..?? :?:
varmaan joku voisi kertoa jos sattuisi varmuudella tietämään, tuota jännitettä kun
ei vaan missään ilmoiteta ja edelleenkään sieltä anturin puolelta sitä ei pysty luotettavasti
mittaamaan enkä ala tässä yhteydessä purkamaan toimivaa mittaristoa että saisin tuon arvon
esiin. englannin foorumilla tuon jännitteen veikattiin olevan 10 v mutta sitäkään ei kukaan varmaksi
sanonut 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kur26207
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 17:28
Konekalustoani: Leyland 262,Toyota corolla, Honda 500 four.
Paikkakunta: Isokyrö

latenight kirjoitti:Löpöanturi ei ole.. En mä kyllä keksi muuta syytä miksi se jännite seilaisi.. :?:
Niin siis polttoainemittari. Polttoainemittari on aivan sama mittari kuin tr:än lämpömittari. Ero vain on siinä , että löpömittarissa on löpöasteikko ja anturi on potentiometri kuten ylläolevassa piirroksessa. nyt vain potentiometrin liukua säätää tankissa oleva koho varren välityksellä polttoaineen pinnan korkeuden mukaan. 262:en polttoaineanturin resistanssi on 83ohmia kun mittari viisari näyttää jonkin verran alle puolivälin. Toisin sanoen lämpömittarin anturin johto voidaan siitää löpömittarin anturiin, kun ensin ottaa löpöanturin johdon pois. Näin voidaan todeta että kummankin mittarin viisari nousee samaan kohtaan asteikolla joten mittarit ovat samanlaisia vain antureiden toiminnassa on eroja, vastusarvot suunnilleen samat.
kur26207
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 17:28
Konekalustoani: Leyland 262,Toyota corolla, Honda 500 four.
Paikkakunta: Isokyrö

Warpu kirjoitti:
latenight kirjoitti:voisiko joku kertoa mitä sieltä pitäisi tulla..?? :?:
varmaan joku voisi kertoa jos sattuisi varmuudella tietämään, tuota jännitettä kun
ei vaan missään ilmoiteta ja edelleenkään sieltä anturin puolelta sitä ei pysty luotettavasti
mittaamaan enkä ala tässä yhteydessä purkamaan toimivaa mittaristoa että saisin tuon arvon
esiin. englannin foorumilla tuon jännitteen veikattiin olevan 10 v mutta sitäkään ei kukaan varmaksi
sanonut 8)
Luotettavasti se voidaan mitata kun anturin johto irroitetaan, jolloin virta on nolla ja jännite on maksimissaan.

Tässä niitä mitattuja arvoja tulee. Olosuhteet seuraavat:
-akkujännite 12,5V
-tr-talli n.+5 astetta
-mittaus sekä löpö- että lämpöant. päästä ilman anturia.

ALLA KUVA OSKILLOSKOOPILLA MITATTUNA JOSTA NÄHDÄÄN MILLAISTA JÄNNITETTÄ "LUTIKKA" ANTAA.
Mitattaessa digitaalisella yleismittarilla sieltä voidaan poimia suurin jännitenäyttämä tietyissä rajoissa, referenssinä 11V(kuvassa siis huippujännite on 11,6V) joka siis riippuu esim. akkujännitteestä, ja /tai lämpötilasta.Tulen mittaamaan "lutikan" jännitteen uudelleen tulevan kesän helteillä jos niitä helteitä on tullakseen.
Liitteet
tr1.jpg
tr1.jpg (179.18 KiB) Katsottu 6603 kertaa
latenight
Vitos -nuffisti
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2012, 20:19
Konekalustoani: leyland 384 vm.72
Paikkakunta: Kaarina

jumalaut, äijähän on Ihmemies MacGyver :D Uskomattomia mittauksia :lol: Eihän noin hienosta kuvasta osaa ees lukea mitä toi tarkoittaa :shock:

Sain äsken käsiini uuden anturin joka näytti keittiönpöydällä 650 ohmia ja annoin leukun käydä 15 min ja mittari pikku hiljaa kipusi sinä aikana 1/3 osaan vihreälle alueelle ja ohmit näytti 76 ohmia, eli EKA ANTURI OLI PASKANA..!!!!
tharju
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 22:05
Paikkakunta: Iisalmi

latenight kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Mää saattasin kokeilla tuota: Tankin anturi, Sherpa diesel http://www.brittiosa.com/Tarvikkeet/tarjoukset.html

Onko jollain kokemuksia tuollaisen asentamisesta, että miten sopii paikoilleen, ei olis pahan hintanen..??!!

Niin, oliko jollain kokemusta, käykö tuo sherpan polttoainetankin anturi suoraan traktorin tankkiin??? Kovin on ainakin samannäköinen...
Vastaa Viestiin