Laadukas pikkutraktori

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

07 Huhti 2012, 07:52

http://www.agrikoski.fi/images/OKRA%202008.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiatin oikea neliveto on säilyny tähän päivään asti,aivan niinkun Ahma 450 kirjoitti,kyllä on ollu tänätalvena tarpeen 100 prosenttiset lukot. :D
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5083
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Huhti 2012, 09:01

Tässähän olis Joonakselle oiva tilaisuus alan vaihtoon, kun muuta mieluista konetta ei näytä löytyvän kuin pikku valtra, ja sekään ei näytä kestävän työntekoa.
Hakeudu Valtralle suunnitteliaksi ja suunittele, halpa, kestävä ja kiinteistön hoitoon soveltuva, näppärä pikku valtra :wink: :D :mrgreen: Markkinarakoa luulis olevan :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

07 Huhti 2012, 09:04

http://www.hstarvike.fi/sivut/farmer-8248pe" onclick="window.open(this.href);return false;

Entäs Farmer? Joko noista on kokemusta mitä ne on? Belkun koneella olisi ainakin vääntöä hurjasti, ja hintakin aika kohdillaan Zetoreihin verrattuna!
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Huhti 2012, 10:31

kari t kirjoitti:Tässähän olis Joonakselle oiva tilaisuus alan vaihtoon, kun muuta mieluista konetta ei näytä löytyvän kuin pikku valtra, ja sekään ei näytä kestävän työntekoa.
Hakeudu Valtralle suunnitteliaksi ja suunittele, halpa, kestävä ja kiinteistön hoitoon soveltuva, näppärä pikku valtra :wink: :D :mrgreen: Markkinarakoa luulis olevan :wink:
Lueppa kari uudelleen viestiketju. Missäkohtaa olen ilmoittanut, että mieluisin on pikkuvaltra? Siinä on muutama hyvä ominaisuus, mutta ei se yksi ja ainoa vaihtoehto ole. Koko viestiketjun idea on ollut kuulostella, löytyykö pikkutraktoreissa vastaavia tuotteita kuin on isommissa mallisarjoissa. Esimerkiksi 8950 hitech on tunnettu kestävänä ja laadukkaana koneena, samoin 8400 ja neloshitechit. Kaikki ovat vain isoja traktoreita. Fiateissa 80-90-110-90 linja oli aikoinaan kestävän maineessa, mutta aika ajanut ohi monessa kohtaa. Sellaista vain ei taida löytyä, kun keskustelu on ollut 90 luvun ursuksista ja zetoreista.

Kellään ei taida olla kokemusta esim. fergujen 5000 sarjasta tahi deutz agrofarmeista, koska niistä ei kukaan ole kommentoinut juuta eikä jaata.

Farmer on mielenkiintoinen merkki, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä jää marginaalimerkiksi, en ole kuullut yhtään edes myydyn :?:

Enkä ole hakemassa tässä itselleni uutta konetta. A:lla ajellaan, tänäänkin tuossa aamukierroksen tehneenä, on se 605:n jälkeen vain mainio peli ajella. Ei koske kytkinjalkaan, kun on se nappikytkin, koppi on lämmin ja suunnanvaihdin lootassa, eipä tuota suunnanvaihdintakaan osaa arvostaa kun se on, vaan kun sellaisella ajaa missä pitää 2:ta keppiä kepittää pakittaessa, niin sitä taas arvostaa. Näppärä kone ajaa ja käsitellä, jos vain vielä muutamaa kohtaa fiksattaisiin kohti nykyaikaa. Runkoa ja voimansiirtoa lähinnä.

Tämän keskustelun jälkeen tuntuu, että jokaisessa on ne hyvät puolensa, jokaisessa myös ne huonot. Kovasti on muuten viestiketjua luettu ja kirjoitettu, olen saanut asian tiimoilta keskustelunaihetta myös paikallisen huoltsikan kaffepöydässä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

07 Huhti 2012, 10:45

Ehkä Farmer jää marginaaliin, mutta jos siinä on Fiatin 80-90 voimansiirto , kuten epäillään, silloihan pikkurahalla saisi uuden kestävän koneen, johon saa varaosia helposti.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Huhti 2012, 11:47

tommi kirjoitti:Ehkä Farmer jää marginaaliin, mutta jos siinä on Fiatin 80-90 voimansiirto , kuten epäillään, silloihan pikkurahalla saisi uuden kestävän koneen, johon saa varaosia helposti.
Koneviestissä kertoivat voimansiirron olevan Carrarolta :?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

07 Huhti 2012, 16:26

Ei varmaan pikkurattoreista löyvy vastaavaa ku isot valtran hitekit, pienet on pieniä ja :lol: ........Vois joku viisas suunnitella hyvän ja halvan rattorin mistä ei löytys mitään samaa mitä on zetorissa ja belaruksessa :(
Leypart
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 23:01

07 Huhti 2012, 18:27

On se kamala kirosana valmetin miehille tuo Carraro,monet länsi-merkit ovat käyttäneet ja käyttävät edelleen Carraron akseleita hyvällä menestyksellä mutta ilmeisesti valmet/valtra kun on tilannut persaukisuuttaan kaikkein halvimmat versiot omiin ropposiinsa niin silloin kaikki Carrarot ovat paskoja.Esim. Tommin mainitsema CaseIH käytti pitkään Carraron akseleita ilman ihmeellisiä murheita.Laatu-traktorina pidetty Deutz-Fahr käyttää isommissa malleissa Carraroa eikä niistä paljon maakunnassa huudella että olisi murheita.Pointti on että Carraroa (ja muitakin akseleita) on eri versioita,eli sitä saa mitä tilaa.
LEYLAND TRACTORS a whole lot more to offer!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Huhti 2012, 18:50

Lieneekö Valmetin/Valtran valinta johtunut jo muutenkin suht suuresta etuakselipainosta, kevyempään versioon, tasapainoittaakseen edes hiukan konetta.
Noita painonjakautumis %teja kun hiukan kattelee taulukoista, niin hyvin pitkään Valmet/Valtra on ollutmoniin muihin nähden keulastaan paljon raskaampi.
Hyvä nostolaitekoneita käytettäessä, kuormaajalla ei tahdo ilman takapainoa tulla toimeen,
verrattuna moniin muihin samanpainoisiin / tehoisiin traktori/kuormaaja-yhdistelmiin...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

07 Huhti 2012, 19:28

Miksihän ei kotimainen tehny itse etuakselia kun se niin hyvä on tekemään kaiken?,kyllähän se tosiasia on että carraro oli etunenässä silloin kun nelivedot yleisty,Fiat ja Same oli omilla vetävillä akseleilla jo silloin kun kotimainen aloitti traktorituotantoa.

Kyllä taavettiki muuttu radikaalisti kun sen oma akseli poistu ja carraro tuli tilalle.

Mikä ominaisuus on jääny jälkeen A-valtraaan verrattuna fiatpohjaisessa nyyhollannissa voimansiirron osalta nuffieldmasterin mielestä,TL mallit verrokkina A valmetille?,nyt nuo 5000 sarjat,oletko varmasti molemmilla ajanu?,mikä oli jääny hollannissa jälkeen?
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

07 Huhti 2012, 19:32

Niin ja jos sitä mukavuutta tosissaan haetaan niin miks ei mennä sitten kerralla monta astetta ylemmäs. Radio-ohjaus on keksitty jo ajat sitten ja live videokuva on kanssa nykyaikaa. Nämä yhdistämällä on jo olo kotoinen. Pistetään siihen traktori harpäkkeeseen videokamerat osoittamaan eteen, taakse ja molemmille sivuille sekä kotiin laajakuvanäytöt ja monitoimiratti niin eipä tartte lähteä pirtistä minnekkään vaan istuu mukavasti lämpimässä kahvikupposen ääressä ja ohjailee raktoriaan työmaalla olkoon se sitten pelto tai piha.
valmet
Vitos -nuffisti
Viestit: 42
Liittynyt: 12 Helmi 2008, 17:11
Paikkakunta: Kontiolahti

07 Huhti 2012, 20:15

Tuohan se on ihan todellista joo :lol:
Valmet 500
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

07 Huhti 2012, 20:27

Tuosta Carrarosta vielä,omistin aikonaan Case 1594 nelivedon HS vaihteistolla,taavettimiesten keskuudessa oli hirvittävä viha italialaisia tuotteita kohtaan,ihan Mafiosoksi ne niitä nimitteli,mutta tosiasia oli että tuo Carraro AE 3 etuakseli oli ainoita komponentteja jota tuosta koneesta ei ole korjattu vielä tänä päivänäkään,muualta se löysäsi :shock: :shock:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Huhti 2012, 20:46

V-M kirjoitti:Miksihän ei kotimainen tehny itse etuakselia kun se niin hyvä on tekemään kaiken?,kyllähän se tosiasia on että carraro oli etunenässä silloin kun nelivedot yleisty,Fiat ja Same oli omilla vetävillä akseleilla jo silloin kun kotimainen aloitti traktorituotantoa.

Kyllä taavettiki muuttu radikaalisti kun sen oma akseli poistu ja carraro tuli tilalle.

Mikä ominaisuus on jääny jälkeen A-valtraaan verrattuna fiatpohjaisessa nyyhollannissa voimansiirron osalta nuffieldmasterin mielestä,TL mallit verrokkina A valmetille?,nyt nuo 5000 sarjat,oletko varmasti molemmilla ajanu?,mikä oli jääny hollannissa jälkeen?
Noissahan on jo suunnanvaihtaja, ne ovat kyllä varmasti A:ta kätevämpiä. En ole ko. malleista tässä puhunut millään tavalla jälkeenjääneinä voimansiirroltaan :?: Mistäkohtaa tällainen väittämä löytyy? Sen sijaan vanhasta 90 sarjasta puhuin, että aika ajanut ohi (ei pikavaihdetta, eikä suunnanvaihtajaa, edes mekaanista).

Minulla ei ole tässä kotiseudulla juuri muuta kohtaa kuin valmet/valtra pohja, ja mm. turveyrittäjät ovat jälkikäteen vaihtaneet Carrarot pois 8550:ien alta kun eivät kestäneet. Carraro on kirosana valmet ja tietääkseni joillekkin MF miehille tosiaan.

Keskustelu on pysynyt mukavan pirteänä, vaikka tunteet nousevat pintaan :mrgreen:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

07 Huhti 2012, 21:01

Vuosi 1989 ja siitä eteenpäin fiateissa on ollut sykronoitu mekaaninen suunnanvaihtaja,vipu on vasemmalla puolen ja jos on hilo malli niin kun heilautat vipua sivulle,pikavaihde kytkeytyy päälle ja pois,näissä koneissa on jo myös tuo ketterämpi etuakseli,taitaa jopa a mallin valtun siinäkin päihittää ,82-94 ym. malli on vielä täysin sama kone,siinä lisäksi lukot kytkeytyy sähköllä nelivedon lisäksi ja jarrut toimii edessäki nelivedon kautta,L85 malli muuten vielä mekaanisella suunnanvaihtajalla niinkun 80-90,mutta pikavaihdetta käytetään päävaihteen kepissä olevasta napista.

80-90 tekniikkaa on yhä nämä uudet nh voimansiirrot...

Voimanotto on sähköhydraulinen vasta L 85 mallissa.

TL malliin tuli sitten hydraulinen suunnanvaihdin ja kuiva kytkin jäi pois.

Selvästi sinulla on putkinäköä ollu ja on edelleen jos et ole tuollaisia tienny,vuodesta 1989 on jo pitkä aika :lol: :lol:
Vastaa Viestiin