terve!
meillä on tollanen 460 nuffield ja siitä hajos startti ihan täysin. no, sitten ostettiin ihan uusi startti ja sitä asentaessani huomasin että uusi startti on + runkoinen ja tuo meidän nuhvihan on - runkoinen. eli osaisko joku viisaampi auttaa että mitä nyt kannattais tehdä, eli joutuuko sähköt tekemään kokonaan uusiksi että saa uuden startin kytkettyä, vai mikä olisi paras ratkaisu?? jotain ratkaisua pitäis löytyä kun kohta pukkaa talven lumihommat päälle!!
nuffield 460 sähköt
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Startti toimii kumminpäin vain, se osaa "valita" pyörimissuunnan oikein, vaikka maa vaihtuisi. Itse vaihdoin valmetiin maadoituksen laturin takia -:kseksi, ja samalla tavalla se läksi virta-avaimen pyöräytyksellä pelaamaan.
Kyseessä siis normaali releellinen startti, ei ns. putkimalli.
Siitä putkimallista en osaa sanoa.
Mistä ostit uuden startin? Älä vain sano, että on kiinalainen/intialainen IKH:n tuote?
Itse laitoin valmetiin sellaisen ja jo renaa, vaikka 2 vuotta vanha.
Nuffissa ei toiminut startti kun se minulle tuli -> huoltoon, joka maksoi saman kuin uusi kopio, mutta toimii tuolla huollolla seuraavat 40 vuotta
Kyseessä siis normaali releellinen startti, ei ns. putkimalli.
Siitä putkimallista en osaa sanoa.
Mistä ostit uuden startin? Älä vain sano, että on kiinalainen/intialainen IKH:n tuote?
Itse laitoin valmetiin sellaisen ja jo renaa, vaikka 2 vuotta vanha.
Nuffissa ei toiminut startti kun se minulle tuli -> huoltoon, joka maksoi saman kuin uusi kopio, mutta toimii tuolla huollolla seuraavat 40 vuotta
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ei ole väliä onko pötköstartti vai solenoidillinen
Olisko kuitenkin niin että tuo nuhvi olis +maadotteinen
Onko siinä vielä tasavirtalaturi kiinni
Olisko kuitenkin niin että tuo nuhvi olis +maadotteinen
Onko siinä vielä tasavirtalaturi kiinni
Mukana kuin peräpukama!
kyllä siinä tasavirtalaturi on paikallaan. eli siis uuden startin napaisuudella ei ole väliä, muutakun laitan paikalleen vaan?? kyllä mun mielestä akun miinus on runkoon kytkettynä alunperin, tai sitten oon katsonu väärin?? löytyykös muuten tohon nuhviin mistään sähköjen kytkentäkaaviota?
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Alunperin se on +maadotteinen mutta sen kai sai muutettua tasavirtalaturillakin -maadotteiseksi
Startille on yks hailee mikä maadoitus on joten kiinni vaan ja menoksi
Monet on noihin vaihtaneet vaihtovirtalaturin sähkön riittävyyden varmistamiseksi
Kaaviokin on mutta tuo skanneri ei siitä saa kelvollista kuvaa
Startille on yks hailee mikä maadoitus on joten kiinni vaan ja menoksi
Monet on noihin vaihtaneet vaihtovirtalaturin sähkön riittävyyden varmistamiseksi
Kaaviokin on mutta tuo skanneri ei siitä saa kelvollista kuvaa
Mukana kuin peräpukama!
Kokeileppas niinmiekiin saan kytkettyä sähköt oikein. Uusi vaihtovirtalaturi on mutta kytkentä vaan puuttuu. Vaihtarin kytkemisen jälkeen napaisuus muuttuu. Tästä oli keskustelua aiemmin.
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
Ehkä tämä voi auttaa http://kuvablogi.com/nayta/715145/
jep, startti vaan paikalleen ja toimii. voi tasavirtalatauksenkin napaisuuden vaihtaa. olen aikanaan vaihtanut, vaan en nyt muista miten tehtävä. siihen ei tarvita mitään ihmevirityksiä. muistaakseni kytkettiin laturiin virta vaan toisinpäin sekunniksi. älkää kuitenkaan kokeilko ilman varmennusta. kaikkea kun ei muista aina välttämättä oikein.
No jos nyt ei kuitenkaan. Laturi täytyy "herättää" kytkemällä + kenttäkäämeille niin vot virtaa tuleeESM kirjoitti:Tasavirtalaturi on periatteessa sama kuin starttimoottori eli se kääntyy itse napaisuuden mukaan.Vaihtovirtalaturi taas tuhoutuu välittömästi jos kytkee akun väärinpäin.
En minä ole koskaan ehjää laturia herättänyt ja lataamaan on lähtenyt,vaikka olisi vaihdettu koneesta toiseen ja maattosuuntakin vaihtunut.Jos jäännösmagnetismi on hävinnyt pitkän seisonnan seurauksena,niin silloin vaatii herätyksen.
3DL -60,4DM-61